DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Egyéb

Exkluzív: Versenyzőből popsztár – Shane Lynch

A Gymkhana GRiD-en több sokoldalú résztvevővel találkoztunk, de senkire nem igaz ez annyira, mint Shane Lynch-re, aki versenyzőből popsztár és színész lett, ám ma is csak a vezetés érdekli igazán.

Nem újdonság, hogy egy zenész vagy színész belekóstol az autóversenyzésbe, az viszont már annál ritkább, hogy valaki előbb legyen versenyző, és utána fusson be sikeres zenei karriert. Az ír Shane Lynch mind a mikrofon mögött, mind a versenypályán megállta a helyét, és bár bandája, a Boyzone a mai napig aktív, saját tuningcége és vodkamárkája van, a szíve ma is csak a versenyzésé. Az egykor GT-autóval kis híján brit bajnoki címet szerző driftversenyző, aki jövőre meg akarja kezdeni Európa meghódítását, a madridi Gymkhana GRiD-en adott exkluzív interjút a Formula.hu-nak.

shane_lynch



Ha be kellene mutatkoznod valakinek, aki nem ismer téged, mit mondanál, mivel foglalkozol?

Ez egy jó kérdés... Sokan kérdezik, mivel foglalkozom, amire mindig azt mondom, hogy versenyző vagyok. Ennek az a legfőbb oka, hogy ez a praktikusabb válasz, hiszen valakit érdekelnek az autók, akkor nagyon könnyen el tudok beszélgetni vele a versenyzésről, a driftről. De ha azt mondom, hogy zenével foglalkozom, és a tévében szerepelek, akkor egyből azzal jönnek, hogy ismerik a dalaimat, ismerik a bandámat, ismerik a tv-műsort, amiben szerepelek... Nem szeretem ezt. Persze ha valaki a zene miatt ismer, arról is szívesen beszélek vele, de sosem mutatkozom be énekesként.

Nem te vagy az első, aki a zene vagy a színészet mellett versenyzik, de a te történeted kissé más...

Ez így van, hiszen amikor elkezdtem a zenei karrierem, már évek óta versenyautókat vezettem. Apám autóversenyző volt, és nagyon sokszor kivitt a pályára. Az iskolát követően autószerelő voltam, sokat dolgoztam apámmal, a zene pedig csak ezután jött be az életembe. Énekesként bejártam a világot, de 2000-ben hét nagyszerű évet követően ezt félbeszakítottam, hogy visszatérjek ahhoz, amihez szerintem a legjobban értek, ami a véremben van: a motorsporthoz. Ekkor kezdtem felépíteni a karrierem.

lynch_sing

Lynch idén nyáron

Többek közt GT-autókat is vezettél korábban, végül hogy lettél driftversenyző?

Eleinte különböző szakágakkal kísérleteztem, volt egy kis rali, egy kis ralikrossz, aztán a pályaversenyzésnél kötöttem ki, és a brit GT-bajnokságban kezdtem versenyezni. Voltam a TVR pilótája, indultam a Britcar 24 órás silverstone-i versenyén egy Mosler MT900-zal, vezettem Porschét, Vauxhallt, Fordot, szóval elég sokféle versenyen indultam sokféle autóval. Végül 2006 körül a driftnél kötöttem ki, és onnantól már nem is néztem vissza, mert megtaláltam azt a dolgot, ami számomra a legjobb, a legélvezetesebb. A drift a motorsport legextrémebb formája, én pedig beleszerettem ebbe.

A brit GT-bajnokságban 2003-ban hihetetlenül közel kerültél a bajnoki címhez, de nem sokkal a szezonzáró leintése előtt egy másik versenyző hibájából komoly balesetet szenvedtél. Ez volt karriered legrosszabb napja?

Igen, hatalmas csalódás volt, ami akkor Brands Hatch-ben történt. Azért mentünk oda, hogy megszerezzük a brit bajnoki címet, már majdnem fél órája vezettem a versenyt, és azt gondoltam, hogy sikerülni fog, mert jó formában voltunk. Aztán következett az a csúnya bukás... Nem hibáztatok senkit, az előttem haladó lekörözendő versenyző megpróbált elengedni engem, és az utánam érkezőket, de két kerékkel lement a fűre, és keresztbefordult előttem. Azonnal döntenem kellett, hogy balra vagy jobbra... Balra fordultam, de rosszul döntöttem, és hatalmas baleset lett a vége. Nem sokkal később abba is hagytam a GT-versenyzést, és sosem folytattam igazán komoly szinten, egyre jobban a driftre kezdtem koncentrálni. De csodálatos dolog lett volna megszerezni a brit bajnoki trófeát...

A Brands Hatch-i baleset 03:30-tól

A GT-ben ez nem jött össze, de a driftben még sikerülhet. Mit gondolsz, milyen esélyed lehet erre jövőre?

Eddig az autó és egyéb okok miatt ez nem volt reális cél, de úgy gondolom, hogy jövőre az új Nissan 370Z-vel minden lehetséges, a nyomatéka és a teljesítménye is lenyűgöző. Ezzel az autóval minden esélyem meglehet a bajnoki címre, ha minden rendben megy. De nem ez a legfontosabb célom, hanem az, hogy jól szerepeljek a King of Europe sorozatban, melynek több fordulóján is részt veszek jövőre. Nagyon sokat érhet, hogy egy ilyen szériában, ilyen nagyszerű versenyzők ellen próbálhatom ki magam, aztán 2016-ban szeretnék egy teljes bajnoki szezont teljesíteni az új autómmal.

A zenei karriered és a versenyzés mellett színészettel is foglalkozol, hogy kezdődött el ez a karriered?

Ha egyszer bekerülsz a szórakoztatóiparba, azzal automatikusan együtt jár számos különböző lehetőség, hiszen miután ismertté váltál, rengeteg dolgot csinálhatsz. Ennek a karrieremnek a Boyzone volt az alapja, a többi dolgot ez vonta magával. Én pedig mindig is nyitott voltam az új lehetőségekre.

Még mindig szerepelsz valahol?

Már jó ideje nem játszottam semmiben, mivel a lehető legteljesebb mértékben a motorsportra szeretnék koncentrálni. Persze ha egy igazán jó szerepet ajánlanának, azt elfogadnám, de nem vágyom arra, hogy úgymond igazi nagy színész legyek. Ha valaki azt mondja, hogy van egy szerepe a számomra, akkor elvállalom, de nem járok meghallgatásokra. Annyira azért nem az én világom ez, a szívem csak a motorsporté.

lynch_cae

A 2000-es évek közepén tagja voltál a Christians in Motorsport, azaz „Keresztények a motorsportban” nevű kezdeményezésnek. Mit jelent számodra a hit a versenypályán és azon kívül?

Nem az a fontos, hogy milyen szerepe van a hitnek a versenyzésben, hanem az, hogy az egész életedben, a mindennapjaidban milyen szerepet tölt be... A pályán mindenesetre bátorságot ad, biztatást jelent. Maga a kezdeményezés onnan jött, hogy vasárnaponként, amikor az emberek rendszerint templomba mennek, mi a versenypályán találkozunk, és nekünk, akiknek fontos a hitük, így nem kell azt éreznünk, hogy minden vasárnap lemaradunk valamiről azért, mert mindig a pályán vagyunk, nem lesz hiányérzetünk emiatt. Szerintem a hit hasonló egy emberi kapcsolathoz: egy barátság is kevésbé erős, ha ritkán találkoztok, ugyanígy a hitet is kevésbé érted és kevésbé érzed, ha nem kerülsz gyakran kapcsolatba vele.

Mik a terveid a következő évekre, csak a driftre koncentrálsz, vagy más elképzeléseid is vannak?

Mióta a Boyzone-nal újrakezdtük, folyamatosan zenélünk, hamarosan megjelenik az új albumunk Dublin to Detroit címmel. Ezt az albumot fogjuk népszerűsíteni a következő hetekben az Egyesült Királyságban és azon kívül is, a jövő év elejétől viszont már elsődlegesen az új autóra és a versenyzésre koncentrálok. Emellett ott van még a vodkamárkám és a tuningcégem, szóval nem unatkozom...

Gondoltál arra is, hogy kipróbálj egy újabb szakágat?

Foglalkoztat ennek a gondolata, még ha nem is váltanék profilt teljesen. A ralikrosszt egyenesen imádom, csakhogy a költségei hihetetlenül magasak... Az biztos, hogy jövőre még nem kerül sor a váltásra, de később talán ott is kipróbálom magam. Persze ez sem biztos, a driftben ugyanis még nagyon nagy potenciál van, folyamatosan fejlődik, így semmiképp sem akarok hirtelen hátat fordítani neki, mert könnyen lehet, hogy utólag megbánnám.

A Gymkhana GRiD-re is versenyzőként érkeztél?

Nem, ez egyfajta bónuszhétvége a számomra, nagyszerű, hogy itt lehetek a Monster-versenyzők közös szezonzáróján. Azért jöttem, hogy kicsit együtt legyek Kennel, Vaughnnal, Buttsyval, Baggsyval, és a többiekkel, és együtt zárjuk az idei évet.

Jövőre találkozhatunk veled Magyarországon?

Remélem, ugyanis eddig még nem volt lehetőségem alaposan megnézni az országot, csak átutazóban voltam ott. De az alapján, amit láttam, gyönyörű hely, nagyon szeretnék egy kicsit több időt tölteni ott. Talán a King of Europe keretében jövőre végre lehetőségem lesz rá...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: