DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Már pályán is tesztelték a 2017-es F1-es gumikat

Noha az idei rendkívüli gumitesztek engedélyezését csak most fogadták el, a Pirelli eddig sem ült tétlenül, és GP2-es autókon már kipróbálta a jövő évi F1-es abroncsok tervezetét. Ám még sok munka van hátra, és külön figyelmet kell szentelni az esőgumiknak is.

Az F1 egyedüli abroncsszállító partnere az utóbbi hetekben elégedetlenségének adott hangot amiatt, hogy a sport vezetői késlekednek a gumitesztekre vonatkozó szabály elfogadásával, ezzel pedig az ő szükséges felkészülési idejüket csonkítják meg. A Motorsport Világtanács szerdán végül jóváhagyta, hogy 2016-ban és a következő két évben is 25 tesztnapon át fejlesztheti a gumikat a Pirelli, ebben pedig a csapatok is segítenek nekik.

Dppi_00216001_007



Azért van szükség erre a rendhagyó intézkedésre, mert 2017-től egyebek mellett az abroncsok paraméterei is alaposan megváltoznak az F1-ben. Azok szélesebbek lesznek a jobb tapadás érdekében, a kopásuk mértéke pedig nem lesz olyan intenzív, mint az elmúlt években, így a pilóták többet kihozhatnak majd belőlük. A Pirelli pedig ahelyett, hogy ölbe tett kézzel várt volna a tesztszabályok módosítására, elébe ment a dolgoknak és egy barcelonai teszten GP2-es autókon már kipróbálta a szélesebb abroncsokat - szigorúan kísérleti jelleggel.

„Rengeteg munkát végeztünk el már mostanáig is. Ezek főként a szimulátorban és a próbapadokon zajlottak, de korlátozott mértékben teszteltük már az új koncepciót GP2-es autókon is” - árulta el Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója, noha hozzátette, hogy az utánpótlás-széria autói túl kevés hőt generáltak a gumikban ahhoz, hogy reprezentatív eredményekről lehessen beszélni. „Most arra van szükség, hogy minden összeálljon egy egésszé, ami az év későbbi részében fog megtörténni.”

A 25 tesztnap helyszínei még nem tisztázódtak, de várhatóan júliusban kezdik meg a pályán való felkészülést egyes csapatok segítségével. A tervek szerint eleinte 2013-as vagy 2014-es autókat használnak majd, amelyekre jelenlegi méretű, de 2017-es keverékű abroncsokat helyeznek fel, majd egy későbbi szakaszban a szélesebb gumik is bevetésre kerülnek, ekkor pedig már az idei autókkal körözhetnek a Pirellinek segédkezet nyújtó istállók.

„Öt-hét csapat jelezte, hogy képesek lennének segíteni nekünk, ami pozitív fejlemény” - mondta Hembery. Mindemellett az esőgumikkal is sok dolgunk lesz, hiszen ott is van két különféle keverékünk, a szélesebb abroncsokkal pedig az aquaplaning jelenség is fokozottabb veszélyt jelent majd. Ezen a héten a teszttervünk összeállításával foglalkoztunk, amit majd továbbítunk a csapatoknak, hogy ők is részt vállalhassanak benne. Nagy kihívások előtt állunk, de annak örülünk, hogy legalább már megkaptuk az egyértelmű irányvonalakat. Most teljesítenünk kell azt, amit a sport kér tőlünk.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: