A cikk eredetileg 2017-ben íródott.
A Formula-1 25. szezonjáig, 1974-ig nem szerepelt finn versenyző a mezőnyben: ebben az évben bukkant fel Leo Kinnunen az AAW Racing Team – egy finn együttes – privát Surtees-Fordjával. Kinnunen a motorsport ezermestere volt, aki motorozással kezdte, majd az autókrossz, rali és jégversenyzés műfajában ért el fényes eredményeket. Formula-3-as győzelmeket is jegyzett, valamint egy igen különleges bajnokság, a különböző típusú és életkorú versenygépeket felvonultató Interserie legjobbja lett háromszor. Emellett pedig daytonai elsősége is volt a 24 óráson.
Formula-1-es pályafutásáról nem mondhatók el hasonlók, habár az imént felsorolt eredmények nem hazudnak: érdemes lett volna egy dicsőbb karrierre a nagyok között. Kinnunen még a Lotusszal is tárgyalt a rövidesen balesetben elhunyt Jochen Rindt közvetítésével, és Bernie Ecclestone szintén ajánlatot tett neki – csakhogy azt akarta, ingyen versenyezzen, amit profiként nem tudott elfogadni.
Végül jött a bérelt Surtees TS16 – amelyről kiderült, hogy sérülten adták oda, és 80 kilogrammal túlsúlyos –, mellyel Kinnunen hat nagydíjon próbálkozott. Egyedül Svédországban sikerült a rajtrácsra állnia, miután a szervezőket rábeszélték, hogy 24 helyett eggyel több autót engedjenek indulni. A csapat azonban csak 10 körre tankolta meg a Surteest, mivel tudták, hogy úgysem bírná végig. Egyéb érdekesség, hogy a finn volt az utolsó, aki nyitott sisakban és védőszemüvegben versenyzett az F1-ben.
Három évvel később, 1977-ben következett honfitársa, Mikko Kozarowitzky, aki ma 69 esztendős – az ő születésnapja adta Retro-cikkünk apropóját. Neki még kevésbé emlékezetes pályafutás adatott meg, két próbálkozás a Formula-1-ben egészen sokáig szereplő, de kockás zászlóig annál kevesebbszer eljutó RAM Racinggel. A jómódú családi hátterű Kozarowitzkyt a Marlboro finn részlege protezsálta a csapathoz – eredetileg több európai versenyről volt szó, végül azonban más kapta a lehetőséget, így a Svéd Nagydíjon tűnt fel.
Kozarowitzky sosem ült még F1-es autóban, így kevésbé meglepő, hogy a kvalifikálás nem sikerült neki. Nagy-Britanniában tett még egy próbát, ám már második körében balesetet szenvedett, mikor félrerántotta a kormányt Rupert Keegan autója elől. A March összetört, ő pedig a kezét törte el. A RAM azt akarta, Hollandiában a megrongálódott autóban próbálkozzon újra: ezt azonban Kozarowitzky túl veszélyesnek találta, elhagyta a csapatot, és a Formula-1 közelében sem látták többet. Egyébként egy ideig teniszt oktatott, aztán az üzleti életben próbálkozott. 28 hónapot drogüzérkedésért ült Hollandiában.
A következő évben jött a harmadik finn, Keke Rosberg, aki eleinte szintén nem váltotta meg a világot, a Williamshez kerülve azonban megszerezte a nemzet első vb-címét. Túl sok honfitársa azóta sem szerepelt a Formula-1-ben: összesen kilencen voltak, köztük három világbajnok, Rosberg, Hakkinen és Raikkönen, valamint további két futamgyőztes, Kovalainen és Bottas. A maradék kettő, JJ Lehto és Mika Salo a dobogóig ugyancsak eljutott: Finnország szinte csak eredményes versenyzőket adott a sportágnak, leszámítva az első kettőt.