DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
Retro

Retro – Jenson Button a McLarennél

Jenson Button leigazolását 2009-ben ezen a napon jelentette be a McLaren, aki megannyi emlékezetes pillanatot és csodás győzelmet szerzett a wokingi istálló színeiben.

Még el sem ült a világbajnoki cím ünneplését övező zsongás a Brawn GP garázsában, 2009 novemberében hamar komolyabb témákra terelődött a szó: a csapat újdonsült bajnoka, Jenson Button év elején lemondott fizetése egy részéről annak érdekében, hogy ezzel is segítse a talpra állást, de világelsőként már nagyobb összegre tartott igényt. A vezetés azonban nem volt hajlandó több pénzt utalni a britnek, és a helyzeten még az sem segített, hogy a november 16-án bejelentették: a Mercedes bevásárolta magát a Brawnba, hogy 2010-től már gyári alakulatként harcoljanak a legjobbak között.



A kulisszák mögött ennek ellenére javában folyhattak a tárgyalások, hiszen két nappal később Button McLarenhez igazolásáról adott hírt a sajtó, így 2009 után ismét Wokingba került az egyes rajtszám. A szerződéssel évtizedes álom vált valóra, hiszen a frome-i 1999-ben első F1-es tapasztalatait egy McLaren volánja mögött szerezte, de az azt követő tíz évben messze került a csapattól és nem igazán merült fel alternatívaként, pedig Lewis Hamilton érkezéséig kis túlzással a legjobb brit pilótának számított a száguldó cirkuszban.

Mind a szakmai, mind a rajongói oldal képviselői úgy látták, hogy Button hibás döntést hozott, amikor elfogadta a kínálkozó ajánlatot, egy olyan csapatét, ahol Lewis Hamilton örökös kedvencként tekerhette a kormányt, és a legtöbben úgy vélték, a 2008-as világbajnok biztosan megeszi reggelire honfitársát.

A 2010-es szezonra épített MP4-25-ös nem volt világverő autó, de mivel az erőviszonyok versenyről versenyre változtak, mi jártunk a legjobban: az élmezőny kavarodásai által bebizonyosodott, hogy egyenlő feltételek mellett a két pilóta hasonló teljesítményre képes, és a különböző körülmények hol Buttonnak, hol Hamiltonnak kedveznek, ideális párossá téve ezzel a brit álomcsapatot.

Button első nagy dobása már a szezon második versenyén, az Ausztrál Nagydíjon eljött, amikor a száradó pályán elsőként váltott slick gumikra, az pedig már a bónusz kategóriába tartozott, hogy a futam derekán az egyetlen előtte lévő versenyző, Sebastian Vettel kicsúszott, így megörökölte az első helyet. A változó körülmények császára Kínában is hasonló versenyt produkált, a verseny elején kialakult káoszból ő került ki győztesen, a végén pedig már nem volt idő arra, hogy a feltámadó Lewis Hamilton előzéssel próbálkozzon.

Annál inkább Isztambulban, igaz, ott Button volt támadásra kész helyzetben. Azon a két Red Bull ütközéséről emlékezetes verseny volt ez, ahol néhány körrel a vége előtt a csapat spórolásra szólította fel Hamiltont, a címvédő viszont nem restellte küzdelemre hívni társát, s bár egy csiki-csuki után változatlan felállásban futottak célba, Hamilton győzelme ellenére nem repesett az örömtől.

Az év első felében még oroszlánkörmeit meg-megvillantó Button szezon végére alulmaradt csapattársával szemben, és szolid pontszerzéseinek köszönhetően az utolsó futamra már nem maradt esélye a világbajnoki címért harcolni, ráadásul a McLaren ekkora már harmadik erővé degradálódott. Egyetlen esélye a győzelemre Monzában kínálkozott, ahol egyenrangú ellenfélként lépett fel Fernando Alonsóval szemben, de a Ferrari jobb bokszmunkája miatt csak a második hely lehetett az övé – hogy a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjon a harmadik helyen zárja a 2010-es évet.

2011-ben még ennél is kevesebb esélye nyílt arra, hogy a világbajnoki címért harcoljon, hiszen Sebastian Vettel schumacheri időket idéző dominanciával verte végig a mezőnyt, de nem annyira, hogy Buttonnak ne jusson a rivaldafényből. Három győzelme közül egyértelműen a Kanadai Nagydíjon aratott diadala emelkedett ki, hiszen nemcsak a szezon, hanem az elmúlt évek egyik legváltozatosabb versenyzését mutatta. Futamára nyugodtan rá lehet húzni a skizofrén jelzőt is, hiszen egyrészt ő játszotta a főgonosz szerepét, mivel előbb saját csapattársát, majd Fernando Alonsót tette taccsara, és egy büntetést is bezsebelt bokszutcai gyorshajtásért. Másrészt, kétszer kellett az utolsó helyről visszaküzdenie magát a vizes pályán, 27 előzést mutatott be, fél körrel a vége előtt pedig hibába hajszolta Vettelt, így megnyerte minden idők leghosszabb Forma-1-es versenyét.

Második diadalában szintén szerepet játszott az eső, mégpedig első győzelme helyszínén, a Hungaroringen, 200. nagydíján. A McLaren eltaktikázta Hamilton versenyét, Button pedig tökéletesen használta ki riválisai tétlenségét, megszerezve második magyarországi trófeáját. Suzukában még egy győzelmet hozzátett 2011-es gyűjteményéhet – ezúttal száraz pályán bizonyult a legjobbnak – , egy olyan helyszínen, ahol ex-Hondásként, japán származású hölggyel az oldalán már rég vágyott a pódium legfelső fokára. Ez a szezon nem csak győzelmei által maradt emlékezetes, hanem arról is, hogy egyértelműen felülmúlta Lewis Hamiltont, aki elmerült az összeesküvés-elméletek gyártásában, valamint magánéleti problémák hátráltatták. A tiszta versenyzés jutalma az lett, hogy Button neve mellett egy megérdemelt második hely csillogott év végén.

Harmadik McLarenes szezonjában ismét többször nyújtott kiemelkedő teljesítményt, de sajnos az év megmutatta azt is, hogy miért nem tud egyértelmű vb-esélyesként harcba szállni. Fűződtek a nevéhez olyan nagyszerű győzelmek, mint a belgiumi, ahol rajttól célig vezetett, jól tudott a zavarosban halászni, ahogyan Interlagosban, de rettentően hullámzó formát mutatott, melyet jól jellemzett, hogy Monacóban egy Caterham képes volt kiütni a versenyből – miután pozícióért harcolt Heikki Kovalainennel. Mindazonáltal szépen keretbe zárta az évet, hiszen Melbourne-ben győzelemmel nyitott, Brazíliában pedig megörökölte a diadalt, miután Hamilton és Hülkenberg összekoccant az első helyért csatázva.

Négy, győzelmekkel tarkított szezon után 2013-ban eljött a szenvedés korszaka, egy olyan év, ahol a McLaren-t finoman sem lehetett győzelemre képes autónak nevezni, sőt mi több, még a dobogóra kerülés is esélytelennek mutatkozott. Ez az év leginkább újdonsült csapattársával, Perezzel mutatott csatái miatt maradt számunkra emlékezetes, legjobbját a szezonzáró Brazil Nagydíjon mutatta, ahol negyedik helyen végzett, így 2008 után ismét dobogó nélkül zárta szezonját.

2014 akár jól is elsülhetett volna, hiszen a szabályváltozások miatt mindenki számára egyenlő esélyek mutatkoztak a sikerre, a teszteken pedig a Mercedes-motorral hajtott autók sokkal jobbnak bizonyultak a riválisokénál. Az Ausztrál Nagydíjon szerzett kettős dobogó még meg is erősítette az elvárásokat (Button harmadik lett, miután kizárták előle Daniel Ricciardót), de a következő versenyek kijózanító pofonnak bizonyultak. Noha a Brazil Nagydíjjal bezárólag négy alkalommal végzett közvetlenül a dobogósok mögött, többen is kiégettnek titulálták 2009 világbajnokát, a benne kétkedők szerint ideje lenne átadnia a helyét az új generációnak.

Button végül még két évig maradt a McLarennél, utolsó futamát pedig az Indy 500-on vendégszereplő Fernando Alonso helyére beugorva teljesítette a 2017-es monacói versenyen.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: