DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 6. vasárnap

„Legyünk őszinték: Seb Max mellett a Red Bullban?” – Marko Vettelről

Sebastian Vettel 2022 végén vonult vissza a Formula-1-től, azóta pedig csupán egy tesztet teljesített a Porsche WEC-alakulatával. Helmut Marko, a Red Bull sportszakmai tanácsadója azonban korábban elhintette, hogy a német többször is megkereste őket – a csapatot, amellyel mind a négy vb-címet nyerte az F1-ben. Markóék azonban nem tartják reálisnak, hogy Vettel Max Verstappen csapattársa legyen – az F1-Insidernek nyilatkozva azt is elmondta, miért:

„Sebastian már most két évet kihagyott. Igen, Hülkenberg még tovább távol volt, de ő nem egy négyszeres világbajnok, ő még éhesebb. És legyünk őszinték: Sebastian Max mellett a Red Bullban? Nem akartam ezt megtenni vele” – fogalmazott Marko, aki arra a kérdésre, hogy ezek szerint Verstappen jobb-e, mint Vettel, félig kitérő választ adott:

„Nem kellene összehasonlítgatni. De Maxnak olyan tekintélyt parancsoló a teljesítménye, ahogy átlátja a dolgokat és ahogy képes a határokat feszegetni, hogy az egyedülálló. Még sosem tapasztaltam ilyet. Még csak 26 éves, de már most ott van minden idők legjobbjai között.”

f1-vettel-marko

Andretti: Az FIA elnökének döntése nem változtat semmin

Február első napjaiban derült ki, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, Mohammed ben Sulayem némileg háttérbe húzódik és kiszáll az F1 napi ügyeiből, Nikolas Tombazisnak átadva a stafétát ezen a területen. Tekintve, hogy a hírek szerint az FIA vezetője támogatta az Andretti F1-es terveit, ez nem tűnik jó ómennek a család szempontjából, ugyanakkor Mario Andretti másképp látja a dolgokat. Az 1978-as világbajnok szerint ez a döntés nem változtat semmin.

„A mi szempontunkból semmi sem változik. Már túl vagyunk ezen a változtatáson. Az FIA elnöke más feladatokra koncentrál, és megnevezte az egyes posztok különböző vezetőit. Nem tervezünk változtatni, a mi oldalunkon továbbra is minden pozitív. Dolgozunk a projekten, nem állunk le a munkával és naponta azért dolgozunk, hogy megkapjuk a zöld jelzést. Ha ez megtörténik, nem fogjuk úgy érezni, hogy a nulláról indulunk. Reméljük, a józan ész győzedelmeskedik majd” – idézte a legendás versenyzőt a PlanetF1.

Ők lennének Verstappen versenyzői, ha saját csapata volna

A Mobil 1 kenőanyagokat gyártó cég hosszú évek óta a Red Bull egyik szponzora, a Twitteren pedig közzétettek egy részletet egy Max Verstappennel készült interjúból. A kérdés úgy szólt, hogy ha ő lehetne egy istálló csapatfőnöke, akkor kik lennének a versenyzői. Miután magát nem választhatta, egy tapasztalt versenyzőre és egy ígéretes tehetségre voksolt.

 

Ilyen egy kör az AlphaTauri új autójában Nyck de Vries szemszögéből

A sisakkamerás videók egyre nagyobb teret hódítanak maguknak az F1-ben, akárcsak azok a felvételek, amelyeken a pilóták lábmunkáját mutatják meg a pedálokhoz szerelt fedélzeti kamerák segítségével. Most az AlphaTauri egy különleges videót tett közzé a Twitteren, amelyen a holland pilóta nézőpontjából láthatunk egy kört a Misano World Circuit pályán, valamint azt is megtekinthetjük, hogyan kezelte a pedálokat a nemrég bemutatott AT04-es versenygépben.

B autóval tervezhet a Mercedes?

Ted Kravitz, a Sky Sports F1-es szakírója pendítette meg, hogy a Mercedes valószínűleg készülhet egy B verziójú autóval is erre az évre. Mint mondta: az istálló ad még egy esélyt a tavaly besült, de papíron leghatékonyabb koncepciónak azok után, hogy megpróbálta kijavítani a feltárt hibákat. Ha úgy érzi, hogy eléri a kívánt hatást, és ki tudja hozni a W14-ből azt, amit a tervezőasztal mellett megálmodott, akkor marad ez a verzió, ha nem, akkor egy Red Bull-szerű konstrukció lehet a B terv, amit már a szezon közben bevethet.

Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője azt mondta, hogy egyelőre marad a zéró oldaldobozos verzió, de nem zárja ki, hogy év közben jöjjön a változás, ez alátámasztja Kravitz szavait. Az istálló egyébként tavaly is két teljesen eltérő autóverziót mutatott meg a téli tesztek során, így valóban most sem lenne meglepő, ha hamarosan megjelenne egy már elkészült B opció, bár tény, hogy a költségvetési sapka szorításában sokkal nehezebb ilyen szintű változásokat megejteni.

w14

fotó: Mercedes

Hivatalos: megvan, hogy ki ül be Stroll helyére az Astonba

Az Aston Martin F1-es csapata a közösségi oldalán közölte, amit tegnap még csak sejthettünk: a tesztpilóta, Felipe Drugovich pótolja Lance Strollt a a csütörtök-péntek-szombati bahreini kollektív teszten. A balesetet szenvedett kanadaival kapcsolatban azt még nem tudni, hogy az első futamot is ki kell-e hagynia. A csapat most csak annyit közölt, hogy Drugovich kezdi a tesztet, csütörtök reggel ő ülhet be az AMR23-asba, délután váltja majd Fernando Alonso, pénteken és szombaton még kérdéses, hogy mi lesz a program.

 

Ocon: Talán csak Fernando miatt van, de az Aston ránézésre gyors

Az Aston Martinhoz igazoló Fernando Alonso korábbi csapattársa, Esteban Ocon szerint a kétszeres világbajnoknak gyors autója lehet 2023-ban. "Mindenki róluk beszél. Nem tudom, ez lehet, hogy csak Fernando érkezése miatt van, de az is lehet, hogy valóban gyorsak lesznek. Mindenesetre ránézésre jónak tűnnek az aerodinamikai megoldásaik, így könnyen lehet, hogy számolni kell majd velük" - idézi Ocont a One Stop Strategy oldala.

Pályára gurult a McLaren F1-es autója is

Már alighanem minden csapat bejáratta a maga 2023 versenygépét egy filmforgatási napon, vagy valami körmönfont módon, most pedig a McLaren MCL60-ról került fel egy hivatalos felvétel a Twitterre, amint a csütörtöktől a szezon előtti tesztnek otthont adó Bahreinben hajt ki a pályára Lando Norris.

 

Letisztult és kissé old school sisakkal támad idén Verstappen

Bemutatta 2023-as bukósisakját a világbajnoki címvédő Max Verstappen. A holland a közösségi médián keresztül fedte fel idei sisakját, amely elmondása szerint old school dizájnt kapott az egyszerű vonalakkal, mindenféle csillogást mellőzve. A holland zászló színei köszönnek vissza a bukóról, melyen megjelennek új szponzorainak, a Heinekennek és az EA Sports-nak a logói, hátul pedig egyetlen változás történt rajta: immáron két vb-csillag díszíti.

 

Tippeltünk a 2023-as F1-es szezonra

Szerkesztőségünk új videós hírműsora, a Pitwall első adásának végén stábunk előkapta a kristálygömböt, és megpróbált egy-két jóslatot tenni az előttünk álló F1-es szezonnal kapcsolatban. A következő kérdésekre kerestük a választ:

Hány csapat versenyzői szereznek dobogós helyezést a főfutamokon? 

Melyik csapat ront a legtöbbet a 2022-es konstruktőri helyezésén? 

Melyik csapatnál lesz a legnagyobb különbség a versenyzők közötti vb-helyezés tükrében? 

Ki végez előrébb a Mercedes házi versenyében? 

Ki végez előrébb a Ferrari házi versenyében? 

Kié lesz a legtöbb pole-pozíció (illetve ki nyeri a legtöbb időmérőt)? 

Ki lesz az egyéni világbajnok? 

És végezetül: mondunk egy merész, bátor, kis eséllyel, de elképzelhető tippet!

Nézzétek meg a teljes műsort YouTube-csatornánkon, a tippelős rész 41:59-től indul:

Kiállítják Grosjean összeégett 2020-as F1-es autóját

Hosszú várakozás után március 24-én végre megnyílik Madridban az első Formula-1-es tematikájú kiállítás, ahol rengeteg érdekesség és interaktív lehetőség mellett a látogatók megtekinthetik majd a Haas VF-20-as roncsát, amellyel Grosjean 2020-ban 191 km/órával belecsapódott egy szalagkorlátba Bahreinben, majd 28 másodpercig volt a lángok foglya. A kiállításról további részleteket ide kattintva lehet megtudni.

Négy DRS-zóna lesz Melbourne-ben

A 2023-as versenynaptár harmadik állomása lesz Melbourne. Andrew Westacott, az Ausztrál Nagydíj vezérigazgatója árulta el az F1i.com-nak, hogy idén négy DRS-zóna lesz kialakítva az Albert Parkban. Már tavaly a szabadedzéseken i négy zóna volt kijelölve, ahol nyithatták a pilóták a hátsó szárnyat, azonban később a 8-as és 9-es kanyar közötti íves, padlógázos részen betiltották a DRS használatát, idén azonban újra visszatér a negyedik zóna, miután az FIA és a versenyzők visszajelzései alapján sem volt gond a kijelölt szakasszal.

Többmilliós üzletet kötött Verstappen és a Heineken

A kétszeres Formula-1-es világbajnok lett a Heineken alkoholmentes sörének a nagykövete, ezt tudatta a nagyvilággal hétfőn a két fél. Több holland lap szerint is hatalmas bizniszt kötöttek a felek, hiszen a De Limburger azt írja, hogy többmillió dolláros üzlet született Verstappen és a sörmárka közt, a De Telegraaf információi szerint egészen pontosan hatéves szerződést írtak alá.

A Heineken vezérigazgatója, Dolf van den Brink méltatta honfitársukat: "2016-ban, amikor csatlakoztunk, nem gondoltuk volna, hogy az F1 ekkora népszerűségre tehet szert ennyire rövid időn belül. Ebben Max óriási szerepet vállalt." Van den Brink elmondta továbbá azt is, hogy már korábban is szerették volna szponzorálni Verstappent, azonban az F1 belső szabályai miatt ezt nem tehették meg, amíg a holland be nem töltötte a 25-öt.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Formula.hu (@formula.hu) által megosztott bejegyzés

 

Messi és Mbappé ellen nyerhet díjat Verstappen

Max Verstappent is jelölték a rangos sportolói elismerésre, a Laureus Év Sportolója díjra. Az F1-esek közül Michael Schumacher és Sebastian Vettel is nyert már ilyet, most Verstappen az egyedüli autóversenyző a jelöltek között. A holland kiválóság ellenfele ezért a díjért Lionel Messi, Kylian Mbappe, Rafael Nadal, Stephen Curry és Mondo Duplantis lesz. Az Év Csapata jelöltjei között ott van a Red Bull F1-es istállója is.

f1-verstappen-redbull_2

fotó: Red Bull

A kihagyás után sem lett kifinomultabb versenyző Nyikita Mazepin

Az orosz pilóta az ázsiai Le Mans-széria szezonzáróján, Abu Dhabiban mutatott be egy hajmeresztő manővert. A 99 Racing versenyzőjét Nolan Siegel támadta a vezető pozícióért –  Mazepin előbb ráhúzta a kormányt, majd egészen kiszorította az Inter Europol autóját a hátsó egyenesben – ahogy az alábbi videó mutatja. Az agresszív védekezés így sem járt sikerrel, az amerikai megelőzte őt.

Mazepin a 2022-es szezon kihagyása után szerepelt újra nemzetközi versenyen – mivel a szankciók miatt az Európai Unióból kitiltották, az ázsiai endurance-sorozatban indult saját csapatával. A bajnokságban dobogóval mutatkozott be, az utolsó versenyt pedig a pole-pozícióból másodikként zárta társai, Goncalo Gomes és Ahmad Al Harthy oldalán: a #98-as rajtszámú egység végül negyedikként végzett az LMP2 kategóriában a csupán két versenyhétvégéből álló szezonban.

Szokatlan megállapodást kötött a McLaren és az Aston Martin

A McLaren hozzáférhet az Aston Martin két tartalékpilótájához, a Formula-E-világbajnok Stoffel Vandoorne-hoz és a Formula-2-es bajnok Felipe Drugovich-hoz, amennyiben szüksége van egy beugró versenyzőre – jelentette be hétfőn a két csapat. Hasonló megegyezést a McLaren a Mercedesszel is tető alá hozott arról, hogy Mick Schumacher rendelkezésre áll hasonló helyzetben: csakhogy amíg egy motorszállító és ügyfele között megszokottabb egy ilyen megállapodás, két egymástól független istálló között kevésbé az. Vandoorne személye is érdekes, hiszen rövid F1-es pályafutása akkor ért véget, mikor a McLaren 2018 végén menesztette őt.

A bejelentés kiemeli, az együttműködés az első 15 versenyre szól. Ennek oka, hogy a McLaren saját tartalékpilótája a 2021-es IndyCar-bajnok Alex Palou, aki azonban a tengerentúli versenyzésre összpontosít, amíg tart az IndyCar-szezon. A McLarennel csak Szingapúrtól utazik el az év hátralevő versenyeire. Addig három kölcsöntartalék is az istálló rendelkezésére áll.

Lewis Hamilton egy újabb rekordot állíthat be idén

Zsinórban 11. idényét kezdheti meg 2023-ban a britek hétszeres világbajnoka a Mercedesnél, aki ezzel az egy csapatnál töltött szezonok számában utoléri a vonatkozó ranglista élén álló Michael Schumachert. A sportág másik hétszeres bajnoka ugyancsak 11 szezont húzott le 1996 és 2006 között a Ferrari színeiben, Hamilton pedig 2013 óta tartózkodik a Mercedesnél. Az F1 Twitter-oldalán közzétett rangsor harmadik helyén David Coulthard áll, aki a McLarennél húzott le kilenc esztendőt egyhuzamban, de ugyanennyi időt töltött el a wokingiaknál Mika Hakkinen, a Lotus istállójánál Jim Clark, valamint Jacques Laffite a Ligier alakulatánál.

A Mercedes és a Ferrari akadémistája lett bajnok a Közel-Keleten

Hétvégén Abu Dhabiban fejeződött be két téli formulaautós bajnokság, ahol az alacsonyabb szériák számos ígéretes szereplője bukkant fel. A Formula Regional Közel-Kelet-bajnokság az európai FR és a Formula-3 felkészülési terepe. A januárban és februárban öt fordulón, 15 futamon át zajló széria legjobbja Andrea Kimi Antonelli lett: a Mercedes kötelékébe tartozó olasz tehetség egyedüliként nyert három futamot, és 40 pontos előnyt épített ki. A tavaly olasz és német F4-et letaroló 16 éves tehetség először szerepelt Formula Regional szinten – az Európa-bajnokságra melegítve –, alig másfél éve tartó formulaautós pályafutása harmadik bajnoki címét szerezte.

A bajnokság második helyén végzett Taylor Barnard, aki Nico Rosberg védence és az FIA Formula-3 újonca lesz idén, a harmadik pedig a Ferrari-akadémista Rafael Camara lett. Antonelli ellenfele lehetett volna a két győzelmet szerző Dion Beganovic, de az olasz-svéd Ferrari-támogatott, aki szintén fellép az F3-ba, csak az első két fordulón vett részt. A teljes szezont futó Révész Levente 25. helyen zárta a bajnokságot – csak négy pozícióval Sebastian Montoya mögött, aki pocsék szerepléssel hangolt F3-as debütálására.

Ugyanezeken a pályákon zajlott az Egyesült Arab Emirátusok Formula-4-es bajnoksága. Két Ferrari-akadémista, James Wharton és Tuukka Taponen egyaránt négy-négy futamgyőzelmet ért el. 20 pontos előnnyel a bajnok lett az ausztrál, drámai módon: az utolsó futam első körében összeütköztek. A bajnoki harmadik, Ugo Ugochukwu szerezte a legtöbb futamgyőzelmet, a McLaren amerikaija ötször is nyert. A trió csupán két futamot nem nyert meg – 2023-ban még sokszor összecsaphatnak, hiszen mind F4-es szinten folytatják.

Antonelli, Camara, Wharton és Taponen egyaránt a közel-keleti színtér nyerő csapata, a Mumbai Falcons színeiben versenyeztek: az indiai gárda a Premával ápol műszaki együttműködést.

NASCAR: Őrült végjáték után új győztest avatott a Daytona 500

A hagyományoknak megfelelően a Daytona 500 indította el a NASCAR Cup Series pontvadászatát, a legendás futam pedig ezúttal sem hazudtolta meg magát. A rajtot Alex Bowman és Kyle Larson várhatták az élről, mögöttük pedig a bajnoki címvédő Joey Logano és Aric Almirola foglaltak helyet a második sorban. A verseny első fele meglepően visszafogottra sikerült, az első szakaszt Brad Keselowski, míg a másodikat Ross Chastain vitte el, de utóbbi részsikerét megelőzően a 118. körben jött az első komolyabb incidens, amikor Kevin Harvick tolta meg túlságosan is Tyler Reddick autóját, aki így beleállt a falba és magával rántott pár embert. Ennek köszönhetően olyan nevektől kellett elbúcsúznunk a harmadik szakasz előtt, mint Erik Jones vagy éppen Chase Elliott.

A harmadik etapban jó ideig úgy tűnt, a Ford márkáját használó csapatoknak lehet a legjobb esélyük, végül mégis elég vegyes lett a kép az élmezőnyben, amit csak még jobban megkavartak a sárga zászlós periódusok. Előbb Daniel Suarez hibája miatt lengett a zászló, ami hosszabbítást eredményezett, majd ugyanez volt a helyzet annál a hatalmas balesetnél is, amikor William Byron ért össze Austin Dillon autójával, emiatt pedig az egyik esélyesnek tűnő Harrison Burton, a hatalmas felzárkózást bemutató Jimmie Johnson, Ross Chastain, Zane Smith és Todd Gilliland is kiesett. A következő újraindítás aztán egy újabb tömegjelenetet eredményezett, de ez már a ráadás második körben volt, vagyis ez az eset véget vetett a futamnak. Ez végül Ricky Stenhouse Jr. számára jött a legjobban, aki épp ezekben a pillanatokban került Logano elé, ezzel karrierje harmadik sikerét aratva, de az elsőt ezen a viadalon.

A Cup Series következő versenyét februát 26-án, a fontanai Auto Club Speedwayen rendezik, a Daytona 500 összefoglalóját pedig az alábbi videón lehet megtekinteni.

Így találkozott egymással először Charles Leclerc és Michael Schumacher

Ahogyan arról korábban mi is írtunk, elkészült az első könyv Charles Leclerc eddigi pályafutásáról Le Prodige („Az ígéret”) címmel. A Rémi Boudoul tollából származó műben sok érdekes történetet tudhatunk meg a monacói pilótáról, így például azt is, hogyan találkozott először a hétszeres világbajnok, Michael Schumacherrel. „Egy nap, amikor a gokartpályán voltam, Michael Schumacher éppen F1-es tesztet csinált. Igazán különleges pillanat volt. Emlékszem, ahogy beléptem a paddockba, és találkozhattunk vele, nagyon izgalmas volt. Szerencsére nem volt sok ember, így időt szakított arra, hogy beszélgessen velünk. Aláírta a ruháinkat, beszélgetett velünk, mielőtt visszament a garázsába. Nagyon aranyos volt, és nagyon le voltam nyűgözve. Nem is emlékszem, miről beszélgettünk, mert csak a piros ruházatára tudtam koncentrálni. Soha nem gondoltam volna, hogy egyszer majd ennél a vörös csapatnál fogok vezetni” – olvasható a könyvben.

Doohan tanulni szeretne az Alpine párosától

Nem volt meglepetés, amikor a napokban bejelentették, hogy Oscar Piastri csapattól való távozásával, Jack Doohan örökölte meg a francia istálló tartalékpilótai szerepét. A 20 éves ausztrál versenyző már nagyon izgatott a lehetőség miatt, mivel úgy véli, sokat tanulhat Esteban Ocon és Pierre Gasly kettősétől. „Hasznos tapasztalat lesz vezetni a 2023-as autót, érezni a különbségeket az A522-eshez képest, és látni, hogy mi fejlődött. Nagyon izgatott vagyok, hogy idén Esteban és Pierre mellett dolgozhatok. Ez egy nagyon erős felállás a csapat számára. Mindketten szilárd adatokat fognak szolgáltatni, és segítenek majd a csapattal együtt egy gyors versenyautót fejleszteni. Az elmúlt szezonban kezdtem el szorosabban együtt dolgozni Estebannal, különösen az első szabadedzésekre való felkészülésem során. Pierre-t nem ismerem, így jó lesz üdvözölni őt a csapatban és tanulni tőle. Mindkettőjüktől a lehető legtöbb tapasztalatot szeretném megszerezni az év során” – idézte a fiatal tehetséget az F1i.com.