DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Formula-E

Így változhatna meg az igazságtalan időmérő

A Formula-E időmérő edzéseinek sajátos lebonyolítása miatt továbbra is komoly veszélyt jelent, hogy a kvalifikáció egy órája alatt a változó időjárás döntően befolyásolja a futam, vagy akár az egész bajnokság végkimenetelét.

A tavalyi londoni szezonzáró történéseit is alaposan felpezsdítette, hogy a kvalifikáció egy részében eső érkezett a pályára, és idén a brit fővárosban tartott első futam is alaposan felforgatott rajtráccsal indult, miután az időmérő első félórája után egy rövid vihar érte el a Battersea Parkot. A bajnoki csata alakulását szerencsére ez most nem érintette túlságosan, mivel Lucas di Grassi és Sebastien Buemi is egyaránt a pályára lépők harmadik csoportjába került a sorsolás révén, így mindketten nehéz helyzetbe kerültek az eső miatt. Ám ha a számhúzással zajló sorsolás máshogy alakul, akkor egyikük valószínűleg jóval előkelőbb pozícióból rajtolhatott volna, ami könnyen meg is bélyegezhette volna a bajnoki cím sorsát.

Amikor a Formula.hu a londoni sajtótájékoztatón megkérdezte a bajnokság várományosaitól, hogy az ilyen véletlen külső tényezők kiszűrése érdekében szerintük hogyan lehetne változtatni az időmérő lebonyolításán, a jelenlévők két érdekes javaslatot is felvázoltak.

13567327_1177947472245132_91558933467070935_n



„Újra át kellene gondolnunk az időmérő edzés egész koncepcióját” - mondta Sebastien Buemi. „A jelenlegi rendszerben olykor szerencsésnek kell lennünk, hiszen még ha az időjárás nem is változik, az első csoport menete során még kevesebb gumi van az aszfalton, mint amikor a negyedik csoport tagjai a pályára lépnek. Sokat beszélhetünk erről, de a mostani koncepció fenntartása mellett sohasem fogunk igazi megoldást találni.”

„Megvalósítható lenne ugyan, hogy mindenki egyszerre legyen a pályán, de nyilvánvalóan a jelenlegi rendszer egy kicsit a nézőknek is szól, hiszen így látványosabb. Talán egyedül azt lehetne megcsinálni, hogy amikor egyes szakaszok szárazon, mások viszont nedves pályán zajlanak, akkor az egyes csoportok leggyorsabbjai jutnának be a superpole-ba [a teljes időmérő öt leggyorsabbja helyett].”

Az e.dams-Renault társcsapatvezetője, Jean-Paul Driot is előállt egy javaslattal, ami alapvetően szintén megtartaná a jelenlegi lebonyolítási rendszert, egy módosítással.

„Mindig azonos csoportban lehetne indítani a bajnokság első öt helyezettjét, akár az időmérő elején, végén vagy közepén, és akkor legalább ez az öt élversenyző mindig teljesen ugyanolyan körülményekben részesülne” - magyarázta a francia. „Akár kezdődhetne minden időmérő a leggyengébbnek tartott csoporttal és végződhetne a legjobbal, így a műsor még a mostaninál is jobb lenne.”

13510856_1177946305578582_6534088305644137324_n

Mivel a második szezonjának lezárására készülő Formula-E még mindig egy új sorozatnak számít, amelynek szabályai folyamatosan finomodnak, könnyen elképzelhető, hogy az időmérőkből is megpróbálják majd néhány éven belül kiszűrni valamilyen szinten a véletlenfaktort. Ehhez hasonlóan egy másik sarkalatos pontnak számít a közönségi szavazáson alapuló FanBoost rendszere, amiben Lucas di Grassi meggyőződése szerint igazságtalan eredményeket, visszaéléseket lehetett tapasztalni az előző versenyek némelyikén. A brazil nem ellenzi ennek az egyedi eszköznek a használatát, viszont változtatásokat javasol a szavazás módjában: szerinte a voksolást csakis a közösségi médiára kellene korlátozni, ahol könnyebben visszakövethető, hogy melyik versenyzőnek hányan szeretnének extra teljesítményt adni a futamra, ellenben a Formula-E hivatalos oldalán elérhető szavazófelülettel, ahol csak a százalékos eredmények jeleníthetők meg.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: