DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 17. vasárnap
Motor

A szárnyak is közrejátszottak a jerezi gumiproblémákba

Legalábbis így vélekedik a Michelin, amely szerint az alacsony tapadású aszfalt, a hőség és természetesen maguk az abroncsok mellett főként az aerodinamikai elemek okozták a problémákat a Spanyol Nagydíjon. Ezzel egyidejűleg Marc Marquez is felszólalt a szárnyacskák ellen.

A Valentino Rossi magabiztos győzelmével véget érő jerezi viadal után ismét az abroncsok kerültek a figyelem középpontjába, miután a mezőny jelentős része folyamatos gumiproblémákra panaszkodott a leintést követően. Scott Redding szerint darabok váltak le az abroncsából, míg Dani Pedrosa úgy fogalmazott, annyira kiforgott és csúszkált a hátsó kerék, hogy úgy érezte, mintha vizes lenne az aszfalt. A Michelinnek természetesen reagálni kellett az ügyre, s a spanyolországi pálya alacsony tapadása és a szokatlanul magas hőmérséklet mellett találtak még egy magyarázatot a gondokra:

„A hátsó kerék kipörgése három okra vezethető vissza” – magyarázta Piero Taramasso a Motorsport.com szakoldalnak nyilatkozva. „Először is, a jerezi pálya tapadása elég alacsony, újra kellene aszfaltozni, ráadásul a hőmérséklet is tíz fokkal emelkedett vasárnapra, ami rontott a gumihasználaton.”

orig_07d9535dc2fc048a8e086adcc593861b



„Másrészt észrevettük, hogy a szárnyakkal felszerelt motorok jobban panaszkodtak a csúszkálásra: miután azok nagyobb leszorítóerőt hoznak létre az első felfüggesztésen, felborítják az egyensúlyt és így kevesebb súly helyeződik a gép hátuljára” – mutatott rá a szakember. A szányacskák bevezetése valóban azt a célt szolgálta elsősorban, hogy csökkentsék az egykerekezést a kigyorsításokon. „Harmadrészt pedig ott vannak maguk a gumik. Nem akarunk kibújni a felelősség alól. Folyamatosan gyűjtjük az adatokat, hogy hogyan tudnánk javítani a termékeinken, mert akár Barcelonában is hasonlóan alacsony tapadású aszfalttal találkozhatunk.”

Taramasso hozzátette: a hétfői, ugyancsak Jerezben tartott egynapos teszt során már jóval kisebb mértékben jelentkeztek a vasárnap a versenyzők nagy részének életét megnehezítő problémák, amelyet elsősorban a pálya gumizódásával magyarázott a franciák szakembere. Ami pedig a szárnyacskákat illeti: a mezőny tagjai közül is már többen szót emeltek ellenük. Most Marc Marquez is beállt ebbe a sorba: a néhány napja három pár szárnyat kipróbáló spanyol nem bánná, ha a pletykáknak megfelelően 2016 végén betiltanák a használatukat.

„Néhányan szeretik a szárnyakat, néhányan nem” – idézi Marquez szavait a crash.net hírportál. „Szerintem sokkal jobb nélkülük. Ha egyre több lesz az aerodinamikai elem a motorokon, nehezebb lesz követni a pilótákat és nehezebb is lesz előzni, akárcsak a Formula-1-ben. Emellett biztonsági kockázatok is vannak, ahogy azt láthattuk Argentínában, amikor összeértünk Iannonével. Szerencsére Austinban Pedrosa motorján nem voltak nagy szárnyak, amikor ütközött Doviziosóval” – vélekedett a repsolos pilóta.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: