Ezzel persze az újautós statisztikát még közel sem érte el a használt autós terület, hiszen ott márkánként eltérő arányban a vásárlók 80-90 százalékát teszik ki cégek.
A szakértők e tendencia alapvető okát a finanszírozási lehetőségek megváltozásában látják: nyílt végű pénzügyi lízinget leginkább a vállalkozások választanak, magánszemélyek számára a zárt végű forma a kedvező. A cégek alternatívaként az operatív lízinget (tartós bérlet) is választhatják. Ez az opció azoknak kedvez, akik a konstrukció lejárta után nem kívánják felvállalni annak kockázatát, hogy mennyiért lehet újraértékesíteni az autót. A nyílt végű lízingnél a szerződő cég maradványértéken megvásárolhatja az autót – amivel a tapasztalatok alapján az ügyfelek 70 százaléka él -, az operatív lízing esetében viszont a kocsi automatikusan visszakerül a szolgáltatóhoz.
“Általánosságban elmondható, hogy amíg a hazai használtautó-piacon az idős autók forognak leginkább, addig a céges vásárlók jellemzően az 1-2 éves, keveset futott, kiszámítható minőségű, vezetett szervizkönyves autókat keresik” – osztotta meg tapasztalatait Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. “Fontos szempont továbbá a magyarországi forgalomba helyezés, s az ellenőrizhető múlt, hiszen rossz minőségű autó esetében nagyon magas, felesleges kiadásai lehetnek a cégeknek” – tette hozzá. Frank György arról is tájékoztatott, hogy a kkv-k általában a magasabb kategóriájú gépkocsikat keresik, hiszen használtan akár eggyel magasabb kategóriát is megengedhetnek magunknak. A Das WeltAuto hálózatában legtöbben Skoda Superbet, Audi A4-et, Audi A6-ot, valamint Volkswagen Passatot és Volkswagen Golfot vásárolnak, 3-4 éves futamidőre.
A leggyakoribb finanszírozási formák
Az operatív lízing
A bérlő használati jogot kap a futamidő alatt a bérbeadó tulajdonát képező gépjárműre. A bérlő a futamidő lejártával nem szerez tulajdonjogot, a gépjárművet visszaadja a bérbeadónak és új bérletet indíthat egy új gépjárművel, tehát nincs használtautó-értékesítési kockázat.
A bérleti konstrukció kifejezetten a vállalkozásoknak előnyös, mivel a bérbeadó a gépjármű beszerzési árában érvényesített Áfa-t visszaigényli, így a nettó beszerzési érték alapján határozza meg a bérleti díjat. Az induló bérleti díj akár 0 Ft is lehet a hitelképességi vizsgálat függvényében. A bérlő a havi szolgáltatási díj Áfa tartalmát a céges használat arányában visszaigényelheti a jogszabályi előírások betartása mellett. A finanszírozás nem növeli az ügyfél kötelezettségeit, ezáltal nem csökkenti a vállalkozás hitelfelvevő képességét.
A finanszírozáson túl, opcionálisan további szolgáltatások is választhatóak, úgy mint gumiszolgáltatás, karbantartás, csereautó, hozom-viszem, valamint üzemanyagkártya, amelyek költségeire szintén a lízingbeadó vállalja a kockázatot.
A nyílt végű pénzügyi lízing
Ennél a finanszírozási formánál a kiválasztott gépjárművet a márkakereskedőtől a bank vásárolja meg, majd a gépjármű birtokba adásával nyílt végű pénzügyi lízingszolgáltatást nyújt a vevő számára a nettó gépjármű beszerzési árra vetítve. A gépjármű a futamidő végéig a lízingbe adó bank tulajdonában marad. A nyílt végű lízingnél személygépkocsi esetén is visszaigényelhető a lízingdíjak általános forgalmi adója. Az ügyfél akár már 36 hónap alatt hozzájuthat a gépkocsi maradványértéken felüli áfa tartalmához. A lízingbevevő a futamidő végén dönthet arról, hogy tulajdonos szeretne-e lenni, illetve kíván-e vevőt kijelölni.
A zárt végű pénzügyi lízing
Ez a finanszírozási forma a másik kettővel szemben magánszemélyek számára is elérhető. A kiválasztott gépjárművet a márkakereskedőtől a bank vásárolja meg, aki ezt követően a gépjárműről számlát állít ki az ügyfél felé. A forgalmi engedélyben és törzskönyvben tulajdonosként a bank, üzembentartóként a lízingbe vevő szerepel, aki a futamidő végén automatikusan megszerzi a gépjármű tulajdonjogát, amennyiben az összes díjfizetési kötelezettségének eleget tett.