A Ford autóiban jelenleg is folyik annak a berendezésnek a próbája, amivel “meglovagolható a zöldhullám”. Az Optimális Sebességválasztás A Zöld Jelzéshez nevű technológia az út mellé telepített eszközökből származó információ alapján olyan sebességet javasol, amivel az autósok a legjobb eséllyel használhatják ki a zöldhullámot.
A Ford azért bocsátja próbára ezt a technológiát, hogy a UK Autodrive – az Egyesült Királyság eddigi legnagyobb szabású önvezető és kommunikáló autókat tesztelő kampánya – keretében ezzel szemléltesse a kommunikáló autók előnyeit. A 16 résztvevővel működő, részben államilag támogatott, 20 millió font költségvetésű projekt célja, hogy olyan, egymással és az infrastruktúrával kommunikáló járműtechnológiákat fejlesszen és teszteljen, amelyek révén a közlekedés kevesebb stresszel, időveszteséggel és üzemanyag-fogyasztással jár.
“Nincs annál bosszantóbb, mint amikor egy nehéz nap után, útban hazafelé piros lámpától piros lámpáig araszol az ember, és minden egyes kereszteződésnél meg kell állnia,” vélekedett Christian Ress, a Ford Kutatási és Fejlett Tervezési Központjának vezetősegítő technológiákért felelős műszaki szakértője. “Ha lehetővé tesszük az autósoknak, hogy ‘meglovagolják a zöldhullámot’, a folyamatosan áramló forgalom nemcsak időt takarít meg, hanem a széndioxid-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást is nagy mértékben csökkenti.”
A napi rendszerességgel autózó britek évente átlagosan két teljes napnak megfelelő időt töltenek a piros lámpánál várakozva.* Koppenhágában és Amszterdamban már léteznek hasonló technológiák kerékpárosok részére, amelyek segítségével elkerülhetik a pirosban való ácsorgást. Ha mégis meg kell állniuk a piros jelzésnél, a rendszer kijelzi, hogy mennyi idő múlva vált majd zöldre a lámpa.
A Ford által rendelkezésre bocsátott Mondeo Hybrid modellekben egy másik teszt is folyik: az Elektronikus Vészfékjelzés figyelmeztető jelet küld, ha a Ford előtt 500 méteren belül haladó járművek egyike váratlanul erősen fékez – még akkor is, ha az adott autó nincs a vezető látómezejében.
Jövőre újabb technológiák próbája várható; ezek arra figyelmeztetnek, ha egy másik jármű elzárja az autós útjába eső kereszteződést; ha egy mentő-, rendőr- vagy tűzoltóautó közeledik; illetve ha egy lámpa vagy tábla nélküli kereszteződéshez más járművek közelednek.
A próbák a következő két évben Milton Keynes és Coventry közútjain és zárt pályáin folynak majd.