„Maldonadónak nem volt üstökösszerű karrierje a Formula-1-ben. Nem fejezte be a versenyei közel harmadát, 95 próbálkozásból csak 14-szer szerzett pontot, és olyan javítási számlákat halmozott össze, melyek csődbe vittek volna néhány csapatot” – írja elemzésében az Autosport szerzője, Lawrence Barretto. Pastor Maldonado, akinek szolgálataira a Lotusból átalakult Renault nem tartott igény, Monacóban jelentette ki szándékát az F1-be való visszatérésre.
„Maldonado azonban gyors versenyző” – ellenpontoz a szerző, és emlékeztet Maldonado győzelmeire a Formula Renault 2.0-ban, olasz és európai F3-ban, FR 3.5-ben, valamint a GP2-ben, melynek bajnoki címét is megszerezte, nem is beszélve a Formula-1-ről, ahol szintén futamot nyert. Azzal a Williams csapattal, amely bevallottan pénze miatt igazolta le Nico Hülkenberg helyére. Az istálló azonban alaposan megfontolta lehetőségeit, mígnem kiválasztotta a dél-amerikai olajmilliókkal megtámogatott pilótát. Sir Frank Williamst különösen monacói teljesítményével győzte meg, a hercegségben több kategóriában is győzni tudott.
„Az öt F1-ben töltött szezonja közül egyetlen alkalommal volt erős autója. 2012-ben, amikor nem tudta teljesen kihasználni ezt. De csupán második éve volt, a hasonlóan tapasztalatlan Bruno Senna csapattársaként, akinél jobb teljesítmény nyújtott” – írja az Autosport. Kiemelik a barcelonai győzelmet, ahol a sportág egyik nagyságának tartott Fernando Alonsóval vívott, és ötödik helyét Abu Dhabiban, melyet KERS nélküli autóval ért el.
Az egyetlen győzelem mellett Pastor Maldonado pályafutásából legfőképp az ütközésekre és vezetői hibákra emlékezhetünk: „Legnagyobb gyengesége, hogy balesetei voltak. Sok balesete. Még egy weboldalt is létrehoztak a tiszteletére, amely azt számolta, mennyi idő telt el az utolsó melléfogása óta. A legjobban az ártott neki, hogy gyakran elkövette ugyanazt a hibát egynél többször, főként kerék kerék elleni csatában. Nem mindig ismerte el, hogy tévedett, ez pedig szintén nem segítette.”
Időnként sebessége azonban megkérdőjelezhetetlen volt, Alan Permane, a Lotus pálya menti főnöke tavaly úgy fogalmazott, „fenomenálisan gyors”. Tesztpilótai képességeit és visszajelzéseit szintén sok dicséret érte, ráadásul utolsó évében jeleit mutatta annak, hogy kezd lehiggadni. „Maldonado, ha jó napot fog ki, abszolút lenyűgöző tud lenni. A nyers sebessége vitathatatlan” –írja a cikk.
De melyik csapat választaná versenyzőnek? A szerző a Saubert és a Manort említi első helyen, kis esélyt adva a Force Indiának, amennyiben Hülkenberg vagy Perez távozik. A mezőny második felének kiscsapatai az elengedhetetlen szponzori csomag mellett egy olyan versenyzőt nyernének, akinek kétségkívül vannak rossz napjai, ugyanakkor kivételesen jók is. Egy kiugró eredmény, amilyet Maldonado jó párat felmutatott már pályafutása során, például egy dobogós hely, egészen sokat lendítene az istálló helyzetén. A cikk így zárul: „Ha egy középmezőnybeli vagy sereghajtó csapat főnöke lennék, leigazolnám őt. Nem tudhatod, mit kapsz, de egy próbát megérne.”