Steward
Bognár Viktor
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. április 25. csütörtök
Retro

Retro - Az F1 legsikeresebb gyártója

A Ferrari lenne az? Esetleg a Ford? Nem bizony, hiszen egyikük sem halmozott fel 368 futamgyőzelmet, mint azt a szóban forgó amerikai márka tette. 1800-ban ezen a napon született az autózás egyik alapkövének lefektetője.

Ennyire régre aligha utaztunk még vissza múltidéző rovatunkban: Charles Goodyear - akit a gumiabroncs feltalálójának tartanak - ugyanis 1800. december 29-én született az Egyesült Államokban, a keleti parton fekvő New Havenben.

Vegyészként és mérnökként tevékenykedett, ám a gumiabroncsot, amit az akkor még nem is létező automobilok használnak azóta, ő is csak véletlenül fedezte fel, amikor a természetes kaucsukkal kísérletezett. A formáját megőrző, nem ragadós gumi megalkotásáig vezető útja azonban akadályokkal, kritikákkal és szabadalmi visszaélésekkel volt tarkított, Goodyear rossz üzleti érzéke pedig nem is segítette őt abban, hogy élete során meggazdagodjon felfedezéséből. 1860-ban, komoly adósságok közepette halt meg, és a nevét megőrző abroncsgyártó vállalat csak 1898-ban alakult meg.

goodyear

Az azóta eltelt több mint száz év során a Goodyear a világ egyik legismertebb márkájává nőtte ki magát, a közutak mellett pedig a versenypályákon is bizonyított - az ott elért sikerek nagyban hozzájárultak a cég népszerűsítéséhez.

A Goodyear több nagy nemzetközi versenysorozatban is szerepet vállalt a múlt század során, ám nevük a Formula-1-gyel fonódott össze leginkább, ahol 1964 és 1998 között zsinórban 35 éven át jelen voltak, és máig ők számítanak a bajnokság legsikeresebb gumiszállítójának.

F1-es debütálásukra az 1964-es Olasz Nagydíjon került sor, ahol kísérleti jelleggel még csak egyetlen, a mezőny végén észrevétlenül köröző autón tűntek fel. Az egy évvel korábban a sorozatban próbálkozó ATS csapat egy autóját megszerezte a Derrington-Francis Racing Team, amely csapat Monzában egyetlen Formula-1-es nevezését ejtette meg a portugál Mario de Araujo Cabrallal a volánnál. Az autó féltávig sem bírta, és valószínűleg már senki nem is emlékezne erre a tucat számba menő nevezésre, ha nem a Goodyear debütálását fémjelezte volna a sportban.

Az amerikai cég a következő évben kezdte igazán komolyan venni a részvétel, és a teljes szezonra elkötelezte magát két nagy reményeket dédelgető csapat, a Brabham és a Honda mellett, akiknek beszállítójává vált, így felvéve a kesztyűt a Dunlop ellen. A sikerekre pedig nem is kellett sokáig várni: több dobogó mellett már azon év utolsó versenyén megszerezték első győzelmüket is, amikor Richie Ginther Mexikóban az élen futott be a Hondával. Egy évvel később, 1966-ban pedig már Jack Brabham bajnoki címében játszottak kulcsfontosságú szerepet.

Dppi_00000334_071

A Goodyear aztán a Dunlopot és a Firestone-t elnyomva 1973-tól egyeduralkodóvá vált, és éveken át az egyetlen nyerő választásnak bizonyultak a csapatok számára, a következő két és fél évtizedben pedig csak Michelin tudta őket megfuttatni a pénzükért 1978 és 1984 között.

Lelkesedésük az évezred végéig tartott ki - az abroncsok bordázására vonatkozó szabály bevezetését követően 1998-ban távoztak, átadva a stafétát a Bridgestone-nak, és az időről időre felmerülő pletykák ellenére úgy tűnik, egyelőre nem is tervezik a visszatérést a motorsportok csúcskategóriájába.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?