DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Retro

Retro – Az Úr nevében a világ versenypályáin

Pályán elért eredményei önmagukban aligha tették volna emlékezetessé Retro rovatunk mai kiadásának főhősét, de az autóján hordozott üzenet és F1 utáni ténykedései már megérnek egy misét…



Alexandre Dias Ribeiro – az egyszerűség kedvéért Alex Ribeiro – 20 versenyt teljesített rövid Formula-1-es pályafutása során, ebből 10-szer tudta magát kvalifikálni a futamra, 6-szor pedig célba is ért. Legnagyobb eredményét az a verseny jelentette (1977-ben, az Egyesült Államokban), amelyen négy riválisa is mögötte végzett a leintésnél. Nem egy túlságosan meggyőző karrier.

Ribeiro a leáldozóban levő Hesketh csapatnál kezdte 1976-ban, amely abban a szezonban néha egy, néha kettő autóval állt rajthoz, a másodikat kapta meg egyetlen versenyre a Belo Horizonte-i brazil, akinek világlátása oly távol állt az istállóban korábban szereplő, csapodár James Huntétől. Igaz, az eredményei is, de erre a nagydíjra Watkins Glenben legalább kvalifikált, majd be is fejezte. A következő szezont végig teljesítette a gyári March istállóval, a Max Mosley-féle brigád azonban szenvedett abban az évben, túlvállalták magukat, mivel a gyári alakulat mellett másoknak is számos autót építettek. Aki azt gondolja, a fizetős versenyzők a mai Formula-1 rendellenes jelenségei, annak érdemes pár pillantást vetnie Ribeiro pályájára: egy brazil bank és egy dohánycég finanszírozta azt a szezont a Marchnál. 1978-ban saját csapattal indult a Formula-2-es bajnokságban, egy versenyt meg is nyert.

Egy évre rá honfitársai, a Fittipaldi-testvérek csapatában kapott lehetőséget két nagydíjra. Watkins Glenben, ahol csupán néhány évvel azelőtt teljesítette első futamát, majdnem 250 kilométer/órás sebességnél a kezében maradt a kormány az egész kormányoszloppal együtt. Megmagyarázhatatlan módon sikerült visszanyomnia a helyére, aztán lassú tempóban a bokszba evickélt. Tudta, hogy ez volt utolsó Formula-1-es szereplése.

Alex Ribeiro – az 1948-as születésű versenyző épp ma ünnepli születésnapját, így kerülhetett be a Retro rovatba – a legnagyobb figyelmet azonban azzal a felirattal keltette, amely egy évtizeden keresztül állt versenyzői overallján, sisakján vagy éppen óriási betűkkel autója elején. „Jesus Saves” vagy "Cristo Salva", azaz „Jézus megment” – így szólt a felirat, amelyet a mélyen hívő versenyző számos országba, megszámlálhatatlan emberhez eljuttatott. Formula-2-es csapata a Jesus Saves Racing nevet viselte.

„Annyira vágytam rá, hogy világbajnok legyek, de le kellett nyelnem a vereséget. Ez pedig savanyú ízt hagyott maga után. Egy új, nyers valósággal találtam szembe magam” – idézte fel a Formula-1-es álom végét. Miután visszatért hazájába, autókat adott el, könyvet írt, aztán vásárolt egy farmot, amelyen ötvenezer jojobacserjét ültetett. Majd mégis visszatért a versenyzéshez, hosszú évekig túraautózott, 1992-ben meglepő módon 42 évesen újra Formula-3-ast vezetett. Tőzsdézéssel is próbálkozott, amelyben kedvezett neki a szerencse, de a vele járó stressz kis híján felőrölte. A Biblia döbbentette rá, hogy változtatnia kell. „Ahol a kincsed, ott a szíved is” – eleveníti fel kedvenc idézetét Ribeiro.

Egy ideig a Formula-1 hivatalos lelkészeként szolgált, illetve ugyanezt a feladatot látta el az 1994-es világbajnoki címet megnyerő brazil futballválogatottnál – erről a kalandról egy újabb könyvet írt. Tagja a Christians In Motorsport (Keresztények a Motorsportban) nevű kezdeményezésnek, korábban pedig a brazil Krisztus Sportolói mozgalmat vezette, 25 dolláros havi bérért.

Elképesztő életpályája azonban itt nem ért véget, újabb fordulat következett: 1999-ben az orvosi autót kezdte el vezetni a Formula-1-es helyszíneken, az anyósülésen a legendás Sid Watkins professzorral. Efféle karrierje két balesetről híres, a 2000-es Monacói Nagydíj szabadedzése előtt összetörte az autót, ekkor Watkins professzor három bordája eltört. A két év múlva, Brazil Nagydíjon bekövetkező eseményekért már nem ő hibáztatható. A képek sokak számára emlékezetesek: Enrique Bernoldi balesetének helyszínére megérkezett az orvosi kocsi, a két ajtó pedig kinyílt, hogy az utasok kiszállhassanak. Bernoldinak nem esett baja, hisz ekkor már elkezdett kikászálódni az Arrows üléséből, de egy sokkal komolyabb vész majdnem bekövetkezett: a hátrébb érkező Nick Heidfeld megcsúszott a pályán, és eltalálta Ribeiro oldalán a nyitott ajtót. A szerencsének köszönhető, hogy sem Heidfeld, sem az orvosi kocsi sofőrje nem sérült meg.

Alex Ribeiro, a Formula-1 történetének egyik legkülönösebb figurája azóta sem tűnt el a múlt homályában: 2006-ban ismét járt a futball-vb-n, legutóbb pedig a Jesus Saves Racinget élesztette újra, amelynek különlegessége, hogy minden versenyen vendégül lát bizonyos számú hívőt, a közös programok között pedig evangéliumolvasás is szerepel. 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: