DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Retro

Retro - A NASCAR történetének legszörnyűbb balesete (18+)

A versenyzők ma már karcolás nélkül, vagy minimális sérülésekkel hagyják el autóikat a leghajmeresztőbb bukást követően is, de ahogyan Russell Phillips tragédiája is rámutat, nem volt ez mindig így...

Az autóversenyzés történetét ismerők jól tudják, hogy hiába a biztonság fejlődése, évről évre előfordultak szerencsétlen kimenetelű balesetek a világ versenypályáin, némely ezek közül pedig egészen ijesztő módon történt. A hideg rázza ki a szemlélőt, ha megtekinti Tom Pryce halálos balesetének felvételét 1977-ből, Kyalamiból, de említhetnénk Jeff Krosnoff 1996-os tragédiáját is a torontói CART-futamról. Néhány évvel később, szintén a CART-ban törtek össze Alex Zanardi álmai is, de az olasz sportban eltöltött, elmúlt másfél évtizede a példa rá, hogy még a legszörnyűbb pillanatok után is van feltámadás.

A NASCAR-t sem kímélik az égiek, ha balesetekről van szó, a 350 km/h óra feletti sebességek, és a szoros „pack”-versenyzés mind-mind magukban hordozzák a tömegbalesetek lehetőségét. Azonban szerencsére Dale Earnhardt 2001-es elvesztése óta nem történt halálos baleset az észak-amerikai stock-versenyzés legfőbb kategóriájában. Néhány évvel a Megfélemlítő tragédiája előtt azonban egy olyan bukás történt a Charlotte Motor Speedwayen, melyről viszonylag kevés szó esik szakmai körökben.

1995. október 6-án Russell Phillips, egy 26 éves amerikai srác 17. versenyére készült a NASCAR Sportsman Division elnevezésű sorozatában a sportág egyik őshazájának számító Charlotte-ban. A verseny 17. körében két autó megpördült Steven Howard előtt, aki a pálya jobb oldala felé húzódott, hogy még véletlenül se keveredjen bele társai csetepatéjába. Mögötte azonban Russell Phillips teljes sebességgel érkezett, és csak későn vette észre, hogy előtte haladó riválisa lezárta előtte az ívet.

phillips



A pilóta 57-es rajtszámú Oldsmobile-jával beszorult a betonfal és Howard autója közé, majd a levegőbe emelkedett. Az interneten található források mindegyike az egyik leghátborzongatóbb és legborzalmasabb bukásnak írják le a baleset folytatását, mely joggal követel magának helyet minden idők legszerencsétlenebb esései között. Miután levegőbe emelkedett, Phillips autója tetejével a kerítésnek csapódott, az erőhatások pedig egyből leszakították a tetőt, védtelenné téve ezzel pilótát.

A kerítés ennél a sebességnél valósággal lefejezte Phillipset, és amikor az autója megnyugodott a pálya másik oldalán, az első odaérkező sportbíró egyből látta, hogy mindennemű erőfeszítés szükségtelen a pilóta megmentésére. A kerítéstől az autóroncsig az egész pályát vér és törmelék borította, a versenyző felsőteste pedig teljes egészében összeroncsolódott.

A balesetet követően a pályamunkások fehér lepedőkkel szaladtak a pályára, hogy összeszedjék Phillips testének darabjait, egészen felkavaró dolgokat hagyva az utókor számára: a pilóta egyik kezét a kerítésbe szorulva, míg a még sisakban lévő fejét a pit bejáratánál találták meg. A horrorisztikus jelenetsor sarkallta arra a NASCAR elöljáróit, hogy megerősítsék az autók bukókeretét, de valódi lépésre csak 1996-ban került sor, amikor Dale Earnhardt súlyos sérüléseket szenvedett Talladegában. A sorozat legendájáról elnevezett Earnhardt-bart, egy hosszanti merevítő elemet a szélvédőkre szerelték fel, hogy megerősítsék ezzel az autók tetejét.

Russell Phillips balesetének felvétele megtekinthető a Youtube-on, de felkavaró tartalma miatt szándékosan nem osztjuk meg az oldalunkon - az erős idegzetűek ide kattintva tekinthetik meg. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: