Büszkeség: Kollégánkat méltatja az egyik legfontosabb F1-es lap!
https://formula.hu/parc-ferme/38258
Az F1 üzleti és politikai oldalával foglalkozó BusinessF1 című tekintélyes magazin augusztusi száma dupla oldalas beszámolót közöl arról a munkáról, amelyet a formálódóban lévő Toyota-Haas együttműködés felderítésével kapcsolatban végzett az Autósport és Formula Magazin, valamint a Formula.hu munkatársa, Mészáros Sándor kollégánk.
A brit lap a sportág egyik top újságírójának titulálja a Formula Podcastben is hétről-hétre feltűnő Sanyi barátunkat, aki – idézzük – „a Toyota-Haas történet után a jövőben még nagyobb erőt képvisel majd.”
„Elkerülhető hiba”, „kifogás”, „katasztrófa”: Rosberg nem kímélte Hamiltont
https://formula.hu/parc-ferme/37785
Azok után, hogy délelőtt második lett a sprintfutamon, az időmérőn már a Q1-ben búcsúzott és csak a 18. helyre kvalifikált az F1-es Kínai Nagydíjra Lewis Hamilton. A Mercedes pilótája arról beszélt, hogy kísérleteztek a beállításokkal és ez nem sült el jól, emiatt viszont kemény kritikát fogalmazott meg vele kapcsolatban korábbi csapattársa, a hétvégén a Sky F1-es szakértőjeként tevékenykedő Nico Rosberg:
„George nagyrészt Lewis előtt van. 4-1 most az állás az időmérőkön. Lewis sokszor mondja, hogy ’igen, de mások a beállításaink, nagy a különbség az autóink között’. Idén egyelőre ez a kifogása. Minden alkalommal, amikor ezt nyilatkozza, George azt mondja utána, hogy amikor utoljára nézte, az autóik eléggé hasonlítottak… Most is ezt mondta Lewis, szóval érdekes.”
Rosberg ráadásul amiatt a hátsó egyenes végi hiba miatt is kritizálta Hamiltont, amely közvetlenül a továbbjutásába került a britnek: „Ez fájdalmas, rettenetesen fájdalmas a 18. hely Lewisnak. Tudni lehet, hogy hátulról fúj ott a szél. Addig nagyszerű körön volt, szükségtelen volt annyira a határokat feszegetni. Egy hétszeres világbajnok számára ez egy olyan hiba, ami elkerülhető. Túlságosan előre állította a fékerőegyensúlyt. Legalább négy tizedet veszített ott, amivel simán továbbjutott volna. Ez egy katasztrófa.”
fotó: DPPI
Versenyzők az új sprintformátumról: Hamilton az időrenddel, Perez a parc fermé-szabállyal nincs kibékülve
https://formula.hu/parc-ferme/37784
Az 2024-re újfent módosított sprintmenetrend és szabályok első próbája után az első három helyezett véleményét kérdezték. A sprint jó irányba indult el, de Lewis Hamilton rámutatott egy problémára: szerinte a versenyhétvégén túl sok idő marad kihasználatlan.
„Élveztem az új sprintformátumot összességében, viszont szerintem sok idő veszik kárba ezeken a hétvégéken. Vagy le lehetne rövidíteni a hétvégét, vagy lehetne sűríteni, hogy a rajongóknak több élményben legyen részük. Legalább tíz órát vesztegetünk el a nap során, amely során szórakoztathatnánk a rajongókat, persze a fenntarthatóságot szem előtt tartva” – mondta Hamilton a sprintet követő FIA-sajtótájékoztatón.
A parc fermé-szabály feloldását a sprint és időmérő közti órákra viszont üdvözli a hétszeres bajnok: „Holnap potenciálisan közelebb kerülhetünk a Red Bullhoz vagy aki épp előttünk áll. A korábbiak szerint maradna a mostani helyzet, már előre tudnánk a futam végeredményét, így azonban valami új és izgalmas vár ránk.”
„Igen, az időzítésen javítanunk kell, ahogy Lewis is elmondta, sok idő megy kárba a hétvége folyamán” – értett egyet Hamiltonnal a harmadikként végző Sergio Perez is. „Nekem annyira nem tetszik, hogy változtatni lehet az autón az időmérő előtt. A korábbi sprinthétvégéken sebezhető maradt, aki nem döntött jól, most viszont több időt kapnak a csapatok, hogy kipréseljék a maximumot.”
Vizsgálják Alonso és Sainz incidensét a sanghaji sprint után – videó
https://formula.hu/parc-ferme/37783
A Formula-1-es Kínai Nagydíj sprintversenyének hajrájában jártunk, amikor Carlos Sainz támadást indított Fernando Alonso ellen a harmadik helyért, az Aston Martin spanyolja azonban keményen védekezett, a 7-es kanyarban pedig össze is értek. Utána Alonso egyből vissza is támadott, ennek a csatának pedig Sergio Perez lett a nyertese, miután mindkét spanyolt megelőzte. Alonso autója feltehetően a kontaktnál megsérült és kiállni kényszerült, míg Sainz végül az ötödik helyen futott be.
A videón is látható incidens viszont a sanghaji felügyelők figyelmét is felkeltette, így Alonsót és Sainzt is beidézték magukhoz a stewardok a sprint leintését követően.
El creador del sin respeto con ese doble adelantamiento a Alonso y Sainz fue cine, te amo Checo. pic.twitter.com/ynQGYnSwSQ
— Clarity. (@elide_v97) April 20, 2024
F2-es pilóta is van a Formula-E berlini futamát kihagyó WEC-versenyzők helyettesei közt
https://formula.hu/parc-ferme/37781
Egy ideje már ismeretes, hogy ütközik a Formula-E és a WEC versenynaptára a 2024-es szezonban. Az utóbbi spái hatórás futamát május 11-én rendezik, valamint ugyanezen a napon tartják az elektromos világbajnokság berlini fordulójának első versenynapját. Korábban felmerült, hogy a két sorozatban párhuzamosan szereplő versenyzők a WEC-futam után 12-én, vasárnap részt vesznek az FE második berlini ePrix-jén, viszont – ahogy azt korábban is megírtuk – ezt a lehetőséget nem fogadták el az elektromos sorozat csapatai. Az érintett istállóknak így az egész németországi versenyhétvégére találniuk kellett beugró pilótákat.
Az Envision színeiben Sebastien Buemi és Robin Frijns helyett így a svéd Joel Eriksson – aki egyébként a Jaguar FE-csapatának tartalékversenyzője –, valamint a Mercedes akadémiájának korábbi tagja, a jelenlegi Formula-2-es pilóta, Paul Aron fog majd versenyezni. Nyck de Vries is a WEC-et választotta a Formula-E helyett arra a hétvégére, az ő helyére az Alpine F1-es csapatának jelenlegi szimulátor- és fejlesztőpilótája, a Mahindra tartalékversenyzője, Jordan King ül majd. Az Abt Cupra csapata a DTM-ben szereplő Kelvin van der Lindét választotta Nico Müller helyettesítésére.
A DS Penske párosa, Stoffel Vandoorne és Jean-Éric Vergne, valamint a mahindrás Edoardo Mortara a Formula-E-t nevezték meg prioritásukként, így ők a spái hatórás versenyt fogják kihagyni.
Hajnalban sprintfutam, utána időmérő az F1-es Kínai Nagydíjon – szombati program
https://formula.hu/parc-ferme/37780
Következik a 2024-es Formula-1-es idény első sprintversenye, méghozzá az idei évre megváltoztatott lebonyolítás értelmében helyi idő szerint késő délelőtt. Ez magyar idő szerint reggel 5 órás rajtot jelent, majd ezt követően 9-kor rendezik a hagyományos, vasárnapi futam rajtsorrendjét meghatározó időmérőt a sanghaji Kínai Nagydíjon.
De lesz persze más is szombaton: folytatódik a WRC Horvát Ralija, kvalifikál a WEC és az IndyCar mezőnye, míg a TCR World Tour és a Superbike szereplői már versenyezni is fognak – alább mutatjuk a szombati menüt, a hétvége teljes menetrendje pedig ide kattintva böngészhető:
5:00 Formula-1, sprintfutam (M4 Sport)
7:31- WRC, második versenynap (RallyTV, előfizetés után)
9:00-10:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)
9:00-9:20 Superbike, harmadik szabadedzés (Aréna4)
11:00-11:15 Superbike, Super Pole (Aréna4)
11:10-12:10 WEC, harmadik szabadedzés
11:20-11:55 TCR World Tour, időmérő (Sport 2)
14:00 Superbike, első futam (Aréna4)
14:45-15:55 WEC, időmérő (Eurosport.hu, előfizetés után)
15:00 EWC, Le Mans-i 24 órás (Eurosport 2 - 15:00-16:45, 18:05-19:30, 00:00-12:30, 14:00-15:00)
16:30-18:00 NASCAR Cup Series, időmérő
17:15 TCR World Tour, első futam (Sport 2)
20:25-21:55 IndyCar, időmérő
„Végre szereplői és nem nézői vagyunk a pilótapiacnak az Audival” – Sauber
https://formula.hu/parc-ferme/37779
2026-tól az újonnan beszálló Audi gyári csapatává válik a jelenleg Stake F1 Team néven futó istálló, márpedig ennek már a jelenlegi pilótakeringőben is súlya van, hiszen egy gyári projekt vonzóbb lehet, mint amilyen eddig a Sauber volt. Mindenekelőtt Carlos Sainz kapcsán rebesgetik, hogy a majdani Audi is opció lehet – Alessandro Alunni Bravi, a hinwili alakulat csapatvezetője ugyanakkor nem árult el részleteket ezzel kapcsolatban az F1-es Kínai Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján:
„14 versenyzőnek nincs szerződése a következő évre, és mint minden csapat, mi is beszélünk különböző pilótákkal. De még nincs itt az idő, hogy bármilyen döntést meghozzunk, előbb egy jól teljesítő autót kell adnunk a versenyzőinknek. De hadd mondjam el, hogy örülök, hogy úgy fest, hogy szerepet, egy másfajta szerepet játszhatunk a jövőt illetően a pilótapiacon, köszönhetően az Audi-bejelentésnek és az összes a csapatunk fejlődésére irányuló befektetésnek. Úgy vélem, ha van jó hír a csapatunk szempontjából, hogy végre vonzók vagyunk. Végre nem nézők, hanem szereplők vagyunk a pilótapiacon.”
A minap a Red Bull sportszakmai tanácsadója, Helmut Marko konkrétan arról beszélt, hogy az Audi egy jövedelmezőség szempontjából felülmúlhatatlan ajánlatot tett le Sainz elé, akivel egyébként ők is egyeztetnek. Alunni Bravi azonban nem akart belemenni a találgatásokba: „Nem lenne megfelelő felfedni, milyen egyeztetések zajlanak. Senki sem tudja igazából, hogy más csapatok mit ajánlanak vagy miről egyeztetnek a versenyzőkkel. Nem akarunk részesei lenni mások játékának.”
Russell hiúsíthatja meg Sainz érkezését a Mercedeshez?
https://formula.hu/parc-ferme/37778
Carlos Sainz elmondása szerint legjobb opciói a 2025-ös versenyzőülésre még nyitva vannak. A Formula.hu értesülései szerint ezek közé tartozik a Mercedes is, egy egykori csapatfőnök azonban úgy véli, a brackley-i csapat már szerződtetett versenyzője meggátolhatja a spanyol érkezését.
„Antonellit tartom az egyik favoritnak, miközben Carlos Sainz kétségtelenül nagyszerű szerzemény lenne a csapat számára” – mondta a Formula For Success podcastben Eddie Jordan. „Totónak vigyáznia kell, mert ő menedzseli George Russellt, és biztos vagyok benne, hogy George Russell nem akarja Carlos Sainzot abban az autóban látni. Nem ő dönti el, de úgy érzem, elég nyomást tud Totóra helyezni, hogy a feltörekvő fiatalt favorizálja ebben a helyzetben…”
Jordan megismételte korábbi teóriáját, miszerint az Aston Martinnál spanyol felállás jöhet össze – ennek egyik fele már teljesült Alonso többéves szerződéshosszabbításával:
„Történetesen azt hiszem, és bár nincs rá okom, mégis meg vagyok győződve róla, hogy Lance Stroll befejezi idén. Talán a vezetőségben folytatja, ami jó opció lenne számára, hiszen Alonso mellett elég nehéz boldogulnia. Úgy érzem, Lawrence Stroll ebben az esetben Carlos Sainznak szánna szerepet. Az eszem azt diktálja, hogy a Mercedesre tegyem a pénzem, mert oda megy, de minden azon múlik, hogyan jár Toto agya.”
Fotó: DPPI
Különleges trófea: Nyakba akaszthatják díjukat a sanghaji dobogósok
https://formula.hu/parc-ferme/37777
Különleges trófeával készültek a négy év kihagyás után visszatérő Kínai Nagydíj illetékesei: a Formula-1 hőskorának babérkoszorúját idézi a kerek trófea, de helyi vonatkozása is van, a tökéletesség keresését szimbolizálja.
A díj szűk talapzatán megáll, viszont a babérkoszorúkhoz hasonlóan nyakba is akasztható – várhatóan így fogják átadni a sanghaji futamgyőztesnek. Extraként a trófea világítani is tud: erről egy szenzor gondoskodik, amely érzékeli, ha a pilóták a magasba emelik vagy a nyakukba akasztják.
A Kínai Nagydíjat szponzoráló Lenovo megbízásából a Pininfarina tervezte – nem ez az első rendhagyó trófeájuk, a 2023-as Japán Nagydíj csókra aktiválódó és nemzeti színekben világító serlegét is ők tervezték.
Már pénteken tétre megy a játék az F1-es Kínai Nagydíjon – program
https://formula.hu/parc-ferme/37775
A 2024-es Formula-1-es szezon első sprinthétvégéje vár a mezőnyre Sanghajban, az átalakított lebonyolítási rendnek köszönhetően pedig pénteken az egyetlen szabadedzést követően a sprint rajtrácsát meghatározó sprintidőmérőt rendezik. Az időeltolódás miatt mindezt kora reggel és délelőtt követhetjük majd – de persze közben az egyéb szériák is megkezdik a küzdelmeiket a WEC-től kedve a WRC-n át a TCR-ig (a hétvége teljes menetrendje ide kattintva böngészhető!):
5:30-6:30 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)
8:28- WRC, első versenynap (RallyTV, előfizetés után)
9:30-10:15 Formula-1, sprintkvalifikáció (M4 Sport)
10:20-11:05 Superbike, első szabadedzés (Aréna4)
12:00-13:00 WEC, első szabadedzés
15:00-15:45 Superbike, második szabadedzés (Aréna4)
17:15-18:45 WEC, második szabadedzés
Kína helyett Kalifornia: Az F2-es bajnok ugrik be a McLarenbe az IndyCarban
https://formula.hu/parc-ferme/37776
Szokatlan helyettest nevezett meg az Arrow McLaren, a wokingiak IndyCar-csapata közvetlenül a Long Beach-i hétvége, az IndyCar második fordulója előtt (nem számítva a bajnokságon kívüli fordulót a Thermal Club pályán): a szériában debütáló Teo Pourchaire, a Formula-2 2024-es bajnoka vezeti David Malukas autóját, mivel az amerikai továbbra sem épült fel kerékpárbalesetéből.
Pourchaire a Stake F1 Team hivatalos tartalékpilótája – az IndyCar-versennyel egybeeső Kínai Nagydíjon így nem áll a hinwiliek rendelkezésére –, aki nem tudott ülést találni a királykategóriában, Formula-2-es címvédőként pedig nem maradhatott a mezőnyben 2024-ben, helyette Japánban, a Super Formulában talált versenyülést. Az IndyCar új keletű irány számára – a beugrást az tette lehetővé, hogy a Malukos helyére St. Petersburg-i szezonnyitón beugró (szintén F2-es és sauberes múltú) Callum Ilott hétvégén az imolai WEC-fordulón szerepel.
A 20 éves francia mély vízbe ugrik, hiszen sosem tesztelt még IndyCar-autót, és a lehetséges beugrásra készülve csak egyetlen nap erejéig gyakorolt a Chevrolet szimulátorában. Két rutinos IndyCar-szereplő, Pato O’Ward és Alexander Rossi oldalán kell bizonyítania a McLarennél.
Bajnokok Ligája vagy NBA? Zhou!
https://formula.hu/parc-ferme/37773
Guanyu Zhou, a Stake 24 éves kínai versenyzője pályafutása első hazai F1-es versenyhétvégéjére készül a hétvégén. Az ázsiai Formula 3-as bajnokság 2021-es szezonjának bajnoka természetesen rendkívül izgatottan várja már a Kínai Nagydíjat, a Sky Sports-nak pedig többek között arról is beszélt, hogy hazájában rendkívül sokan felismerik manapság.
„Felismernek, de ez nem érint rosszul. Jó látni azt, hogy mennyi emberre hatással vagyok a hazámban” – mondta Zhou.
„A foci és a kosárlabda nagyon népszerűek Kínában, de a Bajnokok Ligájában és az NBA-ben jelenleg nincs hazai játékosunk. Szeretjük, amikor a saját sportolóink jól teljesítenek, remélhetőleg eljön az a nap, amikor ott lehetek a dobogón, hiszen az F1 népszerűsége nagyot nőtt az elmúlt években” – tette hozzá a harmadik F1-es szezonját teljesítő Zhou.
Eső fűszerezheti meg az F1-es Kínai Nagydíj sprintjét?
https://formula.hu/parc-ferme/37774
Akár még az időjárás is megkavarhatja a lapokat a 2024-es Formula-1-es évad első sprinthétvégéjén Sanghajban. Az előrejelzések szerint pénteken ugyan napos időben indul a nap, de késő délutánra és estére megnövekszik a felhőzet és ezáltal az eső esélye is. Ez utóbbit 60 százalékra jósolják, de azt egyelőre nem tudni, hogy mindez érinteni fogja-e a péntek délutáni sprintidőmérőt vagy sem (a Kínai Nagydíj teljes menetrendje ide kattintva található!).
Szombaton az időjósok szerint vizes pályán indul a nap, viszont folyamatosan javulni fognak a körülmények, így jelenleg kérdés, hogy a helyi idő szerint délelőtt 11-kor rajtoló sprintre milyen aszfalton kerül sor. Ugyanakkor hiába tippelnek 80 százalékra esőt aznapra, az időmérő már szinte biztosan szárazon fog zajlani. És ugyanez mondható el a vasárnapra és a nagydíjra, amely az előrejelzések szerint a legstabilabb időjárást hozza majd a hétvégén. Ahőmérsékleteket illetően mindhárom nap 20-23 fok között mozognak majd a maximumok, emellett változó intenzitású és irányú széllel is számolniuk kell majd a csapatoknak.
fotó: DPPI
Horner hisz Ricciardo feltámadásában
https://formula.hu/parc-ferme/37771
Gyengén kezdte a 2024-es F1-es idényt Daniel Ricciardo, aki az első négy nagydíjhétvége során a bahreini csapatutasítást leszámítva rendre alulmaradt csapattársával, Yuki Tsunodával szemben: miközben a japán már kétszer is pontokat szerzett a Visa Cash App RB-nek, az ausztrál egyelőre vb-egység nélkül áll. A híresztelések szerint Ricciardo Helmut Markótól már ultimátumot is kapott, hogy amennyiben nem javul belátható időn belül, Liam Lawsonra cserélhetik. A Red Bull F1-es csapatfőnöke, Christian Horner, aki 2014 és 2018 között közvetlenül Ricciardo főnöke volt, azonban még bízik a pilótában:
„A csapattársa jól teljesít, ez pedig természetesen nyomást helyez rá. De járt már itt korábban, biztos vagyok benne, hogy vissza fog vágni. Daniel nagyfiú már, itt van egy ideje, tudja, hogyan működnek a dolgok. És szerintem csak szüksége van arra, hogy begyűjtsön egy jó eredményt, és akkor a mosolya is vissza fog térni” – idézi Hornert a MotorsportWeek.com portál.
Átesett első F1-es tesztjén a Mercedes 17 éves tehetsége
https://formula.hu/parc-ferme/37772
Andrea Kimi Antonellit sokan a generációja egyik legnagyobb ígéretének tartják, ami az eddigi eredménysorát látva nem meglepő: a Mercedes által felkarolt olasz 2022-ben a német és az olasz Formula-4-ben, tavaly pedig a Formula Regional közel-keleti és európai szériáiban lett bajnok. Idén így az F3-at átugorva egyből a Formula-2-ben debütált, ahol három forduló elteltével kilencedik helyen áll a tabellán. Viszont a tehetsége és a junioreredményei miatt az első pillanattól kezdve az egyik fő jelöltként emlegetik Antonellit arra, hogy elfoglalja 2025-ben a Ferrarihoz átigazoló Lewis Hamilton megüresedő ülését a Mercedesnél – sőt, hiába pletykálnak Carlos Sainz szerződtetéséről, Toto Wolff csapatfőnök nemrég konkrétan úgy fogalmazott, hogy a 17 éves olasz van „a legerősebb pozícióban”.
A Mercedes fel is pörgette Antonelli felkészítését: információink szerint eredetileg csak néhány hét múlva, Imolában került volna sor az első Formula-1-es tesztjére, elé azonban beiktattak még egy alkalmat a héten a Red Bull Ringen. Nos, kedden és szerdán sor is került Antonelli első F1-es tesztjére az Osztrák Nagydíjnak otthont adó spielbergi pályán, ahol a fotók tanúsága szerint Wolff némileg önironikus szavainak megfelelően valóban nem a már a jelenlegi szabályrendszer szerint épített 2022-es, hanem a Mercedes számára az utolsó konstruktőri vb-címet hozó 2021-es versenygépbe ülhetett be (a csapatfőnök szerint azért, hogy a fiatal pilóta először „egy jó autóval” gyűjtsön tapasztalatot). Íme, a Mercedes fotói a jeles alkalomról – több információt nem osztottak meg arról, pontosan hány kört is teljesített Antonelli, viszont egy videós üzenetben maga a pilóta összegezte a két napot:
„Az első két nap teljesítve egy F1-es autóban. Hihetetlen élmény volt, imádtam minden egyes másodpercét. Az első nap alakult a tervek szerint, ugyanis havazott kicsit, úgyhogy nem igazán tudtunk vezetni. De a második nap már száraz volt, sok kört megtettünk. Köszönöm a csapatnak a kemény munkát, és izgatottan várom, mi következik.”
First @F1 test for Kimi Antonelli pic.twitter.com/n5vjx5QIBJ
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) April 17, 2024
“An incredible experience. I loved every second of it!”
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) April 17, 2024
Talking through Kimi’s first F1 test pic.twitter.com/bymuFzAKza
A világ 100 legbefolyásosabb emberének egyike Max Verstappen
https://formula.hu/parc-ferme/37770
Az évről évre összeállított Time 100 listán az ikonikus magazin a világ legbefolyásosabb embereit gyűjti össze: a névsorban nincs sorrend felállítva, a szereplőket különböző kategóriákban csoportosítják, ezek a Művészek, az Ikonok, a Titánok, a Vezetők, az Innovátorok és az Úttörők.
Csak öt sportoló került fel a listára, Patrick Mahones (amerikai futball), Siya Kolisi (rögbi), Jenni Hermoso (női labdarúgás) és Sakshi Malik (női birkózás) mellett harmadik világbajnoki címét követően Max Verstappen. A Titánok között sorolt holland a mezőny egyik legfiatalabb tagja, méltatásában a világ rengeteg különböző pontján megszerzett győzelmei mellett kiemelték az őt világszerte követő narancssárga szurkolótábort.
Időről időre feltűnik Formula-1-es versenyző a Time 100 listán: Lewis Hamilton 2020-ban és 2016-ban is szerepelt – nem kizárólag sporteredményei miatt, rasszizmus elleni és környezettudatos tevékenysége kiemelt szerepet játszott.
A 2024-es százas listára olyan szereplők kerültek még fel, mint az énekes Dua Lipa, a színészlegenda Michael J. Fox vagy a tavaly kinevezett kínai miniszerelnök Li Csiang. A legbefolyásosabb száz személy több mint fele, 51 nő – a teljes névsor itt böngészhető át.
Fotó: Red Bull Content Pool
F1-es versenyző lett a lelátón szurkoló Ferrari-sapkás kisfiúból
https://formula.hu/parc-ferme/37769
A fotót Guanyu Zhou osztotta meg a Kínai Nagydíj előtt – mivel a Stake F1-es versenyzője látható a körülbelül húsz évvel ezelőtt készült képen.
„Húsz évvel később visszatértem a hazai futamra” – írta a poszt mellé a most 24 éves Zhou, aki harmadik szezonjában először versenyez otthon, hiszen a Kínai Nagydíj 2020 és 2023 között négyszer is elmaradt. Egyúttal már azt is tudjuk, hogy az ifjú Zhou a Schumacher-dominancia idején a Scuderia lelkes szurkolója volt, amiről sapka és zászló tanúskodik: húsz évvel később Ferrari-motor hajtja C44-esét a sanghaji lelátók túloldalán.
20 years later, home race I’m back. #ChineseGP #TeamZHOU pic.twitter.com/qH0XeeXFqW
— 周冠宇 | Zhou Guanyu (@ZhouGuanyu24) April 17, 2024
Nagy lépést tett a karbonsemlegesség felé az F1
https://formula.hu/parc-ferme/37768
Jelentést tett közzé a Formula-1 annak kapcsán, hogyan állnak a 2030-ra célul kitűzött karbonsemlegesség felé vezető úton. A dokumentáció szerint jól: a 2018-as „alapértékhez” képest a 2022-es idényben 13 százalékos csökkenést produkáltak szén-dioxid-kibocsátás terén – bár az növekedés 2021-hez képest, ahol 17 százalék volt a mínusz, de fontos különbség, hogy abban az esztendőben a koronavírus-járvány miatt még sokkal kevesebb tengerentúli futamot rendeztek.
Az ennek kapcsán kiadott közleményből az is kiderül, hogy többek között a versenynaptár átcsoportosításával (a Japán Nagydíj is ennek keretében került át idén tavaszra), a szállításnál fenntartható üzemanyag használatával, valamint a nagydíjhétvégék során a megújuló energiák egyre szélesebb körű használatával érték el ezt a csökkenést – utóbbi tekintetében egyébként 2023-ban (amely évről még nincsenek teljes adatok) 50-ről 75 százalékra nőtt az érték. Az F1 hangsúlyozza: bár 2030-ig még további 37 százalékos csökkenést kell elérniük szén-dioxid-kibocsátás terén, hogy a célul kitűzött 50 százalékot teljesítsék – a tudományos definíció szerint ez felel meg a „nettó nulla” kibocsátásnak, azaz kvázi a karbonsemlegességnek, amikor megvalósul az egyensúly a kibocsátott és a légkörből kinyert szén-dioxid-mennyiség között –, úgy érzik, teljesíthető a vállalásuk.
„Reménykedjünk, de nem ez a prioritás” – Acosta a vb-esélyről
https://formula.hu/parc-ferme/37767
Valósággal berobbant a szezon első három nagydíján a MotoGP 2024-es újonca, Pedro Acosta aki már karrierje második királykategóriás futamán dobogóra állhatott, ezt pedig múlt vasárnap még egy helyezéssel megfejelte, amikor második lett az Amerikai Nagydíjon. A Gas Gas Tech3 19 éves spanyolja így jelenleg az összetett tabellán is a negyedik helyet foglalja el, 26 pontra a vb-éllovas Jorge Martintól, de csak ötre a második Enea Bastianinitől, így látva Acosta fejlődési ütemét, egyesek már a világbajnoki címre is esélyesnek tartják. A fiatal motoros azonban igyekezett hűteni a kedélyeket:
„Kezdjünk el a következő, jerezi fordulón gondolkodni, ne pedig a bajnokságon. Csak nyomást jelent, amiről az emberek beszélnek. Jó időszakot élünk meg a motorral, a csapattal, a Pierer Mobility csoporttal. Élvezzük ki ezt a pillanatot, és persze nyilván reménykedjünk abban, hogy harcolni tudunk a bajnokságért. Hosszú szezon vár ránk, de most nem ez a prioritás” – idézi a Motorsport.com Acostát. Aki az austini futam kapcsán hozzátette: a COTA-n képtelenség volt tartani a lépést a hétvégén a pole-t, a sprintet és a nagydíjat is behúzó Maverick Vinalesszel, egy másik ligát képviselt az apriliás spanyol.
