Tegnap az elmúlt négy év legjobb női motorosával kezdtük sorozatunkat, melyben mindennap bemutatjuk a január 4-én rajtoló 2015-ös Dakar egy versenyzőjét. A mai cikkben az autós kategória címvédője következik, aki mindössze harmadik versenyzőként tudott két és négy keréken is győzni a legendás sivatagi megmérettetésen.
Nani Roma a rutinos dakarosok közé tartozik, 1996-ban, huszonhárom esztendős korában indult először a versenyen, s azóta egyetlen Dakart sem hagyott ki. A motorosok mezőnyében már harmadik évében szakaszt tudott nyerni, ahogy az azt követő hét alkalommal mindig, ám első nyolc Dakarjából csak egyet tudott befejezni. Ez a verseny, a 2000-es rali sem volt problémamentes, hiszen hiába nyert négy szakaszt, így is csak 17. lett az összetettben.
2004-ben aztán következett a nagy áttörés: az 1996 és 2003 közt csak egyszer célba érő spanyol motoros győzni tudott a versenyen a két francia ász, Richard Sainct és Cyril Despres előtt. Ezt követően egyből új kihívás után nézett, a következő évtől kezdve már autóval indult a Mitsubishi színeiben. Nem kezdett rosszul, hiszen első próbálkozásra hatodik lett, 2006-ban pedig harmadik Luc Alphand és Giniel de Villiers mögött.
Autóval az igazi nagy sikereket a dél-amerikai Dakar és a Minire váltás hozta meg Roma számára: 2012 óta versenyez a brit márka autójával, abban az évben második lett márkatársa, Mr. Dakar, azaz Stephane Peterhansel mögött. 2013-ban senki nem nyert nála több szakaszt, négyszer is a leggyorsabb tudott lenni, ám az összetett sikerre már a hatodik szakaszon elvesztette esélyét, amikor több mint egy órát veszített egy dűnére fennakadva.
Idén aztán már semmi nem állíthatta meg Romát. A győzelemért Peterhansellel volt versenyben, akiről úgy tűnt, hogy legyőzheti a versenyt több mint egy hete vezető spanyolt, ám a Mini közbeszólt, a csapatutasítás pedig biztosította Roma számára a győzelmet. Ezt november elején a Formula.hu-nak adott interjújában így idézte fel az immár kétszeres Dakar-győztes ász:
„Egy évvel korábban én is elfogadtam a Stephane-t segítő utasítást” – utalt Roma arra az utasításra, mely következtében 2013-ban elveszítette a harmadik helyet. „Most ő segített engem az utolsó napon. Ez ilyenkor benne van a pakliban: a Mini rengeteg pénzt költ a csapat működtetésére, és nem akarnak felesleges kockázatot vállalni. Stephane és köztem ez nem okozott semmilyen problémát, néha felhívjuk egymást, annak ellenére is, hogy most már a Peugeot-nál van”
Az idei esélyekről akkor így nyilatkozott Roma: „Egy ideje ugyanaz a hat-hét jó versenyző van az élen, úgymint Carlos Sainz, Stephane, Giniel de Villiers, Nasser Al-Attiyah, továbbá Orlando Terranova és Krzysztof Hołowczyc. Hat-hét élpilóta ül jó autókban, épp ezért nagyon nehéz nyerni, ráadásul a holland srácok is jönnek az új Toyotával. Mindemellett azonban a legnagyobb ellenfeled nem más, mint saját magad. A legjobb, amit tehetsz, hogy csak magadra figyelsz, és megpróbálsz minél kevesebbet gondolni a többiekre.”
Romát arról is megkérdeztük, eszébe jutott-e már, hogy megpróbálkozzon a „mesterhármassal”, azaz hogy motor és autó után kamionnal is megnyerje a Dakart. Bár egyelőre komolyan még nem foglalkoztatja a lehetőség, egy tesztig már eljutott: „Nyár elején Spanyolországban teszteltem a de Rooy-kamiont, csak azért, hogy kipróbáljam, milyen érzés a vezetése. Az az igazság, hogy nagyon-nagyon nehéz. Sosem lehet tudni, de jelenleg úgy érzem, hogy nem akarok kamionnal versenyezni, az autóra koncentrálok, mindenekelőtt arra, hogy ismét megnyerjem a Dakart, ami idén nem lesz egyszerű, már csak a Peugeot és az új Toyota érkezése miatt sem. A jövőben viszont akár ez is elképzelhető, hiszen ez egy nehéz, de szép kihívás lenne.”