DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 14. csütörtök

Büszkeség: Kollégánkat méltatja az egyik legfontosabb F1-es lap!

Az F1 üzleti és politikai oldalával foglalkozó BusinessF1 című tekintélyes magazin augusztusi száma dupla oldalas beszámolót közöl arról a munkáról, amelyet a formálódóban lévő Toyota-Haas együttműködés felderítésével kapcsolatban végzett az Autósport és Formula Magazin, valamint a Formula.hu munkatársa, Mészáros Sándor kollégánk. 

A brit lap a sportág egyik top újságírójának titulálja a Formula Podcastben is hétről-hétre feltűnő Sanyi barátunkat, aki – idézzük – „a Toyota-Haas történet után a jövőben még nagyobb erőt képvisel majd.”

pf-businessf1

Videó: hogy néz ki egy F1-es autó a külső borítás alatt?

Egy érdekes grafika arról, hogy a karosszéria elemei nélkül hogyan mutat egy F1-es autó - a videó a képre vagy erre a linkre kattintva megtekinthető!

f1_2

Verstappen: Normál versenyformátum és szorosabb küzdelem kell az F1-nek, nem sprint

Továbbra sem rajong az F1-es sprintek különböző ötleteiért Max Verstappen. a háromszoros világbajnok szerint a megszokott formátumra van szükség, csak a szabályokkal hozzák közelebb egymáshoz a csapatokat, és már nem is kell mesterséges izgalomkeltéssel foglalkozni. 

„Nem számít, nem jelent nekem semmit, ugyanolyan átmenni a célvonalon ott is, mint a főfutamon. Nem okoz elégedettséget megnyerni egy sprintet, de őszintén szólva úgyis azt csinálnak, amit akarnak. Nem találom igazán érdekesnek, szóval ahogy korábban is kérdeztem, miért kell tovább próbálkoznunk változtatásokkal? Csak legyen a normális versenyformátum és legyenek közelebb egymáshoz a csapatok, az elég izgalmas lesz” – idézi Verstappen szavait a Racingnews365.com.

SI202309030639_resize

Melyik MotoGP-versenyző csomagol leggyorsabban karácsonyi ajándékot?

Egy igazi karácsonyi videó a MotoGP versenyzőitől - amely a képre vagy erre a linkre kattintva megtekinthető!

maxresdefault (3)

Vettel: A mai gyerekeknek már nem ugyanazt jelenti a Michael Schumacher név

Michael Schumacher mindig is a Formula-1 legendás neve marad, de idővel megkopik az emléke, és más kiválóságok kerülnek előtérbe – mondta Sebastian Vettel, akit pályafutása során a német elődhöz mértek és hasonlítottak.

„A sportban a dolgok mozgásban vannak, néha nagyon gyorsan. Az idő előre halad, nem hátra, és nem is áll egyhelyben. Egy Michaelhez hasonló kaliber mindig közismert név marad sikerei és statisztikái miatt, amelyek feketén-fehéren örökké megmaradnak. De karaktere finomságaira is emlékezni fognak, a különleges kötelékre a Ferrarival” – kezdte a DPA-nak Vettel, aki Schumacher síbalesetének közelgő, december 29-i 10. évfordulója előtt nyilatkozott fiatalkori példaképéről.

„Habár nehéz belegondolni, egy Michael Schumacherre vagy egy Michael Jordanre eltérően tekintenek az idő múlásával. Sosem fognak eltűnni a történelemkönyvekből, de sok mai gyerek számára a Michael Schumacher név nem jelenti ugyanazt, mint az én időmben. Ő hős volt az én generációm számára. Lehet, hogy a jövőben Lionel Messi kevésbé lesz nagy név, mint egy Erling Haaland. De ez egy jó dolog, mert minden korszak a saját sztorijait írja, minden kornak megvannak a saját hősnői és hősei.”

Fotó: DPPI

„Nem én vagyok az apja, nem is ez a cél” – Verstappen párja lányáról

Max Verstappen párja már három éve a brazil Kelly Piquet – a háromszoros világbajnok Nelson Piquet lánya. A nagydíjakon is gyakran feltűnő hölgynek van egy négyéves kislánya, Penelope, akinek apja a korábbi F1-es versenyző, Danyiil Kvjat. A magánéletéről ritkán beszélő Verstappen a kislánnyal való kapcsolatra is kitért a TIME magazinnak adott interjúban:

„Nem én vagyok az apja, nem is ez a cél. Nagyon fontos, hogy jó kapcsolatban legyen az apjával, és ez meg is van. De minden nap látom őt otthon. Jól kijövünk, nagyon cuki kislány” – mondta a háromszoros világbajnok.

Egy napon érkezik az új Sauber és Williams

Péntek este, csaknem percre pontosan egyszerre posztolt két F1-es csapat arról, hogy egy napon, 2024. február 5-én tartja majd új versenygépének bemutatóját.

A sejtelmes, elmosódott, fekete autóról posztoló Sauberről – amely visszaveszi „leánykori” nevét az Alfa Romeóval töltött évek után –, valamint a rövid videót közzétevő Williamsről van szó.

A Sauber bemutatóját nem Svájcban, hanem az Egyesült Királyságban tartja majd – ezt a csapatvezető Alessandro Alunni Bravi árulta el korábban. Előtte, január 1-jén pedig bejelentik az istálló teljes elnevezését, a nevezési listán szereplő Stake F1 Team Kick Sauber ugyanis még nem végleges.

Az ismert 2024-es autóbemutatók időpontjai:
Sauber – február 5.
Williams – február 5.
Ferrari – február 13.

„Hova tűnt Damon Hill?” – elárverezik a legendás futam trófeáját

A címben idézett szállóigéről minden vérbeli rajongó tudja, hogy az 1997-es Magyar Nagydíjról van szó: ezen az emlékezetes versenyen Damon Hill a kiscsapat Arrows színeiben a tizediktől egészen az utolsó körig vezetett, a valószínűtlen győzelmet azonban elbukta a legvégén: egy hidraulikai hiba miatt eltűnt, a kockás zászlót Jacques Villeneuve szelte át az első helyen.

Az álomszerű győzelem helyett Hill második helyet szerzett – 97-es szezonja egyetlen dobogós eredményéért kapta a fotón látható trófeát, amely az utoljára top 3-ban végző Arrows vitrinjében landolt. Az 50 centiméter magas trófeát a csapat egyéb ingóságaival együtt elárverezték 2003-ban, miután az Arrows csődbe ment. Jelenlegi tulajdonosa egy éve tett szert rá, de most árverésre bocsátotta egy aukciós oldalon.

A kikiáltási ár 1600 font (700 ezer forint), becsült értéke 2000-3000 font (900 ezer – 1 millió 300 ezer forint). A licit január 11-ig nyitott, eddig nem érkezett ajánlat.

Apja nem akar Le Mans-ba menni Verstappennel

Mivel Max Verstappen újra és újra hangoztatja, hogy szívesen kipróbálná magát a Le Mans-i 24 óráson, jelenleg is ralizó édesapja pedig annak idején kategóriát nyert a legendás versenyen, sőt 2008-ban a Le Mans Series LMP2-es bajnoki címét is megszerezte, többször felmerült, hogy Magnussenékhez hasonlóan ők is versenyezhetnének együtt – alkalmasint a világ legnagyobb autóversenyén, a júniusi egynaposon is.

verstappen-jos

Jos Verstappen azonban saját elmondása szerint egyáltalán nincs meggyőződve róla, hogy ez egy különösebben jó ötlet lenne… „Túl öreg vagyok!” – mondta, majd hozzátette, hogy a ralizás, amiben jelenleg is aktív, azért nagyon más. Az egykor az F1-ben két dobogót szerző holland így folytatta:

„Egészen őrületes, amilyen szinten teljesít, ezért érzem magam túl öregnek hozzá. Ismerem őt, és tudom, milyen voltam fiatalon. Bármilyen kategóriában is versenyezzen, mindig nyerni akar, épp ezért nem örülne neki, ha mellett egy öregember egy-másfél másodperccel lassabb. És ezt én sem szeretném. Nem lenne dühös, de azt mondaná, hogy apa, nemár! Tudom, hogy ez ilyen, ő se szeretné ezt és én se, szóval jobb, ha nem vágunk bele.”

jos-max-2

Ecclestone karácsonyi beszólása az F1-nek

Az F1 világában az ünnepi időszak egyik nélkülözhetetlen eleme Bernie Ecclestone karácsonyi képeslapja, mely rendszerint az év valamilyen különleges, humoros eseményét karikírozza ki. Idén azonban a 93 éves egykori F1-vezér csavart egyet a dolgon, s képeslapján egy átlagos téli jelenet szerepel.

ecclestone

A magyarázatot a képhez csatolt szöveg adja meg: „Sajnálom, de semmi izgalmas vagy különleges nem jut eszembe az idei évből, amit feltehetnék a megszokott képeslapomra. Épp ezért szeretnék békés évvégi időszakot kívánni mindenkinek, s 2024 hozzon nektek minden jót egy nyugodtabb világban. Bernie.”

Nem nehéz megtalálni az F1 felé címzett beszólást ezekben az egyébként kétségkívül kedves szavakban.

Hollandiában sem Verstappen lett az év sportolója

Azok után, hogy lemaradt a BBC „az év nemzetközi sportolója” díjáról, Max Verstappentt hazájában sem választották meg 2023 legjobb sportolójának. A férfi sportolók közül a történelemben egyedüliként gyorskorcsolyázásban és kerékpározásban is világbajnoki címet szerző Jaap Edenről elnevezett díjat karrierje során másodszor az idén több egynapos megnyerő és világbajnoki címet is szerző kerékpáros Mathieu van der Poel nyerte – a hölgyek között egyébként a Budapesten kétszeres világbajnokká váló futó, Femke Bol győzött.

Verstappent egyébként korábban már háromszor, 2016-ban, valamint az elmúlt két évben is az év sportolójának választották hazájában.

vanderpoel

Videó: Lewis Hamilton kiugrott egy repülőből

Köztudottan kedveli az extrémsportokat Lewis Hamilton, a Mercedes videója pedig bizonyítja is ezt...

Leclerc öccse távozik a Ferrari Akadémiától, Jock Clear a program új vezetője

Távozik a Ferrari Akadémiától Arthur Leclerc, Charles Leclerc öccse. Az F1-es pilóta testvére 2020-ban csatlakozott a maranellóiak juniorprogramjához, azóta második lett a Formula Regional European Championshipben, megnyerte az FRegional Ázsiát, futamot nyert az F3-ban, és dobogóra állhatott az F2-ben.

A közlemény szerint viszont bár az akadémiától távozik, de nem igazol máshova, hanem valamilyen formában tagja marad a Ferrari családjának.

Rajta kívül James Wharton is távozik a programból, ő idén az olasz F4-ben lett negyedik.

Szintén bejelentették, hogy a Ferrari Akadémia eddigi vezetője, Marco Matassa is távozik a 2018 óta betöltött posztjáról, helyét pedig az a Jock Clear foglalja el, aki 2015 óta dolgozik a Ferrari versenyzőivel edzőként és segítőként, és aki korábban Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Jaques Villeneuve, vagy éppen Rubens Barrichello mérnöke is volt.

arthur-leclerc

Hamilton álma az F1-es Dél-afrikai Nagydíj – dolgozik is érte

Évek óta zajlanak az egyeztetések arról, hogy lehetne afrikai futam is az F1-es naptárban, és Dél-Afrika komoly jelentkezőnek számított, de egyelőre nem sikerült összehozni a projektet – idén politikai okok miatt nem tudott ez megvalósulni.

Lewis Hamilton viszont köztudottan nagy támogatója ennek az ügynek, és most ki is jelentette: dolgozik azért, hogy megvalósulhasson.

„Azért dolgozom a háttérben, hogy Dél-Afrikát behozhassuk a versenynaptárba. Ez egy álom számomra, maradnom kell addig, amíg meg nem lesz az a futam” – idézi Hamilton szavait a Racingnews365.com.

f1-hamilton-mercedes-kanada

Napokig beteg volt az F1-es szezonzáró után Max Verstappen

A Red Bull holland klasszisa a Talking Bull podcastben mesélt arról, hogy nem sokkal az idényzárót követően leverte a lábáról egy betegség:

„Abu Dhabi után pár napig nagyon beteg voltam, még mindig lábadozok belőle. Plusz ott volt a sok utazás, az sem segített. Most van két nagyon szép hetem, amikor kikapcsolhatok, nem nézek emaileket és F1-hez kötődő dolgokat” – mondta a világbajnok.

„Őszintén szólva már most is bocsánatot kell kérnem a mérnökömtől, mert már küldött három emailt a következő évvel kapcsolatban, és nem reagáltam…”

SI202311050493_resize

 

A2RL: Áprilisban indul a pilóta nélküli autók versenye

Már korábban beszámolhattunk róla, hogy valami különleges van készülőben Abu Dhabiban: Abu Dhabi Autonomous Racing League (avagy A2RL) néven önvezető autóknak szerveznek megmérettetéseket, melynek első igazi próbájára jövőre, egészen pontosan április 28-án kerül majd sor a Yas Marina versenypályán tíz egyautós csapat részvételével – melyek speciálisan átalakított, 300 km/h feletti végsebességre képes Super Formula-autókkal indulnak majd.

Azt persze az üzemeltető ASPIRE ügyvezető igazgatója, Tom McCarthy is tudja, hogy apró lépésekben lehet csak előre haladni egy ilyen forradalmi projekttel, mint elmondta, öt éven belül szeretnének oda eljutni, hogy a tíz autó egyszerre, teljes tempóval legyen képes versenyezni – s azt is el tudják képzelni, hogy ezt idővel képesek lehetnek megduplázni.

a2rl

Montoya „tette tönkre” Horner versenyzői karrierjét

A Red Bull csapatfőnökeként az elmúlt szűk két évtizedben sikert sikerre halmozó Christian Horner maga is versenyzőként kezdte karrierjét, s két szezont a mai F2 elődjében, az F3000-ben is teljesített, de elmondása szerint egyre jobban elhatalmasodtak rajta az önbizalmi problémák: különösen a gyors kanyarokban nem merte annyira odatenni magát, amennyire az igazán sikeres produkcióhoz kellett volna.

horner-young

Aztán történt valami, ami megpecsételte a karrierjét: egy estorili eseményen testközelből láthatta, hogyan vezet F3000-es autót a későbbi többszörös F1-es futamgyőztes Juan Pablo Montoya: „Egy hatodik fokozatban teljesített kanyarról beszélünk, szóval olyan 160-170 mérföld/órás [kb. 260-275 km/h] sebességről. Kijöttem a bokszutcából, és ahogy a pályára értem, láttam, ahogy Montoya elszáguld mellettem, beveszi ezt a jobbos kanyart, az autó mozog és táncol, a felni pedig megpróbálja kiütni a gumi oldalát, s eközben a jobb lába tövig a gázon van. Ekkor tudtam, hogy ezt nem tudom megcsinálni. Képtelen vagyok rá.”

„Nem volt meg bennem az önbizalom, a képesség vagy a bátorság, hogy úgy menjek bele abba a kanyarba, ahogy ő tette” – tette hozzá Horner, aki számára saját bevallása szerint ez az eset jelentette a fordulópontot, hiszen ekkor ismerte fel, hogy új megélhetés után kell néznie…

horner-bad-boy

Teljes őrségváltás a csapatfőnököknél

Franz Tost személyében az F1 második legrégebb óta hivatalban lévő csapatfőnöke hagyta el a királykategóriát, ami azt jelenti, hogy mindössze három olyan csapatfőnök van a mezőnyben, aki legalább két éve vezeti az istállóját – a nem is olyan régen kinevezett Mike Krack pedig máris a negyedik legrégebb óta regnáló szakember lett, s Frederic Vasseur is a mezőny első felében jár annak ellenére, hogy egyetlen szezont teljesített a Ferrarinál!

tost-suzuka

Az alábbi listán látható a csapatfőnökök névsora a kinevezés időrendjében:

1. Christian Horner, Red Bull (2005. január)
2. Toto Wolff, Mercedes (2013. január)
3. Günther Steiner, Haas (2014. április – az F1-ben 2016-tól)
4. Mike Krack, Aston Martin (2022. január)
5. Frederic Vasseur, Ferrari (2022. december)
6. Andrea Stella, McLaren (2022. december)
7. James Vowles, Williams (2023. január)
8. Alessandro Alunni Bravi, Sauber (csapatképviselő, 2023. január)
9. Bruno Famin, Alpine (2023. július – megbízott csapatfőnökként)
10. Laurent Mekies, AlphaTauri (2023. december)

Franz Tostot a Formula Podcast legutóbbi adásában számos vele kapcsolatos sztorival és érdekességgel búcsúztattuk – érdemes belehallgatni!

 

Kubica és a Williams: Rosszkor rossz helyen

A 2024-es endurance-világbajnoki szezonban már egy Ferrari hypercarral szereplő Robert Kubica arról nyilatkozott a lengyel Przegląd Sportowynak, hogy nem tudja, meddig tud még a versenyzés világában maradni: „A szakmai életem az időm 90 százalékát elveszi, még amikor biciklizni megyek, akkor is a versenyzésre gondolok. Az egész nap, az egész év annak van alárendelve, ami az autóban vár rám. Ez egyrészt pozitív, másrészt viszont hamarosan 40 éves leszek, és elkezdenek felmerülni a gondolatok azt illetően, hogy mi vár még rám az életben?”

kubica-williams

„Az évek során rájöttem, hogy nem kell mindenáron versenyezni. Meg akarom találni a megfelelő légkört, ahol tudom, hogy jól érzem magam” – folytatta a lengyel, majd kitért arra a szezonra is, melyet 2019-ben a Williams színeiben teljesített, s bár a csapat egyetlen pontját ő szerezte, összességében meglehetősen gyenge produkciót nyújtott: „Ez sportszakmai szempontból nem is jöhetett volna ki rosszabbul. Őszintén szólva, nagyon tisztelem ezt a csapatot, mert elég sokan voltak ott, akik tényleg tudták, mit csinálnak. De sajnos rosszkor voltam rossz helyen.”

Büntetés a piros zászló okozásáért – az F1 is követheti hamarosan?

Az elmúlt években jó néhány olyan helyzet adódott, amikor egy időmérő edzésen a piros zászlót kiváltó versenyző előnybe került hibája miatt, elég csak Charles Leclerc monacói pole-pozícióját említeni 2021-ből – igaz, a hazai versenyző másnap komplikációk miatt nem tudott rajthoz állni –, de Sergio Perez is így rajtolhatott csapattársa elől a Hercegség utcáin egy évvel később.

piros

Az ilyen esetek kapcsán többször felmerült, hogy az IndyCarhoz hasonló módon szankcionálni kellene azokat a versenyzőket, akik saját hibájuk miatt előnybe kerülnek, s noha az F1-ben ezt még nem vezették be, a két legfontosabb nevelőszéria, az F2 és az F3 szabálykönyvébe bekerült egy ezt célzó módosítás: Ha egy versenyző a stewardok véleménye szerint egyedüli kiváltója volt egy piros zászlós megszakításnak az időmérő edzésen, az a pilóta nem vehet részt az edzés további részében, és a leggyorsabb körét törölhetik.

Bár egyelőre nincs szó arról, hogy a királykategória is követhetné ezt a gyakorlatot, amennyiben a nevelőszériákban beválik ez a módosítás, az magával vonhatja az F1 szabályainak megváltoztatását is.

Az év sportolója: Verstappen lemaradt a díjról

Eddig mindössze kétszer fordult elő, hogy a BBC rangos „az év nemzetközi sportolója” (BBC Sports Personality World Sport Star of the Year) díját egy autóversenyző vehette át Niki Lauda (1977), illetve Sebastian Vettel (2010) személyében. Sokan azt várták, hogy Max Verstappen – aki egyébként nemrég hangot adott annak, hogy nem igazán rajong a különböző sportágak képviselőit összehasonlító díjakért – idei páratlanul sikeres szezonjával kiérdemelheti ezt az elismerést, de a választás végül nem rá esett.

A holland mellett az amerikai tornász, Simone Biles, a spanyol labdarúgó, Aitana Bonmati, a szerb teniszező, Novak Djokivic, és a dél-afrikai rögbijátékos, Siya Kolisi maradt alul a szavazáson a Manchester City norvég csatárával, Erling Haalanddal szemben, aki kulcsszerepet játszott abban, hogy az európai futball történetében nyolcadik – egyúttal második angol – csapatként a City is megcsinálja a nagy triplát a bajnokság, a kupa és a BL megnyerésével.

pf-world-sports