DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Retro

Retro – Az első Stig

F1-es pilótaként kezdte, ám csapata mindent elkövetett ellene, amit csak lehetett, mielőtt főnökét a paddockban letartóztatták – később ő lett a Top Gear első néma sztárja, a feketeruhás Stig...

1961-ben ezen a napon látta meg a napvilágot Londonban Perry McCarthy, akinek sikerült beteljesítenie a versenyzők nagy álmát, a Formula-1-es ülés megszerzését, ám mindenekelőtt nem ezzel került be a történelemkönyvekbe, hanem azzal, hogy ő lett a legendás fekete overálos tesztpilóta...

De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen McCarthy pályafutásának kezdete is tartogat érdekességeket, mindenekelőtt azt, hogy legtöbb kollégájával ellentétben a brit pilóta nem gokartokkal indult el az F1 felé vezető úton. Később aztán már a „hagyományos” utat járta, szerepelt a Formula-3-ban és a Formula-3000-ben is, bár viszonylag kevés sikerrel – utóbbi szériában hét versenyhétvégén még csak a pontszerzés sem jött össze neki...

McCarthy ennek ellenére a kilencvenes évek elején megpróbált betörni a királykategóriába, s ez sikerült is neki – csak épp nem a legjobb ajtón... Miután 1991-ben a Footworknek tesztelt, a következő szezonra ülést kapott egy újonc istállótól, az Andrea Modától. A csapatot Andrea Sassetti divatmágnás alapította, aki saját cipőüzletét kívánta ezen a módon népszerűsíteni.

mccarthy_andreamoda



Az Andrea Moda a Formula-1 legrosszabb csapatának bizonyult, s McCarthy ebben az alakulatban lett második számú pilóta. Rendszerint csak néhány kör jutott neki egy versenyhétvégén, vagy még annyi sem, mint például Brazíliában, ahol nem volt rendben a szuperlicensze, Spanyolországban, ahol erőforrása száz méter után megadta magát, Kanadában, ahol a csapat tartozása miatt nem kapott motort – Franciaországról nem is beszélve, ahova az Andrea Moda meg sem érkezett a francia kamionosok blokádja miatt.

De a csapat egyébként is mostohán bánt vele, hazai hétvégéjén esőgumikon küldték ki az előkvalifikációra annak ellenére, hogy száraz volt a pálya, míg a Magyar Nagydíj selejtezőjén mindössze 45 másodperccel a leintés előtt engedték ki a bokszból. McCarthy egy futamra se tudta magát kvalifikálni, de ahogy a leírtakból kiderül, erre igazán esélyt sem kapott a csapattól.

A mélypont a Belga Nagydíjon jött el: McCarthy autójának kormányműve az Eau Rouge-ban száguldva meghibásodott, aminek katasztrofális végeredménye lehetett volna. Az igazán botrányos eleme a történetnek azonban az, hogy a csapat úgy engedte ki McCarthyt a pályára, hogy tudott a hiba lehetőségéről – veszélybe sodorva ezzel a pilóta életét. Az Andrea Moda története egyébként órákkal később véget ért, a belga rendőrség ugyanis a paddockba érkezve letartóztatta a csapatfőnököt csalás miatt – az istálló Monzában még szeretett volna rajthoz állni, ám a szövetség eltiltotta őket a további szerepléstől, mivel szégyent hoztak a sportágra...

McCarthy ezt követően már csak tesztpilótaként került a Formula-1 közelébe, majd hamarosan már úgy sem, más versenyeken viszont egészen a következő évtized első feléig indult – például ötször szerepelt Le Mans-ban, utoljára 2003-ban. Ekkor már a Top Gear című magazin állandó szereplője volt: ő volt ugyanis az első, a feketeruhás Stig. Egy lap aztán 2003 elején leleplezte őt, ősszel pedig lecserélték a fehér Stigre.

stig_black_bbc

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: