Ma kilenc évvel ezelőtt, 2005. január 6-án kezdődött a Dakar történetének egyik legsötétebb hete, mely során két motorversenyző és három civil veszítette életét négy különböző baleset következtében. A tragédiasorozat egy spanyol motoros, Jose Manuel Perez bukásával kezdődött...
A negyedik Dakarján induló Perez a verseny hatodik szakaszán, a mauritániai Zouerat és Tichit között esett el KTM-jével, nem sokkal az első ellenőrzőpont előtt. A motoros súlyos hasi sérüléseket szenvedett, s miután a helyszínen ellátták, visszaszállították a zouerati táborba. Azonnal meg kellett műteni, többek közt mája egy részét és egyik veséjét is eltávolították.
Perezt a táborból egy dakari klinikára vitték, majd később a spanyolországi Alicantébe szállították, de az orvosok minden erőfeszítése ellenére már nem lehetett megmenteni. Január 10-én közölték halálhírét, hat évvel Jean-Pierre Leduc balesetét követően ismét elhunyt egy motoros a Dakaron – sajnos azóta három év volt a leghosszabb idő két motoroshalál közt.
A kétszeres győztes Fabrizio Meoni, aki aznap veszítette el az összetett első helyét Cyril Despres-vel szemben, egy olasz lapnak nyilatkozott versenytársa halálának bejelentését követően: „A Dakar lenyűgöző, ez a szenvedélyünk. Ám történnek dolgok, melyeket mindenki szeretne elkerülni.” Kevesebb mint 24 órával később a világ már őt gyászolta...
A verseny 11. szakaszán Meoni, aki már korábban közölte, hogy nem indul többször a sivatagi száguldáson, bukott, és nyaktörést szenvedett. Egyik nagy riválisa, David Fretigne látta a balesetet, és azonnal hívta a mentőcsapatokat, ám mire a helikopter a helyszínre ért, Meonit már nem lehetett megmenteni. A Dakar történetének egyik nagy alakjával az orvosi jelentések szerint szívroham végzett.
A tragédia megrázta a Dakar közösségét, a motorosok a következő szakaszon nem vettek részt, hogy így fejezzék ki elesett versenyzőtársuk iránti tiszteletüket. A fekete napoknak azonban még nem volt vége... Január 13-án egy összekötő szakaszon egy az útra futó ötéves szenegáli kislányt szülei szeme láttára gázolt halálra egy szervízkamion. Négy év után ismét civil áldozatot követelt a sivatagi verseny, méghozzá egy napon hármat, hiszen nem sokkal korábban két Rene Delaby kíséretéhez tartozó motorost gázolt el egy kamion, amikor megálltak kereket cserélni.
A 2005-ös Dakar a verseny történetének egyik legsötétebb viadala volt. A tragédiák sorozata pedig minden biztonsági intézkedés ellenére azóta is folytatódik, s sajnos nem sokkal cikkünk publikálását követően bejelentették, hogy a 2015-ös Dakaron is életét vesztette egy motorversenyző...