Az Aston csapatfőnöke szerint emiatt gyengélkedik Stroll
https://formula.hu/parc-ferme/38518
Az Aston Martin pontjainak több, mint 70%-át Fernando Alonso szerezte a 2024-es szezonban, ami jól mutatja, hogy Lance Stroll teljesítménye jelentősen elmarad kétszeres világbajnok csapattársához képest.
Mike Krack, a silverstone-i istálló csapatfőnöke úgy véli, hogy ez a teljesítménybeli deficit teljes mértékben a nem túl ideálisan működő versenyautójuknak köszönhető.
„A magabiztosság hiányát láthatjuk Strollnál. Ha Lance számára olyan autót tudunk biztosítani, ami képes teljesíteni, akkor ő is nagyon, nagyon jól megy. Emlékezzünk csak vissza a zandvoorti Q2-re – nagyszerű kört rakott össze. Ilyen az, amikor bízik az autóban” – mondta Krack.
„Ha nincs meg a kellő magabiztossága az autóban, akkor sokkal nehezebb a falakhoz közel autózni. A mi feladatunk az, hogy olyan autót adjunk neki, amiben magabiztosan tud teljesíteni” – tette hozzá Krack.
Videó: itt volt jobb a Red Bull, itt volt lassabb a Ferrari Ausztráliában
https://formula.hu/parc-ferme/35207
Az F1Technical készített egy szellemautós összehasonlítást a melbourne-i időmérőről a top négy autó körét figyelembe véve. Látszik, hogy hol gyorsabb a Red Bull, és hogy hol marad le a Ferrari:
Ghost comparison between the 4 fastest cars in Australia qualification, based on the publicly available telemetry maps
— Aston Martin F1 updates (@startonpole) April 5, 2023
Courtesy to F1technical pic.twitter.com/SmwtJvzKcI
„Nem rövid távú krízisről van szó” – véli a Ferrariról a volt elnök
https://formula.hu/parc-ferme/35206
A tavalyi győzelmeket és vb-ezüstöt hozó évad után ismét haloványabban kezdte az F1-es szezont a Ferrari: bár az egykörös tempójuk Melbourne-t leszámítva viszonylag erősnek tűnt, pontszerzés tekintetében még a mélypontot hozó 2020-as évadnál is rosszabbul állnak jelenleg, mint akkor három fordulót követően. A Scuderia egykori elnöke, Luca di Montezemolo szerint nem apróságok hiányoznak a megoldáshoz:
„Ez egy késdöfés a sebembe. A családommal együtt a Ferrari a legfontosabb dolog az életemben, két periódus során összesen 25 évig voltam velük. Fájdalmas és sajnálatos számomra így látni őket” – idézi Di Montezemolo szavait a FormulaPassion.it. „Nem hiszem, hogy rövid távú krízisről lenne szó. Minden az újjáépítésen múlik, és a legjobb szakembereket kell összegyűjteni.”
Di Montezemolo emlékeztetett rá, hogy annak idején ő is egy válságosabb időszak közepette hozta a csapathoz Jean Todtot, majd Michael Schumachert, Ross Brawnt és a többieket. „De ha le is igazolsz különböző nemzetiségű mérnököket, a vállalat kultúráján is változtatni kell ott, ahol ez szükséges” – tette hozzá a Ferrari volt elnöke.
fotó: DPPI
Táncoló kezek: érdekes kulisszatitkot árult el Hamiltonról a mellőle távozó Angela Cullen
https://formula.hu/parc-ferme/35205
A néhány héttel ezelőtti Szaúd-arábiai Nagydíj egyik vezető híre volt, hogy Lewis Hamilton és az őt évek óta gyakorlatilag mindenben segítő mentor-fizioterapeuta, Angela Cullen útjai különváltak. Bár eleinte arról is lehetett hallani, hogy némi feszültség is kialakult közöttük, azóta Hamilton tisztázta, hogy Cullen vágyott másfajta életre a rengeteg utazás helyett. Angela Cullennek a melbourne-i hétvége során közzétett Instagram-posztja ugyancsak arról árulkodik, hogy a felek között továbbra is jó a viszony, egyúttal némi kulisszatitkot is elárult a hétszeres világbajnokkal kapcsolatban:
„Jön az időmérő, a kedvenc részem az egész versenyhétvégében. A tökéletes kört hajtva az autó beállítása összhangba kerülnek a precíz vezetéssel. A tökéletes kvalifikáció az, ahol minden egyes kört felépítesz, tanulsz az előzőből, ezt átülteted a gyakorlatba és profitálsz belőle a következőben. Imádom ezt a koncentrációt és a figyelmet. Figyeljétek Lewis kezét, amikor az autóban ül a garázsban: ha táncolnak, akkor tudhatjuk, hogy bekerült a zónába” – írta Cullen az Instagram-oldalán, hozzátéve, hogy helyezéstől független az, hogy valaki tökéletes időmérőt teljesít-e vagy sem.
Videó: A legjobb onboard felvételek Ausztráliából
https://formula.hu/parc-ferme/35204
Volt miből válogatnia az F1 YouTube-csatornáját szerkesztő dolgozóknak, hiszen egyébként is akciódus volt a múlt hétvégi Ausztrál Nagydíj, ám a futam végi roncsderbi feltette a pontot az i-re. A videó a képre kattintva tekinthető meg!
MiniDrivers: Káosz és roncsderbi
https://formula.hu/parc-ferme/35203
Megérkezett a MiniDriverstől a kaotikus Ausztrál Nagydíj feldolgozása is, ha már az időmérőt korábban megkaptuk tőlük.
Négy embert őrizetbe vettek Leclerc órájának ellopásáért
https://formula.hu/parc-ferme/35202
A La Gazzetta dello Sport számolt be róla, hogy még kedden délelőtt letartóztatott a viareggiói rendőrség, akiket azzal gyanúsítanak, hogy ellopták Charles Leclerc 110 milliót érő karóráját. 2022 húsvét hétfőjén a monacói pilóta egy csapatnyi Ferrari-szurkolóba botlott Olaszországban, akik közös fotókat és aláírásokat kértek tőle, a tumultusban pedig egyiküknek sikerült letépnie a méregdrága órát Leclerc csuklójáról. Arról nem közölt információt a helyi média, hogy az óra végül előkerült-e.
Érdekes, hogy nem ez az egyetlen ehhez hasonló eset, hiszen Lando Norrist még a 2021-es Európa-bajnokság döntőjén fosztották meg órájától, abban az esetben azonban végül nem ítélték bűnösnek a feltételezett elkövetőt.
Finnországban már aggódnak Bottas miatt
https://formula.hu/parc-ferme/35201
Második hazájában, Ausztráliában végig a mezőny végén haladt Valtteri Bottas, és csak Carlos Sainz büntetése mentette meg az utolsó helytől: a finn képtelen volt talpra állni, miután az időmérőn utolsó lett, majd a bokszutcából rajtolt beállítás-módosítás miatt – pedig a hétvége még úgy kezdődött az Alfa Romeo számára, hogy előrelépést várnak az új orrkúptól és első szárnytól. A finn szakértők – akik pár éve még ahhoz szoktak hozzá, hogy két honfitársuk is győzelem- és dobogóesélyes – véleménye lesújtó a Bahreinben pontot szerző Bottas melbourne-i szerepléséről:
„Nem akarom úgy feltüntetni magam, hogy csak negatívan tudok beszélni Valtteriről, de hosszú időn át az utolsó helyen körözött” – mondta a GT-versenyző Toni Vilander. „A legaggasztóbb az egészben, hogy nem volt semmiféle erős pillanat. Igazán aggódom miatta.”
„Ez nem elfogadható” – idézi a még élesebb véleményt formáló egykori Ferrari-mérnököt, Ossi Oikarinent a PlanetF1.com. „Ahogy Valtteri maga is mondta, ezen a ponton már aggódni kell. Ha a futam előtt változtatnak a beállításon és az új sem működik, akkor alapvető probléma van a háttérben. Le kell ülni a csapattal és el kell gondolkodni, hogyan tovább. Egy ilyen verseny nem elfogadható sem Valtteri, sem a csapat számára.”
Visszavette az uralmat a bokszban a Red Bull a Ferraritól
https://formula.hu/parc-ferme/35200
Azok után, hogy Bahreinben és Dzsiddában is a Scuderia produkálta a futam leggyorsabb kerékcseréjét, a Formula-1-es Ausztrál Nagydíjon immár az előző években ezen a téren kimagasló Red Bull vitte a prímet ebben (is): Sergio Perez szervizelésével mindössze 2,11 másodperc alatt végeztek a szerelők. Ez nagy fölényt jelentett Melbourne-ben, hiszen a második Alpine 2,65 másodperces, a harmadik helyre szoruló Ferrari pedig 2,71 szekundumos kiállást produkált Esteban Oconnal és Carlos Sainzcal.
Hornerrel versenyezne, Wolff-fal bokszolna a McLaren-főnök
https://formula.hu/parc-ferme/35199
A Drive to Survive népszerűsége óta a csapatfőnökökre is csaknem akkora figyelem szegeződik, mint versenyzőikre – ezt tetézné Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója, aki a Sky Sports adásában viccelődött vele, milyen műsorral szórakoztatná a nagyközönséget Nagy-Britanniában és az első Las Vegas-i Nagydíjon Christian Hornerrel és Toto Wolff-fal.
„Beszéltünk arról, hogy Christiannal tartanánk egy versenyt Silverstone-ban, mert a múltban is versenyeztem ellene. Totóval szintén beszéltünk róla, meglátjuk, hogy meri-e vállalni. Vegasban is kellene valami. Miről is híres Vegas? Lehetne egy kis bokszmeccs, én készen állok rá” – hívta ki a konkurenciát Brown élő adásban – persze nagyokat nevetve közben.
Egykori autóversenyzőként a Red Bull-csapatfőnök Horner és Brown még a 90-es években indult a brit Formula-3-as bajnokságban. A Mercedest vezető Toto Wolff ugyancsak a pilótafülkében kezdte, de ő osztrák és német formulaautós szériákban szerepelt ebben az időszakban.
Visszaperli a Williamst a korábbi balhés szponzora
https://formula.hu/parc-ferme/35198
A ROKiT és a Williams Formula-1-es alakulata még 2019-ben kötött több évre szóló megállapodást, s abban a szezonban végig fent is voltak előbbi cég logói a versenyautókon, ahogy a végül a koronavírus-járvány miatt lefújt 2020-as évadnyitó Ausztrál Nagydíjon is ez lett volna a helyzet. A pandémia miatti kényszerszünet alatt aztán szerződést bontottak a felek: a tulajdonosváltás előtt álló grove-i alakulat késői kifizetésekre hivatkozva ráadásul be is perelte a ROKiT-ot, amely perben sikerrel is járt a Williams, többmilliós kártérítésre kötelezve az egykori szponzort.
Most azonban a mobilcég perli az F1-es istállót: állításuk szerint a Williams megtévesztette őket azzal 2019 elején, hogy azt ígérték nekik, hogy versenyképes lesz az autójuk, miközben azt eltitkolták, hogy nincs anyagi fedezetük a normális ütemű fejlesztésekre. A ROKiT szerint ezzel a csapat megvezette őket, s egyúttal a hírnevüknek is ártottak, emiatt közel 150 millió dollárra perlik az alakulatot. A Williams a Motorsport.com szaklapnak reagálva elárulta: tudnak a „hamis” vádakról, s egyúttal bíznak benne, hogy számukra szerencsésen zárul az újabb bírósági eljárás, ahogy a fent említett előző esetben is történt.
Alonso gyors észjárása, Sainz a sírás határán – így szólt a rádió Melbourne-ben
https://formula.hu/parc-ferme/35197
A szokásosnál is hosszabb csapatrádiós válogatás készült a Formula-1-es Ausztrál Nagydíj hétvégéjéről. Az összeállításból többek között hallhatjuk, mennyire meglepte a versenyzőket a futam végi Kevin Magnussen-eset után belengetett piros zászló, Fernando Alonso milyen gyorsan felidézte a megforgatása után a tavalyi silverstone-i futamot, amelyen ugyanúgy visszaállították a rajtpozíciókat, míg Carlos Sainz szinte már sírva könyörgött a mérnökének, hogy érjék el a felügyelőknél, hogy a verseny leintéséig várjanak a büntetésével. Ezek és még sok más érdekesség a videóban, amely IDE vagy a képre kattintva nézhető:
„A határon lenni nem azt jelenti, hogy átlépted a határt” – Verstappen a necces rajtbeállásról
https://formula.hu/parc-ferme/35196
A Formula-1-es Ausztrál Nagydíj leintése után terjedni kezdtek nézőtéri fotók arról, hogy Max Verstappen esetleg rosszul állt fel a rajthelyére a második újraindításnál. Ez különösen égető téma azok után, hogy Bahreinben Esteban Ocont, Dzsiddában pedig Fernando Alonsót büntették szabálytalan beállásért. Igaz, ők oldalirányban lógtak ki a felfestett részből, míg Verstappen esetén az első kerekek érintkeztek a fehér vonallal – ám mivel érintkeztek, s nem lógtak túl rajta előrefelé, ezért szabályos volt a címvédő beállása.
Maga Verstappen a futam után elmondta, hogy valójában eleinte túl hátul állt meg, ezért még előrébb is mozdult: „Hogy őszinte legyek, szerintem egy kicsit későn fékeztem és elvesztettem a viszonyítási pontomat, de aztán láttam, hogy még van egy kis helyem. Igazából egy kicsit még előremozdultam, és igen, tényleg a határon voltam. De határon lenni nem azt jelenti, hogy átlépted a határt” – mutatott rá a Red Bull pilótája.
„Aki azt mondja, tud valamit Schumacherről, hazudik”
https://formula.hu/parc-ferme/35195
Az FIA előző elnöke, a Michael Schumacher ferraris bajnoki címei mellett bábáskodó Jean Todt élete párjának Oscar-díja apropóján adott interjút a Corriere della Serának, melyben nem kerülték ki azt a témát sem, hogy Todt azon kevesek egyike, aki rendszeresen meglátogatja a lassan tíz éve súlyos síbalesetet szenvedő Schumachert és családját. Amikor a hétszeres világbajnok legendáról olykor felröppenő pletykákról kérdezték, Todt határozott választ adott:
„Békén kellene hagyni őket, tartsuk tiszteletben Corinna és a gyermekek akaratát a privát szférájukat illetően. Tudjuk, hogy a baleset következményekkel járt, de aki azt mondja, hogy tud még valamit, az sem tud semmit” – mondta, majd hozzátette: „Folyamatosan látogatom őt, az ő családja az én családom is.”
Újabb F1-es díj: Alonsóé a hónap előzése!
https://formula.hu/parc-ferme/35194
Vadonatúj díjat alapítottak a Formula–1-ben: a hónap legszebb előzésének járó trófea első tulajdonosa Fernando Alonso lett. Az F1 hivatalos honlapján több tízezren adták le szavazatukat, s a legtöbben a szezont remekül kezdő spanyol bahreini előzésére voksoltak, mellyel Lewis Hamiltont utasította maga mögé. A két áprilisi hétvégére május elsejétől lehet majd szavazni.
Thank you to everyone who voted
— Formula 1 (@F1) April 3, 2023
Here's the winning move + Fernando receiving the new @cryptocom Overtake of the Month Award! #F1 pic.twitter.com/RaQ35P2R2K
MiniDrivers: Verstappen „kijátszotta” Perezt
https://formula.hu/parc-ferme/35193
A spanyol videósorozat legújabb részében az időmérő eseményeit idézhetjük fel humoros formában - merthogy ettől a szezontól kezdve már az időmérőt is megkapjuk tőlük. Emellett persze sok már apró nyalánkságot is kapunk.
25 évvel ezelőtt egy nagyon fiatal versenyzőt szerződtetett le a McLaren
https://formula.hu/parc-ferme/35192
1998-ban ezen a napon jelentette be a McLaren egy 13 éves brit gokartversenyző igazolását utánpótlásprogramjába – igen, Lewis Hamilton volt az illető. A csapat maga emlékezett meg a hétszeres világbajnok pályafutásának kezdeteiről.
On this day in 1998, McLaren announced the signing of a 13-year-old young Brit. His name was @LewisHamilton. The rest? That's history. pic.twitter.com/msUqEKjnUt
— McLaren (@McLarenF1) April 3, 2023
Szakított kedvesével Fernando Alonso
https://formula.hu/parc-ferme/35191
A tavalyi év elején keltek szárnyra a pletykák, miszerint Fernando Alonso és az osztrák sportkommentátor, Andrea Schlager egy párt alkotnak, amit áprilisban meg is erősítettek, de kapcsolatukról egyébként más versenyzőkhöz képest meglehetősen keveset árultak el a nyilvánosságnak. Alonso most az Instagramon tette közzé, hogy szakítottak Schlagerrel, aki a múlt hónapban még párja szerződéséről nyilatkozott.
„Szeretnénk közölni veletek, hogy kapcsolatunk véget ért. Szerencsések vagyunk, mert fantasztikus időt töltöttünk együtt, s ez a továbbiakban is így lesz, csak már másfajta érzelmekkel. Ahogy talán ki is derült, továbbra is együtt dolgozunk több projekten a pályán és azon kívül is, amit egymás iránti szeretettel és tisztelettel fogunk folytatni. Úgy gondoltuk, hogy úgy helyes, ha ezt megosztjuk veletek, mivel mindannyian nagyon támogatóak voltatok velünk. Köszönjük ezt nektek. Szeretettel: Fer és Andrea.”
Megsérült egy néző a Magnussen autójáról leszakadt darab miatt
https://formula.hu/parc-ferme/35189
A nézőtérre is beesett egy törmelékdarab, mikor Kevin Magnussen balesetet szenvedett az Ausztrál Nagydíj 55. körében. A Haasról nem csupán az abroncs szakadt le, de a futómű darabjai is letörtek. Az egyik elem átrepült a védőkerítés felett és a nézőtéren álló rajongók közé esett. Többen reagáltak és elmozdultak, egy nézőt, Will Sweetet azonban eltalált a darab a karján – súlyos sérülést nem okozott, de egy vérző vágást ejtett az alkarján.
„Inkább szerencsésnek érzem magam, mert nem volt olyan súlyos, mint lehetett volna. Egy elég nagy törmelék volt, mellettem pedig a menyasszonyom állt, aki alacsonyabb nálam. Engem a karom magasságában ért, de őt talán a fején találta volna” – idézi az ausztrál 7news a rajongót, aki szerencsésnek tartja a kimenetelt: először azt hitte, egy apró törmelék találta el, ő is meglepődött, milyen nagy volt az alkatrészdarab, amely bezuhant a nézőtérre.
Sweet elmondta, miután az alkatrész lezuhant, dulakodás támadt mögötte: a rajongók küzdöttek, hogy megszerezzék a relikviát. A nyertes megengedte, hogy készítsen egy képet a darabbal – miközben vérzett a keze –, aztán elvitte a Haas-alkatrészt. A sérültet a helyszínen levő mentősök látták el, a szervezők közül senki sem ment oda hozzá.
NASCAR: Larson sikerével megható diadalt aratott a Hendrick Motorsports
https://formula.hu/parc-ferme/35190
A Cup Series idei hetedik fordulóján Richmondba látogatott el a mezőny, ahol gyakorlatilag mindenki a sötétben tapogatózott, mivel az időjárás viszontagságainak köszönhetően a versenyzőknek esélye sem volt normálisan kipróbálni az autóikat és még az időmérő is elmaradt. Ennek köszönhetően a metrikus rendszer szerint határozták meg a rajtsorrendet, így Alex Bowman kaparintotta meg a pole-t az április 2-án megrendezett futamon. Ez a nap a Hendrick Motorsports számára az emlékezésről szólt, hiszen a futam napján lett volna 43 éves a tulajdonos Rick Hendrick gyermeke, Ricky Hendrick, aki 2004 októberében több családtagjával együtt egy szörnyű balesetben vesztette életét, amikor lezuhant a repülőgépük.
A NASCAR egyik legsikeresebb csapata tehát nyilván szeretett volna méltó módon megemlékezni róla, ez pedig sikerült is, bár nem volt egyszerű dolguk. Az első szakaszt ugyan William Byron simán nyerte, a folytatásban pedig csak Kyle Larson került a csapattársa elé, de a 2021-es bajnok a pitroadon összeütközött Daniel Suarez autójával, emiatt sérült autóval teljesítette a második etapot, a vezetést pedig hamar elveszítette. Byron dolgát eközben a forgalom nehezítette meg, így végül a Joe Gibbs Racing rutinos pilótája, Denny Hamlin vitte el a szakaszgyőztesnek járó bónuszpontokat, ennél több azonban nem jutott a számára.
Mivel a szerelői hibáztak, sok időt veszített, csapattársai közül viszont Martin Truex Jr. és Christopher Bell is versenyben voltak még a győzelemért, utóbbi ráadásul főszereplővé vált a futam utolsó szakaszában, amikor kiforgatta Byront, kivéve őt a játékból. Ekkora már ismét Larson volt az élen, akit meglepő módon Chase Elliott helyettese, Josh Berry követett a második helyen. A 9-es autó pilótáját az első szakaszban még Hamlin ütötte ki, de a Hendrick kiváló stratégiájával sikerült felkapaszkodnia. Ők végül a célba is így értek be, ezzel kettős győzelmet aratva a csapatnak. Larson ráadásul ugyanazzal a festéssel és rajtszámmal lett a szezon hatodik győztese, amivel 2002-ben Ricky Hendrick is versenyzett, ezzel megható pillanatokat okozva csapata számára.
„Nem láttunk semmit” – Perez szerint más miatt is veszélyes volt az utolsó újraindítás
https://formula.hu/parc-ferme/35188
Több versenyző is kifogásolta a verseny végi Kevin Magnussen-féle baleset után belengetett piros zászlót, valamint azt, hogy mindezek után állórajttal indították újra az Ausztrál Nagydíjat az utolsó két körre, ami több balesetbe és káoszba is torkollott. Ám Sergio Perez, aki a bokszutcából indulva az említett incidensözönt is kihasználva ötödikként ért célba, egy másik szempontra is felhívta a figyelmet: az utolsó újraindításnál már túlságosan is lemenőben volt a Nap, így annak fénye elvakította a pilótákat.
„Nagyon veszélyes volt” – idézi a Red Bull mexikói pilótáját a RacingNews365.com szakoldal. „Először is a bemelegítés, másrészt semmit nem láttunk a Nap miatt. Nem versenyezhettünk ilyen körülmények között. Egy nap ebből egy nagy baleset lesz. Az utolsó három körben csak utasok voltunk, ahol nem láttunk semmit. El kellett kerülnöm Gaslyt, abszolút nem lehetett semmit látni az 1-es kanyar felé.”