DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 9. szerda

Minden eddiginél korábban megjelenik az F1 24-es videojáték – videó

Az EA Sports az új Formula-1-es szezon előestéjén bejelentette, hogy minden eddiginél korábban, már május 31-én érkezik majd a 2024-es hivatalos Formula-1-es videojáték, az F1 24. Túl sok részletet egyelőre nem árultak el róla, csupán annyit, hogy átalakították és kijavították benne a karriermódot. Egy rövid kedvcsináló viszont már érkezett is a játékhoz:

Mesterséges intelligenciával győzné le a gyűlölködőket az F1

Az FIA hivatalos közleményben jelezte, hogy a közelmúltban tapasztalt online zaklatások miatt egy mesterséges intelligenciát használó szoftver segítségével próbálják meg kiszűrni a jövőben a nemkívánatos hozzászólásokat a közösségi médiában és a különböző internetes felületeken. A programot az Arwen fejlesztette ki, a próbaidőszak alatt pedig nagyjából 70%-kal csökkentették a rasszista, gyűlöletkeltő és egyéb kommentek számát.

Egy másik fontos hír az F1 vezetőségével kapcsolatban, hogy a Racing News 365 értesülései szerint az év végén megszűnik az együttműködés a Formula-1 és az Emirates között, amely 2013 óta volt a száguldó cirkusz partnere. Az egyezség állítólag azért ér véget, mert az F1 az eddig 25 millió dolláros szerződési díj dupláját szerette volna kipréselni a légitársaságból, ám a hírek szerint már meg is találta az Emirates utódját a vezetőség.

 

Eső kavarhatja meg a lapokat a brazil időmérőn és sprinten

Interlagosban nem ritka, hogy esik az eső, amikor a Formula-1-es mezőny ott versenyez, s az előrejelzések szerint jó esély van rá, hogy az előttünk álló hétvégén is találkozzanak csapadékkal az istállók. Pénteken egész nap felhős időre van kilátás, s főleg délután és este van esély esőre – azaz amikor a szabadedzést és az időmérőt rendezik. Szombatra még rosszabb körülményeket prognosztizálnak az időjósok, ugyanis az FP2 és a sprint idején is zivatarra és viharra lehet kilátás. Vasárnapra már javulhat a helyzet, bár az előrejelzések szerint a csapadékot a nagydíj délutánján sem lehet kizárni.

eso-f1-dppi-2022

fotó: DPPI

Sargeant ismét beülhet a Williamsbe

A Williams csapatfőnöke, Jost Capito még az USA Nagydíj előtti sajtótájékoztatón jelentette be, hogy Logan Sargeant váltja majd Nicholas Latifit a követező szezonban, amennyiben összegyűjti a szükséges szuperlicensz pontokat az idény hátralévő részében. A grove-iaknak nincs is B tervük arra az egyébként valószínűtlen esetre, hogyha az amerikai versenyző elbukna e tekintetben, így logikusnak tűnhet a Williams újabb lépése.

A csapat ugyanis egy sajtóközleményben jelentette be, hogy ugyan már letudták a két kötelező fiatal versenyzős szabadedzést - hiszen Sargeant már Austinban és Mexikóvárosban is beülhetett az FW44-esbe - a Brazil Nagydíj második gyakorlásán ismét lehetőséget kap Logan Sargeant, ahogyan a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjon is átveheti majd Alexandor Albon autóját hatvan percre.

A BMW-vel állhat rajthoz Le Mans-ban Valentino Rossi?

Valentino Rossi a tavalyi szezon végén intett búcsút 26 szezon és kilenc vb-cím után a motorversenyzésnek. Az olasz persze nem akasztotta szögre teljesen a bukósisakot, hiszen kettőről négy kerékre váltott: a GT World Challenge Europe-ban állt rajthoz a Team WRT Audijával, s ahogy haladt előre az idény, egyre biztatóbbá is vált a teljesítménye. A Doktor 2023-ban is ugyanitt fog szerepelni, ugyancsak a WRT színeiben, ám immár BMW M4 GT3-as volánjánál, miután az alakulat hosszú évek után márkát váltott.

Ez pedig a híresztelések szerint megnyithatja az utat Rossi előtt élete egyik nagy álmának beteljesülése felé. A 43 éves versenyző mindig is szeretett volna elindulni az autós Le Mans-i 24 óráson, ahova a BMW a tervek szerint a 2024-es esztendőben – a teljes Endurance-világbajnoki szezonnal együtt – visszatér az új M Hybrid V8 LMDh-autóval, amellyel jövőre az IMSA-ban már rajthoz állnak. A The Race úgy tudja, hogy az olasz – aki a MotoGP valenciai évadzáróján maga is elismerte, hogy a bajorok gyári versenyzője lesz jövőre – is esélyes arra, hogy helyet kapjon a BMW hiperautós WEC-felállásában 2024-ben, amennyiben a következő szezonban jól teljesít a GT3-as versenygéppel. Rossi elmondta: bízik benne, hogy tudnak egy tesztet szervezni, amelyen kipróbálhatja a BMW LMDh-gépét, de hozzátette, hogy tisztában van vele, hogy óriási kihívást jelent, hogy olyan szintre jusson versenyképesség terén, hogy a Le Mans-i 24 óráson is részt vegyen.

rossi-gt-insta-1

Senna hazai győzelme, Montoya előzése, a Ferrarik ütközése – drámai pillanatok Interlagosból

Számos emlékezetes pillanatot produkált története során a Formula-1-es Brazil Nagydíj, ezekből válogatott össze néhányat az F1 hivatalos YouTube-csatornája – és olyanok, mint a 2008-as évadzáró, be sem kerültek az összeállításba. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

brazil-moments-f1-video

Bagnaia nem zárta ki, hogy visszahoz egy tíz éve nem látott szokást

Sok más szériához hasonlóan a MotoGP-ben is a regnáló világbajnok előjoga, hogy a címvédő idényében az 1-es rajtszámot használhatja. Az utóbbi tíz évben azonban senki nem élt ezzel: legutóbb 2012-ben Casey Stoner versenyzett 1-essel, azóta viszont sem Marc Marquez, sem Jorge Lorenzo, sem Joan Mir, sem Fabio Quartararo nem használta azt (pedig Lorenzo az első, 2010-es címe után még felrakta a Yamahájára). Ennek fő oka az, hogy a versenyzőkhöz gyakran szorosan kapcsolódik a rajtszámuk – gondoljunk csak Valentino Rossi 46-osára vagy Marquez 93-asára –, így attól világbajnokként sem válnak meg (amiben persze üzleti érdekek is szerepet játszhatnak, hiszen számos rajongói terméken is megjelennek a rajtszámok).

Természetesen az újdonsült világbajnok, Francesco Bagnaia sem kerülhette ki az ezzel kapcsolatos kérdést – és ami a legérdekesebb: az olasz nem zárta ki, hogy jövőre az 1-est láthatjuk majd a Ducatiján! „Örülök, hogy ilyen problémáim lehetnek! Őszintén, ezt alaposan át kell gondolnom, mert nyilván nem mindenki használhatja az 1-est. Az 1-es rajtszám nagy nyomást helyez rád. Mindig is elbűvöltek az 1-essel versenyző motorosok. Meglátjuk, nehéz választani” – fogalmazott a motoros. Bagnaia a MotoGP-ben 63-assal versenyez, de a Moto2-ben még 42-essel lett világbajnok, a Moto3-ban pedig 4-essel és 21-essel is láthattuk, csak ezek mind foglaltak voltak, amikor megérkezett a királykategóriába.

bagnaia-1es-rajtszam-dppi

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Milyen étkezések tartoznak a költségsapka hatálya alá?

Néhány hete derült ki, hogy a Red Bull valóban átlépte a költségvetési limitet a 2021-es Formula-1-es szezon. Az 1,6 százalékos túlköltekezés egyik legtöbbször kiemelt tétele az étkeztetés volt. Bár az FIA nem közölt pontos részleteket arról, hogy ez mit is jelentett a gyakorlatban, most egy másik csapatnak a vezetője, a Williamst irányító Jost Capito rávilágított, milyen apróságok döntik el pillanatnyilag azt, hogy mit kell beleszámolni a költséglimitbe és mit nem:

„Trükkös ez. Ha például egy csapat este a paddockban található hospitalityjében vacsorázik, akkor az a költségsapka hatálya alá esik. Ha a pályán kívül, egy étteremben esznek, akkor az nem” – magyarázta Capito a Motorsport-Total.com hasábjain. „Ezeket a dolgokat még mindig tisztázni kell a szabályzatban. A csapat számára sokkal olcsóbb, egyszerűbb és kevésbé komplikált, ha a saját hospitalityjében eszik, és a kockázat is kisebb. Mégsem lehet ezt megtenni, mert az beleszámít a költséglimitbe, ha a pályán kívül eszel, az pedig nem. Ez tudott, és dolgoznak is a problémán, jövőre már más lesz a helyzet. Vannak változtatások, amelyekben a csapatok egyetértenek és dolgoznak rajta, és ez nyilván szükséges is. A költségplafonra vonatkozó szabályok annyira összetettek, hogy képtelenség elsőre mindent megfelelően csinálni, és biztos vagyok benne, hogy az évek során javulni fog a helyzet.”

f1-hospitality-dppi-2022

fotó: DPPI

Erős hétvégét vár Brazíliában a Haas csapatfőnöke

Jó teljesítményre számít a Sao Pauló-i Nagydíj hétvégéjén Günther Steiner. Az amerikai istálló csapatvezetője izgatottan várja az év utolsó sprintfutamát, mivel a formátum eddig kedvezett nekik az idén. „Ausztriában és Imolában idén a sprintfutamon és a nagydíjon is pontot szereztünk, amivel nagyon elégedett voltam. Szeretném, ha több sprintversenyt rendeznénk, mert az egész versenyhétvégét érdekesebbé teszi” – idézte őt a csapat hivatalos előzetese, melyben azt is elmondta, hogy véleménye szerint látható előrelépés történt az autóval kapcsolatban, ezért úgy érzi, a javuló tendencia jövőre is folytatódni fog.

Ezért szeretik annyira a brazilok Hamiltont Fittipaldi szerint

Lewis Hamilton rengeteg rajongót szerzett magának 2007 óta Brazíliában, miközben számára is fontos ez a nemzet, hiszen annak idején Ayrton Senna rajongójaként szeretett bele a sportágba. A minap ráadásul abban az elismerésben részesült, hogy az ország tiszteletbeli állampolgára lett, ennek kapcsán pedig Emerson Fittipaldi mondta el véleményét arról, miért is szeretik ennyire hazájában a brit versenyzőt.

„Azt hiszem, Lewis a kezdetektől fogva mindig is azt nyilatkozta, hogy ő a legnagyobb Ayrton Senna rajongó, és tavaly a brazil zászlóval ünnepelt. Ezzel sok brazil szívet megérintett. Ayrton temetőjét is meglátogatta, hogy tisztelegjen előtte, amikor először vagy másodszor járt az országban. Azt hiszem, ezekért is kedvelik őt annyira” – mondta el a Vegasinsider.com kérdésre a kétszeres világbajnok.

Ha lemaradtál a NASCAR Cup Series szezonzáró futamáról, most pótolhatod!

Brad Keselowski autója lángokban állt, Chase Elliott a falnak csapódott, Christopher Bell és Ross Chastain kerékcseréjét elrontották a szerelők, Joey Logano pedig a futam középső szakaszában majdnem kifogyott az üzemanyagból, mégis övé lett a bajnoki cím 2022-ben. Az alábbi összefoglalóban megtekinthetők a Phoenix Racewayen rendezett futam legfontosabb momentumai.

Közel tíz percben a MotoGP fordulatos 2022-es szezonja – videó

A hétvégi Valenciai GP-vel véget ért a motoros királykategória idénye, s máris elkészült a hivatalos évösszefoglaló klip, benne a legfontosabb csatákkal, esésekkel, drámákkal és fordulatokkal:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Russell: Versenyzőként nem lesz a legizgalmasabb a Las Vegas-i pálya

2023-ban Las Vegasban is versenyezni fog a Formula-1 mezőnye, a bő egy év múlva esedékes első futam előtt pedig a hétvégén bemutatót tartott néhány pilóta a legendás Stripen, amely a vonalvezetésnek is a részét képezi majd. Köztük volt George Russell is, aki azonban felemás véleménnyel van a leendő pályáról: szerinte versenyzőként nem ez lesz a legélvezetesebb nyomvonalú helyszín – aminek viszont mi, szurkolók örülhetünk, hogy a Mercedes britje úgy érzi, előzésből és látványos versenyzésből nem lesz hiány a futamon:

„Sosem könnyű Formula-1-es autót vezetni egy ilyen gyors pályán. Azt gondolom, valószínűleg nem ezen lesz a legizgalmasabb a vezetés. Viszont a nézőknek jó lehet: úgy érzem, jó versenyre, előzésekre és szórakoztatásra tervezték ezt a pályát. És úgy gondolom, a vasárnap rendkívül izgalmas lesz számunkra. De hogy őszinte legyek, ez nem is igazán érdekel, amíg mi vagyunk elöl” – fogalmazott a RaceFans.net által idézett Russell, aki vélhetően csak megszokásból mondott vasárnapot, hiszen Las Vegasban egyedülálló módon helyi idő szerint szombaton este rendezik majd a versenyt.

russell-las-vegas-f1-bemutato

Fotó: F1

A Fekete Párduc második részét promózza brazíliai sisakjával Sergio Perez

Különleges festésű bukósisakban fog versenyezni a hétvégi Brazil Nagydíjon Sergio Perez: a Red Bull pilótája a Fekete Párduc héten debütáló második részének apropóján készített speciális dizájnt. A Marvel szuperhősfilmjében játszik például a mexikói Tenoch Huerta is, akit Perez személyesen is ismer.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Checo Pérez (@schecoperez) által megosztott bejegyzés

Ilyen még sosem fordult elő az IndyCar és NASCAR történetében

Joey Logano a Team Penske harmadik bajnoki címért szerezte a NASCAR Cupban, szeptemberben pedig Will Power ugyancsak az amerikai topcsapatot juttatta 17. IndyCar-bajnoki címéhez. A fél évszázada működő csapat azonban még sosem nyerte meg a két szériát ugyanabban az évben – a bravúr korábban egyetlen másik istállónak sem sikerült   

Itt a Porsche autója a 2022-23-as szezonra

Bemutatta a Porsche hivatalos autóját, a 99X Electricet a következő Formula-E-szezon előtt. A német alakulat 2023-ban az Antonio Felix da Costa – Pascal Wehrlein pilótapárossal vág neki az elektromos szériának, amely immár az új, harmadik generációs autókkal indul útnak január 14-én Mexikóban.

Wehrlein a harmadik évét kezdi annál az istállónál, amellyel tavaly nem csak saját, de a gárda első győzelmét is szerezte az FE-ben. Új csapattársa, aki a rutinos André Lotterert váltja, a 2020-ban a DS Techeetah színeiben bajnoki címet szerző da Costa lesz. „Az új autónk egy nagy előrelépés. Könnyebb és erősebb, mint az elődje – már ez mosolyt csal egy pilóta arcára” – mondta a portugál. A szezon december 13-án kezdődik a valenciai tesztekkel.

Steiner és Gordon Ramsay találkoztak, de melyikük káromkodik többet?

Az Instagram-sztorijában tette fel a kérdést egy szavazás formájában Gordon Ramsay sztárséf, aki eddig 17 éttermével szerzett Michelin-csillagot. Nem véletlen az F1-es kötődés, hiszen a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner a minap Ramsay egyik éttermében vacsorázott, s fogalmazzunk úgy, hogy mindketten szeretik kimondani a véleményüket. A sztárséf fel is tette a kérdést: melyikük használja többet az f betűs szót? Szerintetek?

 

Hamilton a brazil képviselőházban kapta meg a tiszteletbeli állampolgárságot

Áprilisban volt hír, hogy Brazíliában javasolták, Lewis Hamiltont tüntessék ki az ország tiszteletbeli állampolgárságával – a brit ismerten szereti Brazíliát, a Sao Paulóban szerzett 2021-es győzelmét pedig brazil lobogóval ünnepelte. A hétszeres világbajnoknak júniusban megszavazták a tiszteletbeli állampolgárságot, melyet hivatalosan a hétvégi Sao Pauló-i Nagydíj előtt kapott meg egy ceremónia keretében.

Hamiltonnak Brazíliavárosban, a képviselőház teli gyűléstermében adták át Brazília érdemérmét, valamint egy oklevelet. A Mercedes versenyzője köszönőbeszédében a Reuters szerint brazíliai emlékei közül a 2021-es nagydíjat emelte ki, „életem egyik legkülönlegesebb pillanatát”, a kitüntetést példaképének, Ayrton Sennának ajánlotta, valamint arról beszélt, hogy az amazóniai esőerdő meglátogatása egyik álma. „Most már egy vagyok közületek” – fogalmazott Hamilton.

25 éve nem láttunk olyat, amit a Red Bull idén elért

Utoljára az 1997-es szezonban esett meg, hogy az év végén a konstruktőri bajnoki címet elnyerő istálló mindkét autója kiessen a szezonnyitó futamon. Akkor a Williams kezdett egy dupla nullázással, miután Heinz-Harald Frentzen fékhiba miatt kényszerült kiállni a versenyből három körrel a vége előtt, Jacques Villeneuve pedig - aki a szezon végén maga is világbajnok lett, csakúgy mint Verstappen - már a rajtnál kiesett, mivel Eddie Irvine rosszul mérte fel a féktávot és kiütötte a kanadait, valamint Johnny Herbertet is. Végül azonban Villeneuve-ék győzelemre vezették az FW19-et.

Aki még ehhez hasonló tartalmakra kíváncsi, annak érdemes csatlakozni a Formula Retro nevű Facebook-csoportunkhoz.  

 

Az F3 ezüstérmese a szezonzárón már az F2-ben indul

A Trident hétfőn jelentette be, hogy Zane Maloney a csapat színeiben debütál a Formula-2-ben szezonzáró versenyhétvégén. A 19 éves barbadosi pilóta az idei F3-as szezont másodikként zárta, mindössze öt ponttal lemaradva a bajnok Victor Martins-től. Az első szezonját sorozatban három főfutamon aratott győzelemmel záró Maloney Calan Williams helyét veszi át Richard Verschoor mellett Abu Dhabiban.

„Nagyon várom Abu Dhabit. Lehetőségem lesz tanulni a szezon vége előtt, és felkészíteni magamat arra, ami a jövőben rám vár. Jó évem volt a Tridenttel, igazi megtiszteltetés, hogy még egy versenyen részt vehetek velük” – nyilatkozta a korábbi brit Formula-4-es bajnok. Az olasz csapat mindkét ülése kiadó még a 2023-as Formula-2-es szezonra. 

Soha nem látott szériát tett teljessé Bagnaia vb-címe a MotoGP-ben

Több szempontból is érdekes statisztikailag Francesco Bagnaia vb-címe, hiszen 13 év után lett az első olasz és 15 esztendő elteltével az első ducatis versenyző, aki csúcsra ért a MotoGP-ben (Valentino Rossi, illetve Casey Stoner volt az „elődje” az egyes esetekben), az pedig utoljára 50 éve fordult elő, hogy olasz versenyző olasz motoron nyerjen világbajnokságot (1972-ben Giacomo Agostini MV Agustával győzött).

Az is érdekes, hogy az elmúlt négy évben négy különböző motoros nyerte a címeket, amire legutóbb 1998 és 2001 között volt példa Mick Doohan, Alex Crivillé, Kenny Roberts Jr. és Valentino Rossi révén. Ezúttal viszont ráadásul négy különböző motorral diadalmaskodtak, hiszen 2019-ben Marc Marquez Hondán, 2020-ban Joan Mir Suzukin, 2021-ben Fabio Quartararo Yamahán, idén Bagnaia pedig Ducatin lett világbajnok – márpedig ilyen változatos szériára még soha nem volt példa a királykategória 1949 óta íródó történetében.

bagnaia-ducati-vb-1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!