DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 10. csütörtök

Egy háromszoros F1-es világbajnok a helyszínről nézte a wimbledoni elődöntőt

Sir Jackie Stewart is ott ült a lelátón Andy Murray és Roger Federer teniszmeccsén. Mielőtt elkezdődött volna a torna egyik legjobban várt mérkőzése, a skót F1-es legendának még volt ideje két teniszlegendával fényképezkedni - a képen Björn Borggal és Rod Laverrel pózol.

EasyCapture1_18

A régimódi pályákat szereti, de nagyon várja Las Vegast a 2009-es világbajnok

Kevesebb mint egy év múlva, 2023. november 18-án rendezik meg a Las Vegas-i Nagydíjat – az amerikai tulajdonban levő Formula-1 nagy attrakcióját. A Kaliforniában élő Jenson Button „hazai” versenyként várja a nagydíjat:

„Azt hiszem, sok ember hihetetlenül izgatott, hogy lássa a Formula-1-et a Bűn Városában, köztük én is. Autóval el tudok majd jutni a versenyre, gyakorlatilag helyi nagydíjam. A régimódi pályákat szeretem, Spát, Monacót, Suzukát és társaikat, de egy olyan helyszín, mint Vegas, valami újat hoz a sportba. Az atmoszféra felvillanyozó lesz, Las Vegas egy szuper helyszín, az F1-gyel együtt pedig tökéletes műsor lesz” – mondta el az új versenyről a Williams nagyköveteként ténykedő Button. Kiemelte azt is, mekkora érdeklődés övezte a városban novemberben tartott parádét, amelyen ő is jelen volt – éppen ezért F1-őrületre számít a tényleges nagydíjon egy év múlva.

Az Aston Martint is kipróbálhatja a legígéretesebb brit fiatal

Az Aston Martin Autosport BRDC díj az egyik legértékesebb kitüntetés az Egyesült Királyság motorsportjában: minden évben egy feltörekvő fiatal versenyzőnek ítélik oda, aki jutalomként Formula-1-es tesztlehetőséget is kap – a díjat támogató Aston Martinnal, amely 2019-től vette át a McLaren helyét szponzorként. A kitüntetést szinte minden később befutott brit versenyző megkapta, az első nyertes David Coulthard volt, de Jenson Button, George Russell és Lando Norris is a díjazottak között szerepelt, tavaly pedig GB3-as bajnokként Zak O’Sullivan győzött. (Egyedül Lewis Hamiltont hiányolhatjuk a névsorból, akit sosem jutalmaztak az Autosport díjával.)

A 2022-es díjért Ollie Bearman (a Formula-3 harmadik helyezettje), Jamie Chadwick (a W Series bajnoka), Luke Browning (a GB3 bajnoka) és Louis Foster (az Indy Pro 2000 bajnoka) versengett, akik egy Silverstone-ban tartott kétnapos szintfelmérőn is részt vettek, amely során F2-es, GT3-as és LMP3-as autót is vezetniük kellett. A szakmai zsűri döntése alapján Browning nyerte a nagy presztízsű díjat – melyet az éves Autosport díjátadón vett át.

Olaszországban díjazták Kevin Magnussent

Átadták az egykori Ferrari-pilótáról, Lorenzo Bandiniről elnevezett trófeát: a díjat a 12 tagú zsűri mindig egy kiemelkedő teljesítmény alapján ítéli oda, tekintetbe véve a díjazott személyiségvonásait is. A Trofeo Lorenzo Bandinit 2022-ben Kevin Magnussennek adták oda az 1967-ben elhunyt versenyző szülővárosában, Brisighellában, a dán visszatérő szezonjában elért bravúrjait elismerve.

Az először 1992-ben kiosztott Bandini-díjat minden versenyző csak egy alkalommal kaphatja meg: Lewis Hamiltont 2010-ben, Max Verstappent 2016-ban, Charles Leclerc-t 2021-ben jutalmazták. Voltak meglepő díjazottak is, 2019-ben például Antonio Giovinazzit tüntették ki, kétszer pedig csapatnak adták a trófeát, 2015-ben a Mercedesnek, 2017-ben pedig a Ferrarinak.

Spába már megérkezett a hó: fotók

A Spa-Francorchamps-i pálya tette közzé ezeket a képeket: megérkezett a hó a legendás F1-es pályára!

 

Russell: Veszítenünk kell ahhoz, hogy nyerhessünk

Érdekes gondolatot fogalmazott meg a The High Performance Podcastnek adott interjújában George Russell: a Mercedes F1-es pilótája szerint ugyan 2022 közel sem úgy alakult a csapat számára, ahogy azt remélték, ez az év összességében mégis hasznos lehet számukra a későbbiekre nézve.

„Szerintem a fejlődés szempontjából veszíteni kell, hogy képesek legyünk nyerni. Szerintem nekem idén voltak bukásaim és kisebb sikereim, de csapatként, Mercedesként azért vagyunk itt, hogy nyerjünk. A csapat nyolc évig zsinórban nyerte a vb-címeket, nem azt akartuk idén elérni, hogy ne legyünk képesek nyerni. Kiegyensúlyozottak voltunk, értünk el eredményeket, szilárdak voltunk, de nem azért vagyunk, hanem azért, hogy nyerjünk. Viszont véleményem szerint akkor lehet a legtöbbet fejlődni, ha valaki elront valamit” – mondta Russell.

f1-russell-mercedes-wolff

fotó: dppi

Verstappen, Hamilton és Vettel is rangos díjat vehetett át

Vasárnap rendezték az egyik legnívósabb autósportos szaklap, a brit Autosport hagvományos év végi díjátadó gáláját, amelyen számos F1-es pilótát is jutalmaztak. Az év versenyzőjének például a rekordokat halmozva címet védő Max Verstappent választották, míg versenygépe, a Red Bull RB18-as pedig az év autója lett. Elismerést kapott viszont Lewis Hamilton is, aki pedig az év brit versenyzője lett – annak ellenére, hogy először zárt karrierje során győzelem nélkül egy F1-es idényt. Mercedeses kollégája, George Russell viszont nyert futamot, s a brazíliai sikere sem maradt észrevétlen, ugyanis az nyerte el az év pillanata díjat. Guanyu Zhou lett az év újonca, míg a visszavonuló négyszeres világbajnok Sebastian Vettel pályafutását Gregor Grant újságíróról elnevezett életműdíjjal ismerték el az este során.

Sainzéknál esküvő volt, naná, hogy Norrist is hívták!

A hétvégén nagy lakodalom volt a Sainz családban, ugyanis a spanyol F1-es pilóta unokatestvére - és egyben menedzsere - Carlos Onoro Sainz megnősült. A madridi esküvőre meghívták a család jó barátját, a McLarennél versenyző Lando Norrist is, a képeket és a közösségi médiában terjedő videókat elnézve pedig biztosan nem lehetett ok a panaszra, hiszen Norris még a keverőpult mögé is beállt.

 

Pedro de la Rosa és a pályahatárok: a foci-vb-ről hozott fel példát

Pedro de la Rosa, aki az Aston Martin istállójának nagykövete lett az idén, egy igazán frappáns költői kérdést fogalmazott meg az interneten, utalva a labdarúgó-világbajnokságon esett Japán gólra, amely a németek kiesését jelentette. "Ha még erről sem tudjuk eldönteni, hogy kint volt-e, vagy bent, akkor hogy az ördögben fogunk megegyezni a pályahatárokat illetően?" - tette fel a jogos kérdést De la Rosa.

 

Melyik volt a legszebb autó 2022-ben?

Idén új éra kezdődött a Formula-1-ben, amely teljesen váratlan megoldásokhoz és új formavilághoz vezetett. Nektek melyik volt a kedvenc autótok a mögöttünk hagyott szezonban?

 

Ezek voltak a legjobb rádiózások az F2-ben

Idén is volt mit hallgatni a Formula-2-es rádiókban! A képre kattintva tekinthetitek meg a videót!

Videó: A legszebb előzések az idei szezonból

Az F1 összegyűjtötte a leglátványosabb előzéseket az összes 2022-es versenyről. Nálatok melyik a nyerő? A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Ókori egyiptomi sírba ereszkedett le Lewis Hamilton

A hétszeres világbajnok Szakkarában, az egyiptomiak legősibb temetkezési helyszínén járt. A brit régészkedett egyet, majd egy sírba is leereszkedett, szó szerint: egy kötélre rögzítve engedték le a mélybe. Hamilton egyébként a Dior márka Gízában tartott divatbemutatója miatt járt Egyiptomban.

 

Coulthard: Idióta barom, aki szerint Verstappen csak az autója miatt nyert

Erős hangvételű interjúban formált véleményt Max Verstappen kritikusairól a 13-szoros nagydíjgyőztes. David Coulthard egy holland oldalnak, a Formule1.nl-nek beszélt.

„Ahogy Lewisnak sem kell kilenc világbajnoki cím, hogy a sport egyik legnagyobb versenyzőjének tartsam, úgy Max is egyike már a nagyságoknak. Idióta barom, aki szerint csak azért érte el mindezt, mert jó autóban ült. Hiszen egyetlen csapattársa sem tudta felvenni a kesztyűt” – fogalmazott a skót.

Coulthard nem finomkodott akkor sem, mikor azt szemléltette, Verstappent hidegen hagyják a kritikus hangot: „Max a pályán szörnyeteg, egy győztes gépezet, aki le sem sz**ja, mit mondunk róla mi vagy akárki más” – mondta a Viaplay és Channel 4 szakértője.

Egykori Ferrari-versenyzőt javasolnak új csapatfőnöknek

Frederic Vasseur, Ross Brawn és Sebastian Vettel nevét is bedobták már Mattia Binotto potenciális utódjaként – a szóban forgó exversenyző azonban nem a német, hanem Gerhard Berger. A The Race szaklap újságírója, Jim Wright szerint ő lenne a tökéletes választás a Ferrari élére.

Berger 14 szezont felölő F1-es versenyzői pályafutása alatt a 80-as és 90-es évek élcsapatainál, a Ferrarinál, a McLarennél és a Benettonnál szerepelt, később a BMW sportigazgatója és a Toro Rosso társtulajdonosa volt – pár napja pedig szabaddá vált, mivel a DTM promótere, az ITR, melyet öt éven át vezetett, megszűnik.

„A nagy vezérek sokat követelnek katonáiktól, és Gerhard esetében egyértelműen ez a helyzet. Ha nem állsz készen ugyanannyi erőfeszítést beletenni, mint ő, vagy nem egyezik a víziód és hited, akkor nem vagy megfelelő személy. Ilyen egyszerű és hatékony” – nyújtott betekintést Berger vezetői módszereibe Wright, aki a két említett csapatnál három éven át dolgozott az osztrák alatt. „A Ferrarinak nem szabad beérnie a kényelmes megoldással, különben nem nyer. Kemény, sokat látott vezetőre van szüksége, aki rendelkezik a győzelemhez kellő tapasztalattal, tudással és éleslátással, és bizonyított már pályán, csapattulajdonosként és üzletemberként is.”

Ezeken helyszíneken bizonyult a legjobbnak Max Verstappen

Összesen 15 nagydíjat nyert meg idén Max Verstappen, amivel megdöntötte az egy szezonban elért futamgyőzelmek rekordját. Ezt korábban Michael Schumacher és Sebastian Vettel közösen tartotta 13 sikerrel, a holland pilóta viszont felülmúlta ezt. A csúcsdöntésre Mexikóban került sor, amikor 14. alkalommal is elsőként látta meg a kockás zászlót, majd Abu Dhabiban tovább írta ezt a rekordot. Ennek tiszteletére az F1 Instagram-oldalán megjelent egy poszt, amiben összegyűjtötték, pontosan mely futamokat nyerte meg idén a Red Bull versenyzője.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Az F2 vezére a pályahatárok miatti büntetéseket kritizálta

Kritikusan nyilatkozott a büntetések kiosztásának módjáról Bruno Michel. A Formula-2 vezérigazgatója túlzásnak érzi, hogy a pályahatárok megsértése miatt jelentős mennyiségű büntetőpontot gyűjtenek be a pilóták, ami akár eltiltásokhoz is vezethet. „A pályahatárok nagyon fontosak, másrészt viszont az, hogy emiatt eltilthatnak egy futamról, kicsit túl kemény” - magyarázta Michel a FormulaScout számára. „A pályahatárokra természetesen figyelni kell, ehhez kétség sem férhet. Volt viszont néhány olyan helyzetünk, amikor azt hiszem, hogy emiatt egy versenyző hat büntetőpontot kapott ugyanazon a futamon. Ez nyilvánvalóan probléma, ezért az FIA szakembereivel erről beszélnünk kell, mert ezt józan ésszel kellene alkalmazni” – tette hozzá.

Mesés erdélyi tájakon túrázott a Red Bull korábbi bajnokautója – videó

A Red Bull híres arról, hogy különböző tájakra viszi el a versenyautóit és forgatnak látványos videókat minderről. Most Románia és annak legszebb útja, a Transalpina volt a helyszín, ahol Patrick Friesacher hajtotta meg az RB7-est, azaz a 2011-es autót, amellyel anno Sebastian Vettel vb-címet is ünnepelt. A túra során pedig „Drakula”, egy pásztor és néhány néptáncos is az útjába keveredett. Alább a videó, IDE KATTINTVA pedig galériát is mutatunk a Red Bull legújabb akciójáról:

Valtteri Bottasról rappelt spanyolul Arcangel, Duki és Bizarrap

Ott jött velünk szembe egy F1-es versenyző, ahol nem számítottunk rá: az amerikai Arcangel új albumán található egy – argentin Duki és Bizarrap közreműködésével előadott – szám, amely a Bottas nevet viseli. A spanyol nyelvű dalban elhangzik az „Egy formula, Valtteri Bottas” sor, de valószínűleg csak azért került bele, mert ez rímel a botas (csizma) és gotas (cseppek) szavakra – a szöveg többi részének ugyanis semmi köze a pilótához. 

32 millió dollárt kell kifizetnie a Williams korábbi szponzorának

A ROKiT 2019-ben csatlakozott névadó támogatóként a Williamshez, ám az eredetileg hároméves szerződésből idejekorán visszatáncolt a szponzor: amikor a koronavírus-járvány első hulláma után útjára indult a 2020-as szezon, már nem szerepelt az autókon a matricájuk, azaz mindössze egy idényt élt meg az együttműködés. Mivel a cég nem fizette ki az esedékes pénzt az istálló irányába, a Williams jogi útra terelte az ügyet.

Ennek pedig a minap lett eredménye: egy kaliforniai bíróságon kimondták, hogy a ROKiT-nek 26 220 094,25 angol fontot kell kifizetnie a csapat részére, ami nagyjából 32,2 millió dollárnak felel meg – mindehhez pedig hozzájön még egymillió font a Williams perköltségének fedezésére.

f1-williams-rokit-2019

fotó: DPPI

Mégsem kell megműteni Quartararo ujját

Fabio Quartararo a Malajziai Nagydíj negyedik edzésén bukott úgy, hogy a balesetben eltört az ujja a bal kezén. Bár ez saját bevallása szerint nem korlátozta őt a valenciai idényzárón – amelyen igazából nem volt esélye rá, hogy elhappolja a vb-címet a ducatis Francesco Bagnaia elől –, eleinte úgy tűnt, hogy a téli szünetben így is meg fogják műteni a francia kezét. Erre azonban a Yamaha közlése szerint végül nem kerül sor: „Kielégítően felgyógyult a sérülés, s a műtét is inkább esztétikai, mintsem terápiás célokat szolgált volna” – idézi a hangvillásokat a Motorsport. Quartararónak két hónap múlva, február elején kell ismét motorra ülnie majd a sepangi teszt keretében.

Ellenben egy másik versenyzőt, a kiszálló Suzukitól az LCR Hondához igazoló Alex Rinst a minap megoperálták: a motorversenyzők karját sokszor kínzó kompartment-szindróma miatt feküdt kés alá a spanyol.

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!