1975 óta a BMW Art Cars modelljei is eme történet releváns, tekintélyes szereplői. Az első BMW Art Car ötlete a művészetek iránt rajongó francia autóversenyző, Hervé Poulain fejéből pattant ki, aki negyven évvel ezelőtt felkérte művész barátját, Alexander Caldert, hogy formálja saját ízlésére versenyautóját. Jochen Neerpasch-csal, a BMW Motorsport akkori igazgatójával együttműködve született meg az első BMW Art Car, amely egy csapásra a közönség kedvencévé vált a versenypályán. Az 1975 óta eltelt negyven évben, rendszertelen időközönként ugyan, de sorra születtek meg a BMW Art Cars kollekció újabb és újabb egyedülálló műalkotásai, olyan művészektől, mint Andy Warhol, Roy Lichtenstein, David Hockney és Jeff Koons.
„A BMW Art Cars kollekció modelljei az autóipar, a technológia, a dizájn, a művészet és a versenysport páratlanul egyedülálló keresztmetszetének végtelenül izgalmas fejleményei” – mondta Maximilian Schöberl, a BMW Group vállalati és kormányzati ügyekért felelős részlegének igazgatója. „Guruló műalkotásaink negyven évre visszanyúló története olyannyira egyedülálló, mint maguk a művészek, akik írták. A BMW Art Cars kollekció alkotásai vállalatcsoportunk globális méretű kulturális elkötelezettségének lényeges és felettébb központi elemei” – tette hozzá.
A BMW Art Cars kollekció negyvenedik évfordulóját a bajor gyártó idén világszerte elsőrangú kiállításokkal ünnepli Hongkongban, a párizsi Pompidou kulturális központban, a BMW Múzeumban, valamint az olaszországi Comói-tó partján megrendezett Concorso d’Eleganza Villa d’Este Klasszikusok Hétvégéjén, ahol a Jeff Koons alkotta legújabb BMW Art Car, a 2010-es BMW E92 M3 GT2 mellett a legendás sorozat első négy tagja is kigurult a nagyközönség elé május 22-24. között. A kiállításokat még az idén New York-ban, Miamiban és Sanghajban is egy-egy újabb felvonás követi.
Azon tizenhét, nemzetközi szinten is elismert művész, akik 1975 óta eleddig közreműködtek a BMW Art Cars kollekció színesítésében, világszerte ismertté és az érdeklődés tárgyává tették a guruló műalkotásokat. Az egyedülálló széria legtöbb modellje javarészt Münchenben, a BMW Art Cars kollekció otthonának számító BMW Múzeumban található, az állandó járműkiállítás részeként. Amelyik modell nem a múzeumban pózol, az épp a világot járja – Los Angeles-i, londoni és hongkongi vásárokon tűnik fel, vagy a Louvre, a New York-i Solomon R. Guggenheim Múzeum és a Sanghaji Kortárs Művészetek Múzeuma időszakos tárlatát színesíti.
A BMW Art Cars kollekció nagy része azonban nem csupán a múzeumokban, de – korábbi életükben – a versenypályákon is lenyűgözte már a rajongókat:
- Alexander Calder: 1975, BMW 3.0 CSL
- Frank Stella: 1976, BMW 3.0 CSL
- Roy Lichtenstein: 1977, BMW E21 320
- Andy Warhol: 1979, BMW M1
- Ernst Fuchs: 1982, BMW 635 CSi
- Robert Rauschenberg: 1986, BMW 635 CSi
- Michael Jagamara Nelson: 1989, BMW E30 M3
- Ken Done: 1989, BMW E30 M3
- Matazo Kayama: 1990, BMW 535i
- César Manrique: 1990, BMW 730i
- R. Penck: 1991, BMW Z1
- Esther Mahlangu: 1991, BMW 525i
- Sandro Chia: 1992, BMW E36 M3 GTR
- David Hockney: 1995, BMW 850 CSi
- Jenny Holzer: 1999, BMW V12 LMR
- Ólafur Elíasson: 2007, BMW H2R projekt
- Jeff Koons: 2010, BMW E92 M3 GT2
A BMW Group a BMW Art Cars kollekció negyvenedik évfordulóját a közösségi médiára is kiterjesztette: a #BMWArtCar hashtag követésével mindenki részese lehet a tizenhét különleges jármű érdekes születési körülményének, miközben a BMW arról is megkérdezi a követőket, hogy mi mindent jelent számukra az „autó művészete”.
2014-ben Hatje Cantz megjelentette a BMW Art Cars kollekciót részletesen bemutató első átfogó kiadványt. A kétszáz oldalas könyv gazdagon illusztrálva tekinti át a rendkívüli széria történetét, egészen az 1975-ös kezdetektől, mi több, portrék és interjúk segítségével hozza még közelebb az olvasóhoz az egyes művészek megközelítését.