DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Retro

Méhes meglátása: Öt év kellett a Hondának? Dehogy!

Az egykori F1-es pilóta, a svéd Stefan Johansson azzal nyugtatta (vagy biztatta?) a McLaren-rajongókat, hogy annak idején, az 1980-as években öt évébe telt a Hondának, mire a csúcsra ért.

A helyzet nem csak azért volt más, mert eleve egy 30 évvel ezelőtt korról beszélünk. A Honda, amikor megépítette a turbó motorját, előbb egy sereghajtó csapattal, a Spirittel állt össze, úgyhogy eleve nem voltak nagyok az elvárások. Itt volt pilóta a svéd Johansson, aki így tényleg jelen volt a kezdeteknél. A Spirit-Honda az 1983-as Brit Nagydíjon állt rajthoz először, a 14. lett az edzésen, majd három versennyel később, a Holland Nagydíjon már a 7. helyen végzett – azaz célba ért, noha ezért akkoriban nem járt még pont.

sprit



Ezután a bemelegítő fél évad után leszerződtek a Williamsszel. Frank Williams csapata ekkor szeretett volna végre megszabadulni a jó öreg Ford-Cosworth motortól, amivel 1980-ban Alan Jones, majd 1982-ben Keke Rosberg bajnokságot nyert. A Honda ígéretesnek tűnt, és főképp új szereplőt jelentett, hiszen a turbó Renault, a turbó Ferrari és a turbó BMW egy újabb gyártó óriás szerette volna megméretni magát – és győzni.

Az 1984-es szezon tényleg tanulóév volt a Williams-Hondák számára, bár koránt sem akkora vergődés, mint most a McLaren-Hondák esetében. Elvégre első közös versenyükön, Rióban Rosberg rögvest 2. lett Prost McLaren-Porschéja mögött, majd a második futamon már az első rajtsorból indult, és a szezon csúcspontjaként Dallasban, a 8. futamon győzni is tudott. Aztán persze volt egy csomó motor- és turbóhibájuk, és később sem Rosberg, sem a veterán Laffite nem állt dobogón, de az összkép messze jobb volt, mint manapság.

1984-dall-kros-will-1

A williamses Honda-korszak 1985 végétől indult be igazán, amikor is simán behúzták a szezon utolsó három versenyét, kettőt Mansell, egyet Rosberg – és ekkor már lehetett sejteni, hogy 1986 már akár teljes egészében is az ő évük lehet. Alapjában véve így is volt, csupán a Mansell-Piquet rivalizálás eredményezte azt, hogy Prost elhappolta előlük a vb-címet, de a konstruktőrök versenyében már toronymagasan a Williams-Honda végzett az élen.

Tehát, vonjuk le a végkövetkeztetést a számok alapján, az 1983-as, félévi indulástól számítva bő két év alatt ott volt a csúcson a Honda – még egyszer jelezve, három évtizeddel ezelőtt.

Ezt még talán az Alonso-Button páros is kivárná… 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: