A versenyzők érdekvédelmi szerve, a GPDA pár hete nyílt levélben kérte az F1 vezetőségét a döntéshozási folyamatának átgondolására, ami szerintük az utóbbi években rossz irányba vezette a sportot - ennek legfrissebb bizonyítékaként pedig az időmérő edzések lebonyolítása körüli tehetetlenség szolgál.
Az F1-ben jelenleg a szabályokról a Stratégiai Csoport dönt, amely az FIA, az FOM és hat csapat képviseletéből tevődik össze - mindhárom fél ugyanannyi szavazattal rendelkezik, az általuk megfogalmazott újítási javaslatok pedig az F1 Bizottsághoz kerülnek elfogadásra, amelyben már minden csapat, valamint a pályák és a szponzorok képviselői is helyet kapnak. Ezt a rendszert 2013-ban hozták létre a Stratégiai Csoport megalakításával, ám az FIA elnöke, Jean Todt szerint most éppen ez a szervezet az akadálya annak, hogy új döntéshozási formát vezessenek be.
„Így működik ez a hárompólusú irányítás a Formula-1-ben” - idézi a franciát az ESPNF1. „Meg kell várnunk a Concorde Egyezmény 2020-as megújításának időpontját, és akkor dönthetünk az irányítás folyamatának megváltoztatásáról. Lehet, hogy ez már egy másik FIA-elnök dolga lesz, hiszen most még csak 2016-ban járunk. Ha a csapatok, a kereskedelmi jogok tulajdonosa, és az FIA megállapodnának a változásról, akkor már holnap megléphetnénk, ehhez azonban mindenki beleegyezésére szükség lenne.”
Pedig a döntéshozás jelenlegi nehézségei és a gyakori egyet nem értés miatt már Todt is azt az ötletet támogatná, hogy kizárólagosan az FIA kezében legyen az irányítás.
„Az logikusabb lenne. Az FIA-nak szabályozóként és törvényhozóként teljes körű hatalommal kellene rendelkeznie, a történelem azonban azt mutatja, hogy ez korábban sem nagyon volt így. Az FIA kizárólag akkor tud valamit önmaga megváltoztatni, ha az a biztonság érdekében történik. Ezekhez a biztonsági intézkedésekhez semmilyen konzultációra vagy megegyezésre nincs szükség” - mutatott rá.
„A Concorde Egyezmény eredetileg egy békeszerződésként jött létre, de azóta is kitartunk mellette. A világ azóta átalakult, minden átalakult, de mi mégis ennél maradtunk. Az FIA-nak kellene megalkotnia a szabályokat, majd lerakni azt a csapatok elé, és mindenki maga eldönthetné, hogy ilyen feltételek mellett be akarja-e adni a nevezését.”