DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Retro

Retro – Egy elfeledett klasszis

Mindössze három motoros világbajnok jutott el az F1-ig, de míg egyikük itt is bajnok lett, másikuk pedig többször dobogóra állhatott, a harmadikról sokszor megfeledkeznek – pedig nem akármilyen versenyző volt!

Mindannyiunk kedvenc autótörője, a 2012-es Spanyol Nagydíj győztese, Pastor Maldonado előtt mindössze két venezuelai versenyző állhatott rajthoz a Formula–1-ben, s miközben Ettore Chimerinek csak egyetlen futam adatott meg, ugyanis két héttel debütálását követően életét vesztette egy kubai sportautóversenyen, mai főszereplőnk, az 1956-ban épp ezen a napon született idősebb Johnny Cecotto másfél szezonon át a mezőny tagja volt.

cecotto-1983

1983 - Cecotto a Theodore-ban


Két igazi legenda, John Surtees és Mike the Bike, azaz Mike Hailwood mellett kissé méltatlanul elfeledett tagja ő a motorsport azon nagyon szűk elitklubjának, akik két keréken szerzett világbajnoki címét követően az F1-ben is megmérethette magát. Pedig négy keréken sem volt ügyetlen, amiről többször is tanúbizonyságot tett, csak épp az F1-es eredmények nem akartak jönni. Tegyük hozzá védelmében, nem is volt egyszerű dolga, hiszen 1983-ban a Theodore gyengécske autójával kellett volna csodát tennie (ami rögtön a második futamán azért sikerült is neki egy hatodik hely formájában), a következő évben pedig teljesen elhomályosította őt újonc csapattársa, egy bizonyos Ayrton Senna.

cecotto-1984

1984 és a Toleman

A Tolemannél nem is tudta végigcsinálni a szezont, Brands Hatch-ben ugyanis hatalmasat bukott és lábait törte, ami tulajdonképpen véget vetett F1-es karrierjének. Pedig hogy ennél többre lehetett volna hivatott, azt jól mutatja 1982-es F2-es Európa-bajnoki második helye (többek közt Boutsent és Bellofot megelőzve), de végül nem együléses, hanem karosszériás autókkal születtek a legnagyobb sikerei. Futamot nyert a túraautó Európa-bajnokságban, a DTM-ben és a WTCC-ben is, 1985-ben második lett a Bathurst 1000-en, a következő évben megnyerte a makaói Guia Race-t, olasz túraautó-bajnok volt, s Le Mans-ban is rajthoz állhatott.

cecotto-1984-crash

A Brands Hatch-i baleset vetett véget az F1-es álomnak

És akkor még nem beszéltünk arról, ami mindezt megelőzte: mindössze 19 éves volt, amikor teljesen ismeretlen újoncként megnyerte a Daytona 200-at, majd nem sokkal később élete első világbajnoki fordulóján megnyerte a 250-es és a 350-es kategória futamát is, s utóbbi géposztályban a szezon végén bajnokká is koronázták, minden idők legfiatalabbjaként, a legendás Giacomo Agostinit legyőzve. Kétszer is súlyos balesetet szenvedett Ausztriában, sérülései után pedig már nem volt a régi, ezért is váltott autóra – s bár az 500 köbcentis motorokkal sosem tudott igazán összebarátkozni, így is behúzott 12 rajtelsőséget mindössze 27 versenyhétvége alatt.

cecotto-1975

Aki újoncként legyőzte Giacomo Agostinit...

Egy barcelonai futamgyőzelem ide vagy oda, Johnny Cecotto eredménylistáját végignézve kétség sem férhet hozzá, hogy a mai napig ő a venezuelai motorsport legnagyobb alakja.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: