DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. január 21. kedd

Alonso: Nem eshetünk visszább az 5. helynél

A 2023-as szezon első szakaszában az Aston Martin minden várakozást felülmúlt, hiszen a legtöbbször ők voltak a Red Bull legközelebbi üldözői, és csak elvétve fordult elő, hogy Fernando Alonso nem végzett dobogón. Aztán a fejlesztési versenyben lemaradtak, de a végeredmény így is meghaladta a szezon előtti elvárásokat – az viszont kulcsfontosságú, hogy a 2024-es idény ne hozzon visszalépést, ahogy arra a spanyol is felhívta a figyelmet a sajtó képviselőinek nyilatkozva:

„Mindig is azt mondtuk, hogy ez az Aston Martin első éve versenyképes istállóként. Sok változás történt a csapatnál, új gyár és így tovább. Szóval ha jövőre visszább lépünk, az rossz lesz, tovább kell haladnunk előre” – mondta Alonso, aki karrierje során nem először jobb helyen zárt egyéniben, mint csapata a konstruktőri pontversenyben:

alonso-interlagos-podium

„Ötödikek lettünk a konstruktőrök között, jövőre ezen javítanunk kell. Negyedik, harmadik, második, mindegy, mindenképpen örömteli lenne. Ami pedig engem illet, a nyolc idei dobogós helyezés után remélhetőleg jövőre is valami hasonlót tudok majd elérni.”

Megjelent a Száguldás és cirkusz F1-es című szezonösszefoglaló album, valamint falinaptárunk, amelyek webshopunkban most nagy kedvezménnyel vásárolhatóak meg!

Verstappent a WEC-be csábítja honfitársa

A 33 éves holland Robin Frijns véleménye szerint Max Verstappen hamarosan kipróbálhatja magát a WEC-ben, melyet rendkívül vonzó kategóriának tart az északnyugat-európai versenyző.

„A WEC nagyon menő. Figyeljétek meg, már nem kell sokat várni, amíg Max Verstappen is elindul a sorozatban, ráadásul nem ő lesz az utolsó versenyző, aki ilyen döntést hoz” – mondta Frijns.

Verstappen korábban egyébként beszélt arról, hogy a Le Mans-i 24 órás versenyen mindenképp szeretné kipróbálni majd magát.

33 méteres jacht gazdája lett Max Verstappen

A négyszeres világbajnok átvette azt a 33 méteres, Mangusta GranSport 33 típusú jachtot (a számok megegyeznek Verstappen a címvédőnek járó 1-es előtt használt választott rajtszámával), melyet két évvel ezelőtt rendelt meg az olasz hajógyártól. A Gazzetta dello Sport beszámolója szerint az Unleash the Lion névre keresztelt jacht becsült értéke 12 millió euró.

Az első útra Verstappen várandós párjával, Kelly Piquet-vel, valamint más társakkal érkezett, velük együtt hajóztak ki Viareggio kikötőjéből, ahol a jacht épült. Lehetséges, hogy a hajó a későbbiekben Monacóban horgonyoz, ahol Verstappen él, vagy akár Hollandiában.

Verstappen már a jacht előtt is magánrepülőgép-tulajdonos volt, a 12 személyes Dassault Falcon 900EX modellt az egykori F1-es csapattulajdonosként is ismert Sir Richard Bransontól vásárolta, körülbelül 15 millió dollárért.

A jacht értéke átváltva öt, a repülőé hatmilliárd forint, Red Bull holland sztárja azonban megengedheti magának a hajóvásárlást, a Forbes számítása szerint 2024-ben csak eredményességi bónuszai 15 millió dollárt tettek ki, így volt teljes keresete 75 millió dollár.

Fotó: Mangusta Yachts

A Racing Bulls is felkapaszkodott a Hamilton-vonatra

Újonc 2025-ös versenyzőjéről, az Olaszországban, csapata főhadiszállásán járó Isack Hadjarról posztolt a Visa CashApp Racing Bulls csapata X-profilján a következő rövid szöveggel:

„Van néhány nap, amelyről tudod, hogy mindig emlékezni fogsz rá, és a mai az egyike ezeknek a napoknak.”

Ártatlan posztnak tűnik, de aki szorosan követte a hétfői híreket, Lewis Hamilton első ferraris munkanapjának fejleményeit, ismerősnek találhatja ezeket a szavakat. Az Olaszországban, csapata főhadiszállásán járó hétszeres világbajnok közösségi médiában publikált mai posztja ugyanis így indult:

„Van néhány nap, amelyről tudod, hogy mindig emlékezni fogsz rá, és a mai, ami az első számomra Ferrari-versenyzőként, az egyike ezeknek a napoknak.”

Így már mindjárt máshogy hangzik a Racing Bulls bejegyzése…

„Antonelli veszélyes lehet Russellre” – Marko

Új csapattársat kap Lewis Hamilton ferraris átigazolása után a Mercedesnél George Russell: Toto Wolffék a mindössze 18 éves neveltjükkel, Andrea Kimi Antonellivel pótolják a hétszeres világbajnokot. Az ifjú olasz bajnoki címek egész sorát szerezte az utánpótlás-sorozatokban, tavaly pedig a Formula-2-ben ugyan haloványabban muzsikált, de így is szerzett győzelmeket. F1-es szabadedzésen is debütált – jóllehet, az Olasz Nagydíj péntekjén néhány kör után falba állította a Mercedest.

A rivális Red Bull F1-es sportszakmai tanácsadója, Helmut Marko az incidens ellenére is hisz Antonelli képességeiben, s ezért úgy érzi, akár Russellre is veszélyes lehet az újonc: „Láthattuk a tehetségét Monzában, bár nem értem, miért azon a pályán ültették autóba. Nagyon gyors volt az első három körében, aztán a negyedikben a korlátba csapódott. Úgy vélem, ha jól használja a képességeit, amelyekkel rendelkezik, veszélyt jelenthet George-ra” – nyilatkozta Marko a Sport.de hasábjain. A szakember megjegyezte: kockázatot jelent Antonelli bevetése, de anno ők is vállalták a rizikót Max Verstappen – igaz, a jelenleg már négyszeres F1-es világbajnok holland nem topcsapatnál mutatkozott be, így kisebb volt rajta a nyomás.

f1-antonelli-russell-mercedes

Újabb fontost lépést tett az F1-es visszatérés felé Dél-Afrika

A Formula-1 közeljövőjének egyik projektje lehet, hogy a száguldó cirkusz visszatérjen az afrikai kontinensre: erre az eddigi bejelentések alapján két ország is pályázik Ruanda és Dél-Afrika révén. Utóbbiak pedig a napokban újabb fontos lépést tettek a versenyrendezés felé, a Sport-, Művészeti és Kulturális Minisztérium ugyanis tendert írt ki cégek számára, amelyek érdeklődnek az esemény rendezése és promotálása iránt. A dél-afrikai kormány komoly feltételeket támaszt a potenciális jelentkezők felé: a vállalatnak tapasztaltnak kell lennie nagy rendezvények szervezésében, ezek fenntartható üzleti modelljének kivitelezésében, valamint tízéves távlatban átfogó vízióval kell rendelkezniük a nagydíjrendezés kapcsán.

A dél-afrikai kormányzat annak kapcsán rugalmas, hogy pontosan hol legyen a helyszín: egy új – akár épített, akár utcai – pályán, vagy például a már létező, de felújítandó Kyalamiban, ahol legutóbb 1993-ban versenyzett az F1. Itt is vannak azonban kritériumok: a pályának 4,5-5,5 kilométer közötti nyomvonallal kell rendelkeznie, amelyben található egy legalább egy kilométeres egyenes, maximum 30 perces távolságra lehet egy nagyvárostól, és 125 ezer ember elszállásolására kell alkalmasnak lennie a környéknek, akiknek a 75 százaléka tömegközlekedéssel érkezne a pályára.

A pályázatokat egy autósportos, média-, jogi és közvetítési szakértőkből álló 12 fős csapat fogja elbírálni. Dél-Afrika feltett szándéka, hogy már 2027-ben visszatérjenek az F1 versenynaptárába, és a fentiek alapján tízéves távlatban terveznének.

f1-delafrika

Korábbi F1-es csapatvezető is segíti Hamilton MotoGP-s projektjét?

Tavaly óta nyílt titok, hogy Lewis Hamilton érdeklődik egy MotoGP-s csapatba való befektetés iránt. A motoros királykategóriáért mindig is rajongó hétszeres F1-es világbajnok kedvét az hozhatta meg, hogy a Liberty Media felvásárolja a Dorna Sports 86 százalékát – igaz, egy EU-s vizsgálat okán ez a tranzakció még nem valósulhatott meg. A pletykák szerint Hamilton első körben a Gresini Racingnél kopogtatott volna, ám a csapat jelezte, hogy nem eladó, a legfrissebb hírek szerint pedig az anyagi krízisben lévő KTM gyári alakulatába szállhat be a 40 éves pilóta: az osztrákok motorsportfőnöke, Pit Beirer nemrég meg is erősítette, hogy zajlottak egyeztetések a brit versenyzővel.

A La Gazzetta dello Sport lap most arról ír, hogy Hamilton ügyét egy másik (volt) F1-es szereplő is segíti. Alessandro Alunni Braviról van szó, aki az elmúlt két szezonban a Sauber/Stake kvázi-csapatfőnökeként, hivatalosan csapatképviselői poszton tevékenykedett. Viszont hamarosan indokolt lesz a múlt idő, hiszen alig néhány napja jelentették be, hogy január végén távozik a posztjáról: a Sauber közleményéből annyit írtak, hogy „új projektbe” vág bele Alunni Bravi – ez lehet akár a Hamilton-féle MotoGP-s befektetés is.

f1-hamilton-mercedes-2

Verstappen az élről hibázott a virtuális Daytonai 24 óráson – videó

Max Verstappenről köztudott, hogy gyakran áll rajthoz szimulátoros versenyeken, s az F1 téli szünetét kihasználva most hétvégén is így tett a regnáló világbajnok, aki a Team Redline színeiben a virtuális Daytonai 24 óráson szerepelt. Méghozzá nem is rosszul, Verstappenék vezették a versenyt egy BMW-vel – aztán azonban az esőben ütközött a holland, így elbukták az első pozíciót:

Az Audi teljesen átvette a Saubert

A Racingnews365 megkeresésére az Audi megerősítette, hogy a terveknek megfelelően 2025 januárjában teljesen átvette a Sauber istállót.

„Az Audinak korábban kisebbségi tulajdonrésze volt a Sauber Holding AG-ben, most pedig kizárólagos tulajdonosa a svájci versenycsapat anyavállalatának” – áll a csapat közleményében.

A hivatalos tájékoztatás nem tér ki a tranzakció pénzügyi oldalára, azonban több forrás is 600 millió eurós összegről ír.

Rendeld meg most 2025-ös F1-es falinaptárunkat!

Most 20 százalék kedvezménnyel rendelheted meg 2025-ös fali- és versenynaptárunkat webshopunkban!

naptar

Az akció a készlet erejéig érvényes.

A Mercedes a McLaren miatt nem bújhat kifogások mögé

Toto Wolff a minap az Auto Motor und Sportnak interjút adva több érdekes kérdésre is kitért, többek között hangot adott kétségeinek a Cadillac által fizetett kompenzációs díj nagyságát illetően, s arról is beszélt, miért nem tudta az elvárt szintet hozni az elmúlt években távozó hétszeres világbajnoka, Lewis Hamilton.

A Mercedes-vezért arról is megkérdezték, van-e gyomoridege a 2026-ban érkező új szabályok miatt, amire így felelt: „Egyáltalán nincs, ez egy roppant érdekes kihívás. Minden szinten a lehető legjobban kell végezned a munkádat. Egy jó motor önmagában nem juttat el minket sehova, hiszen ez meglesz a McLarennél is. Így a karosszériával kell legyőznünk őket, nem bújhatunk el semmi mögé.”

Wolff a decemberi szezonzárót követően is beszélt csapata és a McLaren viszonyáról, amikor arról kérdezték, zavarja-e, hogy ügyfeleiktől, a wokingiaktól szenvedtek vereséget: „Ha nem tudunk gyári csapatként nyerni, akkor sokkal inkább örülök, ha egy ügyfélcsapatunk győz. Semmi problémám nincs ezzel, ez megmutatja számunkra, hol van a mérce.”

russell-brazilia

Mazepin: Visszatérek az F1-be, de kérdés, hogy milyen szerepben

A 2021-ben a Haas csapatánál egy szezont teljesítő Nyikita Matepin egy orosz portálnak nyilatkozva elmondta, hogy bár még mindig vannak tervei az F1-et illetően, jelenleg nem is nézi a nagydíjakat: „Ez azért van, mert van bennem egyfajta trauma a Formula–1-es karrierem korai befejezése miatt. A futamok nézése közben olyan érzéseim támadnak, mintha a barátnődet néznéd, amint az új pasijával beszélget.”

„A világ legjobb 20 versenyzője között voltam, ötéves szerződésem volt a Haas csapattal, és úgy terveztem, hogy legalább öt évet töltök a Formula–1-ben, ahol sikereket érek el. Sajnos nem kerül F1-es trófea a polcomra, erről álmodtam, de elvesztettem, ellenben sok más dolgot találtam, és nem az én dolgom megítélni, hogy mi a fontosabb” – mondta Mazepin, aki így vagy úgy mindenképp fel akar tűnni újra a száguldó cirkuszban:

„Most határozottan az üzleti életben vagyok,de 99 százalékig biztos vagyok benne, hogy újra a Formula–1-ben fognak látni, de ezt árnyalni kell, hiszen azt a sorsra bízom, hogy milyen szerepben térek vissza. Mindazonáltal az üzleti élet jelenleg minden egzisztenciális igényemet kielégíti. Hiszem, hogy két út van az életben, vagy erősíted az erősségeidet, vagy dolgozol a gyengeségeiden. Egyelőre az erősségeim erősítését választom. Örököltem a vállalkozói géneket, erre jön a képzettség és a sportban szerzett alapok” – nyilatkozta a legutóbbi a dubaji 24 óráson induló versenyző.

mazepin-helmet

Rosberg: Hamilton minden idők legjobbja, de Leclerc most erősebbnek tűnik

A 2016-ban csapattársként Lewis Hamilton ellenében világbajnoki címet szerző Nico Rosberg szerint egykori partnerének és riválisának javítania kell a teljesítményén, ha eredményesen akarja felvenni a kesztyűt házon belül Charles Leclerc ellenében. A német klasszis szerint a közelmúltban látottak alapján kettejük közül Leclerc az esélyes, de a karrierjük egészét tekintve Hamilton a jobb – ahogy mindenki másnál is.

„Charles hasonló szinten lesz, mint George Russell, ami gyakorlatilag a következő generáció legjobbjainak szintje, kivéve Verstappent, aki újfent egy kicsit előttük járt. Lewis pedig mostanában csak szenvedett, és nem igazán tudjuk, miért. Szóval a dolgok mai állása szerint Charles ugyanúgy meg fogja verni őt, ahogy George Russell is megverte, ám de Lewis minden idők legnagyobbja” – mondta Rosberg, aki éppen ezért nem írná le a britek hétszeres világbajnokát:

„Továbbra is bízunk benne, hogy vissza tud térni a szokásos csúcsformájához, és akkor év végére valamivel Charles előtt kellene majd lennie.”

hamilton-lasvegas-f1

De Vriest nevezte legnagyobb hibájának Marko

Nyck de Vriest a 2023-as Formula-1-es szezonra igazolta le a Red Bull az akkor még AlphaTauri névre hallgató második csapatába, miután a holland előtte ősszel remekül helytállt Alexander Albon helyetteseként a Williamsben az Olasz Nagydíjon. De Vries teljesítménye azonban elmaradt a várakozásoktól, így az energiaitalosok még a nyári szünetet sem várták meg azzal, hogy lecseréljék Daniel Ricciardóra.

Helmut Marko, a Red Bull F1-es sportszakmai tanácsadója az Autosprintnek el is ismerte, hogy benézte De Vries szerződtetését: „A legnagyobb hibám? Nincs kétség felőle: Nyck de Vries. Nagyon jól teljesített a williamses debütálásakor Monzában. De amint odakerült az AlphaTaurihoz, nem fejlődött. Hihetetlen eredménysora van volt, F2-es bajnok és Formula-E-világbajnok volt, de nálunk azt mutatta a stopper, hogy Nyck rossz választás volt. És amikor próbált gyorsabb lenni, hibákat követett el.”

f1-devries

Hülkenberg volt mérnökével erősít az Aston Martin

Leigazolta az eddig Haasnál dolgozó versenymérnököt, Gary Gannont az Aston Martin a 2025-ös F1-es szezon előtt – adta hírül az Autosport és a RacingNews365. A szerződtetés tényét a csapat meg is erősítette a lapoknak, a szakember a héten már munkába is állt, de azt még nem árult el, hogy Fernando Alonso vagy Lance Stroll mellett fog dolgozni. Alonso mérnöke Chris Cronin, Strollé pedig Ben Michell volt 2024-ben, előbbi a spanyol előtt dolgozott Sebastian Vettel és Sergio Perez mellett is.

Gannon tíz évet húzott le a Haasnál, az elmúlt két szezonban Nico Hülkenberg versenymérnökeként tevékenykedett, de ugyanezt a posztot betöltötte előtte Mick Schumacher, valamint Romain Grosjean oldalán is. Gannon ezt megelőzően dolgozott a Marussiánál is az F1-ben, s ami szintén érdekes lehet, hogy tíz éven át volt a Honda fejlesztőmérnöke a CART-ban és az Amerikai Le Mans Szériában – azé a Hondáé, amely 2026-tól az Aston gyári partnere lesz a Formula-1-ben.

f1-gannon-haas-hulkenberg

Újra F1 a Nürburgringen? „Nem kivitelezhető...”

A Belga Nagydíj szerződéshosszabbítása kapcsán biztossá vált, hogy érkezik az európai futamok rotációs rendszere az F1-be, mely egyesek szerint némi reményt jelenthetett olyan helyszínek számára, mint a Nürburgring.

Nos, az Eifel-hegyek közt elterülő pálya részéről Alexander Gerhard kommunikációs vezető elmondta, hogy egy F1-es versenyt teljes mértékben önfenntartó módon, a pályát üzemeltető Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG-nek kellene finanszírozni, amire jelenleg nincs lehetőségük.

„Ezen okok miatt magáncégként nem kivitelezhető számunkra a visszatérés. Több mint egy éve tárgyaltunk utoljára a sorozat szervezőivel – azóta nem történt további diszkusszió” – mondta Alexander Gerhard.

Szinte minden készen áll, izgatottan várja Hamilton érkezését a Ferrari

Ugyan hivatalosan már január 1-jétől a Ferrari Formula-1-es versenyzője Lewis Hamilton, igazából csak jövő héten áll majd munkába Maranellóban a hétszeres világbajnok, aki hétfőn mérnöki értekezleten és szimulátorozáson fog részt venni, majd kedd-szerda környékén egy korábbi F1-es autót is pályára visz Fioranóban.

A pontos terveket ugyan nem, de a jövő heti kezdést megerősítette a Ferrari vezérigazgatója, Benedetto Vigna egy milánói rendezvényen: „Nagy az izgalom, vágyunk a kezdésre. Lewis itt lesz velünk a Ferrarinál jövő héten. Az utolsó dolgokat készítjük elő” – idézi Vigna szavait a GrandPrix247.com portál. „Nagyok a várakozások. Majdnem mindenre készen állunk. Biztosítani fogjuk, hogy minden más a helyén legyen.”

f1-hamilton-ferrari

fotó: DPPI

Villeneuve megjósolta a következő távozó versenyzőt

Az F1 egyik fő megmondóembere, Jacques Villeneuve tavaly is több versenyző karrierjének végét megjósolta (a leghangosabban és a legnagyobb vihart keltve Daniel Ricciardóét), s az amerikai Action Networknek nyilatkozva most amellett is hitet tett, hogy a Red Bulltól távozó Sergio Pereznek már nem lesz visszaútja az F1-be, és érdemes lenne máshol keresnie a boldogulást:

„Sergio Pereznek el kell fogadnia a pénzt, és élvezni az életet. Elmenni endurance-versenyezni. Az F1-nek vége van, soha nem fog visszatérni. Valójában egyszer már vége volt, aztán a Red Bull leigazolta” utalt vissza a kanadai 2020 végére. „Amikor a Red Bull elvitte őt, az adott neki egy kis szikrát, ez adta neki azt az éhséget, ami miatt egy ideig sokkal jobban ment, mint korábban. Most ez kialudt.”

Villeneuve a következő távozót is megjelölte – ismételten a Red Bull-családból: „Tsunoda fogja elsőként elhagyni a rajtrácsot. Csak a Honda miatt van ott, ami egy bizonyos ponton meg fog szűnni. És amúgy is elég egyértelmű, hogy ez az utolsó szezonja a Red Bull-családdal, azt pedig nem látom, hogy bármelyik csapat is akarná őt, hacsak nem lesz nagy nyomás a Honda részéről.”

tsunoda-2024-2

FIA: Portugália nem fér be a versenynaptárba

A nemzetközi szövetség vezetője, Mohammed ben Sulayem a kérdést firtató Lusa hírügynökségnek arról beszélt, hogy visszatérhet-e az F1 a közeljövőben Portugáliába, ahol a Covid-krízis idején két nagydíjat is rendeztek. „Portugália kiváló helyszín, és már most is rendeznek ott más bajnokságokat, például terepraliversenyeket. A Formula–1-ben azonban csak korlátozott számú hely áll rendelkezésre.”

Az elnök nem is hagyta indoklás nélkül a dolgot: „A Világtanácsnál a szabályozásra és a kereskedelmi oldalra összpontosítunk. Igyekszem egyensúlyt teremteni a sportszakma és a kereskedelmi érdekek között. Bár a Formula–1-nek soha nem szabad elhagynia Európát, ahonnan származik, és ami az innováció központja maradt, a sportnak új régiókat is fel kell fedeznie.”

algarve

Büntetőpontok: Verstappen nem változtat a stílusán

Mivel Max Verstappen a szezonzárón begyűjtött büntetőpontokkal együtt már nyolcnál jár az eltiltást jelentő tizenkettőből, Helmut Marko úgy nyilatkozott nemrég, hogy a hollandnak kicsit óvatosabbnak kell lennie, hogy ne kelljen kihagynia egy versenyt. Ő viszont nem készül változtatásra annak ellenére sem, hogy a tavalyi szezon utolsó öt versenyhétvégéjéből négyszer is büntették – sőt ősz derekáig a nyolcból csak két ponttól szabadulhat neg,

„Nem fogok emiatt változtatni a vezetési stílusomon” – idézi Verstappent a Blick. „Tudom, hogy mikor mentem túl messzire. Mint például a szezonzárón Abu Dhabiban, amikor a rajtnál megtámadtam Piastrit. Nem okozott gondot, hogy bocsánatot kérjek tőle a verseny után” – tette hozzá a holland, aki azt is elmondta, hogy az olyan esetek feldolgozására, mint például a katari büntetése, egy éjszaka elég, mert nincs értelme átvinni a haragot másnapra.

„Órákig tudnánk vitatkozni néhány büntetésről és a pontokról” – folytatta Verstappen. „Alonsóhoz hasonlóan nekem is nyolc büntetőpontom van, de nem]fogok változtatni a vezetési stílusomon.”

l-piamax-2_1

Visszatérne Maranellóba a Ferrari korábbi mérnöke

Rob Smedley 2004-ben csatlakozott a Ferrarihoz, ahol hosszú évekig Felipe Massa oldalán dolgozott, majd 2013 végén a brazil versenyzővel együtt a Williamshez távozott.

Smedley ezt követően 2018 végéig állt a Williams alkalmazásában, majd hátat fordított a száguldó cirkusznak. Az egykori mérnök a Red Flags podcast műsorában elárulta, hogy visszatérne az F1-be, és leginkább a Ferrarinál való munkavégzés érdekli.

„Továbbra is kapok ajánlatokat az F1-ből, de mindig felteszem magamnak a kérdést, hogy dolgoznék-e az adott csapatnak. Nincs sok olyan ember, akinek szívesen dolgoznék, de Fred Vasseur az egyik közülük. Ő egy nagyon egyenes ember” – mondta Smedley.

„Talán meglepően hangzik, de nem minden csapatfőnöknek van meg a képessége ahhoz, hogy sikeres csapatot építsen, Fred azonban tudja, hogy mi kell hozzá.”