Steward
Strommer Benjamin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. február 18. hétfő
F1

Minden, amit a Sauber C34-ről tudni érdemes

A Sauber F1-es alakulata az ilyenkor szokásos képek és nyilatkozatok mellett egy rendkívül részletes technikai elemzést és leírást is mellékelt az új Sauber C34-Ferrari pénteki leleplezéséhez.

A hinwilliek által kiadott műszaki ismertetőből kiderül, a Sauber F1 Team mérnökei a C34 tervezése során három fő területre helyezték a hangsúlyt: a lassú kanyarokban nyújtott teljesítmény és a fékezési stabilitás javítására, valamint a súlycsökkentésre. De lássuk, mit is látunk valójában, amikor rápillantunk a Sauber 2015-ös F1-es versenygépére! 

Az aerodinamika területén ezúttal komplex feladattal találták szemben magukat a mérnökök, mivel nem csupán a leszorítóerő és a légellenállás optimalizálására kellett törekedniük, de az autó egyensúlyára és megfelelő reakcióképességére, különös tekintettel a lassú kanyarokra.

A legszembetűnőbb különbség az előző modellhez képest az orr-részen fedezhető fel, ami nagyobb és alacsonyabban helyezkedik el, mint a korábbi C33-mon. Ez az egész autó aerodinamikájára kihatással van: az orr és az első szárny kulcsszerepet játszik annak meghatározásában, hogy a levegő hogyan áramlik az első kerekek körül, és milyen hatékonyan működik aerodinamikai szempontból a z autó középső és hátsó része.

Az első felfüggesztésben kevés változás figyelhető meg, itt maradt a tolórudas megoldás. Viszont annál nagyobb hangsúlyt kapott, hogy a kormány jóval kifinomultabb visszajelzést adjon a pilótáknak arról, ami az autóval történik a kanyarokban.

A C34 oldalszekrényei kisebbek lettek a C33-ashoz képest, emellett a hűtők kialakítása is teljesen újra lett gondolva, ezek a C34-ben már vízszintesen foglalnak helyet. A mérnökök arra is nagy hangsúlyt fektettek, hogy a hűtőrendszer precízen hozzáigazítható legyen a külső levegőhőmérséklethez és a pálya karakterisztikájához. Továbbá, az egész hátsó szekció kisebb lett, ami szintén az aerodinamikai hatékonyságot hivatott növelni.

A mérnökök igyekeztek minél több kilogrammal a szabályok által meghatározott minimumsúly alatti értéket elérni, mivel ez lehetővé teszi nekik, hogy plusz ballasztsúlyok bevetésével alakítsanak az autó súlyelosztásán, ami kulcsfontosságú lehet a gumifogyasztás tekintetében.

A motort, az energia-visszanyerő rendszert és a váltót idén is a Ferrari biztosítja a Saubernek. Az új szabályok lehetővé tették, hogy bizonyos komponenseket teljesen újratervezzenek, ami nemcsak a motor teljesítményének javítása, de az energia-visszanyerő és energiatároló rendszerek működésének optimalizálása miatt is fontos volt.

Koncepcióját tekintve a motor nagyon nagyrészt változatlan maradt az előző évben használthoz képest, de a felépítése nagyban változott, ami miatt a karosszérián is sokat kellett módosítani. A kipufogócső ismét középre lett elhelyezve, két oszlop közé, de ezt most már nem a hátsó törésgátló elem, hanem a váltóház tartja.

Hátul is maradt a tolúrudas megoldás, de itt mégis egy teljesen újfajta konstrukcióval találkozunk, egy különálló alsó lengőkarral. A mérnökök emellett a mechanikus tapadás növelésére is külön hangsúlyt fektettek. Ennek érdekében a váltóáttételeket is optimalizálni fogják. A C34-en összesen 40 elektromos dobozt kellett elhelyezni, amik közül több mint 30 hűtőfunkciót lát el.

A Sauber közleményében végül azt is megtudtuk, a jerezi teszten még a C34 ún. roll-out változatával vesz részt a csapat, hiszen most még több alkatrész a C33-ról származik, és ezeket csak később fogják újakra cserélni.

 

Műszaki adatok  
Karosszéria karbonszál monocoque
Első felfüggesztés felső és alsó lengőkarok, belső rugók és lengéscsillapítók,                  
   amiket tolórudak mozgatnak (Sachs Race Engineering) 
Hátsó felfüggesztés felső és alsó lengőkarok, belső rugók és lengéscsillapítók,                    
  amiket tolórudak mozgatnak (Sachs Race Engineering)
Fékek hat-dugattyús féknyergek (Brembo),   
  karbonszálas fékbetétek és tárcsák (Brembo) 
Váltó Ferrari 8-sebességes karbon gyorsváltó, 
  hosszában elhelyezve, karbonszálas kuplunggal 
Karosszéria elektronika MES
KERS Ferrari
Kormány Sauber F1 Team
Gumik Pirelli
Kerekek OZ
Méretek  
Hossz 5300 mm
Szélesség 1800 mm
Magasság 950 mm
Nyomtáv elöl 1460 mm
Nyomtáv hátul 1416 mm
Súly 702 kg (ürestankkal, a pilótát is beleszámítva)  
Ferrari motor  
Konfiguráció V6 90°
Hengerűrtartalom 1600 köbcentiméter
Szelepek hengerenként 4 db
Maximális fordulatszám 15000 rpm
Turbófeltöltés egy turbó
Maximális üzemanyagáramlás 100 kg/óra
Maximális üzemanyagkapacitás 100 kg
Befecskendezés 500 bar, közvetlen
Erőforrások versenyzőnként 4
ERS rendszer  
Akkumulátor-energia/kör 4 Mj
MGU-K erő 120 kW
MGU-K maximális fordulat 50000 rpm
MGU-H maximális fordulat 120000 rpm

A C34 leleplezéséről szóló külön cikkünk itt olvasható. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?