DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 26. kedd

Az F2 megnyerése óta először kapott versenyzői ülést az Aston-tartalék Drugovich

Felipe Drugovich a Vector Sport versenyzője lesz az ELMS (Európai Le Mans Széria) hat versenyén az LMP2-es kategóriában. A hír különlegessége, hogy Drugovich nem versenyzett bajnoki Formula-2-es szezonja, 2022 utolsó versenye óta: az eltelt időszakban az Aston Martin tartalékpilótája volt (2023-ban a két csapat megállapodása értelmében a McLarennél is betöltötte ezt a funkciót), versenyautóban töltött pályaideje kimerült három pénteki szabadedzésben és tesztekben, köztük a 2023-as téli bahreini felkészüléssel, ahol Lance Strollt helyettesítette kerékpárbalesete miatt.

Drugovich leszögezte, 2024-ben is marad az Aston Martin tartalékosa: négy nagydíjhétvégét azonban biztosan ki kell hagynia az ELMS versenyeivel való ütközés miatt.

A 23 éves brazil pilóta kedden már a Vector Sport Oreca-Gibson 07-esét tesztelte a Paul Ricard-on. A #10-es egységben a monacói Stephane Richelmi – 2016-ban LMP2-es kategóriaelső Le Mans-ban és a WEC-ben – és az ír Ryan Cullen lesz a társa. A késői bejelentés oka, hogy a 2022-es indulása WEC-ben szereplő, LMP2-es kategória megszüntetése miatt ELMS-re váltó Vector Sport eredeti tervei szerint Gabriel Aubryval folytatta volna, a helyére érkezett Drugovich. A csapat rajthoz áll a Le Mans-i 24 óráson is, de Drugovich szerződése az egynaposra nem vonatkozik.

Mick Schumacher „nem áll készen feladni” az F1-es álmát

Mick Schumacher két évet töltött el a Haas Formula-1-es alakulatánál, a 2023-as szezonra azonban már nem kapott ülést. Azóta a Mercedes tartalékpilótája, emellett az Alpine endurance-világbajnoki csapatát erősíti: a hétvégén velük versenyez a Le Mans-i 24 óráson. Az egynapos viadal helyszínén azonban a német ismét elmondta: a fő célja továbbra is az, hogy újra az F1-ben szerepeljen.

„Kimerítő visszaküzdeni magad. Megmutatják neked a süteményt, ami nagyon finom, de nem ehetsz belőle – és közben végig kell nézned, ahogy mások megeszik” – fogalmazott Schumacher. „Úgyhogy kemény ez, de tudom, miért csinálom. A két évvel ezelőtti énemnek köze sincs a mostanihoz.”

„Ötéves korom óta az F1 az álmom, és nem állok készen elengedni ezt. Néha úgy érzed, van esélyed, aztán az sosem történik meg végül, mert történik valami más. Érzelmi hullámvasút és kimerítő volt az utóbbi pár év. De dolgozom a visszatérésen” – mondta el a német, hozzátéve: „Többször megmutattam, hogy képes vagyok bajnokságokat nyerni. A kérdés csak az, vajon illeszkedek-e valakiknek a terveibe.”

wec-mick-schumacher-alpine

Sainz büszke arra, hogy ő dönthet a jövőjéről az F1-ben

Továbbra sincs döntés Carlos Sainz jövőjéről, de a Ferraritól kitett spanyol pilóta természetesen folyamatosan kapja az ezt firtató kérdéseket – az már eldőlt, hogy topülése nem lesz, miután az Aston Martin Fernando Alonsót és Lance Strollt, a Red Bull Sergio Perezt, a Mercedes pedig az újonc Andrea Kimi Antonellit választja inkább helyette.

Sainz ezzel együtt próbálja őrizni a nyugodtság látszatát – ezt fogalmazta meg legutóbb is:

„Csak annyit mondhatok, hogy minden opcióm, ami van, és ami az asztalon van most, azok jó opciók, és büszke vagyok arra a tényre, hogy én dönthetek a jövőmről az F1-ben. Nem hiszem, hogy sok versenyző volt olyan helyzetben a karrierje során, hogy eldönthette, hol akarja tölteni a következő két-három évet. Mindenki, akivel beszéltem, azt éreztette, hogy igazán engem akar a csapatában, ami büszkévé tesz” – mondta a spanyol.

A realitások talaján maradva az Audi és talán a Williams ajánlata jöhet szóba Sainznál jelen pillanatban.

f1-ferrari-sainz

Biztonsági aggályokat vetett fel a Rossi körüli őrület Le Mans-ban

Biztonsági aggályok merültek fel Valentino Rossi körül a Le Mans-i 24 órás viadal keddi napján. Az LMGT3-as kategóriában egy BMW-vel rajthoz álló olasz szupersztár körül ugyanis olyan szintű tömeghisztéria lépett fel, olyan tömegek próbáltak közel kerülni hozzá, ami kényelmetlenné vált – nem is elsősorban a motoros exvilágbajnok, hanem a csapattársai számára. 

Ahmad Al Harthy például arról beszélt, hogy ő még soha nem látott ilyen őrületet, mint ami Rossit vette körül, maximum hiphop-sztárok esetén – az autogramm-osztás kis híján káoszba fulladt az olasz esetében.

A helyzet odáig fajult, hogy a Rossit versenyeztető Team WRT csapatfőnöke, Vincent Vosse felhívta a verseny szervezőjét, hogy erősítsék meg a biztonsági intézkedéseket a pénteki pilótaparádéra – az amúgy is őrületet szokott hozni, az eddigi tapasztalatok alapján pedig joggal merülhet fel, hogy a megszokottnál is erősebb biztosításra lehet majd szükség.

A versenyt rendező ACO nem sokkal később ki is adott egy közleményt, amiben azt írta, hogy nem volt előjele a történteknek, úgy gondolták, hogy megfelelő létszámú a biztonsági személyzet az autogramm-osztás idején, de a növekvő népszerűség miatt újragondolják a terveket – azon lesznek, hogy a versenyzők ne érezzék magukat kényelmetlenül a nyomuló szurkolók miatt.

rossi-lemans-wec

Marko két hete koronavírusos volt, beszélni sem tudott

Az osztrák OE24-nek adott interjút az F1-es szezon és a Red Bull helyzetéről dr. Helmut Marko, a beszélgetés legérdekesebb információja azonban a 81 éves Marko egészségi állapotához kötődik. A Red Bull tanácsadóját ugyanis arról kérdezték, hogy fel tud-e töltődni a hazai futama (Spielberg), és úgy összességében az európai triple header előtt, amire azt válaszolta, hogy jó lenne, ugyanis a Monacói Nagydíj után (tehát május legvégén, nagyjából két héttel ezelőtt) koronavírusos lett, és ez a fertőzés eléggé le is döntötte a lábáról, saját bevallása szerint még beszélni sem tudott.

Szerencsére pár nap alatt felépült, összeszedte magát, és azt mondta, hogy most már jól van, de Montreal után azért még ráfér a pihenés a jövő hétvégi Spanyol Nagydíj előtt.

Hogy hogyan alakul az F1 őrült európai nyara, azt ebben a cikkben szedtük össze!

f1-redbull-marko

„A Red Bullnál mérgező a közeg, még többen fognak távozni” – Brown

Még a 2024-es Formula-1-es szezon rajtja előtt robbant ki a Christian Horner körüli botrány, amely hetekig meghatározta az F1-es közbeszédet. Bár az ügy pillanatnyilag csillapodni látszik, értesülések szerint nagy szerepe van annak Adrian Newey május elején bejelentett jövő évi távozásában is. Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója pedig ismételten arról beszélt, hogy még további szakemberek hagyhatják ott a világbajnok istállót a fennforgás miatt:

„A Red Bull egy meglehetősen mérgező közeg jelenleg. Még több távozó lesz. Newey távozása fontos, mert szerintem sokan vele kezdtek el dolgozni a Red Bullnál. Már említettem, hogy keringenek önéletrajzok. Ilyen mindig van, de most nagyobb szintű kényelmetlenséget látni. Úgy gondolom, a jövőben a szponzorokkal is nehezebb lesz, mert alaposan megnézik, kivel hozzák hírbe magukat. Trükkös egy helyzet ez.”

„Itt van az egész Verstappen-dráma is” – utalt arra Brown, hogy rendre felröppennek a címvédő holland esetleges átigazolásával kapcsolatos pletykák is. „Marad vagy megy? Maxnak szerződése van, csak az apja annyira szókimondó. A Red Bull egy nagyszerű versenycsapat, de destabilizálódott. Látható ez Newey távozásával. Mint mondtam, egy hihetetlen csapat, csak szerintem már nem annyira erősek, mint korábban. Ha azt nézem, ki van a leginkább lendületben jelenleg, az a Ferrari és a McLaren. Ugyanakkor gyorsan változhatnak a dolgok, szóval két lábbal kell a földön állnunk.”

f1-brown-horner

„Becsuktam a szemem és vártam az ütközést” – Hülkenberg Tsunoda elkerüléséről

Az F1-es Kanadai Nagydíj utolsó köreiben jártunk, amikor a kilencedik helyen haladó Yuki Tsunoda hibázott és átszánkázott a füvön a 8-as kanyarban, éppen a mögötte lévő bolyban autózó Nico Hülkenberg elé visszaforogva a pályára, aki épp csak elkerülte a Visa Cash App RB autóját. A Haas német versenyzője így idézte fel a jelenetsort, amikor arról kérdezték, hogyan kerülte el Tsunodát:

„Egyszerűen nem tudom. Próbáltam reagáltam, próbáltam megállni és elkerülni őt, de millimétereken múlhatott. Nagyon-nagyon közelinek tűnt, ezért becsuktam a szemem és csak vártam az ütközést, de valahogy sikerült szerencsésen megúsznom.”

 

Korábban Alexander Albon nem volt annyira szerencsés, mint Hülkenberg, őt eltalálta a megforgó Carlos Sainz Ferrarija – pedig addig jó versenyt futott a Williamsszel: „Egymást követő két körben ketten is hibáztak ugyanabban a kanyarban. Az elsőnél buktam egy pozíciót, mert el kellett kerülnöm az ütközést, aztán a következő körben jött Carlos megforgása. Arra számítottam, hogy meg fog állni, az első manőveremmel azt is hittem, hogy jó pozícióban vagyok. Aztán láttam, hogy gurul felém és gondoltam, hogy el fogja találni az autóm jobb hátulját. Kicsit utas voltam csak abban a helyzetben, és frusztráló, mert elérhetők voltak a pontok.”

„Toto egója nem fogad el más megoldást, mint Antonelli”

Továbbra sem dőlt el hivatalosan, ki lesz 2025-től a Mercedes másik versenyzője George Russell mellett a távozó Lewis Hamilton helyén. Toto Wolff ugyanakkor az F1-es Kanadai Nagydíj hétvégéjén minden eddiginél egyértelműbbé tette, hogy Andrea Kimi Antonelli a fő jelöltjük: mint fogalmazott, a fiatalokra és kiemelten a Formula-2-ben szereplő 17 éves olaszra szeretnének koncentrálni, hogy őt felkészítsék a Formula-1-es ülésre.

Az 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve úgy véli, ez már egy lefutott meccs – és a Sky Sports F1-nek nyilatkozva azt is elmondta, miért: „Toto Wolff nem fog elfogadni más megoldást, mint Antonellit. Az ajtó bezárult ott. Ez most már Antonelli csapata a jövőre nézve. Évek óta erre készül. Toto Wolff egója is nagy szerepet játszott abban, hogy Antonellit választja. Be akarja bizonyítani a világnak, hogy helyes volt fogadnia a fiatal olaszra, amikor még csak 12 éves volt. Meg akarja mutatni, hogy már akkor látta benne a jövő világbajnokát.”

5-antonelli-2

Decemberi idényrajt, dupla Monaco a Formula-E 2024/2025-ös naptárában

Az FIA Motorsport Világtanácsának keddi ülése után közzétették a Formula-E következő, tizenegyedik szezonjának versenynaptárát. Bár hivatalosan például a jelenlegi idényt is 2023/2024-esnek tekintik, valójában az utóbbi években rendre egyetlen esztendőn belül rendezték az összes futamot. „Jövőre” azonban ez megváltozik, ugyanis az elektromos széria első szezonjainak hagyományát visszahozva már decemberben elrajtol majd az évad – igaz, egyedül a december 7-i Sao Pauló-i verseny lesz az, amelyet idén rendeznek majd.

fe-monaco-start

A versenynaptár másik fő érdekessége, hogy Monacóban dupla fordulót rendeznek majd: ilyesmire először kerül sor bármilyen autósportos széria tekintetében. A menetrendbe visszatér ezen kívül Jakarta, valamint csatlakozik Miami – nem az F1-es utcai pályával, hanem a NASCAR- és IMSA-futamoknak otthont adott Homestead-Miami Speedway révén –, míg a szaúdi Dirijában új nyomvonalat alakítanak majd ki. Egy kérdőjel is maradt még a rekordot jelentő 17 versenyt számláló naptárban: a március 8-i futam helyszíne egyelőre ismeretlen.

formulae-naptar-2025

„Így is legyőztük őket” – Horner visszaszólt a Mercedesnek

Még a Kanadai Nagydíj előtt nyilatkozta azt James Allison, a Mercedes technikai igazgatója, hogy szerinte a Red Bull a legutóbbi fejlesztéseivel inkább visszafejlődött, nem pedig előre – ezzel kicsit felpiszkálta az energiaitalosokat.

„Úgy tűnik, hogy az előrelépésük inkább visszalépés volt. Szóval szurkolunk, hogy ez megzavarja őket. Ha egy fejlesztési csomag nem működik, az megnehezíti az életet, mert abban a pillanatban, hogy már nem bízunk az eszközökben, akkor hátrálni kell, és rengeteg időt lehet ezzel elbukni. Az idő a legnagyobb barátunk, annak elveszítése pedig a legnagyobb ellenségünk” – mondta Allison.

Erre reagált most Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke:

„Még ezzel a visszalépésünkkel is legyőztük az ő előrelépésüket, és megnyertük a futamot” – fogalmazott elég egyértelműen a brit.

„Az utóbbi futamok nehézkesebbek voltak számunkra, de háromból kettőt megnyertünk, pole-ban voltunk Imolában, pole-időt futottunk most is. A Mercedes mindig jól ment a felgumizatlan pályákon, itt nem voltak igazán tempós kanyarok, szóval ez valószínűleg kedvezett nekik. Meglátjuk a következő futamokon, hogy ez kitart-e” – tette hozzá.

f1-horner-redbull

Kanada nem kér a sprintből

Francois Dumontier, a Kanadai Nagydíj promótere elmondta, nem szeretne sprintformátumú versenyhétvégét látni Montrealban.

„A jelenlegi formátumot kedvelem, amikor a szabadedzéseket az időmérő, majd a futam követi. Ez a tradicionális, de megfelelő út” – mondta Dumontier a Journal de Montrealnak nyilatkozva.

Egyes jelentések szerint az F1 egyébként 4 millió dollárt vesz le a promóterektől minden sprinthétvégén – arra hivatkozva, hogy ez a formátum nagyobb értéket teremt a rajongóknak.

„Az F1 azt állítja, hogy mindkét formátumban öt alkalommal látjuk pályán az autókat, de valójában a sprinthétvégék rövidebbek” – tette hozzá Dumontier.

A Haas „komolyan számol” Ocon szerződtetésével

Nem a Ferraritól távozó Carlos Sainz volt a pilótapiac egyetlen szabad portékája, akinek a hétvégén a sajtóban kezdett hízelegni valamelyik csapatfőnök azzal a céllal, hogy istállójához csábítsa őt. Az Enstone-t hosszú évek után elhagyó Esteban Ocon a hírek szerint a Williams kívánságlistáján nem szerepel, de így is van a mezőny hátsó felében olyan alakulat, ahol szívesen látnák a francia pilótát.

ocon-2024-2

A Haas első embere, Ayao Komatsu ugyanis nyíltan kijelentette, hogy számol Ocon szerződtetésével: „Egy tapasztalt, futamgyőztes versenyző, aki dobogókat szerzett és rengeteg pontot. Több csapattal is együtt dolgozott, szóval nagyon tapasztalt, amire szükségünk van, de közben csak 27 éves, még mindig nagyon fiatal. Az elszántsága és a munkamorálja pedig nagyon-nagyon jó. Több jelenlegi pilótával beszélgetünk, tapasztalt és fiatal versenyzőkkel is, de ő mindenképp azok egyike, akikkel igazán komolyan számolok.”

A Haas egyik versenyzője, Nico Hülkenberg már biztosan távozik a szezon végén, az pedig hivatalos bejelentés híján is egyértelműnek látszik, hogy a Ferrari juniorja, Oliver Bearman érkezik a helyére.

komatsu-2024

Le Mans-i előrejelzés: Eső zavarhatja meg a 24 órást

Ezen a héten rendezik a Le Mans-i 24 órás 2024-es kiadását, s az előrejelzések alapján esőre van kilátás, különösen a verseny vasárnapi szakaszában. Az edzéseket és az időmérőket szerdán és csütörtökön rendezik, ekkor még száraz idő várható, a szombat délután négy órától vasárnap délután négy óráig tartó versenyen viszont nagyon jó esély van arra, hogy megérkezik az égi áldás.

lemans-2017

Szombaton már reggelre némi esőt mondanak, a verseny első óráiban viszont csekély sansz van csak arra, hogy nedves legyen a pálya, a hőmérséklet ekkor várhatóan 17 és 19 fok között lesz. Éjszaka egészen 12 fokig csökkenhet a hőmérséklet, az eső viszont nem ekkor érkezik meg a jelenlegi előrejelzések szerint, hanem reggel kilenc óra körül, és egészen a leintésig eltarthat – bár jelen állás szerint nem kell igazán komoly zuhéra számítani, az elhúzódó zápor is megnehezítheti az ekkor már több mint 16 órája folyamatosan versenyző csapatok és pilóták dolgát.

A Le Mans-i 24 órást az idei évben is kiemelt figyelemmel kísérjük a Formula különböző felületein, a héten jelentkezünk egy beharangozó műsorral is, magát a versenyt pedig az első pillanattól az utolsóig szöveges közvetítéssel kísérjük végig.

Horner elszólta magát: Perez csak egy évet kapott?

A Viaplay mikrofonja előtt Christian Horner a Red Bull múlt héten bejelentett két szerződéshosszabbításáról beszélt: Yuki Tsunoda kontraktusában érvényesítettek egy opciót, mely plusz egy évre a Red Bull-családhoz köti a japánt, míg Sergio Perez kétéves hosszabbítást kapott. Vagy nem? Azoknak a felvetéseknek, melyek szerint a kétéves időtartam legjobb esetben is csak egy plusz egy év, táptalajául szolgálhatnak Horner szavai:

horner-montreal

„Úgy döntöttünk, hogy Checóval hosszabbítunk egy évet, de ezzel együtt Yuki opciós jogát is érvényesíteni akartuk. Remekül teljesít a VCARB-nál, így egy újabb évig velünk marad” – mondta Horner, akinek szavaira persze azonnal visszakérdeztek, amire zavartan így felelt:

„Nos, egy meg egy az kettő. Szóval ez egy kétéves szerződés. Ahogy minden szerződésben, ebben is van mindenféle dolog, de ez természetesen a versenyző és a csapat belügye.”

perez-montreal-5

Nézők rohantak a pályára a levezető kör alatt az F1-es Kanadai Nagydíjon, elmarasztalták a promótert

Nézők rohanhattak be a pályára az F1-es Kanadai Nagydíj után még akkor, amikor az autók a levezető körüket futották – emiatt a promótert szinte azonnal berendelték egy elbeszélgetésre az FIA stewardjaihoz.

Az illetékesek a szabály értelmében vétkesnek is találták, hiszen ez nem történhetne meg biztonsági okokból, és ígéretet kellett tennie arra, hogy egy részletes és alapos vizsgálatot folytat le annak érdekében, hogy kiderüljön, pontosan mi és miért történt.

Erről, és a következő biztonsági tervről, a hibák kijavításáról szeptember 30-áig be kell számolnia, és az FIA-val egyeztetnie a továbbiakról – elfogadhatatlan volt a szituáció, ami többször nem történhet meg.

2-friday-canada-2024_resize

„Már majdnem halott volt” – Verstappen lélekjelenléte mentette meg egy mormota életét

A Kanadai Nagydíjon évről évre előfordul, hogy a Notre-Dame-szigeten élő mormoták bukkannak fel a pályán szélén vagy magán az aszfalton – a populáció több tagja el is pusztult már Formula-1-es autó kerekei alatt. Egy fajtársuk is közel került a végzethez, a pálya közepe felé tartott, mikor megjelent Max Verstappen Red Bullja. A holland befelé kormányzott, miközben a mormota is kapcsolt, megfordult és menekülni kezdett a fal felé.

„Már majdnem halott volt” – elevenítette fel a találkozást az FIA-sajtótájékoztatón Verstappen. „Az utolsó sikánhoz közeledve először azt hittem, hogy csak törmelék. Már közel voltam, amikor rájöttem, hogy ’Istenem, ez egy állat!’ Ekkor, az utolsó pillanatban jobbra kormányoztam. Nem tudom, mi lett vele utána. Elütötte közületek valaki, vagy elszaladt?”

A Verstappen mellett ülő George Russell válaszolt, a futam harmadik helyezettje látta, hogy a mormota megmenekült – a brit örült, hogy Verstappen elkerülő manőverével néhány tizedet nyert.

„Szerencsés volt, mert ha eltalál egy autót…” – vette vissza a szót a futamgyőztes. „Tényleg lassítanom kellett, mert kissé lent voltam a száraz ívről. Tavaly egy madár repült neki az autómnak, nem akartam, hogy egy mormota is belepréselődjön. Hódnak neveztem, de mormota volt, nem tudtam pontosan” – zárt Verstappen, majd Russell megjegyezte: „Ha egy hódot ütsz el, az már nagyobb baj.”

Fotó: Red Bull Content Pool

Jamie Chadwick harmadik női versenyzőként győzött az IndyCar előszobájában

Történelmi eredményt hozott az Indy NXT hétvégi fordulója a Road Americán: Jamie Chadwick előbb karrierje első pole-ját szerezte az IndyCar közvetlen előszobájának számító sorozatban, majd vasárnap végig vezetve meg is nyerte a 20 körös versenyt. A W Series háromszoros bajnoka ezzel a harmadik női pilóta lett, aki futamot tudott nyerni a szériában: Ana Beatriz 2008-ban Nashville-ben és 2009-ben Iowában, Pippa Mann pedig 2010-ben Kentuckyban győzött az akkor még Indy Lights névre hallgató bajnokságban. A hivatalosan a Williams F1-es csapatának fejlesztőversenyzőjeként is tevékenykedő Chadwick jelenleg a kilencedik az összetettben, korábban Indianapolisban már egy dobogós helyezést szerzett.

chadwick-indynxt_1

Power két év után nyert újra futamot az IndyCarban – videó

A hétvégén Road Americán vendégeskedett az IndyCar mezőnye, ahol a Penske hármas győzelmét hozta a vasárnapi futam. Elsőként Will Powert intette le a kockás zászló, aki így csaknem két év elteltével, a 2022-es detroiti diadala után tudott ismét nyerni. Josef Newgarden és Scott McLaughlin követte őt a sorban, míg a címvédő Alex Palou negyedik lett, megelőzve Kyle Kirkwoodot és a rajtbaleset miatt hátraeső, de utána szépen felzárkózó Colton Hertát, valamint a Juncos Hollinger Racinggel a legjobb eredményét elérő Romain Grosjeant.

indycar-power-roadamerica

Az említett rajtbalesetben járt amúgy pórul a pole-pozíciós Linus Lundqvist is, őt forgatta meg Marcus Armstrong rögtön az első kanyarban, ahonnan csak a 12. helyig tudott visszakapaszkodni. Az összetettet a verseny előtt vezető Scott Dixon csak 21. lett, ennek köszönhetően a győztes Power a tabellán is az élre állt, sőt a hatszoros bajnokot Palou is átlépte. Íme, a verseny videós összefoglalója:

 

A futam végeredménye:

1. Will Power Penske  
2. Josef Newgarden Penske 3.2609
3. Scott McLaughlin Penske 8.0148
4. Alex Palou Ganassi 16.7118
5. Kyle Kirkwood Andretti 24.8662
6. Colton Herta Andretti/Curb-Agajanian 28.3782
7. Romain Grosjean Juncos Hollinger 29.2710
8. Pato O’Ward McLaren 30.3109
9. Marcus Ericsson Andretti 35.6260
10. Graham Rahal RLL 42.8394
11. Christian Lundgaard RLL 46.4444
12. Linus Lundqvist Ganassi 46.8107
13. Theo Pourchaire McLaren 54.5282
14. Felix Rosenqvist Meyer Shank 59.2412
15. Santino Ferrucci Foyt 1'03.7336
16. Pietro Fittipaldi RLL 1'04.7161
17. Sting Ray Robb Foyt 1'08.4389
18. Alexander Rossi McLaren 1'15.0426
19. Helio Castroneves Meyer Shank 1'15.6918
20. Christian Rasmussen Carpenter 1'19.0701
21. Scott Dixon Ganassi 1'24.4754
22. Luca Ghiotto Coyne/WR 1'40.1612
23. Nolan Siegel Juncos Hollinger 1 kör
24. Rinus VeeKay Carpenter 2 kör
25. Jack Harvey Coyne 4 kör
26. Marcus Armstrong Ganassi Kiesett
27. Kyffin Simpson Ganassi Kiesett

Mindkét Stake a bokszból vág neki a futamnak, módosult az F1-es Kanadai Nagydíj rajtrácsa

Két órával a montreali futam előtt az FIA publikálta a Formula-1-es Kanadai Nagydíj végső rajtsorrendjét. Ebben pedig van változás az előzetes verzióhoz képest, ugyanis mindkét Sauber-pilóta, Valtteri Bottas és Guanyu Zhou a bokszutcából vág majd neki a versenynek a 17., illetve 19. rajthely helyett. A Stake ugyanis mindkettejük autóján módosított ugyanis a hátsó szárny specifikációján, ami a parc fermé-szabályok megsértésének minősül.

A döntés kedvezményezettje az így a 17. helyre előlépő Nico Hülkenberg, valamint a 18. rajthelyet megkaparintó Esteban Ocon – aki egyébként egy öthelyes hátrasorolást hozott magával Monacóból. A teljes módosított rajtrács ide kattintva tekinthető át.

f1-sauber-montreal-pit

Viharok és felhőszakadások zavarhatják meg az F1-es Kanadai Nagydíjat

A Formula-1-es Kanadai Nagydíj egész hétvégéjén beszédtémát jelent az időjárás a jósolt esőzések miatt. A pénteki szabadedzéseket befolyásolta is a csapadék, szombaton viszont a 80 százalékos valószínűség ellenére sem érkezett néhány cseppnél több eső az időmérőn. Vasárnapra eredetileg kisebb valószínűséggel vártak égi áldást, a legfrissebb előrejelzések azonban már mást mutatnak.

Ami már tény, hogy helyi idő szerint délelőtt esett az eső Montrealban, a ferraris betétsorozat versenyére vizes pályán került sor. A RacingNews365.com információi és az előrejelzések szerint igazából csak az a kérdés, hogy ez az eső mikor tér vissza a pálya környékére: már a futam előtt vagy „csak” közben. Ráadásul úgy fest, hogy ezúttal komoly esőzésre és viharokra lehet kilátás, ami nemcsak a stratégiákat, hanem akár az eredeti időtervet is boríthatja – igaz, a 2011-es négyórás őrület biztosan nem ismétlődik meg az azóta bevezetett háromórás abszolút időlimit miatt…

f1-hamilton-mercedes-kanada-eso

Ez már a 16. holtversenyes pole volt az F1 történetében

George Russell és Max Verstappen ezredmásodpercre azonos időt futott a Formula-1-es Kanadai Nagydíj időmérőjének utolsó felvonásában. A szabályok értelmében az döntött a Mercedes-pilóta javára, hogy ő érte el előbb az eredményt (ez nem minden szériában van így amúgy: a MotoGP-ben például ilyenkor a második leggyorsabb körök rangsorolnak). Azt persze sokan egyből tudták, hogy az 1997-es évadzáró jerezi Európai Nagydíj óta először volt holtverseny a pole-pozícióért folytatott csatában – akkor Jacques Villeneuve, Michael Schumacher és Heinz-Harald Frentzen is 1:21,072-t jegyzett –, viszont valójában a mostani nem a második, hanem már a 16. alkalom volt, hogy egál alakult ki egy kvalifikáció végén az élen!

f1-russell-verstappen-mercedes-kanada

Persze a „turpisság” egyértelmű: az F1 történetében sokáig csak másodpercekre vagy tizedmásodpercekre kerekítették a köridőket, így értelemszerűen sok korábbi holtverseny valójában nem is volt annyira szoros, mint az 1997-es jerezi vagy a most szombati eset. A három tizedesjegyig történő mérést csak a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján vezették be, azóta tényleg csupán kétszer fordult elő egál. Az összes esetet az alábbi táblázatban szedtük össze a RaceFans.net és a RacingNews365.com szaklapok gyűjtése révén – mint látható, a Brit Nagydíjak kifejezetten sokszor voltak helyszínei a hasonló jelenségeknek, és volt versenyző, aki több holtversenyben is érintett volt annak jó vagy rossz oldalán:

Nagydíj Pálya Pole-pozíciós Egált elérő többi versenyző Köridő
1950 Belga Nagydíj Spa-Francorchamps Giuseppe Farina Juan Manuel Fangio 4:37
1952 Brit Nagydíj Silverstone Giuseppe Farina Alberto Ascari 1:50
1955 Monacói Nagydíj Monte-Carlo Juan Manuel Fangio Alberto Ascari 1:41.1
1956 Brit Nagydíj Silverstone Stirling Moss Juan Manuel Fangio 1:41.0
1958 Portugál Nagydíj Porto Stirling Moss Mike Hawthorn 2:34.2
1959 Holland Nagydíj Zandvoort Jo Bonnier Jack Brabham 1:36.0
1959 Brit Nagydíj Aintree Jack Brabham Roy Salvadori 1:58.8
1961 Holland Nagydíj Zandvoort Phil Hill Wolfgang von Trips 1:35.7
1961 Brit Nagydíj Aintree Phil Hill Richie Ginther 1:58.8
1968 Kanadai Nagydíj Mont Tremblant Jochen Rindt Chris Amon 1:33.8
1970 Dél-afrikai Nagydíj Kyalami Jackie Stewart Chris Amon 1:19.3
1970 Brit Nagydíj Brands Hatch Jochen Rindt Jack Brabham 1:24.8
1971 Brit Nagydíj Silverstone Clay Regazzoni Jackie Stewart 1:18.1
1974 Brit Nagydíj Brands Hatch Niki Lauda Ronnie Peterson 1:19.7
1997 Európai Nagydíj Jerez Jacques Villeneuve M. Schumacher, H-H. Frentzen 1:21.072
2024 Kanadai Nagydíj Montreal George Russell Max Verstappen 1:12.000