„A féktávon változtatott irányt, megpróbált kiszorítani egy ellenfelet. Ez az, amiről mindig elmondjuk, tilos, mert nagyon veszélyes” – ezzel az idézettel kezdődik az Autosport szaklap elemző írása. Így, szövegkörnyezetéből kiragadva azt gondolnánk, Max Verstappen egyik kritikusának szájából hangzott el, talán épp Jacques Villeneuve-éből, akivel csúnya nyilatkozatharcba keveredett a 18 éves ifjú titán.
Ez az idézet azonban 2008-ból származik, az F1-től épp visszavonult Alexander Wurztól, a versenyző pedig, akiről szólt, nem más, mint Lewis Hamilton, aki, akárcsak most Max Verstappen, második szezonját teljesítette a királykategóriában. Az Autosport azt az időszakot elevenítette fel, amikor a 23 éves Hamilton volt a sportág ügyeletes rosszfiúja, és neki kellett állnia a kritikák kereszttüzét. Ennek fényében talán az sem okoz olyan nagy meglepetést, hogy a brit miért utasította a nyilvánosságot, hagyják békén a Red Bull hollandját.
A bulvárlapokban még az a felvetés is elhangzott, hogy ha így folytatja, Hamilton még megölhet valakit – pontosan ugyanez volt Villeneuve aggálya Verstappen Belga Nagydíjon mutatott megmozdulásai után. Ami azt illeti, Hamilton idejében ilyen súlyos szavak nem hangzottak el, a szenzációra éhes lapok Mark Webber egyik nyilatkozatát forgatták ki. „Nem mozoghatsz úgy a féktávokon. Elveszítettünk Monzában egy pályabírót, mikor egyesek fékezés közben mozogtak. Nagyon nehéz irányt változtatni, ha nem tudod, mi fog történni” – mondta akkor Webber a 2000-ben történt halálos balesetre utalva. Később kiemelte, sosem használta a „megölni” szót, és valójában nem is volt annyira dühös Hamiltonra, mint azt a kiragadott részlet mutatja.
Az viszont tagadhatatlan, hogy sokan nem örültek Hamilton versenyzési stílusának a brit pályafutásának kezdetén. Érdekes, hogy első évében, 2007-ben, amikor másodikként zárta a bajnokságot, érettségével és professzionalizmusával harcolta ki a figyelmet, bajnoki évében, 2008-ban azonban agresszívabbá vált, és a hibák is megsokasodtak. Az egyik legemlékezetesebb az volt, mikor Kimi Raikkönen autójába száguldott a kanadai bokszutcában. Hátrasorolás következett, egy a sok büntetés közül, melyet Hamilton abban a szezonban kapott. Még az is felmerült benne, szándékosan büntetik őt állandóan.
A Belga Nagydíjat szintén nem könnyű elfelejteni: itt a szankció alapját az képezte, hogy Hamilton a stewardok vélekedése szerint előnyt szerzett az utolsó kanyar levágásával, így hiába ért célba elsőként, csak harmadiknak rangsorolták. Az ellenfeleket azonban az ezt követő Olasz Nagydíjon sikerült igazán felpiszkálnia, a híres esős versenyen, ahol Sebastian Vettel a Toro Rossóval győzött. Webber az első sikánban készült előzni, Hamilton azonban bemozdult előtte fékezés közben. Össze is ért a Red Bull-lal, Webber pedig a menekülőútra kényszerült. De nem ez volt az egyetlen: a Curva Grandéban Timo Glockot szorította a fűre.
Aztán ott volt a Japán Nagydíj, ahol Hamilton Raikkönent kényszerítette le a pályáról. A brit pilóta azonban, akárcsak jelenleg Verstappen, nem érezte szükségét a változtatásnak: „Sajnálom, hogy így gondolják, de a vezetésemnek köszönhető, hogy itt vagyok, és úgy vezetek, ahogy. Én a pályán adom meg a választ. Ha mások arra akarják az energiájukat fordítani, hogy ezen agyaljanak, tegyék csak” – reagált Hamilton.
„Nem szabad elfelejtenünk, hogy Lewis még csak 15 hónapja van az F1-ben” – intett a háromszoros világbajnok, Jackie Stewart. „Ő még befejezetlen, és hiba lenne azt gondolni, hogy az ellenkezőjének kellene érvényesnek lennie. Talán nem örül neki, hogy ezt hallja, de hiányzik neki az alapvető tapasztalat a sportág csúcsán. Ha tőlem kérne tanácsot, azt mondanám neki, legyen türelmes, és ne akarjon túl sokat magától. Tudom, mert én is átestem ugyanezen, volt egy nagy balesetem a második szezonomban, amit szerencsével éltem túl. A következő években megváltoztam, tapasztalatot gyűjtöttem, ami tudással vértezett fel, ez pedig lehetővé tette, hogy hozzam az eredményeket.”
Hamiltonnak, mint tudjuk, a rákövetkező években is volt néhány meredek megmozdulása, de idővel benőtt a feje lágya. Ma már, három világbajnoki cím mellett kevesen vitatják, hogy ő a mezőny egyik legkiforrottabb, legteljesebb versenyzője.