DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 29. vasárnap

Alonso a pilótafülkéből is kézmozdulatokkal magyaráz a csapatának

"Ajajajaj" - kezdte reklamációját a spanyol a csapatrádión, aki elégedetlen volt azzal a döntéssel, hogy mérnöke gyorskör megkezdésére kérte, amikor a hibrid energia még nem töltődött fel teljesen az autójában. Maldonado így már az első kanyarban megelőzte (majd a bukótér felé vette az irányt), ezzel pedig a spanyol búcsút is inthetett körének. 

B17oMYOCAAA-yWA

B17oMgNCUAACbXl

B17oMgNCQAAJwZE

Erősorrend: Lawson parádés, Perez egyre lejjebb csúszik

A Formula Podcast futamértékelő adásainak állandó eleme a pontozás: a műsor két állandó szereplője, Mészáros Sándor, az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíró, valamint Gellérfi Gergő, az Autósport évkönyv szerkesztője a mezőny minden tagjának hétvégi teljesítményét 1 és 10 pont között értékelik. A pontozás során az elért eredmény mellett a körülmények, az autóban rejlő lehetőségek, a csapattárshoz viszonyított teljesítmény, az elkövetett hibák mennyisége és az összbenyomás is szerepet játszanak. Kerek 10-est csak a tökéletes vagy ahhoz nagyon közeli versenyhétvége érdemelhet, a 6-os az átlagos teljesítmény, míg 3-tól lefelé már az F1-ben évente csak néhány alkalommal látható botrányos produkciókat értékeljük.

A Szingapúri Nagydíjat követően így áll a pilótarangsor az eddigi pontszámok átlaga alapján:

 379659659_631922935597528_8158680660584184737_n

A mögöttünk hagyott hétvégén természetesen a futamgyőztes Carlos Sainz kapta a legmagasabb pontszámot, de a másik két dobogós és Liam Lawson teljesítménye is nagyon jó értékelést kapott – utóbbi így a három teljesített hétvégéje alapján a „tabella” élmezőnyében szerepel. Az összes szingapúri pontszám a Formula Podcast futamértékelőjében hallható:

 

Hamilton Vettelről: „Ilyen versenyző még nem volt a sport történetében”

Sebastian Vettel újra jelen van egy Formula-1-es nagydíjon: az előző szezon végén visszavonult négyszeres világbajnok Japánba látogatott el, de nem csupán nézőként. A környezetvédelemre, konkrétan a méhek és rovarok fontosságára hívja fel a figyelmet a „Zümmögő kanyar” elnevezésű projekttel, amelynek bemutatásán a mezőny összes aktív pilótája részt vett.

Az egykori nagy rivális, Lewis Hamilton pedig a csütörtöki sajtótájékoztatón beszélt Vettelről, dicsérve őt azért, hogy a versenyzést követően egészen másféle, nemes célú ügyben teljesedett ki:

„Nagyszerű, hogy Seb újra velünk van ezen a hétvégén. Leült a versenyzőkkel és elmondta nekünk a terveit. Nagyszerű, hogy megtalálta a küldetését” – mondta Hamilton. „A sport történetében nem is tudok olyan másik versenyzőről, aki ennyire hallatta a hangját és ilyen szenvedélyt mutatott a világ iránt, amelyben élünk. Remélem, hogy a többi versenyzőt is inspirálta, hogy tegyenek valamit, terjesszék a szeretetet, az együttérzést, növeljék a tudatosságot. Milliónyi problémát kellene megoldanunk, de a biodiverzitás különösen fontos, és fel kell hívni rá a figyelmet, mennyire az.”

A „nem jobboldali” Marko rejtélyes dolgot mondott

Mint arról korábban beszámolhattunk, a „Dél-Amerika-ügyben”, melyről részletesen a Formula.hu „Marko” címkével ellátott cikkeiben lehet olvasni, az FIA figyelmeztette Helmut Markót arra, hogy felelősségteljesebben nyilatkozzon a jövőben. Az OE24-nek nyilatkozva Marko elárulta, hogy e-mailben kapta a figyelemeztetést, és hozzátett egy nagyon rejtélyes megjegyzést: „Egyes dolgokat szándékosan irányítottak. De nem akarok erről többet mondani.”

marko-perez

Az F1 egyik ügyeletes megmondóembere, Ralf Schumacher természetesen ebben a kérdésben is kifejtette véleményét: „Alig beszéltünk valamit egymással, de 16-18 éves korom óta ismerem, és meg kell mondjam, egy dolog biztos, hogy nem jobboldali vagy ilyesmi. Persze nyersen fogalmaz, de szerintem meg lehet bocsátani neki, ugyanis a bocsánatkérése teljesen őszintének tűnt. Ismerem őt, és teljesen meg vagyok győződve arról, hogy nem akart rasszista lenni.”

Schumacher azt is hozzátette, hogy a közhiedelemmel ellentétben Markót nagyon is érdekli mások véleménye: „Aggasztja, hogy ezt gondolják róla. Helmut soha senkit nem bántott, bár időről időre meggondolatlan kijelentéseket tesz, amit nem könnyű hallania a versenyzőinek. Szereti őket a nagyokhoz, Vettelhez és Verstappenhez hasonlítani… De erről a dologról már régóta beszélnek, szerintem ha Sergio elfogadta a bocsánatkérést, nekünk is el kellene.”

ralf-2023

Formula1.5 – Sainz duplázott, Hamilton közelít

Játék a számokkal: hogyan nézne ki a 2023-as világbajnokság állása, ha egyszerűen eltüntetnénk a két Red Bullt a képletből? Carlos Sainz sorozatban szerzett második győzelmével leszakította magáról Leclerc-t és Russellt, sőt utóbbira Norris is veszélyesen közelít – míg a listavezető Alonsóra első nullás hétvégéje után egyre közelebb ér Hamilton. Stroll négy hétvége alatt mindössze nyolc pontot szerzett, így Gasly és Piastri is a nyakán van, míg Liam Lawson már Magnussent és Zhout vette célkeresztbe.

pf-bliga15

Napokon belül eldől az AlphaTauri jövő évi párosa

A SpeedWeeknek nyilatkozva Peter Bayer, az AlphaTauri vezérigazgatója elmondta, hogy a sokak által (különösen Liam Lawson parádés beugrását követően) nagyon várt döntés rövidesen megszületik az istálló 2024-es felállásáról: „Határozott elképzelésünk van 2024-ről, és napokon belül meg is hozzuk a döntést. Liam nagyszerű munkát végzett, és a tervek szerint be fogja fejezni a Super Formula szezonját” – mondta a japán sorozat bajnoki címéért küzdő Lawsonról.

tsunoda-lawson

A szezonzáró dupla fordulót október 27–29 között rendezik majd Suzukában, addig viszont a mostani, suzukai hétvégén kívül még kettőt teljesítenek az F1-ben, hiszen két hét múlva Katarba, majd négy hét múlva Austinba érkezik a mezőny. Bayer szavaiból az is kiderült, hogy Ricciardo nem biztos, hogy már előbbin részt tud venni: „Reméljük, hogy Daniel már október elején, Katarban bevethető lesz, de legkésőbb Austinban, óvatosan optimista vagyok ezt illetően.”

Lawson maga úgy nyilatkozott, hogy a cél Ricciardo katari visszatérése, de mivel nem tudni, erre milyen esélyek vannak, folytatja a felkészülést az újabb F1-es bevetésre. Az új-zélandi jövőbeli terveiről és elképzeléseiről is megszólalt, ez ide kattintva olvasható el.

lawson-2

Videó: Így tesztel raliautót Michelisz Norbert!

A Rally Hungaryre készülő Michelisz Norbert tesztjéről, melyről ide kattintva lehet bővebben olvasni, a helyszínen tartózkodó Gobodics Tamás főszerkesztőnknek köszönhetően néhány videót is megoszthatunk olvasóinkkal:

Fluoreszkáló sisakkal versenyez az F1-es Japán Nagydíjon Hamilton

Úgy tűnik, Suzukára az átlagosnál is többen készültek speciális bukósisakkal: többek között Max Verstappen és Fernando Alonso is különleges dizájnnal fog versenyezni a hétvégén. De alighanem rajtuk is túltesz Lewis Hamilton sisakja, amely Hajime Sorayama japán illusztrátorral együttműködésben készült, s amelynek legfeltűnőbb része a sisakrostélynál látható fényes-fluoreszkáló sáv. A stúdiófotókon így néz ki a rendhagyó dizájn, amely lehet, hogy egyébként a szingapúri éjszakában lett volna igazán látványos a pályán:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

Az Astonnál nem pánikolnak az első pont nélküli hétvége után

Fernando Alonso ebben a szezonban hétszer is a dobogóig száguldott az AMR23-mal, s bár az tény, hogy a szezon eleji formájához képest jelentősen visszaesett Lawrence Stroll csapata, a spanyol továbbra is versenyben van az összetettbeli harmadik helyezésért, azonban Szingapúrban csapnivaló hétvégét teljesített az istálló: Stroll el sem indult a versenyen hatalmas szombati bukása után, Alonso pedig nem tudott pontokat szerezni az éjszakai versenyen.

A csapatfőnök, Mike Krack szerint semmi okuk sincs az aggodalomra a szezon első nullázást követően: "Csakúgy, mint Verstappen győzelmi szériája, a mi pontszerző sorozatunk is a végéhez ért Szingapúrban, de ezt nem nevezném valami nagy gyomrosnak. Nyilván nem örülünk neki, de azért nem tragédia" - idézi a Racer Kracket.

"Mindig azt mondogattuk, hogy ott kell lennünk, ha egyszer lehetőség adódik. Ezúttal nem voltunk abban a pozícióban, hogy éljünk a kínálkozó lehetőséggel, így mások szerezték meg a győzelmet, ezt el kell fogadnunk. Ők ott voltak tűzközelben, mi pedig ezúttal lemaradtunk, de biztosra kell mennünk, hogy legközelebb mi is harcban leszünk, ha esély nyílna egy újabb győzelemre."

A csapatok következetességet várnak az FIA-tól

A múlt hétvégi, Szingapúri Nagydíj időmérő edzését követően három kisebb-nagyobb szabálysértés miatt is beidézték a versenyfelügyelők Max Verstappent, amik közül a legszembetűnőbb egyértelműen Yuki Tsunoda feltartása volt, ám a kétszeres világbajnok megúszta két megrovással és egy 5000 eurós bírsággal.

A közösségi médiában és a paddockban is voltak felszólalások, melyek szerint korábban sokkal kevésbé egyértelmű esetek miatt is három rajthelyes büntetéssel "jutalmazták" a vétkes felet a felügyelők, így az Aston Martin teljesítményért felelős vezetője, Tom McCullough felhívta rá ismételten az FIA figyelmét, hogy következetesebben kellene eljárniuk a hasonló esetekben.

"A versenyfelügyelőknek minden információ a rendelkezésére áll. Nyilván számunkra frusztráló, ha feltartanak bennünket, de hagyjuk az FIA-t, hagy végezzék a munkájukat. Egyetlen dolgot kérnénk csupán tőlük: versenyről versenyre legyenek következetesek. A rajongók ezt akarják, mi ezt akarjuk, mindenki ezt akarja."

Verstappen persze a maga nemtörődömségével válaszolt az esetet követően: "Azt hiszem, nagyon jól elmagyaráztam a felügyelőknek, mit miért csináltam. Nem minden eset egyforma" - zárta rövidre a témát a Red Bull-os, akinek megszakadt tíz verrsenyt számláló győzelmi sorozata szingapúri ötödik helyezésével.

Maradhat-e Schumacher a Mercedes F1-es tartalékosa, ha az Alpine WEC-pilótája lesz?

A legfrissebb sajtóértesülések szerint az Alpine Endurance-világbajnoki felállásban kaphat versenyzői ülést 2024-ben Mick Schumacher. A német pilóta két éven át versenyzett a Haasnál a Formula-1-ben, majd miután ott nem volt maradása, a Mercedesnél kötött ki mint teszt- és tartalékpilóta. Toto Wolffot, a Mercedes csapatfőnökét megkérdezték arról, hogy ezt a munkakörét akkor is megtarthatná-e, ha valóban a WEC-ben kapna ülést az Alpine-nál:

„Micknek helye van itt a tartalékversenyzőnkként, és része a családnak. Reméljük, velünk marad ebben a szerepkörben. Adunk neki időt az autónkban, és emellett kaphat gyári ülést egy másik gyártótól a WEC-ben, a sportautózásban vagy bárhol. Mindig itt lesz nálunk ez az otthona. Bármilyen program mellett dönt, maradhat tartalékosként, ha ez a másik oldalról is lehetséges” – fogalmazott Wolff, akit a Motorsport.com idézett.

Schumacher azok után kacsingathat a hosszútávú-vb felé, hogy az F1-ben gyakorlatilag esélytelenné vált, hogy 2024-ben ülést kapjon. A szabad helyek közül az AlphaTaurinál nem merült fel a neve, s a Williamsnél is úgy fest, hogy Logan Sargeant kaphat egy második szezonra is esélyt. Schumacher jövőjével a Pitwall című hírműsorunk hétfői adásában is foglalkoztunk:

Megzavarja-e az eső az F1-es Japán Nagydíjat?

Idén kimagasló azoknak a versenyhétvégéknek a száma, amelyek során legalább egy Formula-1-es esemény esőben zajlik, s ez a hétvégén is folytatódhat – igaz, a RacingNews365.com által közölt előrejelzések szerint szerencsére nem fog megismétlődni a tavalyi futam, amikor nem is tudta a mezőny teljesíteni az egész versenytávot.

A jóslások szerint a pénteki első szabadedzésen van a legtöbb esély a csapadékra, végig felhős égbolt várható, de délutánra már javulhatnak a körülmények. Szombat-vasárnap pedig alapvetően napos és részben felhős időre van kilátás, de kisebb helyi záporok kialakulhatnak, főleg a verseny napján: mivel helyi esőről van szó, jó esély van rá, hogy az elkerüli a suzukai pályát, de ha lesz is csapadék, az nem mérhető majd a 2022-eshez. Egyébként pedig jelenleg még kifejezetten meleg, 30 fok körüli-feletti hőmérsékletek vannak Japánnak azon a térségén, de ezen enyhíteni fog a péntekre várható eső, s a hétvégén inkább 28 fok körül alakulnak majd a maximumok. Bár mint az a Mercedes videóján látszik, már szerdán megérkezett az eső Suzukába:

„Zümmögő kanyar” – fekete-sárga rázókővel támogatják Vettel projektjét Suzukában

Mint arról írtunk, Sebastian Vettel jelen lesz az F1-es paddockban a Japán Nagydíj hétvégéjén, de nem csak egyszerű látogatásról lesz szó a tavaly visszavonult pilóta részéről. A környezetvédelem szószólójaként ismert német exversenyző ugyanis a biodiverzitás fontosságára igyekszik felhívni a figyelmet egy új, „Zümmögő kanyar” névre hallgató projekt segítségével. Ennek keretében pedig egyfelől fekete-sárgára festették a suzukai 2-es kanyar rázókövét, másfelől 11 rovarszállót is felhúzták a japán pálya első szektorának belső részén.

„Mindnyájan tudjuk, hogy egy rovar igazán híres, az pedig a méhecske. A méhecske pedig fekete és sárga, így ez tökéletes nagykövete a projektünknek” – mondta Vettel egy Instagram-bejelentkezésben. A négyszeres világbajnok egyúttal a mezőny összes versenyzőjét és csapatfőnökét meghívta csütörtök délutánra a projekt különleges megnyitójára.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sebastian Vettel (@sebastianvettel) által megosztott bejegyzés

Idősebb Sainz: Carlos és Lando jó barátok

Idősebb Carlos Sainz szerint csak idő kérdése, hogy Lando Norris futamot nyerjen az F1-ben – a ralilegenda elárulta, hogy a fia jó barátja Norris, emiatt pedig ő is több időt tölt vele, mint más versenyzőkkel.

„Először is egy szuper pilóta, másrészt ami még fontosabb, egy kedves személyiség. Szeretek vele időt tölteni, golfozni. Jó barátok Carlosszal és emiatt egy kicsit közelebb állok hozzá: szuper srác, aki szuper intelligens” – mondta idősebb Sainz.

„Biztos, hogy ő az egyik legjobb pilóta jelenleg, és csak idő kérdése, hogy mikor nyer futamot. Biztos vagyok benne, hogy amint lehetősége lesz rá, meg fogja ragadni.”

f1-sainz

Szamurájos sisakkal indul az F1-es Japán Nagydíjon Alonso

Nem csak a vb-címvédő Max Verstappen készül speciális bukódizájnnal Suzukára: az Aston Martint erősítő Fernando Alonso is így tesz. „Egy szamuráj lelke él benne” – fogalmazott a spanyol csapata a bejegyzésben:

 

De ha már speciális sisakok: Esteban Ocon pedig a japán zászló motívumát jeleníti meg a hétvégén a fejvédőjén:

Wolff: A Massa-ügy szappanopera

Nem igazán lát realitást Felipe Massa jogi botrányában Toto Wolff: a Mercedes csapatfőnöke szerint igazából nincs is miről beszélni sportszempontból.

„Őszintén szólva nem hiszem, hogy megáll az ügye. Sportszabályzatokról beszélünk, amik elég világosak, és el is fogadjuk őket a licensszel együtt. Ha mindenki megnyithatna ilyen ügyeket, akkor egy nagy zűrzavar lenne a sportból. Főleg a teljes bajnokságokat nézve igaz az, hogy rengeteg minden befolyásolja, hogy ki nyer vagy veszít a végén, szóval én nem látok ebben ügyet, hogy őszinte legyek” – fogalmazott Wolff.

„Civilként nem tudom, meg kell vizsgálni, hogy vannak-e sérülések, amiket annak lehet hívni. De szerintem a megítéléssel kapcsolatban is nehéz a helyzet, mert mi az? De igen, nekem ez olyan, mintha egy szappanoperát néznék, ami előttem játszódik.”

f1-wolff-mercedes

Lance Stroll bejelentette: ott lesz az F1-es Japán Nagydíjon

A múlt heti Szingapúri Nagydíjat kénytelen volt kihagyni a hatalmas szombati balesete után Lance Stroll, de az Aston Martin kanadai F1-es pilótája most saját közösségi oldalán jelentette be, hogy készen áll a visszatérésre, ott lesz a hétvégi Japán Nagydíjon Suzukában.

A hétvége menetrendje ezen a linken megtekinthető!

f1-stroll-astonmartin-crash

Dupla F1-es lehetőséget kap Abu Dhabiban a McLaren IndyCar-pilótája

Andrea Stella, a McLaren Formula-1-es csapatvezetője a Szingapúri Nagydíj hétvégéjén jelentette be, hogy Pato O’Ward az évadzáró Abu Dhabi Nagydíj első szabadedzésén kap lehetőséget arra, hogy beüljön az egyik autójukba. Ezzel fogja teljesíteni a wokingi gárda azt az előírást, hogy egy idényen belül legalább kétszer újoncot kell beültetniük az első pénteki edzésen: az első alkalmat Oscar Piastrival pipálta ki a csapat Bahreinben.

O’Ward már tavaly is vezetett Abu Dhabiban, idén pedig a szabadedzés mellett a futamot követő fiatal pilóták tesztjén is lehetőséget kap ugyanazon a helyszínen. Stella elárulta: eredetileg O’Ward osztozott volna ezen a két alkalmon Alex Palouval, ám a spanyol felbontotta a McLarennel kötött szerződését, így mindkétszer az idén az IndyCarban összetett negyedik helyet szerző mexikóit láthatjuk a volán mögött.

f1-oward-mclaren

fotó: DPPI

A bokszban azért Szingapúrban is a Red Bull volt az úr – videó

Bár messze a leghaloványabb hétvégéjét teljesítette az addig 2023-ban veretlen Red Bull a Formula-1-es Szingapúri Nagydíjon, egy tekintetben az utcai helyszínen is ők jelentették az etalont: a kerékcserék gyorsaságát illetően. Sergio Perez bokszkiállásával ugyanis 2,32 másodperc alatt végeztek a szerelők, ezzel a McLarent és a Ferrarit utasította maga mögé az alakulat, amely idén már a nyolcadik elsőségét könyvelhette el ezen a téren, s amely a szezonbeli csúcsot is tartja a Hungaroringen produkált 1,98 szekundumos cserével. Videón a szingapúri bokszmunka:

2024-re szánt keveréket is tesztel a Pirelli az F1-es Japán Nagydíjon

Azt már szokás szerint korábban ismertette a Formula-1 hivatalos gumiszállítója, a Pirelli, hogy Suzukába a pálya által jelentett terhelés okán a keményebb C1-es, C2-es és C3-as keverékeket viszi a Japán Nagydíjra (ez csak nevében azonos a tavalyi kiosztással, hiszen a C1-es valójában egy új gumi, ami az immár C0 névre hallgató tavalyi legkeményebb keverék és a C2-es között helyezkedik el).

Mostani előzetes közleményükből pedig az is kiderült, hogy a csapatok egy 2024-re szánt kísérleti gumit is tesztelhetnek majd a két pénteki szabadedzésen: ez a C2-es keveréknek egy új, Mario Isola motorsportfőnök várakozásai szerint nagyobb tapadást biztosító változata lesz, amelyet jövőre vethetnek be éles körülmények között is, ha hozza az elvártakat. Emiatt pénteken a szokott 13 helyett összesen 15 szett abroncsot használhatnak majd az istállók. Isola azt is elárulta: néhány hét múlva pedig a Mexikóvárosi Nagydíjon egy új C4-es keveréket is tesztelnek majd.

f1-gumi

fotó: DPPI

Vízumkáosz az indiai MotoGP előtt, Marquezék egyelőre nem repülhetnek

Eleve voltak aggályok a MotoGP első Indiai Nagydíja előtt, hiszen az F1 által tíz éve használt Buddh International Circuit több pontja módosításra szorult, hogy megfeleljen a motoros világbajnokság biztonsági követelményeinek. A munkálatok csak nemrég értek véget, a pálya homologizációja pedig a tervek szerint a nagydíjhétvége előtti csütörtökön fog csak megtörténni, miután maguk a versenyzők is a saját szemükkel győződtek meg a helyszín biztonságosságáról.

Már aki eljut addig Indiába: a legnagyobb problémát ugyanis jelenleg az jelenti, hogy több versenyző, csapattag és a személyzet egyes emberei még nem kapták meg (vagy például rossz fényképpel) a beutazáshoz szükséges vízumukat. Néhányan már ugyan eljutottak az ázsiai országba, de például a nyolcszoros világbajnok Marc Marquez is még a reptéren rostokol jelen sorok írásakor.

Jelenleg a szervezők még bíznak benne, hogy a fennakadások és a káosz ellenére csütörtökön landolhatnak Indiában a mezőny tagjai, s így a terveknek megfelelően futhatják le az Indiai GP-t, de a Motorsport.com szerint már felmerült, hogy a pénteki programot részben vagy egészében átütemezik – ahogy azt tavaly az argentin futamnál is láthattuk, amikor a felszereléseket szállító gépek érkeztek meg késve Termasba.

motogp-marquez_4

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!