DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Retro

Retro - Aki a legrosszabbkor került börtönbe

Rácsok mögött ülni persze sohasem jó, de Bertrand Gachot-nak sikerült pont akkor sittre vágnia magát, amikor versenyzői karrierje végre egyértelműen felfelé ívelt. Utána sohasem volt már a régi.

Gachot neve talán még a felületesebb nézők számára is ismerős amiatt, hogy ő volt az a versenyző, aki 1991-ben egy londoni taxisofőr könnygázzal való lefújásáért börtönbe került, ezzel lehetővé téve Michael Schumacher F1-es debütálását a Jordannél. Erről a történetről már ő maga is mesélt részletesen, így most inkább karrierjét átfogóan tekintjük át annak apropóján, hogy 1962-ben éppen ezen a napon született.

Bertrand Gachot-t elég nehéz nemzetiségének jelzőjével megszólítani, elvégre ő maga mindig is európai polgárnak tartotta magát. Luxemburgban született, apja francia, anyja német volt, ő pedig karrierje első felében belga licensszel versenyzett, és 1992-től kezdve regisztrálták franciaként az FIA-nál.

gachot2



Csak 15 évesen kezdett el gokartokkal versenyezni, viszont később már egyetemi tanulmányait is felhagyta, hogy teljes erővel ezen pályafutásának építgetésére koncentráljon. A brit F3-ban csak Johnny Herbert mögött maradt alul a bajnoki harcban, majd 1988-ban a Formula-3000 tabelláját az 5. helyen zárta, ezen eredmények pedig elegendőek voltak ahhoz, hogy az Onyx F1-es csapata szerződést ajánljon neki az 1989-es szezonra. A kiscsapat azonban a mezőny végén tanyázott, és ott is csak azon ritka esetekben, amikor versenyzőiknek sikerült kvalifikálniuk a futamokra, és Gachot-nak is a júliusi Francia Nagydíjon jött ez csak össze először. Nehéz kezdés várt rá a versenyképtelen autók volánjánál, hiszen a szezon végén a Riallal, majd a teljes 1990-es évben már a Colonival egyetlen egyszer sem sikerült kivívnia a rajtjogot.

Ilyen előmenetellel Gachot könnyen hamar a süllyesztőbe kerülhetett volna, ám mégis lecsapott rá Eddie Jordan, aki a következő évben érkezett meg az F1-be saját csapatával. A Jordan 191-es pedig azonnal a középmezőnyben kezdett, és pilótái néhány remek eredményt is szállítottak a dobogó alatti pontszerző helyekkel.

Gachot ázsióját még inkább megnövelte, hogy abban az évben megnyerte a Le Mans-i 24 órást is korábbi riválisa, Johnny Herbert, valamint Volker Weidler oldalán, a Mazda révén az első japán győzelmet szerezve a legendás versenyen. Eközben a Jordan csak egyre erősebbé vált, így a lehető legrosszabbkor érte őt a kéthónapos börtönbüntetést: első kihagyott futamán, Spában korábbi csapattársa, Andrea de Cesaris kieséséig a győzelemért állt harcban Ayrton Sennával, a helyére beugró Schumacher pedig rögtön a 7. pozícióba kvalifikált.

gachot

Noha az év végére Gachot szabadult, a Jordannél ekkorra már többszörösen átrendeződtek a harcvonalak: autóját éppen Alessandro Zanardi vezette, így ő a Larrousse-nál próbált meg kvalifikálni a szezonzáróra - sikertelenül. A csapattal töltött következő szezonja egyetlen pontszerzést hozott, 1993-ra kikerült a körforgásból, a következő két évadra pedig a Pacific szerződtette le, de ezt az időszakot is a sikertelen kvalifikációk és a fizetős versenyzők miatti félreállás jellemezte számára. 1995 végén teljesítette utolsó F1-es futamát, miután a jordanes lehetőség eljátszását követően már nem tudta visszaszerezni hírnevét.

Gachot ma sikeres vállalkozóként ténykedik, és energiaital-cége, a Force Indiát szponzoráló Hype révén új kötelékeket szőtt az F1-gyel. Eközben pedig fejét szintén autóversenyzésre adó fia, Louis pályafutását egyengeti.  

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: