DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Egyéb

Ásványi vagy szintetikus legyen a motorolaj?

Általános vélekedés, hogy a szintetikus motorolaj jobb, mint az ásványi. De vajon honnan ered ez a gondolat? És vajon tényleg jobb az egyik a másiknál? Ehhez tisztáznunk kell, hogy mitől ásványi az ásványi olaj, és mitől szintetikus a szintetikus? Mi a különbség a kettő között? Egyáltalán: miből készül a két változat?

Hajmeresztőbbnél is hajmeresztőbb válaszokat szoktam hallani a fenti kérdésekre. Még a szakmától nem túl távol állóktól is. Ami az alapanyagot illeti, a rövid válasz az, hogy abban nincs különbség. Vagyis mind a két olaj szénhidrogénből, más szóval kőolajból készül. Létezik még a GTS (gas to liquid) technológia, de ez a lényegen nem sokat változtat: a földgáz is szénhidrogén.

A különbség, mint mindig, a részletekben rejlik, azaz az alapanyag tisztítási és finomítási eljárásaiban. Különböző folyamatok eredményeképpen kapjuk a Group1, Group2, Group3, Group4 és Group5 bázis- vagy alapolajakat, melyekből a ma használt közúti motor- és más olajok készülnek. A Group3-ba tartozó alapolajból vagy annak hozzáadásával készülő kenőanyagokat hívják szintetikusnak, illetve fél-szintetikusnak. Valójában pedig ezek is ásványi termékek. Az igazi szintetikus olajok a Group4-től kezdődnek, de ez külön téma, mert a jelenleg kereskedelemben kapható motorolajokban és más lakossági termékekben nem igazán fordulnak elő.

NAGYÍTÓ1



Tehát a „klasszikus” ásványi olajak Group1 alapolajból, míg a fél-szintetikus olajok Group1, Group2 és Group3 különböző kombinációjából jönnek létre, illetve a szintetikusnak nevezett termékek Group3 alapolajból készülnek.

Van még egy fontos összetevője a készterméknek, amiről az előző témában már írtunk: az adalék. Minél magasabb teljesítményű az olajunk, annál nagyobb benne az adaléktartalom, természetesen a motor gyártójának előírásait betartva. Funkcionálisan pedig itt is érvényesül a klasszikus elv: „valamit valamiért”. A „régi” típusú ásványi olaj a molekuláris kötésnek köszönhetően önmagában sokkal jobban ken, mint az új "szintetikus", és olcsóbb is, ellenben rövid élettartamú. Az ilyen olajoknál nem ritka a 3000–5000 km-es csereperiódus. Ahogy megyünk feljebb a teljesítményszintben, úgy bővülnek az olaj funkciói, és a tisztítási eljárásnak köszönhetően úgy alakulnak át a tulajdonságai.

Gazpromneft Premium C3 5W-30 4L

Az új típusú szintetikus motorolaj már nemcsak ken, hanem mossa, tisztítja, hűti és a rozsdásodástól is fokozattan védi a motort, illetve az EURO szabványoknak megfelelően segít az egyéb berendezéseknek (EGR, SCR, DPF, katalizátor stb.) kiválasztani és semlegesíteni a kipufogógázokban előforduló káros anyagokat. Megnő az olaj élettartama – 15 000–30 000 km csereperiódus is előfordul – és tisztább lesz, cserébe viszont csökken a kenési képessége, ezért is bőségesen meg kell adalékolni, illetve azért is, hogy a fent részletezett feladatát el tudja látni. Ebből következik, hogy lényegesen drágább lesz, mint „ásványi” társa. Ezekből az apró részletekből adódik össze az a nagy különbség, amit vizuálisan tapasztalhatunk, ha kétféle olajat összehasonlítunk. A szintetikus olaj tisztább, szebb, jobb illatú vagy illatmentes, kellemesebb tapintású lesz az ásványinál.

És akkor a fő kérdés: cseréljem-e le az ásványi olajamat szintetikusra? A válasz az, hogy szabad, de vajon érdemes-e? Ha az autó gyárilag nincs felszerelve katalizátorral, DPF-fel, SCR-rel, EGR-rel stb., akkor teljesen felesleges a drága olajat tankolni. Nem kell félni az ásványi olajtól.

Azt javaslom, hogy mindig, minden körülmények között legyünk tisztában azzal, hogy milyen olajat ír elő a gépkönyv és a frissítései! Ha azt a minősítésű és szabványú olajat tankoljuk az autónkba/gépünkbe, amit a gyártó előír – legyen az ásványi, fél- vagy teljesen szintetikus –, akkor egészen biztosak lehetünk abban, hogy jót cselekszünk. A gépünk meg fogja hálálni. Természetesen mindig minőségi és ismert gyártó kenőanyagaiból vásároljuk. Győződjünk meg róla, hogy a márkának Magyarországon kívül is vannak referenciái, vagy hogy a gyártó valóban rendelkezik azokkal a minősítésekkel, amiket feltüntetett a címkén! (Például itt: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/bevo-blaetter-sort1.html) Ezenkívül figyeljünk oda a gépünk karbantartására – időben cseréljünk olajat –, mert az elhanyagolt alkatrészeket egyik olaj, és főleg adalék sem fogja helyrehozni.

A jó olaj a meghibásodás megelőzésére és az élettartam növelésére szolgáló eszköz. Az olajfajták közötti különbségre pedig a jobb vagy rosszabb jelzők helyett a jövőben inkább ezt a kifejezést használjuk: más.

Olajprof_logo_02

 További cikkek az Olajproftól: Csodaszer vagy sámánkodás? Adalékolás alapfokon

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: