DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 15. szerda
Retro

Melyik volt Ecclestone legőrültebb ötlete?

Eljátszott dráma, fellocsolt pálya, átvágható kanyarok, érmek, sorsolás, büntetőkiállások, két futam… Röviden felidézzük Bernie Ecclestone elvetemült F1-reformjait, te pedig szavazz: melyik volt a legdurvább?

Természetesen nem is próbálnánk vitatni, összességében milyen jó hatással volt a Formula–1-re Bernie Ecclestone hosszú évtizedeken át tartó ténykedése, de hogy ez az összkép pozitívan értékelhető, ahhoz bizony az is kellett, hogy néhány elképzelése ne valósuljon meg. Mint például az alábbi ötletek, melyek joggal pályázhatnak az Ecclestone legőrültebb elképzelése címre…

1. Levágható kanyarok

2010-ben javasolta az F1-vezér, hogy annak elkerülésére, hogy a gyorsabb versenyzők beragadjanak a lassabbak mögé, minden pályán szerepeljen egy „rövidítés”, azaz egy kanyar, melyet a verseny során előre meghatározott alkalommal le lehet vágni. Végül ez nem valósult meg, jött viszont helyette a DRS, amit lehet szeretni vagy nem szeretni, de alighanem még mindig „természetesebb” módja az előzésnek, mint az engedélyezett kanyarlevágás…

2. Locsolók

„Vannak versenypályák, melyeket mesterségesen is be lehet nedvesíteni, és könnyen fel lehetne szerelni ezt a rendszert számos más aszfaltcsíkra is. Miért ne essen a verseny közepén 20 percig, vagy épp az utolsó 10 körben. Két perccel előtte küldhetnénk figyelmeztetést. A feszültség garantált lenne…” – ezt a nyilatkozatot olvasva talán senki sem bánja, hogy Ecclestone már nem áll az F1 élén, amikor a sportág visszatér a Paul Ricardra, ahol egy ilyen rendszer üzemel…

paulricard_pirelliteszt

3. Éremrendszer



Ha végzünk egy közvéleménykutatást arról, hogy melyik volt az elmúlt évtized legizgalmasabb idényzárója, a 2008-as brazil dráma bizonyosan ott lesz az élmezőnyben, sőt, talán az első helyen fog végezni. Annál furcsább, hogy Ecclestone elégedetlen volt a látottakkal, s azzal, hogy Lewis Hamilton egy ötödik hellyel biztosíthatta be a bajnoki címét – a holtszezonban el is fogadták az éremrendszert, azaz hogy pontszámtól függetlenül a legtöbb győzelmet szerző pilóta legyen a világbajnok, de még a 2009-es idény kezdete előtt elvetették. Azóta egyébként egyetlen ízben sem változott volna a bajnok kiléte, egészen a tavalyi szezonig, amikor Rosbergnek nem lett volna elég a második helyeket gyűjtögetni Hamilton mögött a szezon végén…

4. Büntetőkiállások

Nemcsak a modern időkben voltak különös elképzelései a brit milliárdosnak: Ecclestone már az 1980-as évek végén is előhozakodott egy meglepő ötlettel, amikor a McLaren dominanciája nyomta rá a bélyegét a sportágra. Akkoriban a bokszkiállások még nem voltak kötelezőek, s egyes versenyeket meg is lehetett nyerni kiállás nélkül, Ecclestone azonban azt javasolta, hogy aki futamot nyer a szezonban, az onnantól kötelezően hajtson végre egy kerékcserét minden hátralévő versenyen, aki kettőt, az kettőt, aki hármat, az hármat…

senna_1988_2_1

5. Két futam egy hétvégén

A legutóbbi Bernie-elképzelés: a szombati időmérőt tartanak egy rövidebb futamot, melynek végeredménye egyúttal a rajtsorrendjét jelenti a második versenynek. Az ötlet önmagában még nem lenne annyira borzalmas – igaz, teljesen szembemegy az F1 minden hagyományával –, az indoklás viszont egészen elképesztő: „Azért van az időkérés beépítve minden amerikai sportba, mert az amerikai közönség nem tud koncentrálni. Úgy nőnek fel, hogy a tévében minden 15 perces szakaszokra van osztva. Ma pedig már mindenhol ilyenek az emberek.”

6. Kisorsolt rajtsorrend

Ha a fordított rajtrács ötletétől elborzadsz, akkor mit szólsz ehhez? Ecclestone 2003-ban vetette fel, hogy a futamokat úgy tenné kiszámíthatatlanabbá, hogy az időmérő edzés végén az első tíz helyezett nevét bedobják egy kalapba, majd egyszerűen kisorsolják, milyen sorrendben álljanak fel a rajtrácsra. Természetesen ez roppant igazságtalan a leggyorsabbakkal szemben, éppen ezért pontokkal díjaznák az első tíz helyezett tényleges időmérős eredményét…

schumacher_2002

7. Veszélyesebb F1-et!

Tavaly ősszel a Timesnak nyilatkozva Bernie Ecclestone többek között azt is kifejtette, hogy a Formula-1-nek szerinte több balesetre lenne szüksége, s bár azt természetesen ő is örömtelinek tartja, hogy ritkák a halálesetek napjainkban, a drámát szerinte fokozni kellene - méghozzá így: „Amikor történik egy olyan nagy baleset, mint Fernandóé idén Melbourne-ben, el kellene takarni leplekkel, beküldeni a mentőautót, és elvinni őt. Egy kis show-biznisz. Az emberek szeretik.”

Most pedig szavazz!

A WTF1 gyűjtése nyomán.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: