A csütörtöki népszavazásnak kézzelfogható következményei lesznek az élet minden területén, és ez alól a Formula-1 sem kivétel. Az ESPN szakírója, Kate Walker elemezte ezeket a vonzatokat – az ő gondolatait tolmácsoljuk.
Természetesen Nagy-Britannia kilépése nem fog egyik napról a másikra megtörténni, de a döntés hatása már most érezhető, mégpedig a font értékének zuhanásából, amely a dollárhoz viszonyítva 30 éve nem volt ekkora mélyponton. Amint a brit székhelyű csapatok jövő héten megérkeznek az Osztrák Nagydíjra, azt fogják tapasztalni, hogy a hotelszobák, étkezés és egyéb szolgáltatások drágábbak lesznek, mint amivel előzetesen kalkuláltak. Ez a többletkiadás megszorításokra kényszerítheti őket.
Hosszabb távon a munkaerő áramlásában érződhet a Brexit hatása: a brit F1-es csapatoknál dolgozó külföldi szakemberek alkalmazása válhat nehezebbé, az adminisztratív oldal sokkal bonyolultabb feladattá alakulhat, ráadásul a munkavállalói vízum fizetése is bekerül a képbe. Ez a hazai munkaerő alkalmazására sarkallhatja a csapatokat, meghiúsítva sokak álmát, akik arra vágynak, hogy a Formula-1-ben dolgozzanak – gondoljunk csak a paddock magyar tagjaira különböző alakulatoknál. Valószínű, hogy ezek a csapatok csak a magas pozíciók betöltésénél akarnak majd nemzetközi körből keresgélni, az alacsonyabb munkakörökbe a brit jelentkezők közül válogatnak majd.
Ugyanez igaz fordítva is, azaz a Ferrarinál, Toro Rossónál vagy svájci központú Saubernél kopogtató britekre. És akkor még csak a csapatok bázisairól beszéltünk, magáról a versenynaptárról nem, amely helyszíneinek harmada az Európai Unióban található. A kontinensen kívül jellemző szövevényes adminisztráció ezután a teljes szezonban megszokottá válhat.
A szerző egy drasztikusabb forgatókönyvet is felvázol, amelyet a pesszimista előrejelzések pénzügyi válsága vonhat magával: ebben az esetben a csapatok székhelyeit áthelyezhetik a kontinensre. Különösen azok az istállók érintettek, amelyek már most több országhoz kötődnek: Walker szerint a Mercedes Stuttgartba költözhet, a Renault Viry-Chatillonba, ahol a motorokat építik, míg a Red Bull Ausztriába vagy Faenzába, a Toro Rosso mellé.
Egy pár szó esik a motorsport-iparág mértékéről is: Nagy-Britanniában ez 40 000 embert foglalkoztat, és 9 milliárd font forog az ágazatban. A Formula-1 csak a jéghegy csúcsa, amelyet számos beszállító szolgál ki. A kisebb szereplők összeomlása dominóhatást válthat ki, amely ki tudja, meddig ér el.
Érdekes, hogy egyetlen csapatvezető sem volt hajlandó nyilatkozni a népszavazás előtt a lehetséges következményekről saját istállójára vagy a sport egészére nézve, arra hivatkozva, hogy nem akarnak a politikába folyni. Bernie Ecclestone viszont megszólalt, a fentebb leírtak ellenére ő azt állítja, a Brexit nem lesz hatással a Formula-1-re.
„Én végig támogattam ezt az egészet: Úgy gondolom, ez a lehető legjobb dolog, saját magunkat kell irányítanunk. Ha valamit el akarsz adni, ami jó termék megfelelő áron, akkor az emberek meg fogják vásárolni, függetlenül attól, hogy kínaiak, olaszok, vagy németek. Túl fogunk lépni ezen, és folytatódik az élet a normális kerékvágásban” – érvelt az F1 85 éves vezetője.