DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 14. csütörtök

Melyik volt az F1 történetének leghidegebb futama?

Az új pálya mellett várhatóan az alacsony hőmérsékletek jelentik majd a fő kihívást a Formula-1-es mezőny számára a hétvégén debütáló Las Vegas-i Nagydíjon. Olyannyira a várható hűvös dominálja az ezzel kapcsolatos megszólalásokat, hogy még Ross Brawn is elismerte, hogy nem számoltak az éjszakai hideggel. Az előrejelzések szerint akár egy számjegyű Celsius-fokokat is láthatunk majd az F1-es események alatt, amelyek helyi idő szerint este és éjszaka kerülnek sorra: az időmérő például éjfélkor, a futam este 10-kor startol (ez itthon másnap reggeli időpontokat jelent).

Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy az F1 történetének leghidegebb versenye a statisztikák szerint az 1978-as Kanadai Nagydíj volt: az akkor szezonzáró montreali futamot októberben rendezték, méghozzá 5 fok körüli hőmérsékletben. A dobogósokra dzsekit is kellett adnia, annyira komoly volt a zimankó – nem csoda, hogy Kanada azóta is rendre nyár eleji dátummal szerepel a naptárban, és annak potenciális átalakítása kapcsán is mindig az időjárást nevezik meg a monteali forduló áthelyezésének fő korlátjaként. 2020-ban egyébként a koronavírus-járványos beugró helyszíneken, a Nürburgringen és Isztambulban is 10 fok körüli értékeket jegyeztek (előbbit október, utóbbit november közepén rendezték).

f1-1978-kanada

Dixont a falba rakták, Power győzött Portlandben – videó

A hétvégén Portlandben versenyzett az IndyCar mezőnye, ahol ugyan Santino Ferrucci tíz év után szerzett pole-t A.J. Foyt csapatának, a futam azonban nem róla szólt (végül csak nyolcadik lett). Will Power ugyanis némi kontakt árán, de rögtön a start után átvette tőle a vezetést, onnantól kezdve pedig igazából semmi sem jelentett fenyegetést a Penske ausztráljának idei harmadik győzelmére. Hátrébb ellenben történt némi kalamajka az első körben, Pietro Fittipaldi hathatós közreműködésével Scott Dixon állt falba, így a rekordbajnok ezzel gyakorlatilag kiszállt az összetett elsőségért folyó harcból.

indycar-power-portland

Alex Palou viszont megerősítette vezető pozícióját, hiszen másodikként futott be, így a spanyol még mindig 54 pontos előnnyel rendelkezik a második helyre feljövő Power előtt. A vasárnapi dobogót Josef Newgarden tette teljessé, megelőzve egy büntetés ellenére – a bokszban a hibrid hajtás segítségével indította újra a motorját, ami tiltott – is negyedik Colton Hertát, aki a harmadik a bajnoki tabellán. A verseny krónikájához tartozik még Romain Grosjean, aki egy potenciális ötödik helyet dobott el egy megforgással, amely után menetirányba visszaállva még Christian Rasmussennel is ütközött.

A szezon néhány nap múlva a Milwaukee-ben rendezendő duplával folytatódik, majd két hét múlva következik a nashville-i évadzáró.

 

A futam végeredménye:

1. Will Power Penske  
2. Alex Palou Ganassi 9.8267
3. Josef Newgarden Penske 23.2046
4. Colton Herta Andretti/Curb-Agajanian 37.1039
5. Marcus Armstrong Ganassi 38.0334
6. Marcus Ericsson Andretti 40.7687
7. Scott McLaughlin Penske 42.3498
8. Santino Ferrucci Foyt 44.8556
9. Graham Rahal RLL 49.5811
10. Kyle Kirkwood Andretti 50.9987
11. Rinus VeeKay Carpenter 52.1760
12. Alexander Rossi McLaren 52.4979
13. Christian Lundgaard RLL 55.4967
14. Felix Rosenqvist Meyer Shank 56.7606
15. Pato O’Ward McLaren 58.3930
16. Kyffin Simpson Ganassi 59.4851
17. Toby Sowery Coyne/WR 1 kör /7.6330
18. Sting Ray Robb Foyt 1 kör /16.2000
19. Juri Vips RLL 1 kör /17.4028
20. David Malukas Meyer Shank 1 kör /22.0858
21. Nolan Siegel McLaren 1 kör /31.0681
22. Conor Daly DRR-Cusick 1 kör /31.7385
23. Linus Lundqvist Ganassi 1 kör /31.8149
24. Jack Harvey Coyne 1 kör /34.7839
25. Pietro Fittipaldi RLL 1 kör /36.4838
26. Christian Rasmussen Carpenter 2 kör /13.5292
27. Romain Grosjean Juncos Hollinger 3 kör /11.6560
28. Scott Dixon Ganassi Kiesett

Sargeant reagált a távozásáról szóló hírekre

Logan Sargeant akár már az Olasz Nagydíj előtt távozásra kényszerülhet a Williamstől, a zandvoorti paddockból származó információk szerint James Vowles komolyan fontolgatja annak a lehetőségét, hogy azonnali hatállyal megváljon az amerikai versenyzőtől.

Sargeant a futamot követő interjúk során megkapta a kérdést, hogy érez-e extra nyomást a távozásáról szóló híresztelések miatt, amire így felelt: „Minden hétvégén erről beszélnek, nincs ebben semmi újdonság” – mondta a Williams versenyzője.

Korábbi cikkünkben arról is írtunk, hogy Sargeant menesztése esetén milyen forgatókönyvek vannak James Vowles csapatfőnök asztalán.

Wolff: Pénteken Olaszországban mindenki büszke lesz Kimire

A Holland Nagydíj vasárnapja egybeesett a Mercedes-növendék, Andrea Kimi Antonelli születésnapjával: az elmúlt időszak egyik sztorivonala középpontjában az állt, hogy az ifjú pilóta szabadedzés-debütálására az Olasz Nagydíjon kerül sor – valószínűleg Lewis Hamilton helyén –, egyúttal pedig 2025-ös szerződését is megerősíthetik. A zandvoorti hétvége befejezéseként Toto Wolff csapatfőnök megerősítette a sajtónak, hogy Antonelli debütál a monzai első szabadedzésen: a szóban forgó sajtótájékoztatón a Formula.hu is ott volt.

„Jó ötlet, legyen így!” – válaszolta Wolff a kérdést Antonelli születésnapjára felfűző újságírónak: a sajtómunkás is meghökkent a válaszon, mire az osztrák így folytatta: „Nem teljesen, de Monzában FP1-et teljesítünk Kimivel, ami nagyon érzelmes pillanat lesz, hiszen már 11 éves kora óta szemmel tartjuk őt, azóta, hogy bébi gokartversenyző volt a Mercedes-szerelésében. Arra, hogy pénteken a garázsunkból fog kihajtani az első szabadedzésen, Monzában, a tifosi előtt, egy versenyképes autóban, Olaszországban mindenki büszke lehet. Aztán innen folytatjuk. Sok Lewis-rajongó lesz ott Monzában, akik neki szurkolnak, és sok Kimi-rajongó is.”

Ugyancsak Zandvoortban Wolff részéről elhangzott az a kijelentés is a Sky stábjának: a fiatal olasz nem opció a Williams számára a szezon hátralevő nagydíjakon – a holland paddockban Logan Sargeant küszöbönálló menesztéséről beszélnek –, az eltervezett tesztprogramot folytatják vele a Mercedesnél a monzai szabadedzés után.

Visszafejleszt a Red Bull

A Holland Nagydíj hétvégéjén a Red Bull mindkét autóját tekintve visszatért a szezon korábi szakaszában használt elemekhez. 

A De Telegraaf jelentése szerint Max Verstappen azt a specifikációjú padlólemezt használja, amivel az energiaitalos istálló a szezont kezdte, míg Sergio Perez autóján számos alkatrészt a Kínai Nagydíjon használt specifikációra cseréltek vissza.

Egyes jelentések szerint a Red Bull egyik fő tevékenysége az volt a nyári szünet során, hogy megvizsgálják, mely területeken vettek rossz irányt az autó fejlesztésével, ahogy erre korábban a Ferrarinál, a Mercedesnél és az Aston Martinnál is láttunk példát.

Doppingellenőrök ébresztették Zandvoortban Verstappent

Max Verstappen számára nem épp álomszerűen kezdődött a Holland Nagydíj hétvégéje, hiszen ahogy egy Twitch-stream során elmesélte, péntek reggel nem az ébresztőóra keltette, hanem a WADA doppingellenőrei. Innentől idézzük a holland versenyző elbeszélését:

„Szóval ágyban vagyok, és hirtelen megszólal a csengő. Mire én, mi a f***? Ki a f*** csenget a motorhome ajtaján? Aztán ránézek a telefonomra, hét óra van, és arra gondolok, hogy mi a f*** történik itt? Szóval odamegyek az ajtóhoz, kinyitom, és igen, doppingellenőrzés. Hét órakor! Mondom remek, micsoda remek kezdése egy hétvégének. Aztán egy órába tellett, mire vécézni tudtam, hát az is fantasztikus volt.”

Verstappen azt is elmondta, hogy meglehetősen gyakran tesztelik őt tiltott szerek használata miatt: „Nem tudom miért, de idén már ötször teszteltek, ami szerintem az F1-ben egészen sok.”

verstappen-sim

Verstappen „nem emlékszik” a találkozóra Wolff-fal

Az F1-es Holland Nagydíj időmérőjét követő sajtótájékoztatón, melyen a Formula.hu tudósítója is jelen volt, a második helyen záró Max Verstappent megkérdezték arról a találkozóról, mely Toto Wolff elmondása szerint a Mercedes első embere és a Verstappen-tábor között zajlott le egy esetleges Mercedeshez igazolással kapcsolatban.

verstappen-zandvoort-7

„Milyen találkozó?” – kérdezett vissza Verstappen, majd amikor arról érdeklődtek nála, hogy részt vett-e ezen a találkozón vagy csak a menedzsmentjével egyeztetett Wolff, így reagált: „Nem emlékszem.”

A hollandnak azt a kérdést is nekiszegezték, hogy szerinte Wolffnak abba kellene-e hagynia, hogy rendszeresen róla és a leigazolásáról beszél, ám Verstappen sokkal megengedőbb ezzel kapcsolatban, mint főnöke, Christian Horner: „Nem, mindenki azt mond, amit akar. Jól kijövök Totóval, szerintem nyíltan beszél arról, ami a csapatával történik, beleértve a pilótafelállást és hasonlókat is. Nincs ezzel semmi baj. Én viszont csak a saját dolgomra koncentrálok, hiszen bőven van mit csinálnunk.”

wolff-horner

(FRISSÍTVE!) Perez: Hamilton „sajnos” büntetést fog kapni

Sergio Perezt az időmérő első szakaszában tartotta fel Lewis Hamilton a 10-es kanyarban, amire a mexikói meglehetősen indulatosan reagált, többek között idiótának nevezte a hétszeres világbajnokot és még a Q1 megnyerése után is ezen az eseten dühöngött a csapatrádióban. Perez azóta megenyhült, hiszen az időmérő leintése után úgy nyilatkozott a sajtó képviselőinek, hogy Hamilton mindent megtett, hogy elkerülje a feltartást, de „sajnos” büntetést fog kapni.

„Mindent megtett, de sajnos rossz helyen voltunk rossz időben. A sportfelügyelők nagyon szigorúak idén, én kevesebbért is kaptam már büntetést, szóval szerintem sajnos meg fogják büntetni. Pedig szerintem megtette, ami tőle tellett, és talán egy kicsit nagyobb mozgástérre lenne szükség ebben a tekintetben, de ez van” – nyilatkozta a mexikói.

FRISSÍTVE (20:20) A sportfelügyelők 17 órára idézték be a két versenyzőt, s a vártnál jóval később ugyan, de megszületett az ítélet Hamilton háromhelyes rajtbüntetéséről.

perez-zandvoort-3

Árulás! Felháborodtak az Alpine dolgozói a Renault döntésén

Szinte készpénznek tekinthető a döntés, hogy a Renault megszünteti saját motorprogramját, így 2026-tól nem az új szabályrendszerbe regisztrált Alpine-erőforrások, hanem a Mercedes motorjai kerülnek az enstone-i istálló autóiba. A bejelentés szeptemberre várható, de a Viry-Chattilonban található motorrészleg munkatársai már most tiltakoznak a döntés ellen, ahogy az az alábbi, az ESPN-hez eljuttatott nyílt levélben olvasható:

De Meo úr biztosított minket arról, hogy az Alpine márka lelkét a gyökerektől kell táplálni, és hogy szó sem lehet ezek elszakításáról. Azt mondta nekünk, hogy a pénz nem kérdés, és hogy csak az innováció számít. Nem értjük, mi indokolja, hogy szétverjük a Viry-Châtillon gyár elit egységét, és eláruljuk az örökségét és a DNS-ét azzal, hogy Mercedes szívet ültetünk az Alpine F1-es autójába. A francia Formula–1-es erőforrások fejlesztésének és gyártásának befejezéséről szóló bejelentés értelmetlen.

alpine-monaco_1

Licit: Legyen a tiéd egy Piastri, Norris és Hamilton által dedikált Ferrati Trento

Egy egészen különleges portéka kerülhet most a legnagyobb F1-es rajongók birtokába: licit indult a 2024-es Magyar Nagydíj dobogósai által dedikált, a pódiumos ünneplések során is használt Ferrari Trento habzóborra.

Az üveget Oscar Piastri, Lando Norris és Lewis Hamilton is ellátta a saját kézjegyével. A licit a Make-A-Wish nevű kezdeményezés keretein belül történik, a befolyt összegből súlyosan beteg gyermekek gyógyítását segítik majd.

A licit ide kattintva érhető el, mely augusztus 30-án, magyar idő szerint este 10 órakor zárul.

 

 

Briatore: Newey? Ő túl olcsó nekünk!

Nem sokkal ezelőtt sajtótájékoztatót tartott Flavio Briatore és Oliver Oakes az Alpine részéről Zandvoortban, melyre a Formula.hu is meghívást kapott.

A sajtótájékoztatón feltették a kérdést Flavio Briatorénak, hogy fontolgatja-e Adrian Newey megszerzését, hiszen korábban kijelentette, hogy a legjobb embereket akarja a csapatában tudni.

„Adrian túl olcsó nekem” – mondta nevetve Briatore.

„Ha benne van valaki a bizniszben és a körforgásban, akkor több különböző emberrel folytat tárgyalásokat. Bármilyen lehetőség adódik, azt meg kell fontolni – ha jó lehetőségről beszélünk és az jó a csapat számára is, akkor meg kell ragadni. Fontos azonban hozzátenni, hogy egy ember nem képes megváltoztatni egy teljes csapatot.”

„Az Alpine ismét létezik, ott van a körforgásban. Sokáig a háttérben voltunk és senki nem beszélt a csapatról. Az életben minden lehetséges” – tette hozzá Briatore.

Büntetések a második szabadedzés után

A Williams és a Stake F1-es csapata is büntetést kapott a második szabadedzést követően, miután Alexander Albon és Guanyu Zhou esetében szabálytalan kiengedés miatt vizsgálódtak a versenyfelügyelők.

A versenyszabályzat 34.14-es pontjának megsértéséért a két csapat 5000 eurós büntetéstben részesült.

A Williamsnek egyébként ez volt a második büntetése pénteken – az első szabadedzésen Logan Sargeant a megengedettnél 0,5 km/h-val hajtott gyorsabban a bokszutcában.

Ezért lesz a Williamsé a legjobb pilótapáros 2025-ben Vowles szerint

A McLaren részéről hallhattuk már azt bizonygatni, hogy Lando Norris és Oscar Piastri párosával övék a mezőny legerősebb pilótakettőse, a Ferrari pedig vélhetően hasonlóan gondolkodik a 2025-re összeálló Lewis Hamilton – Charles Leclerc duóról. Most egy olyan csapatfőnök jelentette ki, övé a legerősebb versenyzőpáros, akire talán nem gondolnánk a kérdésre választ keresve: James Vowles, a Williams első embere.

„Nemcsak egy jó versenyzői felállásról van szó. Én azt gondolom, miénk a legjobb pilótapáros, vagy a legjobb pilóták párosítása a mezőnyben. Nincsen politizálás köztük” – idézi a Motorsportweek Vowlest, aki azért tartja annyira kiemelkedőnek az új szerzemény Carlos Sainz, valamint Alex Albon kettősét, mert a csapatérdeket helyezik előre a rivalizálás helyett, ezzel pedig előre fogják lendíteni a Williamst.

„Mindketten hihetetlenül elszánt versenyzők, ugyanakkor vezetők is, akik a csapat fejlődéséért tesznek. Nyomást helyeznek a csapatra, és éppen ez volt a szándékunk ezzel a párosítással. Sok éve volt már, hogy két versenyzőnk is harcolt az élmezőnyben. Ennek az energiáját kell feltámasztani a csapatban” – magyarázta Vowles. Hozzátette, Albonnak még nem volt olyan csapattársa, aki kihozta volna belőle az elit sportoló szintjét: Sainznak köszönhetően a thaiföldi is felfrissül majd, és „egy jobb Alexet” láthatunk.

Fotó: Williams

Horner megkönnyebbült, hogy lezárult az úgynevezett „Horner-ügy”

A nyári szünetben érkezett a hír, hogy a Red Bull elutasította a Christian Horner ellen panasszal élő hölgy fellebbezését, ezzel lezárult a cégen belüli vizsgálat az év elején kirobbant úgynevezett „Horner-ügyben”. Az energiaitalosok csapatfőnöke azóta először lépett a nyilvánosság elé a hétvégi F1-es Holland Nagydíjon, és röviden kommentálta is a fejleményt:

„Nyilvánvaló, hogy ez egy rendkívül alapos folyamat volt. Megkönnyebbültem, hogy a fellebbezés lezárult, és elutasították a keresetet. Szóval most, ahogy az egész szezonban tettük, teljes mértékben a pályára koncentrálunk, itt, Max hazai versenyén, és várjuk a következő 10 futamot” – mondta, majd amikor rákérdeztek, hogy zavarja-e, hogy a nyilvánosság elé került az ügy, hozzátette:

„Ez magánügy. Egyszerűen örülök, hogy lezárult a folyamat, és a versenyzésre fókuszálhatunk.”

horner-2024-8

Verstappen tagadja, hogy aszimmetrikus féket használt volna a Red Bull

Mi is írtunk róla, hogy az FIA júliusban átírt egy apró részletet a Formula-1-es technikai szabályzatban, amely a korábbi verzióhoz képest szigorúbban és konkrétabban tiltja azt, hogy aszimmetrikus fékerő érkezzen az egy tengelyen lévő kerekekre. Eleinte arról szóltak a találgatások, hogy a módosítást az váltotta ki, hogy a Red Bull az idény első futamain, a Kínai Nagydíjig bezárólag ilyen rendszert használt, majd ennek tiltása is hozzájárult ahhoz, hogy Miami óta eltűnt a tempófölényük – sőt, arról is hallani lehetett, hogy a szisztémának Max Verstappen melbourne-i kieséséhez is köze volt.

Az FIA azóta egyértelműsítette, hogy nem erről volt szó, a jövőbeni egyértelműsítés céljából pontosítottak az előírásokon, nem azért, mert bármely istálló aszimmetrikus fékrendszert használt volna. A téma azért a Holland Nagydíj helyszínén is előkerült, ahol Verstappen is határozottan tagadta a korábbi spekulációkat: „Nem tudom, ez honnan jött. Nem volt ilyesmi az autónkon, szóval nem kell aggódnunk emiatt” – idézi a RacingNews365.com a regnáló világbajnokot, aki arra a kérdésre, hogy a Red Bull használt-e hasonlót a szezon korábbi fázisában, szintén határozott választ adott: „Nem.”

f1-verstappen-1

„Roppant veszélyes lehet” – aggódnak a jósolt széllökések miatt az F1-es pilóták

Az előrejelzések szerint nem lesz túl kedvező az időjárás a Formula-1-es Holland Nagydíj első két napján, ugyanis míg a futam szinte biztosan száraz pályán fog zajlani, péntekre és szombatra is várható eső Zandvoortba. Ám ami ennél is nagyobb problémát jelenthet, hogy komoly szeleket is jósolnak, egyes széllökések akár a 70-80 km/h-t is elérhetik. Márpedig a pilóták szerint ez akár veszélyessé is teheti a körülményeket:

„Sokkal trükkösebb, mint az emberek gondolnák” – felelte Lando Norris a RacingNews365.com portál azon kérdésére, hogy mennyire nehéz vezetni az F1-es autókat erős szélben. „Már a 20-25 km/h is sok. Még a szélcsendről 10 km/h-ra váltásnál is érzed a különbséget. Amikor konstansan 25 km/h, akkor is nagy a különbség. De itt lehet, hogy 40-50-60-70-80 km/h-s szél lesz, még sosem tapasztaltam ilyesmit. Nyilván ez roppant veszélyes lehet, mert ha egy bizonyos tempóval mész be a kanyarba, mint a 7-es, és közben 60-80 km/h-s széllökés ér, az megváltoztatja az autó viselkedését. Semmit sem tehetsz olyankor versenyzőként, a sóderágyban vagy a falban fogsz kikötni.”

Charles Leclerc szerint ha bejönnek az előrejelzések, nem sok akciót láthatunk majd a pénteki szabadedzéseken: „Nem hiszem, hogy bármelyik autót olyan szélviszonyokra tervezték volna, mint amiket jósolnak. Azt hiszem, 80 km/h-t is mondanak. Szerintem nem sok autót fogunk látni a pályán, ha ez lesz a helyzet. Azt hiszem, szombatra és vasárnapra csillapodni fog, de még úgy is roppant erős szelek lesznek” – vélekedett a ferraris. Guanyu Zhou viszont abba a táborba tartozott, aki úgy nyilatkozott, hogy szerinte nem lesznek vezethetetlenek a körülmények, csak valamelyest kiszámíthatatlanabbá válhat az autók viselkedése a szélben.

f1-zandvoort-szel

F1-es részvényeket ad el a Liberty Media a MotoGP felvásárlása miatt

Még áprilisban jelentette be a Formula-1 kereskedelmi jogait már hosszú évek óta birtokló Liberty Media, hogy felvásárolja annak a Dorna Sportsnak a 86 százalékát, amelynek a tulajdona a MotoGP (és a Superbike-világbajnokság). A megállapodás a hírek szerint 4,2 milliárd dollárról szólt, míg a fennmaradó 14 százalék a jelenlegi MotoGP-s menedzsment kezében marad.

A Liberty most csütörtökön pedig azt jelentette be, hogy annak érdekében, hogy finanszírozza a MotoGP-s felvásárlást, nagyjából 825 millió dolláros részesedést ad el az F1-ből. Az amerikai cég közleménye szerint több mint 10 millió részvényt értékesítenek, amelyek egyenként 77,5 dollár értékűek. A részvények eladásából várják az említett 825 millió dollár körüli bevételt, amelyet a Liberty közlése szerint tehát a Dorna felvásárlásába fektetnek majd be.

motogp-start-2024

Alonso: Verstappen vagy Larson? Én!

Természetesen az F1-es Holland Nagydíj sajtónapját sem kerülhette el az elmúlt hét egyik slágertémája, a nagy „Larson vagy Verstappen” kérdés. Mint ismeretes, a NASCAR egyik élmenője, Kyle Larson a múlt hétvégén úgy nyilatkozott, hogy jobb versenyző Max Verstappennél, mivel szerinte a formula-, avagy open-wheel autókat leszámítva minden más diszciplínában legyőzné őt, és nagyobb esélye lenne neki Monacói Nagydíjat nyerni, mint a hollandnak például a bristoli oválon.

verstappen-zandvoort-1

A zandvoorti Holland Nagydíj sajtótájékoztatóján, melyen a Formula.hu utazó tudósítója is részt vett, Verstappent megkérdezték arról, hogy mit gondol Larson nyilatkozatáról, amire a holland lakonikus választ adott: „Rendben van. Mindenki a maga módján gondolkodik, nem igaz?” – mondta nevetve.

Fernando Alonso szintén megszólalt a kérdésben, hamisítatlan „alonsós” választ adva rá: „Nem is tudom. Szerintem Max GT-autókkal is elég jó. Fogadni mernék, hogy mindenben jó, de akkor sem olyan jó mint én. Több szakágban jobb vagyok, ami az F1-et illeti, ott elfogadom, hogy egy szinten vagyunk!”

A kérdésről beszélgettünk Pitwall-című műsorunk legújabb adásában is:

Eső és erős széllökések nehezítik az F1-es mezőny dolgát Hollandiában

A hétvége kezdetén érdemes áttekinteni, milyen idő várható az F1-es Holland Nagydíjon: nem állíthatjuk, hogy túlságosan megkönnyítené a csapatok dolgát az időjárás, s az sem kizárt, hogy egyetlen száraz edzésen tudnak majd felkészülni a jelen állás szerint garantáltan száraz futamra.

zandvoort-rain-1

A két pénteki szabadedzésen 20-21 fokos hőmérséklet várható, az első gyakorláson 40 százalék esély van az esőre, a másodikon viszont (legalábbis csütörtök délelőtti állás szerint) száraz lesz a pálya. Az igazi kihívást azonban nem ez jelenti, hanem az 50-70 kilométer per órás sebességgel fújó szél, ráadásul a széllökések a 85 km/h-t is elérhetik.

Az esőre szombaton van a legnagyobb esély, a 3. szabadedzésen 40-45 százalék, a kvalifikáción 50 százalék az esély az égi áldás megérkezésére az előrejelzések szerint. A szélsebesség 30-40 kilométer per órára csökken, s ez, valamint a 19-21 fok közötti hőmérséklet is változatlan marad a vasárnapi nagydíjra, amikor eső nem várható.

zandvoort-rain-2

WEC: Kiszáll a bajnokságból az olasz gyártó

A WEC Hypercar kategóriájában szereplő mikrogyártó, az olasz Isotta Fraschini bejelentette, hogy azonnali hatállyal távozik a világbajnokságból, s közleményükben az autójukat futtató Duqueine istálló felelősségére utaltak: „Az Isotta Fraschini Milano Fabbrica Automobili bejelentette azonnali távozását az endurance világbajnokság 2024-es szezonjából, mivel a francia Duqueine csapattal való együttműködés folytatásának már nincsenek meg a feltételei. Egy eredményes debütáló szezont követően, amelynek az ikonikus Le Mans-i 24 órás versenyen való sikeres célba érés volt a fénypontja, a márka úgy döntött, hogy erőforrásait átirányítja motorsportprogramjának átszervezésére, valamint a pálya- és utcai autós kezdeményezéseinek kibővítésére.”

isotta-2

„Az Isotta Fraschini szívből jövő háláját fejezi ki a szponzoroknak, a versenyzőknek, a partnereknek és a rajongóknak a debütáló szezon során nyújtott rendíthetetlen támogatásukért. A vállalat a WEC és az Automobile Club de l’Ouest (ACO) támogatását is köszöni, és reméli, hogy a közeljövőben visszatérhet” – olvasható a közleményben.

Az Isotta Fraschini döntésében az is szerepet játszhatott, hogy jövőre minden gyártónak kötelező lesz két egységet indítani a világbajnokságban. Úgy tűnik, hogy a hypercar továbbra sem a mikrogyártóknak való vidék, hiszen tavaly a Glickenhaus három, a Vanwall (ami valójában a ByKolles volt) pedig egy év után dobta be a törölközőt.

isotta-1

Fotók: FIA WEC / DPPI

Steiner nem ért egyet a McLaren döntésével

Habár a hétvégén már Zandvoortban folytatódik a 2024-es F1-es szezon, továbbra is beszédtéma a McLaren taktikája és csapatutasítása a Magyar Nagydíjról – ezúttal Günther Steiner, a Haas korábbi csapatfőnöke mondta el véleményét a wokingiak döntéséről.

„Azt is meg kell tanulni, hogy miként tud valaki folyamatosan győzni. Ezt csak úgy lehet tanulni, hogy közben csinálja is az ember. Véleményem szerint hét pontot elveszítettek azzal, hogy Oscar nyerte a futamot, hiszen ő már nem lehet bajnok. Matematikailag persze van még esélye, de reálisan igencsak nehéz ezt elképzelni” – mondta Steiner a Gpblog.com-nak.

„Meg kell tanulniuk folyamatosan nyerni. A tanulással nem lesz gondjuk, hiszen Andrea Stella egy okos fickó” – tette hozzá a korábbi csapatfőnök.