Versenyt fut az idővel, de bizakodik 2026-os F1-es motorprojektje kapcsán a Red Bull
https://formula.hu/parc-ferme/37766
Komoly új kihívással néz szembe a 2026-ban érkező új motorszabályok kapcsán a Red Bull, hiszen először fejlesztenek teljesen egyedül – a Ford némi támogatásával – egy új Formula-1-es hajtásláncot. A Red Bull Powertrains kapcsán sokszor merülnek fel kérdőjelek a sajtóban, egyes találgatások szerint a 2026-os projekttel kapcsolatos bizonytalanságok is közrejátszhatnak abban a csapaton belüli feszültség mellett, hogy Max Verstappen esetleg a 2028 végéig szóló szerződése ellenére idejekorán elhagyhatja az energiaitalosokat. Maga a regnáló világbajnok néhány hete egy erre irányuló kérdésre úgy válaszolt, hogy ennyi erővel azon is aggódhatna, hogy másnap felkel-e, de persze nem becsülik alá a kihívás mértékét.
A Red Bull F1-es csapatvezetője, Christian Horner a Motorsport.com portálnak arról beszélt, hogy az ütemtervnek megfelelően haladnak a munkálatok – de hogy ez mit jelent a versenytársakhoz képest, azt persze jelenleg nem tudni: „A motort illetően egy agresszív úton haladunk, hiszen új motorgyártó vagyunk. De a csapat igazán felnő ehhez a kihíváshoz. A létesítményeink elkészültek, tesztelési és fejlesztési szempontból egyaránt a próbapaddal, a gyártási kapacitással. De két év rendkívül rövid időszak az erőforrások világában. Meredek tanulási görbén haladunk, de haladunk az úton és azon a pontján tartunk, ahol arra ebben a pillanatban számítottunk is. Teljesítjük azokat a célokat, amelyeket magunk elé kitűztünk. Azt mindig nehéz tudni, hogy ezek a célok hogyan állnak a riválisokhoz képest. De óriási erőfeszítések zajlanak a háttérben, mert ez szó szerint egy versenyfutás az idővel 2026 elejére.”
A Pirelli sem tudja, hogy mit várjon a hétvégi F1-es Kínai Nagydíjtól
https://formula.hu/parc-ferme/37765
Még maga a Pirelli sem tudja, hogy hogyan fognak viselkedni a gumik az F1-es Kínai Nagydíjon: utoljára 2019-ben, egy teljesen másik érában versenyzett itt a mezőny, ráadásul most újraaszfaltozták a pályát, amit az elmúlt öt évben szinte alig használtak bármilyen célra.
A gumigyártó így végül a biztonságra szavazott és a középső három (C2, C3, C4) gumikeveréket jelölte ki erre a hétvégére – viszont nehezen tud tanácsot adni előzetesen, mert úgy számol, hogy akár tíz Celsius-fokos hőmérséklet-ingadozást is tapasztalhatunk majd.
Azt azért hozzátette a Pirelli, hogy Sanghajban a pálya vonalvezetése miatt könnyű előzni, a friss gumikat lehet érvényesíteni, így a kétkiállásos stratégia lehet a legvalószínűbb a nagydíjra – de kiemelték az olaszok azt is, hogy az elévágás is hagyományosan hatékony taktikai fegyver ezen a helyszínen.