DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 25. szerda

Nem büntették meg Sainzot, megtarthatja 9. helyét

A Spanyol Nagydíj utolsó körében a spanyol pilóta túlzottan agresszívan esett be Danyil Kvjat mellé a célegyenes végén, átvágta az első kanyart, és nem adta vissza a 9. pozíciót az orosz pilótának. A versenybíróság a sportszabályzat 20.2-es cikkelyére hivatkozva azért nem adott büntetést Sainznak, merta kanyarba fordulva már előrébb volt autójával, mint Kvjat - így az eredmény hivatalosnak számít, a spanyol pilóta két pontot zsákmányolt manőverével, Kvjatnak pedig be kellett érnie a 10., utolsó pontszerző pozícióval.

Tévedésből a rajtrácsra hajtott Stroll, de megúszta büntetés nélkül

Érdekes jelenet játszódott le még az F1-es USA Nagydíj startja előtt: a parc fermé-szabályok megszegése miatt bokszutcai rajtra kárhoztatott Lance Stroll a bokszból kivezető ismerkedő köre – amelyre a bokszból indulóknak is van lehetősége – végén tévedésből nem fordult vissza a bokszutcába, hanem a rajtrácsra hajtott.

„Boksz, Lance, boksz, boksz” – szólt neki a mérnöke, de már későn: „Ah, a francba, már a rajtrácson vagyok” – reagált a kanadai. Az Aston Martin szerelői aztán visszatolták a bokszutcába Strollt, aki a versenyt végül előbb a kilencedik helyen fejezte be, majd Lewis Hamilton és Charles Leclerc kizárása miatt előrelépett a hetedik pozícióba.

A verseny előtti incidenst azért vizsgálták a felügyelők, ám a stewardok végül nem büntették sem Strollt, sem az Astont: indoklásuk szerint bár az előírt procedúrát nem követték, nem történt nyilvánvaló szabálysértés ezzel.

f1-stroll-aston-austin

NASCAR: Bell óriásit hajrázott, Larson hatalmasat hibázott

A Homestead-Miami Speedwayen rendezték meg a legjobb nyolc közötti harc utolsó előtti állomását a Cup Seriesben. Kyle Larson már biztonságban érezhette magát az egy héttel korábbi futamgyőzelmének köszönhetően, hiszen ezzel biztosan kvalifikálta magát a bajnoki fináléba, ennek ellenére a Hendrick Motorsports pilótája elég sokáig dominálta a 267 körös versenyt.

A 2021-es bajnok az első szakaszt simán megnyerte, a másodiknál viszont már komoly kihívója akadt Ryan Blaney, valamint a csapattárs, William Byron személyében. Ezt az etapot végül Blaney nyerte meg, majd következett a harmadik, ami jó néhány drámai pillanatot hozott magával. Az első komoly incidensre 55 körrel a leintés előtt került sor, amikor Blaney elindult a pitbe, Larson pedig követte őt. A 12-es autó pilótája még éppen a vonal előtt fékezett hatalmasat, hogy elkerülje a gyorshajtást, ez viszont megzavarta Larsont, aki egyenesen a bejáratnál elhelyezett hordóknak hajtott. Az eset következtében nem csak az 5-ös autó versenye ért véget, de piros zászlóra volt szükség, hogy helyrehozzák a pályát.

A folytatás is eseménydús maradt, mivel egy kör sem telt el az újraindítás után, amikor Ross Chastain, John Hunter Nemechek és JJ Yeley akadtak össze, utóbbi pilóta pedig hatalmas erővel csapódott a falba. A következő restart után viszont már az élmezőny csatáiról szólt a futam, előbb Blaney bonyolódott hatalmas harcba Denny Hamlin ellen, majd ezt használta ki a kiváló tempót autózó Christopher Bell. A 20-as pilótájának egy igazi hullámvasút volt a versenye, hiszen a 13. helyről rajtolt, egy adott ponton pedig a lekörözéstől sem állt távol, mégis megkaparintotta a vezetést, amit a leintésig már csak egyszer engedett ki a kezéből, de végül sikerült felülkerekednie a Byron elleni harcban, így a futamgyőzelem is az övé lett.   

Bell ezzel a második biztos résztvevője lett a döntőnek, noha a csapattársak drámája miatt egy ponton úgy tűnt, katasztrofális véget érhet a Joe Gibbs Racing versenye. Hamlin ugyanis a Blaney elleni harc közben csapta falnak a versenygépét, míg a pole-pozícióból induló Martin Truex Jr. autója ezzel majdnem egyszerre adta meg magát motorhiba miatt. A folytatás a Martinsville Speedwayen következik október 29-én, ami egyben az utolsó esély lesz a döntőbe kerülésre.  

A kizárások nagy nyertese: meglett Sargeant első pontja

Az utóbbi versenyhétvégék mély hullámvölgye után éppen az USA Nagydíjon szerezte meg F1-es pályafutása első pontjait Logan Sargeant – a leintést követően négy órával, Lewis Hamilton és Charles Leclerc diszkvalifikálása után az eredetileg elért 12.-ről a 10. helyre lépett előre.

„Csodálatos hazai pályán megszerezni első F1-es pontom egy ilyen kihívást jelentő hétvége befejezéseként” – nyilatkozta az eredménymódosítás után Sargeant. „Nagyon büszke vagyok a csapatra és magamra is a kemény munkáért és fejlődésért, amit ebben a szezonban tettünk.”

A mezőny egyetlen tagjának, akinek még nem biztos 2024-es helye, nem csupán a kizárások, de a bokszutcai rajtok is kezére játszottak Texasban, így indulhatott az utolsó helyett a 16. rajtkockából. Az amerikai a rajt után veszített pár pozíciót, mikor az egyik magas rázókőre hajtva bekapcsolt a lefulladásgátló, de elégedett volt a sprint utáni kisebb beállításmódosításokkal, a tempóval és saját vezetésével is: három versenyző mögötte végzett, Hülkenberget öt körrel a vége előtt előzte meg a végül pontot érő 12. helyért.

Felhergelt Verstappen, szarvasmarha a paddockban – F1-es USA Nagydíj, vasárnap

Max Verstappen idei 15. győzelmét hozta Austin, de nem volt sétagalopp a holland számára az újabb siker, míg a futam után néhány órával Lewis Hamiltont és Charles Leclerc-t is kizárták technikai szabálytalanság miatt. A versenynap fő sztárja azonban egy négylábú volt a helyszínen – Mészáros Sándor jelentkezik a COTA-ról:

Hangos pfújolást kapott Verstappen az austini dobogón

A díjátadó során több alkalommal is felharsant a "Checo, Checo" rigmus a szurkolók részéről, de emellett több alkalommal behallatszott az erős pfújolás is, amit Max Verstappen kapott. Később a holland a Viaplay-nek nyilatkozva így reflektált arra, hogy zavarta-e a reakció: "Nem, nem. Végső soron én viszem haza a trófeát, szóval részemről ez rendben van."

A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető az esetről!

maxresdefault_8

A Red Bullnál debütál az F1-ben a Formula-E idei bajnoka

Minden F1-es csapatnak két első szabadedzést kötelező újonc pilótának adnia a szezon során, és a legtöbb istálló Mexikót és Abu Dhabit választotta: a szezon végén már kisebb ennek a jelentősége, és ezek azok a helyszínek, amelyeken nem rendeznek sprintet.

A Red Bull érdekes módon úgy döntött, hogy a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjon egyszerre tudja le mindkét feladatát: az egyik autót a juniorjuk, Isaac Hadjar vezeti majd, a másikba pedig némi meglepetésre a Formula-E idei bajnokát, Jake Dennist ültetik be, vagyis sem Max Verstappen, sem Sergio Perez nem vezet majd a kérdéses gyakorláson.

Dennis az idei eredményeivel jogosultságot szerzett magának az F1-es szuperlicenszhez, és 2018 óta hivatalosan a Red Bull szimulátorversenyzője, aki abban az évben ülhetett is egy korábbi F1-es autóban Barcelonában és a Hungaroringen. F1-es hétvégén azonban most először juthat lehetőséghez.

f1-jakedennis-redbull-fe

Este megelőzheti az Astont a McLaren: így áll az F1-es pontverseny az USA Nagydíj sprintje után

A szombati sprinten Lewis Hamilton tovább közeledett Sergio Perezhez, Pierre Gasly megelőzte Lance Strollt, az Aston Martin előnye pedig alig hat pontra csökkent a McLarennel szemben, és mivel Lando Norris a második helyről rajtol, miközben a két Aston a bokszutcából, jelenleg jó esély van rá, hogy este már a negyedik helyen állnak majd a wokingiak. 

Így állnak a tabellák a sprintfutam után és a 21:00-kor kezdődő nagydíj előtt:

VERSENYZŐK   CSAPATOK
1. Max Verstappen Red Bull-Honda RBPT 441   1. Red Bull-Honda RBPT 669
2. Sergio Perez Red Bull-Honda RBPT  228   2. Mercedes 334
3. Lewis Hamilton Mercedes 201   3. Ferrari 307
4. Fernando Alonso Aston Martin-Mercedes 183   4. Aston Martin-Mercedes 230
5. Carlos Sainz Ferrari 156   5. McLaren-Mercedes 224
6. Charles Leclerc Ferrari 151   6. Alpine-Renault 92
7. Lando Norris McLaren-Mercedes 141   7. Williams-Mercedes 23
8. George Russell Mercedes 133   8. Alfa Romeo-Ferrari 16
9. Oscar Piastri McLaren-Mercedes 83   9. Haas-Ferrari 12
10. Pierre Gasly Alpine-Renault 48   10. AlphaTauri-Honda RBPT 5
11. Lance Stroll Aston Martin-Mercedes 47        
12. Esteban Ocon Alpine-Renault 44        
13. Alexander Albon Williams-Mercedes 23        
14. Valtteri Bottas Alfa Romeo-Ferrari 10        
15. Nico Hülkenberg Haas-Ferrari 9        
16. Guanyu Zhou Alfa Romeo-Ferrari 6        
17. Yuki Tsunoda AlphaTauri-Honda RBPT 3        
18. Kevin Magnussen Haas-Ferrari  3        
19. Liam Lawson AlphaTauri-Honda RBPT 2        
20. Logan Sargeant Williams-Mercedes 0        
21. Nyck de Vries AlphaTauri-Honda RBPT  0        
22. Daniel Ricciardo AlphaTauri-Honda RBPT  0        

Több mint húsz év túraautózás után nyert bajnoki címet Tom Coronel

A hétvégén Barcelonában rendezték a TCR Európa-kupa évadzáró fordulóját, amelyre a túraautózás legendás alakja, Tom Coronel érkezett bajnoki éllovasként. A szombati futam után ugyan csökkent az előnye a győztes Kobe Pauwels előtt, vasárnap azonban hamar eldőlt a csata: a belga a felvezető kör végén a bokszba kényszerült, így rajthoz sem tudott állni. Coronelnek így már könnyű dolga volt, hiszen matematikailag még ugyan John Filippi is harcban volt az év végi sikerért, a spanyol hátránya tetemes volt. A veterán pilóta ráadásul egészen a negyedik helyig kapaszkodott előre – igaz, közben ütközött is egyszer, amiért végül nem büntették –, így nem volt kérdés a címe. A holland úgy lett bajnok, hogy míg Pauwels – akit a végén Filippi is megelőzött a tabellán – hat győzelmet aratott (a Hungaroringen duplázott is), addig Coronel csak kettőt, viszont összesen 10 alkalommal végzett dobogós pozícióban 14 verseny alatt.

Az 51 éves Coronel több mint két évtizedes túraautós karrier után gyűjtött be végre bajnoki címet a szakágban: korábban a WTCC-ben és a WTCR-ben – ahol végig a mezőny állandó tagja volt privát csapatok pilótájaként – is futamgyőzelmekig és privát értékelésben szerzett elsőségekig jutott, karaktere révén pedig mindig is óriási közönségkedvencnek számított. A túraautózás előtt amúgy volt már bajnok Coronel: 1997-ben a japán Formula-3-ban, 1999-ben pedig a Formula Nipponban (amely ma már Super Formulaként ismert) ért fel a csúcsra.

A TCR Europe-ban volt egyébként magyar érdekeltség is idén: Losonczy Levente az első két forduló kihagyása után csatlakozott a mezőnyhöz, ahol a vasárnap Barcelonában szerzett nyolcadik helyezése lett a legjobb eredménye.

coronel

Az időmérőn nyerte meg a címet a DTM első porschés bajnoka

Vasárnap tartják a Német Túraautó-bajnokság utolsó versenynapját, a bajnoki cím azonban már a futam előtt eldőlt Hockenheimben. A sorozat éllovasa, az egész szezonban kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó, minden alkalommal pontszerző Thomas Preining győzött a szombati első versenyen, míg kihívója, Mirko Bortolotti ötödik lett.

27 pontra nőtt előnye azt jelentette, hogy ha nem Bortolotti nem szerez pole-pozíciót a vasárnapi időmérőn, miközben ő nem fér be az első háromba, már a kvalifikáción bebiztosítja a bajnoki címet. Éppen ez történt a délelőtt folyamán: a két esélyes csatázott a rajtelsőségért, Preining hat ezredmásodperccel előzte meg a Lamborghinit és szerezte meg a bajnoki címet jelentő bónuszpontokat.

A 25 éves versenyző, aki már első szezonjában, 2022-ben matematikai bajnokesélyesként érkezett az évadzáróra, tavaly a Porsche első DTM-győzelmét aratta, most pedig az első DTM-bajnokként vonult be a márka történetébe, a többszörös Le Mans-kategóriagyőztes, csapatértékelést tegnap megnyerő Manthey Racing versenyzőjeként. Thomas Preining egyúttal a DTM első osztrák bajnoka – a tizedik különböző nemzet képviselője, amely bajnoki címet nyert a németek túraautós (jelenleg GT-s) sorozatában.

Hűtőöltözet lehet a megoldás – a katari túlhevüléssel foglalkoznak a műszaki igazgatók

Az FIA és a Formula-1 foglalkozik a Katari Nagydíjon pilóták kimerüléséhez vezető forrósággal. Pat Symonds, a széria vezető technikai szakembere az Autosportnak árulta el, a Technikai Tanácsadó Bizottság következő, október 31-i virtuális találkozóján (két nappal a Mexikóvárosi Nagydíj után) napirenden lesz a kérdés. Ezen a megbeszélésen Symonds és az FIA képviselete mellett a tíz csapat műszaki igazgatói vesznek részt.

Symonds hozzátette, az F1 és az FIA részéről is vannak elképzelések. Konkrét példaként az IndyCart hozta fel, ahol a versenyzők az overall alatt hűtőöltözetet viselnek, de hozzátette, ez plusz kilókat jelent.

A mezőny csapatai általánosságban támogatják a törekvést, de mivel Katar elszigetelt eset volt, nem akarnak radikális változást: Toto Wolff és Günther Steiner kifejezetten megemlítette, lyukak fúrása és nehéz eszközök bevezetése nélkül akarnak megoldást találni.

Fotó: Pirelli

Verstappen is ember, a Ferrari titkos fegyvere – F1-es USA Nagydíj, szombat

Az austini sprint „nem volt egy nagy sóskifli”, de tudósítónk számos érdekességet látott-hallott a paddockban: sokan beszélnek Verstappen megforgásáról, Hamilton érzései vegyesek, a Ferrarinak pedig van egy titkos fegyvere a hétvégére. Mészáros Sándor a COTA-ról jelentkezik, ahol a Formula Podcast őshallgatójával is találkozott.

Videó a képre vagy ide kattintva.

Hivatalos: Russell büntetést kap Leclerc feltartásáért

Nem történt váratlan fordulat, ahogy azt Charles Leclerc már a csapatrádióban is jelezte, George Russell büntetést kapott az F1-es USA Nagydíj sprintkvalifikációján azért, mert feltartotta a monacóit.

Az ítélet egy háromhelyes rajtbüntetés a ma éjfélkor kezdődő sprintfutamra, a vasárnapi nagydíjat nem érinti.

m395928_resize_1

Spanyol bajnokot avatott első szezonjában az F1 Academy

A hétvégén a Formula-1-es USA Nagydíj betéteseményeként rendezik meg az idén életre hívott női formulaautós széria, az F1 Academy évadzáróját. A bajnoki cím sorsa pedig már az első szombati futamon eldőlt: Marta Garcíának csupán egy dobogós helyezésre volt szüksége, hogy behúzza a titulust, de végül a pole-ból indulva győzelmet aratott. A Prema Racing színeit képviselő spanyol pilótahölgy idén ezzel hét diadalnál jár – és sorozatban háromnál, hiszen legutóbb Franciaországban övé lett a második és harmadik verseny. Texasban a győzelmi trófeát egyébként a Mercedes F1-es versenyzője, George Russell adta át neki.

Ugyan az F1 Academy szabályzata nem tiltja, hogy a regnáló bajnok a következő szezonban visszatérjen a mezőnybe, a 23 éves García várhatóan a Formula Regional European Championshipben folytatja majd a pályafutását 2024-ben.

f1-academy-marta-garcia

Halálos baleset: 50 éves versenyző hunyt el, miután betonkorlátnak ütközött

Tragikus hírről számolt be az ismert finn raliversenyző, Kristian Sohlberg: halálos balesetet szenvedett az általa menedzselt, tanított pilóta, Miroslav Angelov. Az 50 éves bolgár versenyző nem egy futamon, hanem egy teszten hunyt el: Sohlberg beszámolója szerint egy egyenes szakaszon ismeretlen okból nekiütközött egy betonkorlátnak, és az autó kigyulladt. A navigátor kihúzta a pilótát a Skodából, megérkezett a segítség, Angelovot kórházba szállították, de sajnos belehalt a súlyos sérüléseibe.

Nyugodjon békében!

 

Éjfélkor F1-es sprint, majd este verseny – itt a kusza vasárnapi program

A MotoGP felforgatott időtervével és az F1 éjszakai programjával így néz ki a vasárnapi motorsportprogram:

Vasárnap

00:00 Formula–1, sprintfutam (M4 Sport)

1:00 Moto3, futam (Aréna4)

2:15 Moto2, futam (Aréna4)

4:00 MotoGP, sprintfutam (arena4.hu, online)

9:30-9:50 DTM, második időmérő

13:30 DTM, második futam

20:30 NASCAR Cup Series, futam (Match4)

21:00 Formula–1, futam (M4 Sport)


Fotó: Red Bull Content Pool

Így áll az F1-es csapattársak időmérős párharca

A szezon utolsó szakaszához érkezve vessünk egy pillantást a csapattársak időmérős párharcára. Miközben a Williamsnél Albon eddig lenullázta a nagydíjakra vonatkozó kvalifikációk tekintetében Logan Sargeantet, a Mercedesnél eddig abszolút egál a helyzet George Russell és Lewis Hamilton közt. Yuki Tsunoda pedig alighanem rekordot állított fel azzal a modernkori F1 történetében, hogy eddig mindhárom iddei csapattársát legyőzte a kvalifikációkon.


Fotó: Mercedes

A csapattársak időmérős párharcának állása:

 

Verstappen 16-2 Perez

Leclerc 11-7 Sainz

Russell 9-9 Hamilton

Ocon 8-10 Gasly

Norris 13-5 Piastri

Bottas 12-6 Zhou

Alonso 16-2 Stroll

Hülkenberg 12-6 Magnussen

Tsunoda 8-2 De Vries

Ricciardo 1-2 Tsunoda

Tsunoda 4-1 Lawson

Albon 18-0 Sargeant

Sainz is meglepődött a Ferrari tempóján

Charles Leclerc szerezte meg a pénteki időmérő edzésen a pole-pozíciót a vasárnapi nagydíjra, megelőzve Lando Norrist és Lewis Hamiltont. A Ferrari monacói versenyzője azután tudta megkaparintani az első rajtkockát, hogy elvették Max Verstappen leggyorsabb körét négykerekes pályaelhagyás miatt.

Eközben csapattársa, Carlos Sainz a negyedik helyet szerezte meg a másik Ferrarival, akit szintén meglepett az SF-23-as gyors tempója a COTA-n. "Nem volt rossz időmérő. Az utolsó szektort nem tudtam összerakni, ott majd javítanom kell szombaton. A pálya többi része többé kevésbé rendben volt és úgy tűnik, hogy erősek lehetünk a hétvége hátralévő részében is. Gratulálok Charles-nak a pole-pozícióhoz. Megpróbálunk sok pontot szerezni a hétvégén."


Fotó: DPPI

Ismét Doohant ülteti autójába az Alpine Mexikóban és Abu Dhabiban

Mivel még sok istálló adós a szezonra kötelezően előírt két újoncszerepeltetéssel a nagydíjhétvégék első szabadedzésein, egyre több ezzel kapcsolatos bejelentés érkezik. Most az Alpine tette meg a magáét: akárcsak tavaly, újfent az F1-es tartalékosként is tevékenykedő Jack Doohan kap tőlük lehetőséget. Ráadásul a két helyszín is ugyanaz lesz, mint egy éve: a jövő hétvégi Mexikóvárosi Nagydíj első tréningjén Pierre Gasly, az évadzáró Abu Dhabi GP nyitó gyakorlásán pedig Esteban Ocon A523-asába fog beülni. Nem meglepő, hogy erre a két pályára esett a választás, hiszen az Austin után hátralévő másik két futam közül a Sao Pauló-i Nagydíj ismét sprintes lesz, azaz egyetlen szabadedzést rendeznek majd, míg Las Vegas mindenki számára ismeretlen lesz.

Doohan jelenleg a Formula-2-ben vitézkedik (Abu Dhabiban az idényzárójuk mellett fog F1-es edzésen részt venni), két győzelmet aratva a negyedik pozíciót foglalja el a 2023-as bajnokságban.

f1-doohan-alpine

Helyszíni: Leclerc a pole-ban, Andrettiék a paddockban

Mario és Michael Andretti biztató tárgyalásokat folytatott az F1 vezetőségével a COTA-n a 2025-ös beszállásról; Max Verstappen pole-körét elvették, így Leclerc indulhat vasárnap az élről. Mészáros Sándor Austinból jelentkezik. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Leclerc majdnem szívrohamot kapott: azt hitte, mérnöke az ő körelvételéről beszél

Charles Leclerc szerezte meg az F1-es USA Nagydíj rajtelsőségét, miután Max Verstappen körét négykerekes pályaelhagyás miatt elvették. A Ferrari monacóija azonban eleinte azt hitte, az ő eredménye ugrott, mérnöke, Xavier Padros ugyanis csak a mondat végén említette a rádióban a Red Bull-os nevét – ez a beszélgetés zajlott le az austini Q3 végén közöttük:

Mérnök: Szóval, törölték a körét Verstappennek.

Leclerc: Az ég szerelmére, a nevet mondd először.

Mérnök: Verstappen körét törölték.

Leclerc: Igen, nos, nekem meg közben volt egy szívrohamom…

Az idén harmadszor pole-pozíciós Leclerc a kvalifikáció utáni sajtótájékoztatón is felelevenítette a félreértést: „Volt egy kisebb szívrohamom, mert a mérnököm azt mondta, hogy pályaelhagyás és csak utána tette hozzá, hogy Verstappennél, ezért amikor meghallottam a körelvételt, odacsaptam a kormányra és a sisakomra, de amikor hallottam Verstappen nevét, úgy voltam vele, hogy az már jobb hír számunkra. Ezért mondtam akkor Xavinak, hogy előbb a nevet mondja, hogy ne izguljam túl a dolgokat.”

f1-leclerc-pole