Leclerc nem úszta meg: beidézték a mexikói káromkodásért
https://formula.hu/parc-ferme/38625
Charles Leclerc a Formula-1-es Mexikóvárosi Nagydíj utáni sajtótájékoztatón ejtett el egy trágárkodást, amikor a futam végi nagy hibájáról és mentéséről kérdezték: „Volt egy túlkormányzottságom, azt megfogtam, majd egy a másik oldalról is, és úgy éreztem, hogy ’b*ssza meg’. Ó, bocsánat! Ó, ne, ó, ne, nem akarom Maxhoz csatlakozni!” – kapott észbe egyből a Ferrari pilótája, hogy néhány hete Max Verstappent közhasznú munkára ítélték a szingapúri sajtóeseményen való káromkodásért.
Eddig a levegőben lógott, hogy a monacói is hasonló sorsra jut-e: Verstappen az interlagosi médianapon oda is szúrt, hogy szemlátomást csak nála probléma a trágárkodás. Péntekre azonban az FIA úgy ítélte meg, hogy vizsgálják az esetet: Leclerc-t beidézték a sprintidőmérő után a sajtótájékoztatón használt nyelvezet miatt. Úgy tűnik, lehet, hogy mégis csatlakozni fog majd a vb-éllovashoz…
Mégsem kell fizetnie Piquet-nek a Hamilton-ügy miatt
https://formula.hu/parc-ferme/36713
Annulálta Nelson Piquet büntetését a brazil bíróság, miután a háromszoros Formula-1-es világbajnok ügyvédjei sikeresen fellebbeztek az eredetileg meghozott döntés ellen. A brazil egykori F1-es pilóta még évekkel ezelőtt tett egy megjegyzést Lewis Hamiltonra, amikor is élő adásban a "neguinho" szót használta, ami nagyjából úgy fordítható, hogy "kis fekete srác".
Évekkel később ebből komoly bírósági ügy lett, az F1 pedig ki is tiltotta a paddockból Piqet-t, a brazil igazságszolgáltatás pedig első fokon 5 millió reál megfizetésére - nagyjából 360 millió forint - kötelezte a korábbi versenyzőt.
Most a brazil Metropoles tájékoztatott róla elsőként, hogy eltörölték Nelson Piquet büntetését, miután sikerült tisztázniuk, hogy ez nem egy rasszista kifejezés, rasszizmushoz és gyűlöletbeszédhez semmi köze nem volt a Piquet által használt szónak. A másodfokú ítéletet várhatóan hamarosan jóváhagyja a legfelsőbb bíróság is - tették hozzá.
Továbbra is nagy a titkolózás az AlphaTauri névváltása körül
https://formula.hu/parc-ferme/36712
2006-os megalakulása óta már két néven futott az olasz istálló, akik Toro Rossóként kezdtek, majd 2020-ban felvették az AlphaTauri nevet, de 2024-ben ismét új megszólítással illethetjük majd a faenzai központú istállót.
A csapatfőnöki tisztséget az idén nyugdíjba vonuló Franz Tosttól 2024-ben átvevő Peter Bayer megerősítette Dr. Helmut Marko azon korábbi szavait, melyek szerint a kis testvér olyannyira kötődni fog a Red Bullhoz elnevezésében, amennyire a szabályok csak engedik.
Fotó: Red Bull Content Pool
"Jól haladnak a tárgyalások, de egyelőre még mindig nem fedhetem fel a csapat nevét" - mondta Bayer az Auto Hebdónak. "A részvényesek már döntöttek a csapat jövőbeli identitását illetően, és egy kicsit még közelebb kerülünk a Red Bull családhoz. Izgalmas dolog átélni egy új Formula-1-es csapat születését."
Bár több külföldi oldal is arról számolt be, hogy az Adidas lehet a csapat új névadó szponzora, a Racing News 365 és a Formula.hu közös oknyomozása után mi magunk úgy véljük, hogy az F1-ben régóta jelenlévő divatmárka, a Boss lehet a befutó.
Russellnek egyszerű megoldása van a pályahatárokra
https://formula.hu/parc-ferme/36711
A múlt hétvégi Katari Nagydíjon nem kevesebb mint 51 kört töröltek a pályahatárok megsértése miatt, és ez csak a vasárnapi versenyre értendő. Egyedül Lewis Hamilton, Carlos Sainz és a versenyt megnyerő Max Verstappen nem hagyta el a fehér vonalakat négy kerékkel egyetlen alkalommal sem, de közülük a brit már az első körben kiesett és a ferraris sem fejezte be a futamot.
Nem példátlan persze ez a sok körelvétel, hiszen Ausztriában 83 kört érvénytelenítettek, az emiatt kiosztott utólagos büntetések miatt pedig csak órákkal a leintést követően derült fény a hivatalos végeredményre.
Fotó: Mercedes
Mohammed ben Sulayem, az FIA elnöke figyelmeztette az érintett pályákat, ogy oldják meg a problémáikat, mert máskülönben kikerülhetnek a naptárból. A Mercedesnél versenyző George Russell hasonló véleményen van.
"Egészen egyszerű a megoldás: tervezzenek olyan pályákat, ahol nem tudunk túlmenni a határokon. Nincs ilyesfajta gondunk Suzukában és Silverstone-ban sem, amik azért eléggé gyors pályák, ugyanakkor van egy pár pálya, ahol ez visszatérő probléma" - mondta a brit a Racing News 365-nek.
Mutatjuk a szombati programot, benne MotoGP-vel és NASCAR-ral
https://formula.hu/parc-ferme/36710
A motorozás szerelmeseinek korán kell kelniük, hogy láthassák Francesco Bagnaiáékat Indonéziában versengeni a pole-pozícióért, aztán a sprintfutam már abszolút elfogadható időben kezdődik európai mércével is, míg este a NASCAR-rajongók ülhetnek le a tv elé.
Szombat (október 14.) |
||
04:10-04:40 | MotoGP, 2. szabadedzés | (tv: Aréna4, élő) |
04:50-05:30 | MotoGP, Időmérő | (tv: Aréna4, élő) |
09:00 | MotoGP, Sprintfutam | (arena4plus.network4.hu, előfizetés után élő) |
21:30 | NASCAR Xfinity Series, Futam | (tv: Aréna4, élő) |
Ricciardo visszaül a Red Bullba, de egyelőre csak Nashville-ben
https://formula.hu/parc-ferme/36709
Teljesen felépült augusztusi kézsérüléséből Daniel Ricciardo, amit még pénteken szedett össze Zandvoortban, így az USA Nagydíjon újra visszatér az AlphaTauri színeiben az ausztrál pilóta, de előtte még a Red Bull-lal van jelenése. Ricciardo ugyanis Nashville utcáin fog bemutatózni október 14-én, azzal az RB7-essel, mellyel Sebastian Vettel második világbajnoki címét szerezte, a 2011-es szezonban. Az ausztrál pedig a végén egy kis táncra is meghívta a kilátogatókat.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Már a gokartban felkarolja a női tehetségeket az F1 Academy
https://formula.hu/parc-ferme/36708
Új kezdeményezést jelentett be a Formula-1 által indított saját női versenysorozat, az F1 Academy, amellyel a céljuk, hogy már gokartos korban felkutassák és támogassák a női pilótákat. Ennek érdekében elindítják a Jövő Bajnokai Akadémiai Program nevű szériát, összefogva a már létező Champions of the Future gokartsorozattal. A tervek szerint három kategóriában versenyeznének itt a fiatalok: Miniben (8-11 éves kor), Juniorban (11-14) és Szeniorban (14-17). A legfontosabb, hogy ez a sorozat és ezek a kategóriák vegyes neműek lennének, viszont mindhárom kategóriában lenne három hölgyversenyző, akit támogatna az F1 Academy – értelemszerűen elsősorban anyagilag, de a gokarton is megjelenne a bajnokság logója. A Szenior kategória három legjobb női indulója pedig lehetőséget kapna az F1 Academy hivatalos tesztjén.
Maga az új gokartszéria egyébként a tervek szerint hat duplafutamos hétvégéből állna, legalább egy Európán kívüli helyszínnel. A szervezők költségkímélő lépéseket is ígértek: limitálnak a nevezési díjakat, valamint sorsolnák a pilóták gokartmotorjait és karosszériáit.
„Helyes döntés volt, hogy Ricciardo kihagyta az F1-es Katari Nagydíjat”
https://formula.hu/parc-ferme/36707
Bár néhány hete még úgy festett, hogy a Zandvoortban csuklótörést szenvedő Daniel Ricciardo akár már Katarban újra beülhet az AlphaTauri volánja mögé, a visszatérésre majd csak a jövő hétvégi austini F1-es futam során kerül majd sor. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint a pokoli katari forróság fényében jó döntésnek bizonyult, hogy az ausztrál inkább pihent ahelyett, hogy a még nem teljesen egészséges kezével a roppant nehéz körülmények között tért volna vissza:
„Teljesen fitten szeretnénk újra látni őt. Úgy gondolom, helyes döntés volt, hogy kihagyta a versenyt, különösen annak fényében, hogy milyen körülmények adódtak” – idézi Hornert a Motorsport.com portál. „Austinban nyilván nehéz dolga lesz egyből egy sprinthétvégén visszaülnie, de biztos vagyok benne, hogy fizikailag jó formában lesz ehhez. Természetesen vissza akart térni, de már biztosította a szerződését a következő szezonra, Liam személyében pedig remek helyettesünk volt. Jó volt neki így még egy nagydíjat adni extra nyomás nélkül és azt mondani, hogy ne erőltesse túl, ezzel is megelőzve az esetleges hosszabb távú károkat. Mint kiderült, a körülmények is roppant megterhelők lettek volna számára. Ez az extra 12 nap volt a legjobb felkészülés Austinra.”
Újrahasznosított szénszálas elemet próbál ki a McLaren az F1-es USA Nagydíjon
https://formula.hu/parc-ferme/36706
Új technológiát próbál ki a jövő hétvégi Formula-1-es USA Nagydíjon a McLaren: újrahasznosított szénszálas elem jelenik meg az MCL60-asakon. Egész pontosan a pilótafülke márkapaneljei készülnek majd ebből Austinban, amelyeken meg fog jelenni annak a V Carbon innovatív kompozitanyagokkal foglalkozó vállalatnak a logója, amellyel közösen fejlesztette azt ki a wokingi alakulat.
A McLaren közleménye szerint ez a próba egy fontos lépés afelé, hogy 2030-ra teljesen újrahasznosított karosszériával tudjanak rajthoz állni az F1-ben – amelynek amúgy is vállalása, hogy az évtized végére karbonsemlegessé tennék a sportágat.
fotó: McLaren
Kettős Aprilia-vezetés Indonéziában, Bagnaia a Q1-ben
https://formula.hu/parc-ferme/36705
Indonéziában indul a hétvégén a MotoGP távol-keleti triplája, ahol pénteken két edzés volt szokás szerint a menü, amelyek közül a délutáni bírt téttel, hiszen ott dőlt el, kik jutnak a kvalifikáció második szakaszába. A legjobb köridőt az egész nap remeklő Apriliák motorozták: Aleix Espargaro zárt az élen Maverick Vinales előtt. Legalább ennyire megsüvegelendő Marco Bezzecchi harmadik helye, amelyet alig néhány nappal a kulcscsonttörése és műtétje után ért el.
Őt a KTM-es Brad Binder követte, majd jött az összetettben hárompontos hátrányban lévő Jorge Martin. Aki ezzel egyelőre lépéselőnyben, hiszen Francesco Bagnaia belerontott az utolsó körébe, így csak 16. lett, azaz nem jutott be a Q2-be. Ezt egyébként Marc Marquez, Miguel Oliveira, Fabio di Giannantonio, az edzésen kétszer is bukó Jack Miller, valamint Fabio Quartararo harcolta ki. A mezőny délutánra amúgy már nem volt teljes: a sérülésből visszatérő Alex Marquez a délelőtti szabadedzés után visszalépett, mivel komoly bordafájdalmai voltak.
A péntek délutáni edzés végeredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Spa 2025-ig marad az F1-es versenynaptárban
https://formula.hu/parc-ferme/36704
Belga lapértesülések szerint egy évvel meghosszabbíthatta az F1-gyel kötött szerződését a Belga Nagydíj, így a 2025-ös versenynaptárban is helye lesz majd a spái futamnak. A Le Soir szerint eldőlt, hogy 2024-ben és 2025-bne is láthatunk Belga Nagydíjat, a Het Laatste Nieuws viszont azt pedzegeti, hogy a belga helyszínnek váltogatnia kell majd a helyét a naptárban a Holland Nagydíjjal a későbbiekben.
2024-re megváltozik az Aston Martin F1-es csapatneve
https://formula.hu/parc-ferme/36703
Megváltozik az Aston Martin F1-es csapatának neve: Lawrence Stroll vezérigazgató szerint a Cognizant céggel között együttműködés első fázisa szólt a névadó szponzori szerződésről, mely során világszinten megismertették a céget, majd jön a második fázis, amikor már mélyebb kapcsolatra lépnek egymással, de a cég neve távozik a csapat nevéből. Stroll szerint 2024 elején jelentik majd be az istálló új elnevezését.
Amerikai színekbe öltöznek a Haas versenyzői az F1-es USA Nagydíjra
https://formula.hu/parc-ferme/36702
Különleges dizájnt kap Nico Hülkenberg és Kevin Magnussen versenyzői overallja a jövő hétvégi austi fordulóra: a ruházaton az amerikai zászlóban megjelenő színek, valamint csillagok és sávok dominálnak. De vajon az autó festésében is láthatunk majd valami egyedit a Haas hazai F1-es futamán?
Bringing the stars and stripes to Austin
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 12, 2023
Introducing our special driver suits for the #USGP weekend#HaasF1 pic.twitter.com/vNLZpVHawP
Describe our #USGP suit, with just one Emoji!#HaasF1 pic.twitter.com/lsYScAipHa
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 12, 2023
Már nem először adódott gondja Alonsónak a melegedő F1-es üléssel
https://formula.hu/parc-ferme/36701
Fernando Alonsónak nemcsak a katari hőséggel gyűlt meg a baja a vasárnapi Formula-1-es nagydíjon, hanem még az ülését is forrónak érezte. Emiatt a rádión is érdeklődött az Aston Martintól, hogy nem tudnak-e bármit tenni ez ellen, például vizet locsolni a pilótafülkébe, ám ezt a szabályok miatt nem tehette meg a csapat. Mike Krack csapatvezető később aztán elárulta, hogy visszatérő probléma a melegedő ülés náluk:
„Igen, már korábban is jelentette néhány alkalommal. Dolgozunk rajta, és nem arról van szó, hogy ne csináltunk volna semmit. Szingapúrban is jelentkezett a gond, amiről azt gondoltuk, sokkal-sokkal jobb volt. De nyilván újra extrém körülményekkel szembesültünk, szóval szerintem nem vagyunk már messze a légkondicionálástól, ha így folytatódik” – nyilatkozta a Motorsport.com hasábjain Krack, aki az ülésmelegedés okait firtató kérdésre így felelt: „Hidraulikus vezetékek és ECU-k vannak az ülés körül, amelyek mind melegszenek, de igyekszünk elválasztani ezt az üléstől. Ugyanakkor nem akarunk semmilyen aktív hűtőrendszert, hiszen az meg pluszsúly.”
A 92 éves Ecclestone ismét a bíróságra megy
https://formula.hu/parc-ferme/36700
Újra bíróság elé állítják a Formula–1 korábbi mindenható urát, a 92 esztendős Bernie Ecclestone-t, miután a mai napon bűnösnek vallotta magát abban, hogy 2015 júliusában eltitkolt több mint 400 millió fontot, melyet egy szingapúri trösztben „tárolt”.
A brit adó- és vámhivatal egy teljeskörű, közlésük szerint „világszintű” vizsgálatot tartott, mely során Ecclestone csak egyetlen trösztről tett vallomást, s úgy nyilatkozott, hogy az Egyesült Királyság területén kívül egyetlen trösztnek sem alapítója vagy haszonélvezője. Ennek ellenkezőjére talált bizonyítékot a vizsgálat, s ezért emeltek vádat a dörzsölt üzletember ellen.
A Haas boldogan szabadult meg az autójától
https://formula.hu/parc-ferme/36699
Austinban veti be a Haas idei legnagyobb fejlesztési csomagját, mellyel gyakorlatilag búcsút vesznek az eddig használt, számos bosszúságot okozó koncepciótól: az amerikai csapat a legtöbb hétvégén teljesen versenyképtelen volt, mivel extrém gumikopástól szenvedtek. Az istálló dán versenyzője, Kevin Magnussen természetesen nagyon örül a változásnak: „A következő versenyre érkezik egy fejlesztés, aminek mind nagyon örülünk, és izgatottan várjuk. Talán az első futamon még nem várhatunk csodát, kell egy-két verseny, hogy kihozzuk belőle a legtöbbet, de így is van mit várnunk.”
Günther Steiner csapatfőnök erőteljesebben fogalmazott az eddig használt VF-23 leváltásáról: „Ez az autóspecifikáció a végére rosszabb lett, mint eleinte volt, szóval örülünk, hogy megválunk tőle. Austinba egy fejlesztett verzióval érkezünk, remélhetőleg működni fog, és legalább tudhatjuk, hogy teszünk az előrehaladásért, nem csak ülünk, és várunk, hogy vége legyen a szezonnak. Keményen fogunk dolgozni az év végéig.”
Erősorrend: Norris közelít Hamiltonra
https://formula.hu/parc-ferme/36698
A Formula Podcast futamértékelő adásainak állandó eleme a pontozás: a műsor két állandó szereplője, Mészáros Sándor, az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíró, valamint Gellérfi Gergő, az Autósport évkönyv szerkesztője a mezőny minden tagjának hétvégi teljesítményét 1 és 10 pont között értékelik. A pontozás során az elért eredmény mellett a körülmények, az autóban rejlő lehetőségek, a csapattárshoz viszonyított teljesítmény, az elkövetett hibák mennyisége és az összbenyomás is szerepet játszanak. Kerek 10-est csak a tökéletes vagy ahhoz nagyon közeli versenyhétvége érdemelhet, a 6-os az átlagos teljesítmény, míg 3-tól lefelé már az F1-ben évente csak néhány alkalommal látható botrányos produkciókat értékeljük.
A Katari Nagydíjat követően így áll a pilótarangsor az eddigi pontszámok átlaga alapján:
A katari hétvégén a sprintet pole-ból megnyerő Oscar Piastri kapta a legmagasabb pontszámot, de kiemelkedő értékelés jutott Verstappennek, Russellnek és Bottasnak is, míg a leggyengébbnek Lance Stroll produkcióját találtuk. A katari hétvége összes pontszáma sok más érdekesség mellett meghallgatható a Formula Podcast legújabb adásában:
Hamilton nem akar máshol versenyezni az F1-en kívül
https://formula.hu/parc-ferme/36697
Nem akar más technikai sportba belevágni Lewis Hamilton, nem vonzza más széria, más szakág az esetleges F1-es visszavonulása után – erről beszélt a Canal+ kérdésére.
„Nem érzem a késztetést, hogy máshol versenyezzek az F1 után. Imádom nézni az olyan futamokat, mint a Le Mans, hihetetlennek tűnnek. Szeretem a motorozást, mindig is imádtam a MotoGP-t, és ez most is így van. Szerintem fogok majd motorozni, de nem fogok versenyezni. Sok más dolgot szeretek csinálni, de szerintem nem fogok majd versenyezni, legalábbis nem profi szinten, mert túl sok időt vesz igénybe” – mondta a hétszeres világbajnok.
fotó: Ollé Iván
Megválik fiatal pilótáitól a Red Bull
https://formula.hu/parc-ferme/36696
Megválik két fiatal pilótájától a Red Bull – mondta a The Mirrornak a Rodin vezérigazgatója, David Dicker. Információi szerint Enzo Fittipaldi és Zan Maloney sem kap már támogatást az energiaitalosok juniorprogramjából.
„Az információim alapján a srácok közel semmilyen támogatást nem kapnak ezekben a junior csapatokban. Nem fogja támogatni őket jövőre a Red Bull, amennyire én tudom. Lássuk be, a Red Bullnak már így is több jó pilótája van, mint ülése, szóval miért erőlködjön?” – mondta Dicker.
Hamilton a második helyről: Ez csak Checón múlik...
https://formula.hu/parc-ferme/36695
Lewis Hamilton is odaszúrt a padlón lévő Sergio Pereznek a Katari Nagydíj után: a brit pilóta még utolérheti a mexikóit az egyéni második helyen, de elmondása szerint ez egyáltalán nem rajta múlik, csak Perezen.
„Ez csak Checo teljesítményétől függ a későbbiekben, mert simán másodiknak kellene lennie. Büszke vagyok arra, ahol tartunk, ahova el tudtam jutni, nagyon elégedett vagyok a versenyteljesítményekkel eddig. Nyilván megpróbálom, ha második lehetek, az csodás lenne, de a lényeg most a csapat második helye” – értékelte a helyzetet Hamilton.
Az ő hátránya Perezzel szemben kereken harminc pont, a Mercedes pedig huszonnyolccal vezet a Ferrari előtt a konstruktőri versenyben.
A Puma lett a Williams új szponzora
https://formula.hu/parc-ferme/36694
Több évre szóló megállapodást kötött a Puma ruha- és sportszermárkával a Williams - jelentette be az F1-es csapat szerda délután. A szerződés értelmében a hivatalos csapatruházatot és a pilóták versenyzői felszerelését is a Puma prezentálja majd 2024-től, de a közleményben az nem szerepel, hogy mennyi időre szól a megállapodás, csak annyi, hogy több évre.