Alonso: Verstappen vagy Larson? Én!
https://formula.hu/parc-ferme/38322
Természetesen az F1-es Holland Nagydíj sajtónapját sem kerülhette el az elmúlt hét egyik slágertémája, a nagy „Larson vagy Verstappen” kérdés. Mint ismeretes, a NASCAR egyik élmenője, Kyle Larson a múlt hétvégén úgy nyilatkozott, hogy jobb versenyző Max Verstappennél, mivel szerinte a formula-, avagy open-wheel autókat leszámítva minden más diszciplínában legyőzné őt, és nagyobb esélye lenne neki Monacói Nagydíjat nyerni, mint a hollandnak például a bristoli oválon.
A zandvoorti Holland Nagydíj sajtótájékoztatóján, melyen a Formula.hu utazó tudósítója is részt vett, Verstappent megkérdezték arról, hogy mit gondol Larson nyilatkozatáról, amire a holland lakonikus választ adott: „Rendben van. Mindenki a maga módján gondolkodik, nem igaz?” – mondta nevetve.
Fernando Alonso szintén megszólalt a kérdésben, hamisítatlan „alonsós” választ adva rá: „Nem is tudom. Szerintem Max GT-autókkal is elég jó. Fogadni mernék, hogy mindenben jó, de akkor sem olyan jó mint én. Több szakágban jobb vagyok, ami az F1-et illeti, ott elfogadom, hogy egy szinten vagyunk!”
A kérdésről beszélgettünk Pitwall-című műsorunk legújabb adásában is:
Több mint húsz év túraautózás után nyert bajnoki címet Tom Coronel
https://formula.hu/parc-ferme/36784
A hétvégén Barcelonában rendezték a TCR Európa-kupa évadzáró fordulóját, amelyre a túraautózás legendás alakja, Tom Coronel érkezett bajnoki éllovasként. A szombati futam után ugyan csökkent az előnye a győztes Kobe Pauwels előtt, vasárnap azonban hamar eldőlt a csata: a belga a felvezető kör végén a bokszba kényszerült, így rajthoz sem tudott állni. Coronelnek így már könnyű dolga volt, hiszen matematikailag még ugyan John Filippi is harcban volt az év végi sikerért, a spanyol hátránya tetemes volt. A veterán pilóta ráadásul egészen a negyedik helyig kapaszkodott előre – igaz, közben ütközött is egyszer, amiért végül nem büntették –, így nem volt kérdés a címe. A holland úgy lett bajnok, hogy míg Pauwels – akit a végén Filippi is megelőzött a tabellán – hat győzelmet aratott (a Hungaroringen duplázott is), addig Coronel csak kettőt, viszont összesen 10 alkalommal végzett dobogós pozícióban 14 verseny alatt.
Az 51 éves Coronel több mint két évtizedes túraautós karrier után gyűjtött be végre bajnoki címet a szakágban: korábban a WTCC-ben és a WTCR-ben – ahol végig a mezőny állandó tagja volt privát csapatok pilótájaként – is futamgyőzelmekig és privát értékelésben szerzett elsőségekig jutott, karaktere révén pedig mindig is óriási közönségkedvencnek számított. A túraautózás előtt amúgy volt már bajnok Coronel: 1997-ben a japán Formula-3-ban, 1999-ben pedig a Formula Nipponban (amely ma már Super Formulaként ismert) ért fel a csúcsra.
A TCR Europe-ban volt egyébként magyar érdekeltség is idén: Losonczy Levente az első két forduló kihagyása után csatlakozott a mezőnyhöz, ahol a vasárnap Barcelonában szerzett nyolcadik helyezése lett a legjobb eredménye.
Az időmérőn nyerte meg a címet a DTM első porschés bajnoka
https://formula.hu/parc-ferme/36783
Vasárnap tartják a Német Túraautó-bajnokság utolsó versenynapját, a bajnoki cím azonban már a futam előtt eldőlt Hockenheimben. A sorozat éllovasa, az egész szezonban kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó, minden alkalommal pontszerző Thomas Preining győzött a szombati első versenyen, míg kihívója, Mirko Bortolotti ötödik lett.
27 pontra nőtt előnye azt jelentette, hogy ha nem Bortolotti nem szerez pole-pozíciót a vasárnapi időmérőn, miközben ő nem fér be az első háromba, már a kvalifikáción bebiztosítja a bajnoki címet. Éppen ez történt a délelőtt folyamán: a két esélyes csatázott a rajtelsőségért, Preining hat ezredmásodperccel előzte meg a Lamborghinit és szerezte meg a bajnoki címet jelentő bónuszpontokat.
A 25 éves versenyző, aki már első szezonjában, 2022-ben matematikai bajnokesélyesként érkezett az évadzáróra, tavaly a Porsche első DTM-győzelmét aratta, most pedig az első DTM-bajnokként vonult be a márka történetébe, a többszörös Le Mans-kategóriagyőztes, csapatértékelést tegnap megnyerő Manthey Racing versenyzőjeként. Thomas Preining egyúttal a DTM első osztrák bajnoka – a tizedik különböző nemzet képviselője, amely bajnoki címet nyert a németek túraautós (jelenleg GT-s) sorozatában.
Hűtőöltözet lehet a megoldás – a katari túlhevüléssel foglalkoznak a műszaki igazgatók
https://formula.hu/parc-ferme/36782
Az FIA és a Formula-1 foglalkozik a Katari Nagydíjon pilóták kimerüléséhez vezető forrósággal. Pat Symonds, a széria vezető technikai szakembere az Autosportnak árulta el, a Technikai Tanácsadó Bizottság következő, október 31-i virtuális találkozóján (két nappal a Mexikóvárosi Nagydíj után) napirenden lesz a kérdés. Ezen a megbeszélésen Symonds és az FIA képviselete mellett a tíz csapat műszaki igazgatói vesznek részt.
Symonds hozzátette, az F1 és az FIA részéről is vannak elképzelések. Konkrét példaként az IndyCart hozta fel, ahol a versenyzők az overall alatt hűtőöltözetet viselnek, de hozzátette, ez plusz kilókat jelent.
A mezőny csapatai általánosságban támogatják a törekvést, de mivel Katar elszigetelt eset volt, nem akarnak radikális változást: Toto Wolff és Günther Steiner kifejezetten megemlítette, lyukak fúrása és nehéz eszközök bevezetése nélkül akarnak megoldást találni.
Fotó: Pirelli
Verstappen is ember, a Ferrari titkos fegyvere – F1-es USA Nagydíj, szombat
https://formula.hu/parc-ferme/36781
Az austini sprint „nem volt egy nagy sóskifli”, de tudósítónk számos érdekességet látott-hallott a paddockban: sokan beszélnek Verstappen megforgásáról, Hamilton érzései vegyesek, a Ferrarinak pedig van egy titkos fegyvere a hétvégére. Mészáros Sándor a COTA-ról jelentkezik, ahol a Formula Podcast őshallgatójával is találkozott.
Hivatalos: Russell büntetést kap Leclerc feltartásáért
https://formula.hu/parc-ferme/36780
Nem történt váratlan fordulat, ahogy azt Charles Leclerc már a csapatrádióban is jelezte, George Russell büntetést kapott az F1-es USA Nagydíj sprintkvalifikációján azért, mert feltartotta a monacóit.
Az ítélet egy háromhelyes rajtbüntetés a ma éjfélkor kezdődő sprintfutamra, a vasárnapi nagydíjat nem érinti.
Spanyol bajnokot avatott első szezonjában az F1 Academy
https://formula.hu/parc-ferme/36779
A hétvégén a Formula-1-es USA Nagydíj betéteseményeként rendezik meg az idén életre hívott női formulaautós széria, az F1 Academy évadzáróját. A bajnoki cím sorsa pedig már az első szombati futamon eldőlt: Marta Garcíának csupán egy dobogós helyezésre volt szüksége, hogy behúzza a titulust, de végül a pole-ból indulva győzelmet aratott. A Prema Racing színeit képviselő spanyol pilótahölgy idén ezzel hét diadalnál jár – és sorozatban háromnál, hiszen legutóbb Franciaországban övé lett a második és harmadik verseny. Texasban a győzelmi trófeát egyébként a Mercedes F1-es versenyzője, George Russell adta át neki.
Ugyan az F1 Academy szabályzata nem tiltja, hogy a regnáló bajnok a következő szezonban visszatérjen a mezőnybe, a 23 éves García várhatóan a Formula Regional European Championshipben folytatja majd a pályafutását 2024-ben.
Halálos baleset: 50 éves versenyző hunyt el, miután betonkorlátnak ütközött
https://formula.hu/parc-ferme/36778
Tragikus hírről számolt be az ismert finn raliversenyző, Kristian Sohlberg: halálos balesetet szenvedett az általa menedzselt, tanított pilóta, Miroslav Angelov. Az 50 éves bolgár versenyző nem egy futamon, hanem egy teszten hunyt el: Sohlberg beszámolója szerint egy egyenes szakaszon ismeretlen okból nekiütközött egy betonkorlátnak, és az autó kigyulladt. A navigátor kihúzta a pilótát a Skodából, megérkezett a segítség, Angelovot kórházba szállították, de sajnos belehalt a súlyos sérüléseibe.
Nyugodjon békében!
Today happened the worst nightmare as a coach. I was not in the car. Miroslav hit in straight line a concrete block, for an unknown reason, the impact was extremely big. Unfortunately Miroslav lost his life later in the hospital. #RIPMIRO. Enjoy every second of life pic.twitter.com/LZ26vhYSyB
— Kristian Sohlberg (@Krisse_Sohlberg) October 21, 2023
Éjfélkor F1-es sprint, majd este verseny – itt a kusza vasárnapi program
https://formula.hu/parc-ferme/36777
A MotoGP felforgatott időtervével és az F1 éjszakai programjával így néz ki a vasárnapi motorsportprogram:
Vasárnap
00:00 Formula–1, sprintfutam (M4 Sport)
1:00 Moto3, futam (Aréna4)
2:15 Moto2, futam (Aréna4)
4:00 MotoGP, sprintfutam (arena4.hu, online)
9:30-9:50 DTM, második időmérő
13:30 DTM, második futam
20:30 NASCAR Cup Series, futam (Match4)
21:00 Formula–1, futam (M4 Sport)
Fotó: Red Bull Content Pool
Így áll az F1-es csapattársak időmérős párharca
https://formula.hu/parc-ferme/36776
A szezon utolsó szakaszához érkezve vessünk egy pillantást a csapattársak időmérős párharcára. Miközben a Williamsnél Albon eddig lenullázta a nagydíjakra vonatkozó kvalifikációk tekintetében Logan Sargeantet, a Mercedesnél eddig abszolút egál a helyzet George Russell és Lewis Hamilton közt. Yuki Tsunoda pedig alighanem rekordot állított fel azzal a modernkori F1 történetében, hogy eddig mindhárom iddei csapattársát legyőzte a kvalifikációkon.
Fotó: Mercedes
A csapattársak időmérős párharcának állása:
Verstappen 16-2 Perez
Leclerc 11-7 Sainz
Russell 9-9 Hamilton
Ocon 8-10 Gasly
Norris 13-5 Piastri
Bottas 12-6 Zhou
Alonso 16-2 Stroll
Hülkenberg 12-6 Magnussen
Tsunoda 8-2 De Vries
Ricciardo 1-2 Tsunoda
Tsunoda 4-1 Lawson
Albon 18-0 Sargeant
Sainz is meglepődött a Ferrari tempóján
https://formula.hu/parc-ferme/36775
Charles Leclerc szerezte meg a pénteki időmérő edzésen a pole-pozíciót a vasárnapi nagydíjra, megelőzve Lando Norrist és Lewis Hamiltont. A Ferrari monacói versenyzője azután tudta megkaparintani az első rajtkockát, hogy elvették Max Verstappen leggyorsabb körét négykerekes pályaelhagyás miatt.
Eközben csapattársa, Carlos Sainz a negyedik helyet szerezte meg a másik Ferrarival, akit szintén meglepett az SF-23-as gyors tempója a COTA-n. "Nem volt rossz időmérő. Az utolsó szektort nem tudtam összerakni, ott majd javítanom kell szombaton. A pálya többi része többé kevésbé rendben volt és úgy tűnik, hogy erősek lehetünk a hétvége hátralévő részében is. Gratulálok Charles-nak a pole-pozícióhoz. Megpróbálunk sok pontot szerezni a hétvégén."
Fotó: DPPI
Ismét Doohant ülteti autójába az Alpine Mexikóban és Abu Dhabiban
https://formula.hu/parc-ferme/36772
Mivel még sok istálló adós a szezonra kötelezően előírt két újoncszerepeltetéssel a nagydíjhétvégék első szabadedzésein, egyre több ezzel kapcsolatos bejelentés érkezik. Most az Alpine tette meg a magáét: akárcsak tavaly, újfent az F1-es tartalékosként is tevékenykedő Jack Doohan kap tőlük lehetőséget. Ráadásul a két helyszín is ugyanaz lesz, mint egy éve: a jövő hétvégi Mexikóvárosi Nagydíj első tréningjén Pierre Gasly, az évadzáró Abu Dhabi GP nyitó gyakorlásán pedig Esteban Ocon A523-asába fog beülni. Nem meglepő, hogy erre a két pályára esett a választás, hiszen az Austin után hátralévő másik két futam közül a Sao Pauló-i Nagydíj ismét sprintes lesz, azaz egyetlen szabadedzést rendeznek majd, míg Las Vegas mindenki számára ismeretlen lesz.
Doohan jelenleg a Formula-2-ben vitézkedik (Abu Dhabiban az idényzárójuk mellett fog F1-es edzésen részt venni), két győzelmet aratva a negyedik pozíciót foglalja el a 2023-as bajnokságban.
Helyszíni: Leclerc a pole-ban, Andrettiék a paddockban
https://formula.hu/parc-ferme/36774
Mario és Michael Andretti biztató tárgyalásokat folytatott az F1 vezetőségével a COTA-n a 2025-ös beszállásról; Max Verstappen pole-körét elvették, így Leclerc indulhat vasárnap az élről. Mészáros Sándor Austinból jelentkezik. A videó a képre kattintva tekinthető meg!
Leclerc majdnem szívrohamot kapott: azt hitte, mérnöke az ő körelvételéről beszél
https://formula.hu/parc-ferme/36773
Charles Leclerc szerezte meg az F1-es USA Nagydíj rajtelsőségét, miután Max Verstappen körét négykerekes pályaelhagyás miatt elvették. A Ferrari monacóija azonban eleinte azt hitte, az ő eredménye ugrott, mérnöke, Xavier Padros ugyanis csak a mondat végén említette a rádióban a Red Bull-os nevét – ez a beszélgetés zajlott le az austini Q3 végén közöttük:
Mérnök: Szóval, törölték a körét Verstappennek.
Leclerc: Az ég szerelmére, a nevet mondd először.
Mérnök: Verstappen körét törölték.
Leclerc: Igen, nos, nekem meg közben volt egy szívrohamom…
Az idén harmadszor pole-pozíciós Leclerc a kvalifikáció utáni sajtótájékoztatón is felelevenítette a félreértést: „Volt egy kisebb szívrohamom, mert a mérnököm azt mondta, hogy pályaelhagyás és csak utána tette hozzá, hogy Verstappennél, ezért amikor meghallottam a körelvételt, odacsaptam a kormányra és a sisakomra, de amikor hallottam Verstappen nevét, úgy voltam vele, hogy az már jobb hír számunkra. Ezért mondtam akkor Xavinak, hogy előbb a nevet mondja, hogy ne izguljam túl a dolgokat.”
Százfutamnyi matrica, tisztelgés Cevert előtt: ilyen sisakokkal készültek az F1-esek az USA Nagydíjra
https://formula.hu/parc-ferme/36771
Austinba is rengeteg versenyző érkezett különleges bukósisakkal. Charles Leclerc-ről már írtunk külön is, hogy elfelejtette, hogy ez a századik versenye a Ferrarinál, így csak egy sima, de annál látványosabb zöld fényezéssel készült. Lando Norris viszont tudta, hogy ez lesz a századik nagydíja az F1-ben, így a száz futamáról készült matricákkal pakolta tele a fejvédőjét:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Pierre Gasly a majdnem pontosan 50 éve elhunyt honfitársa, Francois Cevert előtt tiszteleg texasi bukójával, ráadásul a legendás francia akkori csapattársával, Jackie Stewarttal közösen leplezték le a dizájnt:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Guanyu Zhou különleges bőrhatású bukóval készült az USA Nagydíjra:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Emellett a teljesség igénye nélkül többeknél is megjelentek az amerikai zászló és Texasra jellemző motívumok:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
MotoGP-futam, F1-es sprintszétlövés, majd éjfélkor sprint – szombati program
https://formula.hu/parc-ferme/36770
Furcsa menetrend szerint zajlanak az események ezen a hétvégén, hiszen az F1 az Egyesült Államokban versenyez, ráadásul sprintes lebonyolítás szerint, míg a MotoGP Ausztráliába látogat, így közel egy teljes nap eltelik a két széria programja között. Fontos kiemelni, hogy a MotoGP-nél ráadásul az időmérő után ezúttal magát a nagydíjfutamot rendezik meg szombaton, mivel vasárnapra esőt és viharos szelet jósolnak, így a programban felcserélték a versenyt a sprinttel. Emellett a DTM és a NASCAR is szerepet kap szombaton, majd vasárnap éjfélre csúszik át magyar idő szerint az F1-es sprint.
Íme a szombati program:
01:10-01:40 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)
01:50-02:30 MotoGP, időmérő (Aréna4)
6:10 MotoGP, futam (Aréna4)
9:30-9:50 DTM, első időmérő
13:30 DTM, első futam
15:50-17:00 NASCAR Cup Series, időmérő
19:30 Formula–1, sprintszétlövés (M4 Sport)
Vasárnap
00:00 Formula–1, sprintfutam (M4 Sport)
A hétvége teljes programja pedig ezen a linken megtekinthető!
Fotó: Red Bull Content Pool
A Ferrarit alakító színész volt a Scuderia vendége Austinban
https://formula.hu/parc-ferme/36769
Adam Driver volt a Ferrari csapatának vendége csütörtökön, ami nem véletlen, hiszen az amerikai színész játssza a főszereplőt, magát Enzo Ferrarit a magyar mozikba december 28-án érkező életrajzi filmben, amely elmeséli majd nekünk az alapító rögös életútját és persze a márka történetét. Driver mellett a film rendezője, Michael Mann is belpést nyert az olasz istállóhoz, ahol a Scuderia két versenyzőjével, Charles Leclerc-re és Carlos Sainzcal beszélgethettek.
NEW video of Adam Driver & Michael Mann meeting with Formula 1 Ferrari Drivers Carlos Sainz & Charles Leclerc, Oct 19, 2023, Austin TX, cota_official pic.twitter.com/mEdQ9ptlvO
— Adam Driver Central (@adamdrivercentl) October 19, 2023
A Ferrari előzetese
Leclerc nem tudta, hogy hétvégén lesz 100. ferraris futama, ezért random amerikai sisakfestést hozott
https://formula.hu/parc-ferme/36768
„Elfelejtettem, hogy ez lesz a 100. nagydíjhétvégém a Ferrarival, szóval ez a különleges sisak nem indokolt, viszont gyönyörű. Nézzétek a zöldet” – posztolta Charles Leclerc, beismerve, benézett egy fontos mérföldkövet csapatával.
A zöld – leginkább Aston Martinra és Lance Stroll normál sisakdizájnjára emlékeztető – sisak az amerikai futball megidézésével tiszteleg az USA közönségének. Leclerc későn kapcsolt, hogy éppen ez lesz 100. nagydíja a Ferrarival, tehát sokkal aktuálisabb lett volna ebből az apropóból kitalálni egy dizájnt – így azonban jobb híján marad a zöld focis témájú sisak.
Alonso kapcsolatot lát a himnusz és a katari túlhevülés közt
https://formula.hu/parc-ferme/36767
Austinban fejtegette a Katari Nagydíjon tapasztalt túlhevülés és fizikai kimerültség okait Fernando Alonso. A spanyol is felhozta Romain Grosjean 2020-as balesetét, amelyet követően szigorítottak a tűzálló ruházatra vonatkozó elírásokon: a vastagabb öltözet segít vészhelyzetben, ugyanakkor egy forró versenyen megnehezíti a hőleadást. Alonso egy másik problémát is megemlített: a versenyek előtti himnuszt, amelyre a teljes mezőny felsorakozik.
„Nem vagyok nagy rajongója például annak, hogy a nemzeti himnuszt 14 perccel azelőtt az autóba beszállás előtt játsszák le” – mondta Alonso az USA Nagydíj médianapján. „Ez elképzelhetetlen bármelyik más sportban, ahol a tested határait feszegeted. Ha kicsit korábban lenne és le tudnánk hűlni az autóba szállás előtt, akkor később érnénk el a hőmérsékleti limitet. Ahelyett, hogy már a 15. körtől a limiten vagyunk, mondjuk csak a 40. körben érnénk el és onnantól már csak 15 kör szenvedés maradna.”
Alonso javaslatot is említett, a WEC-t hozta fel, amely szériában 2019-ben világbajnok lett: az autókban van légkondicionáló, eltávolították a pilótafülke közelében a túlmelegedő alkatrészeket, és szabály írja le, hogy a benti hőmérséklet nem lépheti túl két Celsius-foknál többel a külsőt – ha ez megtörténik, ki kell állni. Hozzátette azonban, a Formula-1-ben ez a probléma nem a legsürgetőbbek közé tartozik.
Fotó: Aston Martin
Sargeant most már iszik a versenyek alatt
https://formula.hu/parc-ferme/36764
Miután az F1-es Katari Nagydíjat rosszullét miatt fel kellett adnia, s az orvosi központban extrém dehidratációval kellett ellátni, sokan felidézték Logan Sargeant korábbi nyilatkozatát, miszerint nem iszik versenyek közben, és teljesen megfelel neki, hogy a futam rajtja előtt megfelelően hidratálja szervezetét.
A hazai pályán induló amerikai versenyző most elmondta, hogy a rendszerint az egyik legkeményebb megterhelést jelentő szingapúri futamot követően változtatott ezen a szokásán, csakhogy Katarban ez sem segített: „Szingapúr óta iszom verseny közben, de őszintén szólva ebben a hőségben ez sem számított. Gyakorlatilag forró vizet ittam.”
„Az ülés pedig átforrósodott, égetett. Nagyon nehéz helyzet volt, közel sem ideális” – fogalmazott egészen finoman a mezőny egyetlen tagja, akinek nincs szerződése 2024-re.
34 Celsius-fok várható hétvégén, Bottas elvitte tudósítónkat egy körre
https://formula.hu/parc-ferme/36766
Kollégánk is megérkezett Austinba. A Red Bull cáfol, hőség várható, a hangulat texasi, a Formula.hu helyszíni tudósítóját pedig Valtteri Bottas vitte egy kört a COTA-n – Mészáros Sándor jelentkezik az austini F1-es paddockból, a videó ide kattintva érhető el.