DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Csapatrádió - Mit szabad mondani és mit nem?

A legfrissebb, nagy port kavart szabálymódosítás fényében az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, hogy a Szingapúri Nagydíjtól kezdődően mit lehet, és mit nem lehet a pilótákkal közölni a csapatrádión.

A rádiókommunikáció tartalmának korlátozását azért vezették be hirtelen a szabályalkotók, mert sokak véleménye szerint a pilótáknak az autó minden rezdüléséről beszámoló versenymérnökök azt a látszatot keltik, hogy a Formula-1-es versenyzők már koránt sincsenek a helyzet magaslatán, és a sport vonzerejét is csökkentheti az a tudat, hogy a világ leggyorsabb autóversenyzői nem tudják külső segítség nélkül elvezetni gépeiket.

 

A módosítás azonnali hatállyal, már a jövő hétvégi Szingapúri Nagydíjon életbe lép, ám egyesekben máris aggodalmak merültek fel azt illetően, hogy hogyan lehet majd mindezt ellenőrizni, illetve gátat szabni a trükközéseknek.

 

Az előírás csak a bokszutcai irányítóközpontra vonatkozik, azaz a versenyzők továbbra is bármit mondhatnak a csapatuknak, a csapattól érkező információkat azonban árgus szemekkel - illetve fülekkel - figyelik mostantól, hiszen nem tehetnek javaslatot az autó vagy a pilóta teljesítményének javítása érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Miről szabad beszélni és miről nem? Charlie Whiting most ezt fejtette ki lényegre törően az Auto Motor und Sportnak.

 



Hogyan büntetik meg a szabályszegőket?

 

Charlie Whiting: Ez a versenybírók döntésén múlik, de valószínűleg valamilyen sportbüntetés lesz, mint pénzbírság.

 

A csapatokat azonnal büntetik vagy először csak figyelmeztetésben részesülnek?

 

Mivel a szabályaink egyértelműek, nem látom indokoltnak a figyelmeztetést.

 

Mindez csak a versenyekre vonatkozik vagy az edzésekre is?

 

A teljes hétvégére.

 

Mi történik akkor, ha a versenymérnök közli a pilótával a bokszkiállás időzítését?

 

Ez engedélyezett.

 

És ha a bokszutcából arra figyelmeztetik a pilótát, hogy spóroljon az üzemanyaggal?

 

Ez szabályszegésnek minősül. A versenyző pontosan nyomon követheti a fogyasztást a kormányon, ugyanúgy, ahogy az utcai autók esetében.

 

És a motorvezérlésre, üzemanyagkeverékre, az akkumlátorok töltésére szabad javaslatokat tenni?  

 

Semmiképpen sem. Ez egyértelműen szembemegy a szabályzat 20.1-es pontjával.

 

Figyelmeztethetik a pilótákat a fékek vagy a gumik túlzott használatára?

 

Nem. Ezek az információk szintén leolvashatóak a kormányon.

 

És mi a helyzet a rajt előtti felvezető körben adott instrukciókkal?

 

Ezek is az autó működtetésével kapcsolatos információk közé tartoznak, tehát nem engedélyezettek. [úgy mint a fékek és a gumik hőmérséklete, a kuplung helyzete, váltó szinkronizálása]

 

Mi lesz a csapatutasításokkal? A mérnök kérheti a versenyzőjét arra, hogy engedjen maga elé valakit?

 

Ezzel nincs problémánk.

 

Folyamatosan ellenőrizni fogják mind a 22 versenyzőt, vagy csak azokat az eseteket hallgatják meg, amelyeket a közvetítésben is bejátszanak?

 

A teljes rádióforgalmat halljuk, és ha valamivel felmerül a gyanú, akkor kivizsgáljuk.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: