DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 22. hétfő

Alonso 400. nagydíja – de mikor jön a 400. nagydíjrajt?

A nagydíjrészvételekről szóló statisztikák között sokszor az szokott kisebb-nagyobb kavarodást okozni, hogy a nagydíjak száma és a nagydíjrajtok száma sok versenyzőnél nem feltétlenül egyezik meg, hiszen ha valakit beneveznek egy hétvégére, de nem startol el, akkor utóbbi szám nem növekszik.

Jó példa erre Carlos Sainz, akinek a Mexikóvárosi GP a 205. nagydíja, de csak a 202. nagydíján fog elrajtolni (ha el fog), hiszen kétszer már a start előtt cserben hagyta az autója (2020 Belgium és 2023 Katar), idén Dzsiddában pedig vakbélproblémái miatt kellett visszalépnie a versenytől.

alonso-cota-3

Alonso neve mellé szintén háromszor került a DNS („nem rajtolt el”) bejegyzés 2001 óta tartó karrierje során. A 2001-es Belga Nagydíjon voltaképpen elstartolt, azonban a 4. körben Luciano Burti súlyos balesete miatt piros zászlóval megszakították a futamot, s az akkori szabályok értelmében az addigra kieső versenyzők, köztük Alonso hivatalosan a nem rajtolók közé kerültek. A második DNS a botrányos 2005-ös USA Nagydíjról származik, amikor mind a hét michelines csapat versenyzője a bokszba hajtott a felvezető kör végén, míg a 2017-es Orosz Nagydíjon a start előtt adta meg magát a McLarenje.

Így aztán Alonso 400. nagydíjrajtja nem ezen a hétvégén, hanem várhatóan a szezon utolsó előtti versenyén, Katarban következik majd.

Gasly hálás, amiért a nap versenyzőjének választották

Érzelmes és egyben eredményes Belga Nagydíjon van túl Pierre Gasly. Az Alpha Tauri pilótája barátja halálának helyszínén, Belgiumban szerzett értékes pontokat csapatának, amikor a rajthelyén négy pozíciót javítja a nyolcadik lett Spában. Teljesítményét díjazva a szurkolók a nap versenyzőjének választották őt, amiért a pilóta Twitteren fejezte ki háláját. Ahogy fogalmazott, érzelmileg nehéz napokon van túl, pontjait pedig a néhai Anthoine Hubert-nek ajánjla.

 A pilóta a nagydíj csütörtöki napján virágcsoktor helyezett el barátja halálának helyszínén.

Melyik csapat szerezte a legtöbb dobogót az F1 történetében?

A Racing Statistics YouTube-csatorna ezúttal a dobogós helyezések istállók közötti versengésének 70 éves alakulását vette górcső alá – vajon mindig a Ferrari vezetett vagy olykor legalább a közelébe tudtak kerülni a riválisok?

 

Egyéni rekordot döntött a Renault a Belga Nagydíjon

Persze egy olyan mutatóban, amelynek a pontrendszer évek alatt történt változásai miatt nincs túl sok értelme, de azért így is érdemes kiemelni, hogy a Daniel Ricciardo negyedik, Esteban Ocon ötödik helyével és előbbi leggyorsabb körével megszerzett 23 világbajnoki egység a valaha volt legmagasabb ponttermés a Renault számára egy futamon.

Ocon egyébként a futam után úgy nyilatkozott a sajtótájékoztatón – amelyen a Formula.hu is részt vett –, hogy még akár a konstruktőri harmadik helyért is harcba szállhatnak, jóllehet ehhez az kellene, hogy ne csak a Spához hasonlóan alacsony leszorítóerőt igénylő pályákon remekeljenek (persze ugyanezen okból Monzában is erős teljesítményre számít a francia).

 

Ha lemaradtál a Belga Nagydíjról, mutatjuk a lényeget!

Megérkezett a hivatalos videós összefoglaló (amit átkattintás után lehet megnézni):

 

Videón Giovinazzi és Russell balesete

Az Alfa Romeo pilótája veszítette el az irányítását az autója felett, majd az arról leszakadó kerék a brit Williamsét is eltalálta, így mindketten a falban kötöttek ki:

 

Honda-siker Le Mans-ban, Ducati–Kawasaki csata Aragóniában

MotoGP hiányában sem maradtunk motorverseny nélkül a hétvégén, hiszen most rendezték meg a tavaszról elhalasztott Le Mans-i 24 órást. A versenyt ritkán látható dominanciával nyerte meg az F.C.C. TSR Honda csapata (Josh Hook, Freddy Foray, Mike di Meglio), megelőzve a vb-címvédő SRC Kawasakit és az összetettet vezető Suzuki Endurance Racing Teamet. A verseny első óráiban az eső miatt is több bukás is történt, elesett például Karel Hanika a YART Yamahával, valamint láthattunk egy bizarr incidenst is, míg a hajrában a BMW gyári csapatának kiesése szolgáltatta a drámát.

Mindeközben a Superbike-világbajnokság mezőnye a Motorland Aragon versenypályára utazott. A szombati első futamot Scott Redding nyerte, a ducatis azonban nem sokáig őrizte meg így megszerzett első helyét a vb-tabellán, Jonathan Rea ugyanis vasárnap a sprintversenyt és az utolsó viadalt is behúzta, így a kawasakis visszavette a vezetést. A Supersport-világbajnokságon Andrea Locatelli már hétből hét győzelemnél jár újoncként, míg az Oxxo Yamaha Hungary-Toth Team motorosa, Sebestyén Péter egy kiesést és egy 11. helyezést könyvelhetett el.

honda-lemans-1

A Ferrari 1000. nagydíján lesznek idén először nézők a lelátókon

A koronavírus-világjárvány miatt az eddigi versenyek mind zárt kapuk mögött zajlottak a Formula-1-ben, a versenynaptárba beugróként bekerülő Mugello viszont megerősítette: limitált számban ugyan, de beengednek rajongókat a szeptember 11-től 13-ig esedékes Toszkán Nagydíjra. Egész konkrétan összesen 2880 néző vehet részt a versenyen (mármint mindhárom nap külön-külön), amely a Ferrari számára az 1000. lesz a száguldó cirkuszban.

A későbbi futamok közül az Orosz és a Portugál Nagydíj esetén lehet hallani elsősorban, hogy ugyancsak engednének be helyszíni nézőket a versenyre.

mugello-f1

Mi történne az F1-es bajnoksággal, ha Hamilton ugyanúgy kiesne valamilyen okból a küzdelmekből, mint Marquez a MotoGP-ben?

Legutóbbi podcastadásunkban többek között ezt a kérdéskört is alaposan körbejártuk a MotoGP eseményei kapcsán. Az adás erről szóló része 01:03:33-tól hallható. Ha pedig nem akarsz lemaradni a Formula Podcast adásairól, csatlakozz Facebook-csoportunkhoz ide kattintva!

 

Ennyit lassult Leclerc és a Ferrari a 2019-es időmérő óta

Egy éve Charles Leclerc pole-pozíciót szerzett, idén viszont már a Q2-ben elvérzett, a monacói pilóta köre pedig csaknem fél másodperccel volt lassabb Spában – íme, egymás mellé téve a két kör (a videó átkattintás után indul!):

 

Videón Hamilton pole-t érő spái pályacsúcsa

Ezzel az 1:41,252-es körrel szerezte meg a rajtelsőséget a Belga Nagydíjra a Mercedes hatszoros világbajnoka:

 

Délelőtt F3 és F2, délután F1-es Belga Nagydíj, este IndyCar - íme a vasárnapi program

A délelőtti Formula-3-as, majd Formula-2-es futam után délután megnézhetjük a Formula-1-es Belga Nagydíjat, este pedig még egy IndyCar-futam zárhatja le a motorsportos napot:

9:45-10:30 Formula-3, második futam (M4 Sport)

11:00-11:20 Superbike, második futam

11:10-12:00 Formula-2, második futam (13:35-től M4 Sport)

14:00-14:40 Superbike, harmadik futam

15:10-17:10 Formula-1, futam (M4 Sport)

21:45-23:55 IndyCar, második futam (Aréna 4)

program

fotó: dppi

Centiken múlt, hogy nem ütötte el a bukás után motorja mellett maradó társát a versenyző

Az alábbi ijesztő jelenet a Le Mans-i 24 órás motorverseny első negyedében játszódott le: a #70-es rajtszámú motoron ülő versenyző az első kanyarban esett el, ám ezt követően nem szaladt el a pálya széléről, hanem ott maradt a gépe mellett, így a mögötte érkező #41-es épp csak el tudott menni a motor és a versenyző között.

 

Politikai okokból mondott le speciális belgiumi sisakfestéséről Lando Norris

A McLaren pilótájának édesanyja, Cisca belga, eredetileg ennek akart emléket állítani a fiatal brit a Spa-Francorchamps-ra tervezett bukósisakjával, amelynek hátulján a belga nagyszülei képe látható. Viszont felkerült rá egy oroszlánmotívum is, amely Flandriában a nacionalista mozgalomnak is a jelképe. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a pálya Belgium francia nyelvű régiójában található, sokan politikai felhangot tulajdoníthattak volna a sisaknak, ezért Norris inkább elállt az ötlettől.

„Olyan sisakdizájnt akartam erre a hétvégére, amellyel tiszteleghetek a belga gyökereim és a családom, főleg a nagyszüleim előtt, akiknek a képe fel is került hátulra. Nem voltam tisztában a motívum másodlagos jelentéseivel, amikor terveztem a dizájnt, de amikor ez kiderült, egyértelművé vált, hogy nem megfelelő ezt használni. Egyáltalán nem állt szándékomban politikai üzenetet küldeni ezzel, csak egy klassz dizájnt akartam, de megértettem, hogy sokakat bántott volna Belgiumban” – kommentálta Norris, akit az F1i.com idéz.

norris-sisak

Ferrari-küszködés és Mercedes-henger: hét percben a belga időmérő edzés összefoglalója

Annak, aki lemaradt a szombati kvalifikációról, érdemes visszanéznie a rövidített, hétperces verziót – tudjuk ajánlani mellé a Formula.hu összefoglalóját. (A videó a YouTube-ra átkattintás után indul.)

Kiss Norbi győzelmével indult a Kamion Európa-bajnokság szezonja

Tökéletesen kezdte az augusztus végén elrajtoló idényt az ETCR kétszeres bajnoka és az új magyar csapat, a Révész Truck Racing Team Csehországban, Mostban: Norbi az MAN-nel megszerezte az első futam pole-pozícióját, majd domináns szerepléssel, 9 másodperces különbséggel megnyerte a versenyt, melyet az első körben egy kiesés miatt piros zászlóval szakítottak meg.

A magyar versenyző nyerte az utolsó 2019-es futamot is, négy év után búcsúját a Mercedes márkától. Két német végzett a dobogón, a hatszoros és címvédő bajnok Jochen Hahn második lett Ivecóval, Sascha Lenz harmadik MAN-nel.

A hétvégén a szokásos formátum alapján négy futamot tartanak, kettőt szombaton, kettőt vasárnap. A fordított rajtrácsos második futamon Norbi a hatodik helyig zárkózott fel, a Freightlinerrel Adam Lacko győzött Lenz és Hahn előtt.

 

A tíz legrövidebb pole-kör az F1 történetében

A második bahreini futam, a Szahíri Nagydíj a megszokottól eltérő, az úgynevezett „külső” nyomvonalon zajlik majd december 6-án, amelyen a szimulációk során 55 másodperc körüli, de mindenképp egy perc alatti gyorsköröket fogunk látni. Jó esély van rá, hogy az örökrekord is megdől, amely az 1974-es dijoni futam óta áll – íme, a top 10 legrövidebb pole-kör az F1 történetéből:

 

Videó: Így tört ki eksztázisban a KTM és a Tech3 Oliveira győzelme után

Parádés utolsó kör után Miguel Oliveira nyerte a MotoGP Stájer Nagydíját: ez saját maga, Portugália és a Tech3 első sikere volt a királykategóriában – pedig Herve Poncharal alakulata két évtizedig próbálkozott a Yamaha partnereként, most viszont a KTM-mel értek fel a csúcsra. A siker utáni öröm pillanatait nézhetjük meg a MotoGP szokásos kulisszák mögötti videójában:

 

Kétszer hét szűk esztendő: hogyan süllyedhetett idáig a Williams?

Legutóbbi podcastadásunkban többek között ezt a kérdéskört is alaposan körbejártuk az évek óta a mezőny végén kullogó legendás csapat kapcsán. Az adás erről szóló része 14:40-től hallható. Ha pedig nem akarsz lemaradni a Formula Podcast adásairól, csatlakozz Facebook-csoportunkhoz ide kattintva!

 

 

Kiutazott Le Mans-ba, csapata visszalépése miatt mégsem állhat rajthoz a legendás 24 óráson a magyar motoros

A H-Moto Team színeit erősítő Kovács Bálint a tervek szerint rajthoz állt volna a motoros endurance-világbajnokság most hétvégi futamán, a Le Mans-i 24 órás motorversenyen, ennek megfelelően a hét elején ki is utazott a francia pályára. Csakhogy menet közben kiderült, hogy csapata, az Exteria KSPCS Racing Team by Empora a koronavírus-járványra hivatkozva visszalépett az indulástól.

A H-Moto ennek ellenére megpróbált új csapatot találni a 19. születésnapját épp a minap betöltő Kovács számára, ez azonban nem sikerült, így Bálint nem tud elindulni a legendás egynapos viadalon. Az élet viszont nem állt meg a fiatal tehetség számára: másik cseh csapata, a New2Projekt – akikkel a cseh és az Alpok-Adria bajnokságban indul – egy extra kétnapos teszttel kárpótolja a versenyzőt Rijekában, hogy minél jobban felkészülhessen az Alpok-Adria bajnokság szeptember eleji ottani futamára.

A Le Mans-i 24 órás motorverseny egyébként szombaton 12 órakor rajtol, s az Eurosport 2 a teljes viadalt élőben közvetíti.

kovacs-balint-hmoto

Minden csapat gyorsult Belgiumban 2019-hez képest – kivéve egyet…

Érdekes az alábbi táblázat, amelyből kiderül, hogy tízből kilenc istálló jobb időt ért el a pénteki második szabadedzésen, mint a tavalyi spái hétvége ugyanezen szakaszában. A kivételt aligha meglepő módon a Ferrari módon jelenti, amely 2019-ben uralta az edzéseket a Belga Nagydíjon, köszönhetően akkor még etalonnak számító erőforrásának is, idénre viszont döbbenetes, 1,3 másodperces lassulást produkáltak. Persze az Alfa Romeo és a Haas is a lista alján szerepel Ferrari-motoros autóként, de ők legalább így is gyorsultak…

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FP2 at Spa: 2019 v 2020. #F1 #Formula1 #BelgianGP #Spa

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés,