DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 17. csütörtök

Itt az első 2016-os F1-es motorhang

A Ferrari a gyárban beröffentette idei autójának motorját, de igazán az teszi különlegessé ezt a pillanatot, hogy közszemlére, pontosabban mondva inkább közfülelésre tették.

Elektromos motorcsónakcsapatot indít Sergio Perez

A Motorsport.com beszámolója szerint a Formula-1 mexikóija lesz a tulajdonosa annak a csapatnak, amely a versenyző hazáját képviselve Team Mexico néven szerepel majd a 2023-ban induló UIM E1 világbajnokságon.

Az elektromos motorcsónakok szériája az egységes RaceBird szárnyashajókkal zajlik majd, a tervek szerint 12 csapat és versenyző részvételével. A szériát ugyanaz az Alejandro Agag alapította, aki a Formula-E-t és Extreme-E-t is, egy korábbi Formula-1-es mérnökkel, Rodi Bassóval együtt. Utóbbi a Ferrarinál dolgozott Rubens Barrichello versenymérnökeként, majd a Red Bull és McLaren alkalmazott technológiai részlegén ténykedett. További összefonódás, hogy Perez 2010-ben a GP2-ben Agag csapata, a Barwa Addax tagjaként lett második.

Videó: Alonso és Ocon megautóztatták egymást

A múlt hétvégi Francia Nagydíjon Fernando Alonso és Esteban Ocon egy Alpine sportautóval hozták a szívbajt egymásra, de legalább láthatóan jó volt a hangulat. Eközben kérdéseket tettek fel egymásnak. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Újabb toplista élén Verstappen

Senki sem teljesített eddig ugyanis több versenyt a Formula-1-ben a Red Bull színeiben, mint a holland, aki Mark Webbert előzte a vonatkozó ranglistán a Francia Nagydíjon.

A Ganassi beperli Palout a McLaren-szerződés miatt

Az év egyik autósportos botránya van kibontakozóban a tengerentúlon: az IndyCar 2021-es bajnokát, Alex Palout július 12-én egy napon belül jelentette be jövő évi versenyzőjeként jelenlegi munkaadója, a Ganassi, valamint a McLaren is. A Ganassi elmondása szerint a kétéves normál időtartamú szerződésben szereplő egyéves opciót érvényesítette 2023-ra, Palou azonban állította, ő a formációval közölte, távozni fog tőlük, azaz a McLaren versenyzője lesz jövőre.

A Ganassi saját versenyzőjének tekinti a spanyolt, ezért jogi útra lépnek. „Alex Palou szerződés alatt áll a Chip Ganassi Racinggel a 2023-as szezon végéig. Csapatunk megbecsült tagja, akit továbbra is támogatni fogunk győzelmek, pódiumok és IndyCar bajnoki címek elérésében. Annak eredményeként, hogy egy rivális versenycsapat helytelenül megpróbálta szerződtetni, meglevő szerződésünk egyértelmű feltételei ellenére, jogi folyamatot indítunk meg a szerződésben foglaltak értelmében” – áll a csapat által kiadott közleményben.

A Ganassi tehát nem a McLaren ellen lépett jogi útra, hanem Palout perelte szerződésszegését. A bajnokság jelenlegi harmadik helyezettjének Marion megye bírósága idézést küldött, 20 napon belül kötelezték vallomástételre.

Videó: Ez történt tavaly a Hungaroringen

A tavalyi Magyar Nagydíj meglehetősen emlékezetesre sikerült. A rajtnál két olyan ütközés is történt, amelyből tömegbaleset lett, Hamilton egyedül állt fel a rajtrácsra, Esteban Ocon megnyerte a futamot, az Aston Martinnal a győzelemre pályázó Sebastian Vettelt pedig később kizárták. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Ferrari-katasztrófa a MiniDrivers értelmezésében

Megérkezett a Francia Nagydíj összefoglalója a MiniDriverstől.

 

Norris nem iszik vezetés közben, mert visszahányná a vizet

Különösen a forróságban rendezett Formula-1-es futamokon bír komoly jelentőséggel, hogy a pilóták rengeteg folyadékot veszítenek a futamok közben. Ezért fontos, hogy igyanak az autóban is – ennek ellenére Lewis Hamilton szerint például a Francia Nagydíjon sem volt vészes számára, hogy nem működött az itatórendszere. Guanyu Zhou nemrég pedig elmondta, hogy ő például csak a melegebb helyszíneken iszik futam közben, Lando Norris most viszont elárulta, hogy egyáltalán nem él ezzel a lehetőséggel – mégpedig azért, mert rosszul van tőle:

„Még mindig nem használok vizet az autóban, rosszul vagyok tőle. Ezért nem is tudom használni. Egyszerűen nem tudok túl sok folyadékot bevinni, amikor vezetek, mert visszahányom. Ezért kerülöm el inkább” – idézi a McLaren versenyzőjét a PlanetF1.com szakoldal.

norris-dppi-francia-1

fotó: DPPI

Leclerc balesete, Magnussen rajtja, Perez vs. Russell – a legjobb francia onboard felvételek

A Formula-1 YouTube-csatornája ezúttal is készített egy válogatást az előző versenyhétvége legjobb fedélzeti kamerás felvételeiből, amelyben a fentieken kívül láthatjuk többek között az Aston Martin házi csatáját a befutónál, Guanyu Zhou és Mick Schumacher ütközését vagy épp Carlos Sainz Sergio Perez elleni előzését. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

onboard-francia-video-1

Bottas az út széléről segíti párját a női Touron – videó

Már írtunk róla, hogy Valtteri Bottas kerékpáros barátnője, Tiffany Cromwell az első alkalommal kiírt női Tour de France-on szerepel a napokban. A finn F1-es pilóta Instagramjára feltöltött videó tanúsága szerint az Alfa Romeo versenyzője a Francia Nagydíj után is az országban maradt, s nem is csak a tv-képernyők elöl szorít párjának, hanem az út szélén állva ő adott neki frissítőt a verseny közben:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Valtteri Bottas (@valtteribottas) által megosztott bejegyzés

Ismét itt a Ferrari animációs összefoglalója

Az idei év kezdete óta mókás, és színes videókban is megmutatják a maranellóiak, hogy mi történt versenyzőikkel a legutóbbi futamon. Ez a Francia Nagydíj után sem maradt el, ahol volt miről beszámolniuk, miután Charles Leclerc az élről dobta el az autót, Carlos Sainz pedig fantasztikus tempóval jött fel a mezőny végéről.

A BMW visszatér a Le Mans-i 24 órásra

A német márka hivatalosan is megerősítette, hogy visszatérnek a legendás viadalra, és a WEC Hypercar kategóriájában is jelen lesznek 2024-től kezdve. A BMW már megkezdte az autó tesztprogramját, kezdésnek pedig a következő évben az IMSA WeatherTech SportsCar Championship csúcskategóriájában fog rajthoz állni. „Az LMDh projekt nagyon szoros ütemterve miatt a terv mindig is az volt, hogy az első, 2023-as szezonban egy alkalmazási területre koncentrálunk, az IMSA sorozat pedig tökéletesen alkalmas erre. Középtávú célunk nyilvánvalóan az volt, hogy a BMW M Hybrid V8-assal két fronton is versenyezzünk, így a WEC és a Le Mans-i 24 órás versenyek által biztosított fő platformot is kihasználjuk. Most elszántan dolgozunk ennek érdekében, az észak-amerikai programunkkal egy időben” – mondta el a közleményben Andreas Roos, a BMW motorsportfőnöke.

Danyiil Kvjat a hétvégén debütálhat a NASCAR Cup Seriesben

A Team Hezeberg színeiben versenyezhet a NASCAR királykategóriájában a korábbi F1-es pilóta. Danyiil Kvjat három épített pályás versenyen indulhat az idén, először a hétvégén Indianapolisban, majd augusztus 21-én a Watkins Glen International, valamint október 9-én a Charlotte Roval pályán. Az orosz versenyző már alig várja a bemutatkozást, melyet a 26-os rajszámmal tehet meg. „Nagyon boldog vagyok, hogy Indianapolisban debütálhatok a NASCAR Cup Series-ben. Mindig is szenvedélyesen szerettem volna az Egyesült Államok motorsportjának csúcsán versenyezni. Alig várom, hogy sikeres legyek a motorsportnak ebben a formájában, és remélem, hogy a jövőben győzelmekért küzdhetek. Nem tudom eléggé megköszönni a NASCAR-nak, Josh Reaume-nak, Toine Hezemansnak, Ernst Bergnek és mindenkinek a Team Hezebergnél ezt a lehetőséget” – nyilatkozta Kvjat.

Ezzel a körrel gyűjtötte be a bónuszpontot Sainz a Paul Ricard-on – videó

Idén másodszor lett Carlos Sainzé a futamon futott leggyorsabb kör és az ezzel járó extra pont (korábban még Montrealban mondhatta ezt el magáról): a Ferrari spanyolja a Francia Nagydíj 51. körében, a sokak által megkérdőjelezett, de a pilóta és a csapat által is megvédett stratégiai döntés értelmében nem sokkal előtte felszerelt lágy abroncsokon érte el az 1:35,781-es eredményt – amellyel amúgy nem kevesebb, mint 1,7 másodpercet adott a második legjobb köridőt jegyző Max Verstappennek. Íme, onboard felvételen Sainz ominózus köre:

Sergio Perez csapatot indít az E1-es bajnokságban

A Formula-E, az Extreme-E, valamint a Roborace atyja, Alejandro Agag fejéből pattant ki néhány évvel ezelőtt az E1 névre hallgató elektromos motorcsónak-bajnokság, mely 2023-ban indul útjára. A szériának némi köze a Formula-1-hez is lesz, mivel a Red Bull versenyzője Sergio Perez is csapattulajdonos lesz. A 32 esztendős versenyző alakulata mexikói nemzeti színekben fog indulni, a RaceBird hajójával.

 „Nagyon izgatott vagyok amiatt, hogy tulajdonos leszek az E1-ben, és hogy egy csapat képviseli Mexikót az UIM E1 világbajnokságban. Tekintettel az Alejandróval való kapcsolatomra, figyelemmel kísértem a tevékenységét, és úgy gondolom, dicséretes, amit a motorsport fenntarthatóbb formáinak előmozdításával elért. Lenyűgöző lesz látni egy versenycsapatot, amely Mexikó zászlaját lobogtatja a világ színpadán, ezért alig várom, hogy először láthassam akcióban a RaceBirdet. Rengeteg pozitív történetet hallottam a hajóról és arról az izgalmas sporttermékről, amelyet az E1 a városi rendezvényekkel szeretne létrehozni a rajongók számára. Az biztos, hogy ez egy nagy kihívás lesz a karrieremben és tanulhatok belőle. Alig várom, hogy belevágjak, és segítsek a szurkolói bázis növelésében Mexikóban, valamint szerte a világon” – állt a hivatalos közleményben.

Leclerc üvöltése, Russell mérgelődése – így szólt a rádió Le Castellet-ben

Megérkezett a Francia Nagydíj csapatrádiós válogatása, amelyben a fentiek mellett azt is meghallgathatjuk, hogyan tanakodott és vitatkozott a stratégián Carlos Sainz és a Ferrari, valamint miként érdeklődött nagy riválisa állapotáról annak balesete után Max Verstappen. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-f1-francia-video

Újabb mutatóban vette át Alonso az örökrekordot Raikkönentől

Néhány héttel ezelőtt Fernando Alonso vált minden idők legtöbb F1-es versenykilométert teljesítő pilótájává, a Francia Nagydíjon pedig a megtett versenykörök tekintetében is az élre állt a spanyol. Mindkét esetben Kimi Raikkönen csúcsát adta át a múltnak a kétszeres világbajnok, aki 18 672 kört teljesített eddig Formula-1-es karrierje során futamokon. A két mutató közötti eltérést nyilvánvalóan az okozza, hogy nem minden pályán ugyanannyi kilométer megtételét jelenti egy kör teljesítése: nem mindegy, hogy valaki Spielbergben vagy Spában ment több kört. Alonsót és Raikkönent egyébként Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Rubens Barrichello és Jenson Button követi a sorban.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

A bokszban sem lehetett legyőzni a Red Bullt Franciaországban

Nem elég, hogy Charles Leclerc kiesése után kényelmes győzelmet aratott Max Verstappen Le Castellet-ben, még a csapata is a leggyorsabbnak bizonyult a kerékcseréknél: 2,24 másodperc alatt végeztek vele. Ezzel a Red Bull idén már negyedik alkalommal volt a legjobb a bokszkiállásoknál, így e tekintetben utolérte a McLarent. Íme, videón a Francia Nagydíj három leggyorsabb kerékcseréje:

Alpine: Igazságtalan lenne kivenni a Francia Nagydíjat

Franciaország fontos tényező a Formula-1-ben két futamgyőztes versenyzővel és az Alpine istállóval, éppen csak saját nagydíját bukhatja el 2023-ban. Jövőre ugyanis a versenynaptárba kerül Katar, Las Vegas, három év kimaradás után Kína, valamint talán Dél-Afrika is, meglevő országok rovására. Lehet, hogy a múlt hétvégi volt egy jó ideig az utolsó Francia Nagydíj, a futam esetleg rotációs rendszerben menekülhet meg. Az Alpine-vezérigazgató Laurent Rossi nem nézi jó szemmel Paul Ricard félreállítását.

„Most nem egy francia csapat menedzsereként vagy francia állampolgárként beszélek. Az a fő, hogy úgy gondolom, Franciaország az autóversenyzés fellegvára. Rengeteget adott a sportnak, nagy közönséget, nagy rajongói bázist szolgáltat” – idézi az Autosport Rossit. „Kicsit igazságtalan lenne, ha egy olyan mérföldkövet, mint a Francia Nagydíj, kivennének a naptárból. Szerintem furcsa döntés lenne, de remélem, a verseny maradni fog.”

A Ferrari már hangolódik a Magyar Nagydíjra

Szokásos módon a csapatok többsége különböző plakátokkal és látványos montázsokkal készül az aktuális versenyre, jelenleg pedig a Hungaroring következik a versenynaptárban. A Ferrari ennek örömére közzétette közösségi oldalain a „Race Week” feliratú képet, melyen ezúttal a pilóták, és a versenyautó mellett Budapest látképe, és az Országház is helyet kapott.

Verstappen szerint esélytelenek a Ferrari ellen Magyarországon

Max Verstappen franciaországi győzelme kulcsfontosságú volt a bajnokságban, mivel 25 ponttal szerzett többet, mint közvetlen riválisa Charles Leclerc. Ezzel az idei szezonban aratott hét győzelmével a holland 63 ponttal előzi meg a Ferrari pilótáját. A Hungaroringen viszont Verstappen nem hiszi, hogy felveheti a versenyt Leclerc-rel és Carlos Sainzcal, szerinte ha a Ferrari nem hibázik, egy könnyű egy-kettőt érhetnek el.

„Annyi leszorítóerejük van, hogy még akkor is gyorsabbak, ha kicsit csúszkálnak” – idézte szavait az Auto Motor und Sport. Franciaországban a Ferrari részideje a kanyargós szektorokban, különösen a harmadikban, sokkal gyorsabb volt, mint a Red Bullé. Ugyanakkor Sainz és Leclerc autói rendszeresen csúszkáltak a kanyarokban, és bizonyos kanyarokban instabilitást mutattak, ami miatt Leclerc végül a falban kötött ki.

A Hungaroring karakterisztikája a hétvégén a Ferrarinak kedvezhet. A pálya az egyik legkanyargósabb a naptárban, és csak egy igazi hosszú egyenes van, ahol a végsebesség számít. Verstappen szerint: „Budapesten mindenhol ott lesznek rajtunk.” A holland pilóta nincs egyedül véleményével, Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke szintén sokat vár a közelgő futamtól, arról beszélt, nem csupán nyerni akarnak, hanem a második helyet is megszereznék.