DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Retro

Retro – Aki először vett Ferrarit

1914-ben ezen a napon született a pilóta, aki elsőként nyert Bathurtsben, megszerezte a Jaguar első Le Mans-i győzelmét, ő először vett F1-es versenyautót Enzo Ferraritól, első világbajnoki futamán pedig dobogós lett.

A brit Peter Whitehead a versenyzők azon generációjához tartozott, akiktől karrierjük legszebb éveit vette el a második világháború. Az 1914. november 12-én a yorkshire-i Menstonban született Whitehead a gyapjúiparból gyarapodó családi vagyonból finanszírozta első szárnypróbálhatásait, előbb egy Altával, majd egy ERA-val versenyezve.

Utóbbival ellátogatott a világ másik felére is, ahol többtucat helyi pilótát legyőzve fölényesen megnyerte az 1938-as Ausztrál Nagydíjat, s ezzel ő lett a legendás bathursti Mount Panorama Circuit első futamgyőztese. De ha már ott volt, nem elégedett meg ennyivel, s megnyerte az első ausztrál hillclimb-bajnokságot is.

A háború azonban megakadályozta őt abban, hogy Európában is hasonló sikereket érjen el, s csak 1949-ben indult legközelebb versenyeken, méghozzá egy Ferrari 125-össel – ő lett az első versenyző, akinek Enzo Ferrari Formula-1-es versenyautó adott el. A Francia Nagydíjat harmadikként zárta Chiron és Bira mögött, a csehszlovák versenyen pedig őt intették le elsőként.

whitehad



Ezek után nem meglepő, hogy az 1950-ben útjára induló világbajnokság is igencsak érdekelni kezdte, ám egészen az ötödik európai versenyig, a francia fordulóig várni kellett a bemutatkozására. Ekkor már túl volt két bajnokságon kívüli futamgyőzelmen (Jersey és Ulster), Reimsban pedig az utolsó rajthelyről indulva sikerült megszereznie a dobogó alsó fokát – a szezon során mindössze másodszor érte el egy Ferrari a pódiumot.

Az első világbajnoki futamán szerzett dobogót sosem sikerült megismételnie, s későbbi kilenc versenyhétvégéjén egyetlen pontot sem gyűjtött. Bajnokságon kívüli versenyeken még összejött neki egy-két pódium, utoljára 1953-ban a RedeX Trophyn, de sokkal inkább sportautós eredményei érdemeltek figyelmet. 1951-ben Peter Walker oldalán győzni tudott Le Mans-ban egy Jaguarral (ez volt a gyár első győzelme a legendás versenyen), s később is több sikert ért el hosszútávú versenyeken.

Végül a végzet is egy ilyen eseményen érte utol: az 1958-as autós Tour de France-on, ahol féltestvére, Graham partnereként indult. Szeptember 20-án este Jaguarjuk Grahammel a volánnál egy hídról szakadékba zuhant, s többször átfordult. Graham súlyos sérülésekkel ugyan, de túlélte a balesetet, a 43 éves Peter Whitehead viszont életét vesztette.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: