DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Retro

Szám szerint – Eltűrt, betiltott, aztán meg kötelező!

A turbómotorok sikertörténete egészen egyedülálló kimutatásokra ad lehetőséget. Használatuk ugyanis bejárt minden szélsőséget. Kezdetben önkéntes volt, később eltűrt. 1989-től kifejezetten tilos volt turbóval menni, majd 2014-től már kötelező.

A Forma-1-es turbók alkalmazását a Renault 1977-ben kezdte, bátorkodott feltöltős motorral a mezőnyben megjelenni, gúnyolódások és megjegyzések célpontjaként. De amikor a Porsche és a Saab szériában gyártani kezdte a turbó kocsikat, a többi autógyár is gondolkodóba esett. 

A turbó nagyobb motorteljesítménye meghozta mások kedvét is, a Ferrari 1981-ben, majd a BMW 1982-ben lépett erre az útra. A Honda és a TAG-Porsche 1983-ban, év közben indította első turbómotorjait a Formula-1-ben… 



A visszatért Honda botladozásának örülnek ugyan az ellenfelek, de egészen biztos, hogy örömük nem lesz tartós. A Formula-1-ben a Hondának megsüvegelendő statisztikája van. Nézzük csak meg a turbómotoros győzelmek kimutatását! Bár a Renault kezdte az egész feltöltős mizériát, és csak 3-4 év késéssel követte a franciákat a BMW és a Ferrari, több tapasztalatukat nem tudták egyértelmű fölényre váltani. 

A Honda négy (!) év alatt sokkal több győzelmet aratott, mint a Renault 8 év alatt! Összesen 132 győzelmet jegyzünk a tegnapi nappal bezárólag.

 

Az első rajtkockákért vívott csatában a turbó még több sikert jegyzett – hiszen sokáig a megbízhatóság rontotta a futameredményességet. A Renault a nyolcvanas években rendelkezett szuper erős turbómotorral, saját gyári csapatában és a Lotusban dolgoztak ezek az erőforrások. A Mercedes hatalmasat lépett előre 2014-es dominanciájával, minden kvalifikációs edzésen besöpörve az első rajtkockát. 

A következő táblázatból látható, hogyan oszlott meg az edzésnyerések száma az évadok viszonylatában (összesen 148 alkalmat találhatunk).

A leggyorsabb körökre elsősorban (de nem kizárólagosan) a befejezett versenyek adtak alkalmat, a fokozatosan csökkenő versenysúly segítségével. A Honda nyolcvanas évekbeli turbómotorja hatalmas fölényt mutatott, csupán négy év alatt 35 körrekordot jegyzett. A Renault és a Ferrari minimum kétszer annyi futamból is kevesebbet ért el! A Mercedes ebben a táblázatban is öles léptekkel halad felfelé, ebben az évben akár a második helyet is elbitorolhatja a Renault elől. 

Ebben a táblázatban találjuk a hajdan szépreményű Hart motort is, és az Alfa Romeót, amely 1983-ban a négy-és hathengeresek között okozott váratlan feltűnést, 8 hengeres szerkezetével.

* A statisztika a 2015-ös évad harmadik versenyével, a kínai futammal lett lezárva.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: