DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

150 ezer dollár körüli adomány gyűlt össze Bottas pucér naptárával

Mint arról mi is beszámoltunk, néhány hete Valtteri Bottas kiadta a Bott-Ass névre hallgató 2024-es naptárját, amelynek lapjain meztelenül láthatjuk a finn F1-es pilótát. Az Alfa Romeo versenyzője ezzel a Movember mozgalomhoz csatlakozott, ugyanis a naptár bevételeiből a prosztatarák elleni kutatást támogatja a többszörös futamgyőztes. Bottas most az Instagramon közölte: bár a pontos számokat még kalkulálják, nagyjából 150 ezer dollár körüli adománnyal tudnak beszállni a kutatásokba, amiért köszönetet mondott a naptárból vásárló rajongóinak.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Valtteri Bottas (@valtteribottas) által megosztott bejegyzés

Leclerc üvöltése, Russell mérgelődése – így szólt a rádió Le Castellet-ben

Megérkezett a Francia Nagydíj csapatrádiós válogatása, amelyben a fentiek mellett azt is meghallgathatjuk, hogyan tanakodott és vitatkozott a stratégián Carlos Sainz és a Ferrari, valamint miként érdeklődött nagy riválisa állapotáról annak balesete után Max Verstappen. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-f1-francia-video

Újabb mutatóban vette át Alonso az örökrekordot Raikkönentől

Néhány héttel ezelőtt Fernando Alonso vált minden idők legtöbb F1-es versenykilométert teljesítő pilótájává, a Francia Nagydíjon pedig a megtett versenykörök tekintetében is az élre állt a spanyol. Mindkét esetben Kimi Raikkönen csúcsát adta át a múltnak a kétszeres világbajnok, aki 18 672 kört teljesített eddig Formula-1-es karrierje során futamokon. A két mutató közötti eltérést nyilvánvalóan az okozza, hogy nem minden pályán ugyanannyi kilométer megtételét jelenti egy kör teljesítése: nem mindegy, hogy valaki Spielbergben vagy Spában ment több kört. Alonsót és Raikkönent egyébként Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Rubens Barrichello és Jenson Button követi a sorban.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

A bokszban sem lehetett legyőzni a Red Bullt Franciaországban

Nem elég, hogy Charles Leclerc kiesése után kényelmes győzelmet aratott Max Verstappen Le Castellet-ben, még a csapata is a leggyorsabbnak bizonyult a kerékcseréknél: 2,24 másodperc alatt végeztek vele. Ezzel a Red Bull idén már negyedik alkalommal volt a legjobb a bokszkiállásoknál, így e tekintetben utolérte a McLarent. Íme, videón a Francia Nagydíj három leggyorsabb kerékcseréje:

Alpine: Igazságtalan lenne kivenni a Francia Nagydíjat

Franciaország fontos tényező a Formula-1-ben két futamgyőztes versenyzővel és az Alpine istállóval, éppen csak saját nagydíját bukhatja el 2023-ban. Jövőre ugyanis a versenynaptárba kerül Katar, Las Vegas, három év kimaradás után Kína, valamint talán Dél-Afrika is, meglevő országok rovására. Lehet, hogy a múlt hétvégi volt egy jó ideig az utolsó Francia Nagydíj, a futam esetleg rotációs rendszerben menekülhet meg. Az Alpine-vezérigazgató Laurent Rossi nem nézi jó szemmel Paul Ricard félreállítását.

„Most nem egy francia csapat menedzsereként vagy francia állampolgárként beszélek. Az a fő, hogy úgy gondolom, Franciaország az autóversenyzés fellegvára. Rengeteget adott a sportnak, nagy közönséget, nagy rajongói bázist szolgáltat” – idézi az Autosport Rossit. „Kicsit igazságtalan lenne, ha egy olyan mérföldkövet, mint a Francia Nagydíj, kivennének a naptárból. Szerintem furcsa döntés lenne, de remélem, a verseny maradni fog.”

A Ferrari már hangolódik a Magyar Nagydíjra

Szokásos módon a csapatok többsége különböző plakátokkal és látványos montázsokkal készül az aktuális versenyre, jelenleg pedig a Hungaroring következik a versenynaptárban. A Ferrari ennek örömére közzétette közösségi oldalain a „Race Week” feliratú képet, melyen ezúttal a pilóták, és a versenyautó mellett Budapest látképe, és az Országház is helyet kapott.

Verstappen szerint esélytelenek a Ferrari ellen Magyarországon

Max Verstappen franciaországi győzelme kulcsfontosságú volt a bajnokságban, mivel 25 ponttal szerzett többet, mint közvetlen riválisa Charles Leclerc. Ezzel az idei szezonban aratott hét győzelmével a holland 63 ponttal előzi meg a Ferrari pilótáját. A Hungaroringen viszont Verstappen nem hiszi, hogy felveheti a versenyt Leclerc-rel és Carlos Sainzcal, szerinte ha a Ferrari nem hibázik, egy könnyű egy-kettőt érhetnek el.

„Annyi leszorítóerejük van, hogy még akkor is gyorsabbak, ha kicsit csúszkálnak” – idézte szavait az Auto Motor und Sport. Franciaországban a Ferrari részideje a kanyargós szektorokban, különösen a harmadikban, sokkal gyorsabb volt, mint a Red Bullé. Ugyanakkor Sainz és Leclerc autói rendszeresen csúszkáltak a kanyarokban, és bizonyos kanyarokban instabilitást mutattak, ami miatt Leclerc végül a falban kötött ki.

A Hungaroring karakterisztikája a hétvégén a Ferrarinak kedvezhet. A pálya az egyik legkanyargósabb a naptárban, és csak egy igazi hosszú egyenes van, ahol a végsebesség számít. Verstappen szerint: „Budapesten mindenhol ott lesznek rajtunk.” A holland pilóta nincs egyedül véleményével, Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke szintén sokat vár a közelgő futamtól, arról beszélt, nem csupán nyerni akarnak, hanem a második helyet is megszereznék.

Ezért zárták ki a győztest a NASCAR Cup Series poconói futamán

Bár a Pocono Racewayen rendezett versenyen Denny Hamlint intette le elsőként a kockás zászló, mögötte pedig csapattársa, Kyle Busch ért be másodikként, néhány órával a futamot követően kizárták a Joe Gibbs Racing pilótáit. Ennek oka, hogy a technikai ellenőrzésen szabálytalannak minősítették az autóikat. „Felfedeztünk néhány olyan dolgot, ami befolyásolta a versenyautók aerodinamikáját. Az egyik rész az első lökhárítón volt. Tényleg nem volt ok arra, hogy olyan anyag legyen ott, ami nem lehetett volna. Lehetőségük van fellebbezni, és a jövő héten minden rendeződik. Nem tudok részletekbe bocsátkozni, hogy mik voltak a problémák, de mindkét járművel ugyanaz volt a gond, így sajnos nem volt elfogadható, hogy átmenjenek az ellenőrzésen” – mondta Brad Moran, a Cup Series ügyvezető igazgatója.

Az eset következtében Chase Elliott örökölte meg a győzelmet, a Hendrick Motorsports pilótája pedig nem akarta elhinni, hogy ez történt. „Egyszerűen meglepett az egész. Ez olyasmi, amire nem emlékszem, hogy valaha is megtörtént volna, amióta a NASCAR-t és a Cup Series-t követem. Természetesen volt már részem néhány ilyen helyzetben karrierem során a rövidebb pályákon, tudom, hogy előfordulhat. Más típusú versenyeken ez nem teljesen megdöbbentő, de a kupasorozatban ez nem olyasmi, amit megszoktunk. Nem hiszem, hogy bármelyik versenyző is így akarna nyerni, legalábbis én biztosan nem” – nyilatkozta a 2020-as bajnok.

Stoffel Vandoorne szerint egyre kiélezettebb a Formula-E

A jelenlegi szezonban mindössze két duplafutamos forduló maradt vissza az elektromos szériában. A világbajnokság legközelebb Londonba látogat el a hétvégén, majd ezt követően augusztus közepén Szöulban zárul az idény. A bajnoki cím a konstruktőrüknél, és a pilóták között sem dőlt még el, de jó esély van rá, hogy a hamarosan távozó Mercedes ismét ünnepelhet majd. Erre vágyik a tabellát vezető pilótájuk, Stoffel Vandoorne is, aki igyekszik keményen dolgozni a vb-címért, és véleménye szerint már nincs helye hibáknak a hátralévő versenyeken.

„Még négy futam van hátra, de annyira szoros a verseny, hogy már nem lehetnek rossz napjaid, mert akkor hátra kerülsz. A versenyzés egyre intenzívebbé válik, így minden hétvégén, minden kvalifikáción, minden edzésen, sőt, minden versenyen is oda kell tenned magadat, hogy eredményt érj el. Ezt szeretném folytatni az év végéig, aztán majd meglátjuk, hogy ez elegendő lesz-e” – idézte Vandoorne szavait a Motorsport.

Már az év vége előtt F1-es autót tesztelne Quartararo

A MotoGP világbajnoka a Mercedes vendége volt a Francia Nagydíjon, ahol célzást tett rá, hogy Formula-1-es teszt szervezése zajlik a háttérben, amelyre idén sor kerülhet. Fabio Quartararo vélhetően a Mercedest vezetné, mivel a német csapat és a Yamaha közös szponzora a Monster.

„Azon dolgozunk, hogy egy Formula-1-est vezethessek az év végén” – nyilatkozta a DAZN csatornának Quartararo. Hozzátette: „Szorítunk érte, hogy megtörténjen. A Formula-1 nagyon más, mint a MotoGP, de szeretem. Remélem, egy nap egy ilyen autóba ülhetek.”

A gyorsaságimotoros-világbajnokság sztárjai időnként belekóstolnak a Formula-1-be: utoljára Valentino Rossi tesztelte 2019-ben a Mercedest, illetve Marc Marquez 2018-ban a Toro Rosso autóját.

NASCAR: Hamlin és Busch kizárása után Elliott ünnepelhetett a Pocono Racewayen

A Toyota, és a Joe Gibbs Racing egy kettős győzelemnek örülhet a Cup Series legutóbbi futamán, ám a leintés után néhány órával a célvonalon elsőként áthaladó Denny Hamlin, valamint a mögötte másodikként beérkező Kyle Busch autója is megbukott a technikai ellenőrzés során, így mindkettőjüket kizárták a versenyből. Ennek köszönhetően Chase Elliott nyert, aki ezzel idén már negyedik sikerét könyvelheti el.

A 160 körös versenynek volt egy hiányzója Kurt Busch személyében, akit az orvosok nem engedtek rajthoz állni, miután a kvalifikáción falnak csapta az autóját, az eset után pedig agyrázkódást állapítottak meg nála, így az Xfinity Seriesben szereplő Ty Gibbs vette át a helyét. A rajtnál Hamlin, és Kyle Busch indulhattak az első sorból, míg mögöttük a Hendrick Motorsports bajnokai, Elliott, és Kyle Larson várták a zöld jelzést. Az első szakaszban végül utóbbiak kerültek az élre, így a címvédő zsebelte be a bónuszpontokat, a második etap végére viszont már Busch haladt vezető pozícióban Ross Chastain, valamint Ryan Blaney előtt, akikkel a végjátékban is számolni kellett, de az utolsó 25 körre fordulva egyikük sem volt szerencsés. Blaney ekkor megtörte autóját, míg Chastainnel Hamlin szúrt ki az újraindításnál.

Kettejük kapcsolata eddig sem volt felhőtlen, a 18-as autó pilótája pedig nem hagyott neki elég helyet a fal mellett, emiatt a dinnyés ember is pórul járt, igaz ő folytatni tudta a futamot. Az utolsó körökben Hamlin végül tisztességes előnyt autózott ki csapattársa előtt, amivel egy sima kettős sikert ünnepelhettek egészen a kizárásukig. A győzelmet így végül a harmadik helyen leintett Elliott örökölte meg, mögötte pedig Tyler Reddick, Daniel Suarez, Christopher Bell, és Kyle Larson zárták a legjobb ötöt.

Kivizsgálja a defekteket, de nincs B terve a Goodyearnek a WTCR-ben

Azok után, hogy két hónappal ezelőtt egy az egyben törölni kellett a Nordschleifén a futamokat, ismét gumiblamától volt hangos a Túraautó-világkupa hétvégéje. Vallelungában újfent problémák jelentkeztek a Goodyear abroncsaival: a Lynk & Co bojkottálták is a versenyeket, miután Yvan Muller 200 km/h feletti tempónál szenvedett balesetet az egyik edzésen, míg a futamokon több Audinál és Hondánál is defekt jelentkezett.

Sebastian Trinks, a Goodyear WTCR-es menedzsere a TouringCarTimes.com szaklapnak nyilatkozott, milyen lépéseket tesznek az ügyben: „Begyűjtöttük az összes gumit és meg fogjuk őket vizsgálni a luxemburgi gyárunkban. Rövidesen meglesz az eredmény, hogy mi történt és mi volt az ok. Remélhetőleg időben megtudjuk ezeket az elzászi forduló előtt” – utalt a két hét múlva esedékes franciaországi állomásra. Arra a kérdésre, hogy a probléma miért csak bizonyos gyártókat érintett, s a Hyundait például miért nem, nem tudott konkrét választani Trinks: „Egyértelmű, hogy a körülmények nem voltak egyszerűek: a pálya hőmérséklete 50 fok fölé emelkedett, és a rázókövek sem kíméletesek a gumikkal. Nagy terhelést kapnak itt az abroncsok, de szükségünk van az elemzésre.”

Trinks hozzátette: egyelőre csak a vizsgálattal és az elemzéssel tudnak foglalkozni, így arra sincs B tervük, mi lesz akkor, ha nem lesz mindezeknek eredménye az Anneau du Rhin pályán rendezendő futamok előtt.

lynk-co-wtcr-vallelunga

Wolff: Hamilton akár 400 nagydíjig is eljuthat

A Francia Nagydíjon teljesítette F1-es karrierje 300. versenyhétvégéjét Lewis Hamilton. A hétszeres világbajnok jelenlegi szerződése a 2023-as szezon végén jár le, s mivel akkor már 38 éves lesz, felmerülhet, hogy szögre akasztja a bukósisakját. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint azonban nem úgy tűnik, mintha Hamilton a közeljövőben távozni szeretne – így felelt arra a kérdésre, hogy szerinte Hamiltonban benne van-e még újabb száz futam:

„Beszéltünk néhány hete, hogy meddig tarthat az együttműködésünk, és nagyjából öt-tíz évet emlegettünk, szóval eljuthat akár 400 nagydíjig is! Valaki egyszer azt mondta, nem csak a nyolcadik címet kell megnyernie – miért ne nyerne tízet? Mondjuk ezt úgy, hogy egy másodpercre voltunk az időmérőn…” – tette hozzá nevetve még az időmérőt követően Wolff (a versenyen aztán Hamilton második lett, a Mercedes pedig kettős dobogót ünnepelt). A csapatvezető szerint Fernando Alonso formája az ékes bizonyíték rá, hogy 40 év fölött is jól lehet teljesíteni. Csak érdekességképp: a legtöbb nagydíjrajt rekordját Kimi Raikkönen tartja 350-nel (bár ezt négy futam múlva utoléri Alonso), szóval még bőven van lemaradása e tekintetben Hamiltonnak.

wolff-hamilton-dppi-francia-1

Marko: Checo bealudt, biztos harmadik helyet bukott el

Sergio Perez a harmadik helyen haladt a Formula-1-es Francia Nagydíj végjátékában, amikor Guanyu Zhou leálló autója miatt virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe. A VSC végén aztán szokatlanul sok idő telt el a „VSC vége” üzenet és a zöld jelzés között, ez pedig megtréfálta a Red Bull-ost, akit így szemfüles módon megelőzött George Russell.

A verseny után az így negyedikként befutó Perez és főnöke, Christian Horner is a két üzenetet is kiküldő rendszert hibáztatta, s maga az FIA is közleményt adott ki, amelyben elmagyarázták, mi is történt. Ennek ellenére a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko a Servus TV-nek adott nyilatkozatában Perezt kritizálta: „Rendkívül sajnálatos, hogy Checo bealudt az újraindításnál. Egy biztos harmadik helyet buktunk el ott” – fogalmazott Marko.

perez-russell-dppi-paulricard-f1

fotó: DPPI

Newgarden eszméletét vesztette és összeesett az IndyCar-futam után

A szombati verseny megnyerése után vasárnap is vezetett Iowában Josef Newgarden, amikor balesetet szenvedett. Az incidens után hamar kiengedték az orvosi központból egy gyors vizsgálat után, ám csapata, a Team Penske közleménye szerint később eszméletét vesztette a korábbi kétszeres bajnok, elesett és megvágta a fejét, amely miatt kórházba szállították.

„Josef Newgarden érintett volt egy balesetben az Iowa Speedwayen rendezett vasárnapi futam késői szakaszában, amely után megvizsgálták és kiengedték a pálya orvosi központjából. A verseny után Newgarden elvesztette az eszméletét és elesett, amely következtében egy vágást szenvedett el a feje hátsó részén. Mivel 45 perc lett volna az autóút a kórházba és nagy volt a forgalom, az orvosi helikopter tűnt a legjobb szállítási módnak. Miután megvizsgálták, minden eredménye negatív lett. Newgardent megfigyelésre bent tartják éjszakára is” – írta a csapat. Az IndyCar részéről hozzátették: a pilóta magánál volt a helikopterrel való szállítás közben.

newgarden-ic-iowa

Három kilót fogyhatott Hamilton a futamon, mert nem tudott inni

A pilóták igazán nehéz körülmények között teljesítették a Francia Nagydíjat köszönhetően a kifejezetten meleg időjárásnak, ami a gumikat, és az autókat sem kímélte. A hőségben Lewis Hamilton dolga talán még nehezebb volt, mivel nem tudott inni a verseny alatt. Bár mint azt a hétszeres világbajnok később elárulta, ez nem okozott neki olyan nagy gondot: „Hogy őszinte legyek, nagyon ritkán iszom futam közben, gyakran elfelejtem. Alaposan hidratálni szoktam a verseny előtt. A 20. körre már nem működött, de régen nem próbáltam előtte, szóval lehet, hogy már jó ideje nem volt használható. Talán elpárolgott a víz belőle, ki tudja? De nem volt nagy gond, szerencsére a futam után tudtam inni” – fogalmazott a dobogósoknak tartott sajtótájékoztatón, amelyen a Formula.hu is jelen volt.

Hamilton azt is elárulta, hogy bár nem látta a mérlegelésnél a súlyát, de nagyjából három kilogrammot fogyhatott az itatórendszer hibája és a hőség miatt. Azért a Mercedes-pilóta rettentően elfáradt a végére, aminek egyik jele volt, amikor a díjátadó ceremónia előtt leheveredett a földre, miközben csapattársával, George Russell-lel beszélgetett. Az ominózus pillanatot a hétszeres világbajnok maga is megosztotta közösségi oldalán.

Mikel Azcona tarolt az ETCR legutóbbi fordulóján

Vallelungában vendékeskedett a hétvégén a WTCR és az ETCR mezőnye. Míg előbbi botrányos futamokat szolgáltatott, utóbbi a megszokott rend szerint haladt, így vasárnap délelőtt izgalmas futamokat láthattak a rajongók az elődöntők során. A Pool Fast nevű csoportban Mikel Azcona és Adrien Tambay, míg a Pool Furiousban Maxime Martin, és Tom Blomqvist örülhettek. Előbbi csoport szuperdöntőjében Azcona később is megtartotta kiváló formáját, és simán győzni tudott, ezzel pedig maximális pontszámot ért el a hétvége során. Ebben a futamban Tambay lett a második, megelőzve Jordi Genét, Michelisz Norbert pedig az ötödik lett. Érdekesnek bizonyult még a másik oldal döntője is, ahol Mattias Ekström bizonyult a legjobbnak, Blomqvist és Jean-Karl Vernay előtt. A pontokat tekintve senki sem férkőzhetett Azcona közelébe ezen a helyszínen, aki abszolút a hétvége legjobbja lett, de az összetettben még mindig 67 pontos lemaradásban áll a harmadik helyen Tambay és Ekström mögött.

azcona-etcr-2

Az egy kiállás futama: A bokszstratégiák Paul Ricard-on

A mezőny többsége csak egyszer cserélt kereket a Francia Nagydíjon, ráadásul ezek többsége „ingyen” kerékcsere volt a 18. kör végén, a biztonsági autós fázis alatt. Carlos Sainz, Valtteri Bottas, Mick Schumacher, valamint a végül célba nem érő Guanyu Zhou, Nicholas Latifi és Kevin Magnussen álltak kétszer a bokszba, igaz, közülük többeknél baleset miatti kényszerkiállás rendezte át a lapokat. Az ötödikként végző spanyol esetében kérdés, jobban járt-e volna egy kiállással, hiszen harmadik pozícióban haladt, mikor a futam hajrájára friss közepesekért érkezett. Összesen 25 kerékcsere történt a Paul Ricard-on, ami a legkevesebbek egyike idén.

Charles Leclerc egy elit társaságba került a Ferrarinál

A Francia Nagydíj szombati napján Charles Leclerc karrierje során 16. alkalommal szerezte meg a pole-pozíciót, ezzel pedig a Ferrari harmadik legsikeresebb versenyzője lett ebben a tekintetben. A monacói pilótát már csak Michael Schumacher, és Niki Lauda előzik meg. A hétszeres világbajnok 58, míg a háromszoros bajnok 23 alkalommal bizonyult a leggyorsabbnak időmérő edzésen a maranellóiak színeiben.

Ocon szívesen látná a Francia Nagydíjat Le Mans-ban

Egy hosszabb szünet után 2018-ban tért vissza Franciaország a Formula-1 versenynaptárába, ám könnyen lehet, hogy egy időre ismét búcsúznunk kell a Francia Nagydíjtól. Mivel a jelenlegi helyszín, vagyis a Paul Ricard pálya szerződését nem fogják meghosszabbítani, így rengeteg kérdőjel van a verseny körül, Esteban Ocon viszont javasolt egy izgalmas lehetőséget a folytatásra. „Azt hiszem, több lehetőségünk is van. Nem hiszem, hogy Párizs környéke reális lenne, ahogyan az ottaniak vezetik a területet. Van néhány szép pálya, amelyek működhetnek, persze Magny Cours egy kicsit nehezen megközelíthető, de én Le Mans-ra gondoltam, ami reálisabb lenne. Szerintem fantasztikus lenne egy Francia Nagydíj Le Mans-ban” – idézte az Alpine versenyzőjét a Motorsport Week.

Valtteri Bottasnak egy másik verseny is fontos Franciaországban

Miközben az autósport rajongók a Paul Ricard pályára figyeltek, nem szabad elfelejteni, hogy Franciaországban éppen a végéhez ér a világ egyik legnagyobb országúti kerékpáros versenye, a Tour de France. Utóbbi vasárnap fejeződik be, ezzel pedig szinte egyszerre kezdődik meg a történelem első női Tourja. A Tour de France Femmes avec Zwift elnevezésű nyolc napon át tartó körversenyen jelen lesz az Alfa Romeo pilótájának párja, Tiffany Cromwell is, ezért a finn versenyző Twitter-oldalán osztotta meg a legfontosabb tudnivalókat.