A régi SEAT Leon Európa-kupa 2008 és 2010 között futott, és a három évből kettő magyar sikerrel zárult. 2009-ben Michelisz Norbert, majd 2010-ben Wéber Gábor lett bajnok, egyaránt a Zengő Motorsport színeiben. Idén három év kihagyást követően indította újra a SEAT Sport a bajnokságot, amelynek összesített pontversenyét négy versenyhétvége után Ifj. Ficza Ferenc vezeti, a norvég Stian Paulsennel holtversenyben. A legutóbbi, spái fordulóban is éppen vele vívott emlékezetes csatát, aminek utóéletéről azóta bizonyára többen is halottak már.
- Két év ETCC-s szereplés után idén csapatoddal, a Zengő Junior Teammel együtt váltottál, és a 2010 után újjáélesztett SEAT Leon Európa-kupában versenyzel. Mit kell tudni röviden erről a bajnokságról? Hány versenyetek van, milyen erős a mezőny az ETCC-hez viszonyítva, és milyen erős autókkal mentek?
- Összesen hat versenyhétvégéből áll a bajnokság, és mindegyik hétvégén 2-2 futamot rendeznek. A mezőny nagyon nagy és erős, szerintem sokkal keményebb a verseny, mint az ETCC-ben volt, ezért kicsit szerencsésnek is érzem magam, hogy négy versenyhétvége után ott tudok lenni a bajnokság élén. Remélem, a szezon második felében már minden futamon erőből a legjobbak közé fogok tartozni. Mindenki egyforma autóval, a 2000-es turbós benzines motorral hajtott, 340 lóerős új SEAT Leon Cup Racerrel megy, ami körülbelül 20-30 lóerővel erősebb, mint a korábbi kupás SEAT volt.
- Ahogy említetted is, jelenleg a norvég Stian Paulsennel azonos pontszámmal vezeted a bajnokságot. Mesélj, kérlek, az éved eddigi alakulásáról. Hogyan indult a szezon? Milyen út vezetett a tabella 1. helyéig?
- Az első, nürburgringi versenyünk a vártnál jobban sikerült, mert egyből egészen jó tempót tudtam diktálni az autóval. Az első futamban viszont balszerencsénk volt, elromlottaz AC, így nem kapott benzint a kocsi, ráadásul a SPER-em is elment, úgyhogy visszaestem az 5.-ről a 9. helyre. A második futamban aztán 5. lettem, az egészen jól sikerült. A salzburgringi verseny előtt bizakodó voltam, mert azt a pályát már jól ismertem az ETCC-s éveimből. A második szabadedzésen sikerült egy 2. időt futnom, az időmérőn viszont feltartottak, így nem sikerült jó időt elérni. Az első futamban műszaki hiba miatt megállt a kocsi, a második futamot viszont az időmérőn elért 8. helyemnek és a fordított rajtrácsnak köszönhetően a pole-ból kezdhettem. A rajtom jól sikerült, és az első kör végén már 2-3 mp-cel vezettem. Úgy tűnt, meglesz a győzelem, de aztán egy baleset miatt beküldték a biztonsági autót, így elvesztettem az addig kiépített előnyömet. A safety car mögött próbáltam melegen tartani az abroncsaimat, de kicsit túlzásba vittem a dolgot, és mint kiderült, elmelegítettem az első gumikat, így az újraindítást követően sajnos meg tudtak előzni. A 2. helynek is örültem, de jó lett volna győzni.
- Úgy tudom, erre se kellett sokat várnod…
- Szerencsére nem. (Nevet.) A silverstone-i verseny előtt tudtunk tesztelni egy napot, ami nagyon hasznosnak bizonyult, mivel sikerült jól beállítanunk az autót. Az időmérőn esőben az utolsó körömet nagyon jól sikerült összeraknom, így megszereztem a pole pozíciót. Az első előfutamot már száraz pályán rendezték, de szerencsére ott is minden klappolt, és sikerült megnyernem a versenyt. A második futamon kicsit tolta az orrát az autó, nem volt nagy a baj, de egy ilyen erős mezőnyben egy ilyen apró probléma is elég ahhoz, hogy az ember csak az 5. helyen végezzen.
- Friss élmények is vannak, hiszen az elmúlt hétvégén a legendás Spa-Francorchamps-ban versenyeztetek, ahol szintén nagyon elemedben voltál…
- Igen, hál’ Istennek itt is lehetőségünk volt a versenyt megelőzően egy egynapos tesztre, aminek köszönhetően nagyon jól be tudtuk állítani az autót. Ebben Michelisz Norbi is a segítségünkre volt, aki nagyon jó és hasznos tanácsokkal látott el, ezt ezúton is köszönöm neki. Az időmérőn az utolsó szektorban mindig feltartottak, de így is sikerült a 7. helyet megszereznem. Az első futam előtt állítottunk az autón, de ismét előjött az alulkormányzottság, úgyhogy csak 5. lettem. A második futam előtt aztán megint változtattunk a beállításokon, és ez bevált, mert innentől az autó újra tökéletesen viselkedett. Az utolsó körig tartó csatát vívtam a győzelemért Paulsennel, amiből én jöttem ki győztesen. A leintés előtt, az utolsó sikánban bementem mellé féktávon, egy kicsit összeértünk, de semmi komoly, és a végén kb. fél méterrel én szeltem át előbb a célvonalat.
- A dobogó tetején Te ünnepeltél, utána viszont eléggé ellentmondásos hírek láttak napvilágot. Úgy hírlett, megkaptad az autósport történetének első egy másodperces (!) büntetését, ami miatt visszasoroltak a 2. helyre, de a sorozat hivatalos oldalán szereplő eredménylistán továbbra is Téged tüntetnek fel győztesként, és a szervezők által kiküldött hivatalos sajtóanyagban is a Te győzelmedről számoltak be. Nyertél vagy nem nyertél? – ez itt a kérdés!
- Nyertem! (Nevet.) Úgy gondolom, hogy egy kemény, de tiszta küzdelemben szereztem meg a pályán az 1. helyet, és igaz, hogy utólag kaptunk egy egy másodperces büntetést, de ezt mi a csapattal nem tudjuk elfogadni, ezért fellebbeztünk ellene. Egy egyszerű versenybaleset volt, sőt, én igazából még annak se nevezném, de valójában, ha hibás volt valaki abban, hogy összeértünk, akkor az Paulsen volt, mert ő kezdett el leszorítani a pályáról engem. Én viszont már ott voltam, enyém volt a pozíció, ezért ott tartottam az autót, és nyertem. Szerintem nem volt ebben semmi kifogásolni való.
- A következő versenyt szeptember 27-28-án rendezik, Monzában. Szép emlékeket őrzöl arról a pályáról, hiszen 2012-ben ott lettél az ETCC legfiatalabb dobogósa. Mit vársz a mostani versenytől?
- Imádom a monzai pályát, és valóban nagyon szép emlékek kötnek oda. Eddig minden autóval sikerült ott becsülettel helytállnom, ezért bizakodó vagyok, hogy ez idén is összejön a SEAT-tal. Szeretnék mindenképp az első 3-ban végezni.
- És mi a cél az év végére?
- Szeretném megnyerni a bajnokságot, de ha az első 3-ban sikerül végeznem, annak már nagyon fogok örülni, és azzal már, úgy hiszem, túlteljesíteném azt, amit az idei évben vártak tőlem ebben az erős bajnokságban.
- Gratulálunk az eddigiekhez, és csak így tovább!
- Köszönöm, igyekezni fogok.