DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Retro – Arat a halál Daytonában

Még le sem futották a szezon első versenyét, de máris kétszer borította gyászba a NASCAR csúcskategóriáját a világ egyik legveszélyesebb pályája – 1994 nem csak az F1-ben volt tragikus év.

A legendás floridai pálya, Daytona a világ egyik legveszélyesebb versenyhelyszínének számít: motorosok és gokartosok mellett legalább 24 autóversenyző vesztette életét itt az évek során – köztük a legismertebb talán Dale Earnhardt volt –, ami az ötödik legmagasabb szám Indianapolis, a Nürburgring, Monza és Le Mans után. Ezek után aligha meglepő, hogy a NASCAR csúcskategóriájában is ez a helyszín követelte a legtöbb áldozatot, szám szerint kilencet, akik közül ketten mindössze négy nap leforgása alatt vesztették életüket.

Az 1994-es Winston Cup évnyitóján járunk, ahol az összesen nem kevesebb, mint 64 nevező között feltűnt az előző évben két futamon induló, Daytonában viszont 1990 óta nem szereplő Neil Bonnett, aki bár sosem tudott a bajnoki dobogóra feljutni, 18 győzelme és 20 pole-pozíciója egyértelműen az 1980-as évek nagyságai közé sorolta őt. A 47 éves versenyző utolsó három NASCAR-futamából kettő hatalmas balesettel végződött, 1990-ben kis híján életét vesztette Darlingtonban, ennek ellenére bizakodva készült az újabb, szám szerint 16. daytonai 500 mérföldesére.

bonnett



A vállalkozás azonban nagyon hamar tragédiába torkollott: Bonnett az első edzésen elvesztette uralmát autója felett a négyes kanyarban, s nagy sebességgel a falnak csapódott. Kórházba szállították ugyan, de az életét már nem tudták megmenteni, fejsérülései végzetesnek bizonyultak. A baleset okára hivatalosan sosem derült fény, bár a szóbeszéd arról szólt, hogy a Hoosier által gyártott abroncsok szerepet játszhattak a tragédiában, egy lap oknyomozása pedig arra jutott, hogy ugyanazon alkatrész meghibásodása vezethetett a balesethez, ami három nappal később Rodney Orr végzetét is okozta.

A négyhengeres Goody’s Dash széria bajnoka, az első Winston Cup-futamára készülő 31 esztendős amerikai a második edzésen vesztette életét egy időmérős szimuláció során. A kettes kanyarban megpördült, autója felemelkedett, és 300 kilométer per óra közeli sebességgel a kerítésnek csapódott – méghozzá a tetejével. Orrnak esélye sem volt a túlélésre, az autó súlyosan megrongálódott, egy tartóelem pedig befúródott a pilótafülkébe.

rodney-orr

A két versenyző neve hét évvel később, Dale Earnhardt tragédiáját követően ismét a figyelem középpontjába került, méghozzá egy roppant szomorú okból: egy weboldal kiszivárogtatta a boncoláson készült képeket, amelyeken többek közt Orr végzetes mellkasi sérülései is tisztán látszottak. A 18-szoros futamgyőztes Neil Bonnettről egyébként a baleset óta rendszeresen megemlékeznek, az újonc viszont feledésbe merült – valahogy hasonlóképpen az 1994-es imolai fekete hétvégéhez. S akárcsak Ratzenberger és Senna tragédiája az F1-ben, Bonnett és Orr halálos balesete is rányomta a bélyegét a teljes 1994-es szezonra…

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: