DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
Retro

Retro – A legunalmasabb F1-es futam

Egy közepesen érdekes rajt, egy kerékcserés elévágás, egy DRS-es előzés és egy koccanás. Nagyjából ennyi maradt meg nekünk a 2011-ben rendezett Európa Nagydíjról, melyen Karthikeyan 24. lett.

A cím talán kissé túlzó, mindenesetre tény, hogy a 2011-es valenciai futam sokunk emlékezetébe így vonulhatott be, s alighanem a spanyol helyszín naptárból való kiesését is megalapozta ez a júniusi vasárnap. A verseny felvezetése kapcsán több érdekességet hozhatunk fel, mint magáról a futamról: mindenekelőtt például azt, hogy ez volt az első alkalom, ahová a Pirelli a közepes keveréket vitte el, itt debütáltak tehát a fehér oldalfalú abroncsok.

Szintén ki kell emelnünk, hogy a terv szerint ez volt az utolsó futam, ahol használni lehetett a befújt diffúzort, a Brit Nagydíjtól ugyanis betiltották a megoldást – igaz, csak egy verseny erejéig, így a Német Nagydíjtól a szezon végéig ismét használni lehetett a „valenciai típusú” diffúzort. Technikai változás azonban a spanyol hétvégére is jutott, mely megtiltotta a csapatoknak, hogy a kvalifikáció és a verseny közt változtassanak a motorvezérlésen.

2011_valencia



Mindemellett azt is elmondhatjuk, hogy ez volt a második futam a DRS bevezetése óta, ahol két zónát alkalmaztak, most pedig már tényleg kénytelenek vagyunk rátérni a pályán történtekre... Az időmérő papírforma eredményt hozott: Vettel, Webber, Hamilton, Alonso, Massa, Button, majd a két Mercedes, utánuk pedig a Renault-k és a Force Indiák.

A rajt sokat nem változtatott a sorrenden, az élmezőnyből csak Hamilton mérgelődhetett, aki két helyet is visszaesett. Vettel viszont gond nélkül eljött a pole-ból, s meg is nyerte a futamot, s az első hat helyen alig történt változás: Button a rajt után visszavette a Rosberggel szemben átmenetileg elvesztett pozíciót, Hamilton megelőzte egy elévágással Massát, míg Alonso a DRS segítségével átvette Webbertől a második helyet.

Az egyetlen valamirevaló esemény Michael Schumacher hibája volt, aki kerékcseréjét követően nekikoccant Vitalij Petrovnak, s ezzel eltörte saját első szárnyát. A német ezzel a bokszba kényszerült, s végül csak a 17. helyen ért célba. Vele épp ellentétes utat járt be Jaime Alguersuari, aki a 18. pozícióból rajtolva ért célba nyolcadikként. Az élmezőny egyébként teljesen szétszakadt, az első nyolc helyen a „legszorosabb” Hamilton és Massa közt volt a verseny (5,5 másodperc a leintéskor), a többieket jellemzően 10-15-20 másodperc választotta el egymástól.

Nem semmi: öt jelenetből csinálni egy háromperces összefoglalót...

Ennyi, ennél többet nem lehet kiemelni erről a versenyről, mely ráadásul még csak kiesőt sem hozott – a Formula-1 történetében mindössze negyedik alkalommal. Mivel ezúttal 24 rajthoz álló pilóta közül nem akadt egyetlen sem, aki feladta volna a futamot, a 2011-es valenciai futam nem csupán vérnyomáskímélő mivolta miatt vonult be a sportág történetébe, hanem azért is, mert először fordult elő, hogy egy pilóta a 24. helyen érjen célba. Narain Karthikeyannak jutott ez a megtiszteltetés.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: