A Forma-1-es turbók alkalmazását a Renault 1977-ben kezdte, bátorkodott feltöltős motorral a mezőnyben megjelenni, gúnyolódások és megjegyzések célpontjaként. De amikor a Porsche és a Saab szériában gyártani kezdte a turbó kocsikat, a többi autógyár is gondolkodóba esett.
A turbó nagyobb motorteljesítménye meghozta mások kedvét is, a Ferrari 1981-ben, majd a BMW 1982-ben lépett erre az útra. A Honda és a TAG-Porsche 1983-ban, év közben indította első turbómotorjait a Formula-1-ben…
A visszatért Honda botladozásának örülnek ugyan az ellenfelek, de egészen biztos, hogy örömük nem lesz tartós. A Formula-1-ben a Hondának megsüvegelendő statisztikája van. Nézzük csak meg a turbómotoros győzelmek kimutatását! Bár a Renault kezdte az egész feltöltős mizériát, és csak 3-4 év késéssel követte a franciákat a BMW és a Ferrari, több tapasztalatukat nem tudták egyértelmű fölényre váltani.
A Honda négy (!) év alatt sokkal több győzelmet aratott, mint a Renault 8 év alatt! Összesen 132 győzelmet jegyzünk a tegnapi nappal bezárólag.
Az első rajtkockákért vívott csatában a turbó még több sikert jegyzett – hiszen sokáig a megbízhatóság rontotta a futameredményességet. A Renault a nyolcvanas években rendelkezett szuper erős turbómotorral, saját gyári csapatában és a Lotusban dolgoztak ezek az erőforrások. A Mercedes hatalmasat lépett előre 2014-es dominanciájával, minden kvalifikációs edzésen besöpörve az első rajtkockát.
A következő táblázatból látható, hogyan oszlott meg az edzésnyerések száma az évadok viszonylatában (összesen 148 alkalmat találhatunk).
A leggyorsabb körökre elsősorban (de nem kizárólagosan) a befejezett versenyek adtak alkalmat, a fokozatosan csökkenő versenysúly segítségével. A Honda nyolcvanas évekbeli turbómotorja hatalmas fölényt mutatott, csupán négy év alatt 35 körrekordot jegyzett. A Renault és a Ferrari minimum kétszer annyi futamból is kevesebbet ért el! A Mercedes ebben a táblázatban is öles léptekkel halad felfelé, ebben az évben akár a második helyet is elbitorolhatja a Renault elől.
Ebben a táblázatban találjuk a hajdan szépreményű Hart motort is, és az Alfa Romeót, amely 1983-ban a négy-és hathengeresek között okozott váratlan feltűnést, 8 hengeres szerkezetével.
* A statisztika a 2015-ös évad harmadik versenyével, a kínai futammal lett lezárva.