DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Retro

Magyar Nagydíj Top 10 - A legnagyobb versenyzések

A Magyar Nagydíjat felvezető sorozatunk harmadik részében azokra a versenyzésekre tekintünk vissza, melyek által az F1-es pilóták halhatatlanná váltak a közönség előtt.

1989, Nigel Mansell

A brit pilóta már a legjobb előzéseket taglaló cikkünkbe is bekerült, de Ayrton Senna ellen bemutatott manővere csak hab volt a tortán. Il Leone ugyanis a 12. helyről indult, és a fél mezőnyt végig kellett előznie ahhoz, hogy behúzza első és utolsó hungaroringi diadalát


F1 Hungarian GP 1989 Nigel Mansell great drives by Markbel

1990, Thierry Boutsen

A csendes belga neve nem szerepel a legendák között - mindössze három győzelmet aratott, de mind közül az egyik legszebbet nálunk. Az eredmények pusztán azt mutatják, hogy Boutsen pole-ból indulva nyert, de győzelme értékét jelentősen felemeli, hogy a futam záró szakaszában igencsak meg kellett izzadnia sikeréért, lévén a korábban hibázó Ayrton Senna folyamatosan ott lihegett a nyakában - végül kevesebb, mint három tizeddel múlta felül a McLaren bajnokát.


Formula 1 1990 Hungarian Grand Prix... by leonardos9l

1997, Damon Hill

A sportág modernkori történetének talán legdrámaibb pillanatát hozta a ’97-es Magyar Nagydíj. A harmadik pozícióból induló címvédő Damon Hill már a verseny elején átvette a vezetést - egy évvel korábban ez nem számított volna hírnek, csakhogy a brit mindezt a lesajnált Arrowsal vitte véghez, amellyel mindössze egy pontot szerzett addig abban az évben! Hill két körrel a vége előtt majd’ fél perccel vezetett a messzeségben autózó Jacques Villeneuve-vel szemben, a Forma-1 percekre volt attól, hogy csodát lásson. Ám az nem történt meg, az Arrows lelassult, így a brit az utolsó körben kénytelen volt odaadnia a győzelmet ’96-os csapattársának - Hill nem bánkódott sokáig az elveszített győzelem miatt, második helyének is ugyanúgy örült, mintha a dobogó tetején állna.

1998, Michael Schumacher

A német pilóta négy alkalommal tudott győzni Magyarországon, először 1994-ben, de az igazi Schumi-mánia csak ebben az évben kezdődött meg. McLaren-uralom ide vagy oda, a német pilóta Ross Brawn közreműködésével olyan stratégiai mesterkurzust tartott a világnak, mellyel nem csak a Magyar Nagydíjak, hanem a sportág történetébe is az egyik legnagyobb versenyzésként vonult be. A brit zseni úgy kalkulált, hogy a pályán nem tudják megelőzni az Ezüstnyilakat, ezért előrébb hozta Schumacher második kiállását, és egy rövid tankolás után azt kérte tőle, hogy fusson 19 időmérős kört. A német ezt szó nélkül teljesítette - előnye 26 másodpercre hízott David Coultharddal szemben, ebbe pedig simán belefért egy plusz bokszkiállás - sőt, még az is, hogy lefusson a pályáról az utolsó kanyarban.

2003, Fernando Alonso

Az ifjú, alig 22 éves spanyol pilóta már szezon elején megmutatta oroszlánkörmeit dobogós helyezéseivel és sepangi pole-jával, az igazi áttörés, viszont akkor jött, amikor senki sem számított rá. Az átalakított Hungaroringtől mindenki azt várta, hogy új színt visz az amúgy sem unalmasan alakuló szezon menetébe, az új színből pedig kettő is lett: tündökölhettek a lelátók vörös-Ferrari, német-Schumacher, vagy finn-Raikkönen színekben, a kék-sárga kombináció uralta a 18. Magyar Nagydíjat. Alonso pole-pozícióból, senkitől sem zavartatva húzta be pályafutása első F1-es diadalát, a legfiatalabbként a sportág történetében - ezt a rekordot csak öt évvel később adta át Sebastian Vettelnek.

2006, Fernando Alonso

„Ha nem történt volna…” - szoktuk mondani még akkor is, ha tudjuk, a technikai sportokban ezeknek a szavaknak semmi értelmük sincs. Mégis, az immáron címvédő spanyol olyan ihletett versenyzést mutatott be az első esős hungaroringi F1-es futamon, hogy csak tátottuk a szánkat - leesett állunkat viszont tovább kereshettük akkor is, amikor Alonso a mezőny közepéről feltörve, a második helyen haladva a kettes kanyar bukóterében találta magát - egy elguruló kerékrögzítő csavar miatt…

2006, Jenson Button

Meg mernénk kockáztatni, hogy kevesebben sajnálták Alonso balszerencséjét akkor, amikor az ultra-balszerencsés Jenson Button 113. futamán karrierje első győzelme fel száguldott. A brit pilóta szintén hátulról, a 14. helyről indulhatott, s bár Raikkönen kiesett előle, hibátlanul autózott az esős-száraz körülmények között - minden idők legjobb Magyar Nagydíja minden idők egyik legnépszerűbb győztesét hozta teljesen megérdemelten.

2011, Jenson Button

Eső + Hungaroring = Button-győzelem. Két nedves Magyar Nagydíj alatt ezt a konklúziót is levonhattuk, hiszen az immár a McLaren színeiben autózó, időközben világbajnokká avanzsált somerseti ismét tökéletesen használta ki a változó körülményeket. A pole-pozícióból induló Sebastian Vettelnek hamar meg kellett hajolnia a McLarenek diadalmenete előtt, az élen pedig Button és Hamilton óriásit csatázott. Küzdelmük talán folytatódhatott volna, ám Hamiltonnal rosszul taktikázott a McLaren, így csapattársa zavartalanul hozhatta haza autóját.

2014, Lewis Hamilton

A brit egyértelmű bajnoki esélyesként vágott neki a szezonnak, a nyár közepén azonban gyors egymásutánban két technikai hiba nehezítette hadjáratát. Hockenheimben fékhiba, a Hungaroringen motorhiba hátráltatta a kvalifikáción - Németországban sikerült felzárkóznia a harmadik helyre, a futam előtt egy órával lezúduló eső pedig lehetővé tette számára, hogy a győzelmet is megkockáztassa. Aztán alig rajtolt el a verseny, a bokszból induló Hamilton a kettes kanyarban majdnem kukázta versenyét, miután megcsúszott alatt a Mercedes. Onnan azonban elképesztő tempót diktálva előzte végig a mezőnyt, nyerni tudott az SC-fázisokon, és a verseny végén már a 2. helyen haladt. A brit méterekre volt Alonsótól, de az ő abroncsai is végüket járták, így végül pozíciót vesztett a feltarthatatlanul érkező Daniel Ricciardóval szemben. Harmadik helye azonban így is óriási eredmény lett.

2014, Daniel Ricciardo

Számtalan remek versenyzést láthattunk a két évvel ezelőtti Magyar Nagydíjon, de kié ne legyen a legjobb, ha nem a futamgyőztesé? Az ausztrál pilóta folyamatosan ott ólálkodott az élmezőnyben, a győzelem kulcsa pedig az volt, hogy a verseny elején nem állt ki Ericsson balesetekor, a verseny végén pedig vadonatúj abroncsokkal vadászta le egymás után Rosberget, Hamilton és Alonsót is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: