Steward
Balogh Tamás
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2016. szeptember 25. vasárnap
F1

Senki nem tudja az F1-ben, hogy mi kell az előzésekhez

Fájdalmas igazságról rántotta le a leplet az F1-es mezőny egyik legrutinosabb technikai vezetője, Pat Symonds. A rajongók több előzést akarnak látni, de a sportban senki sem tudja, hogyan lehet ezt elérni.

Megszokhattuk már, hogy a Formula-1-ben néhányéves ciklusokban új aerodinamikai szabályok lépnek érvénybe, olykor alaposan átdolgozott karosszériával. Ezek az átalakítások számos célt szolgálnak, de van egy téma, amely minden alkalommal előkerül: a szabályrendszer megalkotásával megbízott mérnökök számára prioritást jelent, hogy az autókat olyan viselkedéssel ruházzák fel, amely mellett könnyebben bocsátkoznak csatába egymással, vagyis az előzések számának növelésével fokozzák az izgalmat.

Dppi_00114010_308_1

A 2017-es szabályokról való tárgyalások egyik sarkalatos pontja szintén az előzések könnyebbé tétele volt, de Pat Symonds szerint senki nem lehet benne biztos, hogy sikerült megtalálniuk a megoldást. Sőt, egyes vélemények szerint a jobban tapadó autókkal épp hogy ellentétes hatást érnek majd el.

„Az egyik aggodalmunk éppen ez, hiszen semelyikünk sem látja át teljesen, hogy mi kell az előzésekhez. Néhány alapigazság mentén azért elindulhatunk - például egy ilyen alapigazság az is, hogy minél több a leszorítóerő, annál nehezebb az előzés. Viszont teljesen ez sem tekinthető igaznak, hiszen egyes aerodinamikai részletek károsabban hatnak, mint mások. Szép lenne, ha tudnánk a megoldást, de azt hiszem, egyikünk sem érti teljes mértékben a helyzetet” - fedte fel a puszta igazságot a Williams szakembere.

Többen - köztük néhány versenyző - máris kritikusak a jövőre várható újítások hatásaival kapcsolatban, de Symonds szerint indokolatlan tragikusnak lefesteni a helyzetet.

„Nem hiszem, hogy a 2017-es szabálytervezetet bármilyen szempontból is katasztrofálisnak nevezhetnénk. Az autók gyorsabbak lesznek, bár személy szerint ezt nem tartom igazán relevánsnak, hiszen egyikünk sem képes észlelni a különbséget aközött, hogy egy autó a szabadedzésen feltankolt állapotban, vagy időmérős tempóban halad. A kettő között körönként négy másodperc a különbség, de ezt nem vesszük észre anélkül, hogy ránéznénk a köridőkre” - mutatott rá a jelenségre a 62 éves szakember.

Olvastad már?