DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő

Itt az IndyCar 2024-es naptára, egy pénzdíjas versennyel és egy oválcserével

Közzétette jövő évi menetrendjét az IndyCar. A hivatalos szezon ismét 17 futamból áll majd, ám extraként bekerült egy kuriózum is: két héttel az évadnyitó után ugyanis a The Thermal Club egy egymillió dolláros pénzdíjas, de bajnoki pontokkal nem járó bemutatóversenynek fog otthont adni.

Az évad egyébként szokás szerint St. Petersburgben startol március elején, a finálé azonban helyszínt vált, ugyanis Laguna Seca helyett Nashville utcáin rendezik majd az utolsó futamot. Kikerült a naptárból – állítólag megfelelő időpont híján –a Texas Motor Speedway, amely 1997 képezte állandó részét a kalendáriumnak, viszont így sem csökken az oválversenyek száma, ugyanis 2015 után visszatér a Milwaukee Mile. A legendás Indianapolisi 500 mérföldes 108. kiírására május 26-án kerül sor (az épített pályán pedig ezúttal csak egy versenyt rendeznek majd, két héttel az Indy 500 előtt). A naptár összeállításakor tekintettel voltak a jövő évi párizsi nyári olimpiára is, ennek köszönhető július-augusztus fordulóján a többhetes szünet.

Március 10. St. Petersburg
Március 24. The Thermal Club (pénzdíjas, bajnokságon kívüli)
Április 21. Long Beach
Április 28. Barber Motorsports Park
Május 11. Indianapolis
Május 26. Indy 500
Június 2. Detroit
Június 9. Road America
Június 23. Laguna Seca
Július 7. Mid-Ohio
Július 13-14. Iowa (dupla forduló)
Július 21. Toronto
Augusztus 17. Gateway
Augusztus 25. Portland
Aug. 31-szept 1. Milwaukee (dupla forduló)
Szeptember 15. Nashville

indycar-start

Hill: Verstappen egy rossz vesztes

Erősen kritizálta a címvédőt Damon Hill a Sky Sports közvetítésében. Az F1 1996-os világbajnok jelenleg szakértőként szerepel a sportcsatorna műsoraiban, a bakui sprinten történtek után pedig kendőzetlenól elmondta véleményét Max Verstappenről, aki előbb George Russell versenyzését kritizálta, miután összekoccantak, majd a sajtótájékoztatón a sprinthétvégék formátumát. Ezzel kapcsolatban Hill elmondta, szerinte a hollandból most csak a düh beszél.

„Csak oda kellene adnunk Max Verstappennek a bajnoki címet, aztán nem is kell mással foglalkoznunk? Sajnálom, de szerintem ez most csak duzzogás egy szerencsétlen vesztestől. Már bocsánat, de ez mindenki számára ugyanaz a verseny. Alapvetően már a holnapi napra kellene koncentrálnia, ezt pedig maga mögött hagyni” – vélekedett őszintén Hill, aki úgy látja, Verstappen ugyanúgy viselkedik, mint annak idején Michael Schumacher vagy Ayrton Senna.

„Ezt a fajta gondolkodást olyan emberektől láthattuk anno, mint Schumacher és Senna. Sosem fogadták el, hogy bármilyen szerepük van abban, ami történik. Gondoljunk vissza Monzára, amikor Hamiltonnal ütközött. Egyszerűen nem hátrált ki a kanyarból, benne volt, de egy kemény versenyző. Mindketten azok, George és Max is. Ez történik akkor, ha egy szikla és egy kemény fal összeakadnak” – mondta el az egykori F1-es pilóta.

Grosjean idén már másodszor a pole-ban az IndyCarban

A Barber Motorsports Park ad otthont az IndyCar hétvégi, idei negyedik állomásának. A szombati időmérő Romain Grosjean elsőségét hozta: az Andretti ex-F1-es franciája idén már a második pole-pozícióját gyűjtötte be, az amerikai sorozatban töltött karrierje során pedig összesen már a harmadikat. Grosjean ezzel továbbra is bizonyítja, hogy tempóból a legjobbak között van 2023-ban: az első két futamon egyaránt incidensbe keveredett, ennek köszönhető, hogy a Long Beach utcáin második pilóta csak a hetedik pozíciót foglalja el az összetettben.

Mögötte hétszázados hátránnyal a Ganassi 2021-es bajnoka, Alex Palou végzett, majd jött a McLarent erősítő Pato O’Ward, míg a hatba Scott McLaughlin, Scott Dixon és a meglepetésember Christian Lundgaard fért még be. A tabellát vezető Marcus Ericsson mindössze a 13. helyre kvalifikálta magát. Az IndyCar alabamai futama vasárnap 21:15-kor startol.

indycar-grosjean-barber-pole

Nyirádon vette kezdetét az Európa-bajnokság, magyarok az élcsoportban

A Ralikrossz Európa-bajnokság magyarországi szezonnyitójának szombati napjára csak egy kvalifikációs futam jutott az RX1 és RX3 kategóriában. Az Euro RX1 mezőnyét 19 autó alkotja, köztük hat magyar. A szabadedzésen az Eb-n debütáló Benyó Máté kezdett a legjobban: negyedik pozícióval tette le névjegyét a Peugeot-val. A tréningen az autót váltó, idén Ford Fiestával versenyző címvédő, Anton Marklund kezdett a legjobb idővel és ő volt a Q1 leggyorsabbja is tavalyi két fő ellenfele, Enzo Ide és Janis Baumanis előtt. A negyedik a 2021-es Európa-bajnok Andreas Bakkerud lett – a névsor jelzi, mennyire erős az RX mezőnye. A hatodik helytől következtek a magyarok: sorban egymás után Kárai Tamás, Benyó, Mózer Attila és Kiss László. A maradék két hazai pilóta, Koncseg Zoltán és Mózer Márk 12-13. hellyel kezdett az első tétre menő szakaszon.

A 13 fős RX3 kategóriában meggyőző harmadik pozícióval indított Körmöczi Balázs, aki szintén első Eb-hétvégéjén vesz új autójával, a korábban kontinensszériában futó Volkwagen Polóval. Damian Litwinowitz edzéselsősége után a kvalifikációs futamon Nils Volland volt a leggyorsabb Jan Cerny előtt – a lengyel egy kieséssel kezdett. Ezúttal is előkelő harmadik helyen végzett a legjobb magyar, most Szíjj Zsolt az Audival, míg Körmöczi negyedik lett, saját csoportjukat mindketten másodikként zárták. A nyirádi verseny után visszavonuló Répási Róbert, valamint Ficza Ferenc a sor végén, 10-11. helyen végeztek.

Két, főleg magyarok alkotta betétkategória egészíti ki a hétvégét hat-hat résztvevővel, számukra mind a négy kvalifikációs futam lement már. Az STC-ben a két géposztály egyetlen külföldije, a cseh Václev Tuma vezet Held Zoltán előtt, míg a CrossCar leggyorsabbja összesítésben Antal István Lóránt Benjámin előtt. Mindkét páros két-két részsikeren osztozott, a két kategóriában ki az esélyes a győzelemre.

Leclerc kis híján macskát gázolt Bakuban

Charles Leclerc nem tudta megtartani első helyét a szombati sprintfutamon, ám mint utóbb kiderült nem csak Sergio Perez Red Bulljával gyűlt meg a baja, hanem egy pályán poroszkáló macskával is. Az esetre a biztonsági autós fázis alatt került sor, a monacói rádiózását pedig a közvetítésben is hallhattuk, azonban elárulta, hogy a televíziós adás szerkesztői rosszul feliratozták mondandóját, hiszen nem a motor kihagyására panaszkodott (angolul cut), hanem az aszfaltcsíkon kóborló négylábúra (cat).

„Én macskát mondtam a rádión, az nem ugyanaz” – kezdte Leclerc a sprintet követő hivatalos sajtótájékoztatón. Ott volt egy macska a pálya közepén, a safety carnak pedig le kellett lassítania, de szerintem csak én láttam. Az 1-es kanyar kijáratán történt, a biztonsági autó pedig fékezett, de rendben volt” – osztotta meg a Ferrari pilótája a szerencsésen végződő kalandot.

Női motoros világbajnokság indul 2024-ben

A FIM és a Dorna a Spanyol Nagydíj szombati napján jelentette be, hogy jövőre elindítanak egy vadonatúj női motoros világbajnokságot. Az első, 2024-es idényről egyelőre csak annyit tudni, hogy hiába a MotoGP hétvégéjén történt a bejelentés, a Superbike-világbajnokságot fogja elkísérni a mezőny hat európai forduló során. Egymárkás szériáról lesz szó, azt azonban még nem tudni, mely gyártó lesz a motorbeszállító – ahogy az sem eldöntött még, hogy pontosan milyen típusú és hány köbcentis versenygépekkel fognak versenyezni a hölgyek, bár a WSBK igazgatója, Greg Lavilla arra utalt, hogy az Aprilia RS660-osához hasonló, középkategóriás kéthengeres motor lehet a befutó.

A női motoros vb indítása követi a formulaautós trendet, ahol a W Series már néhány éve elindult, majd miután tavaly anyagi nehézségek miatt idejekorán véget ért a szezon, idén elstartolt a Formula-1 saját női utánpótlás-szériája, az F1 Academy (amelynek épp ezen a hétvégén rendezik a nyitányát Spielbergben, csak épp élő közvetítés nincs a futamokról). Viszont fontos különbség lesz, hogy a FIM és a Dorna a kétkerekű szériát nem neveldének szánja, hanem „végállomásnak”, azaz azt szeretnék, ha ez lenne a női versenyzők elitkategóriája, nem pedig azt, hogy innen lépjenek tovább más világbajnoki sorozatokba.

ana-carrasco

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Sargeant autóját nem tudják megcsinálni, nem vehet részt a sprinten

Nem tudja megcsinálni Logan Sargeant autóját a Williams a ma délutáni F1-es sprintig, így a pilóta nem tud részt venni az eseményen. Sargeant a mai időmérőn vágta falba a Williamst, amivel ugyan bejutott a Q2-be, de ott már nem tudott részt venni a Q1-es baleset következményei miatt. A holnapi nagydíjra elvileg elkészül a csapat.

sar_1

fotó: F1

Dupla büntetés: mindkét futamot a bokszutcából kezdi Ocon

Kivitte Esteban Ocon Alpine-ját a csapat a parc ferméből a sprintszétlövés után, emiatt dupla büntetést kap: a mai sprintet, valamint a holnapi nagydíjat is csak a bokszutcából kezdheti meg. Az istálló szerint nem hibaelhárításról, csak beállításmódosításról van szó, mégis bevállalták, hogy elengedik a mai 13. és a holnapi 12. rajthelyet ezért.

f1-ocon-alpine_1

fotó: dppi

Michelisz pole-jával indult a TCR Világsorozat

A hétvégén Portimaóban rendezik az új túraautós nemzetközi elitszéria, a TCR World Tour évadnyitóját a TCR Europe első fordulójával együtt. A kétrészes szombati időmérő végén a BRC Hyundai örülhetett kettős sikernek, méghozzá Michelisz Norbert vezetésével: a 2019-es világkupagyőztes 1:51,297-es idővel húzta be a pole-pozíciót, ezzel 35 ezreddel előzte meg a WTCR-címvédő Mikel Azconát. A harmadik helyen a Comtoyou Audi 2012-es világbajnoka, Rob Huff végzett, s az ő hátránya is csupán 45 ezredmásodperc volt. A mezőny elképesztően szoros volt, hiszen még a tizedik helyezett – és ezzel a fordított rajtrácsos második futam rajtelsőségét begyűjtő – Santiago Urrutia is bő négy tizeden belül volt Norbihoz képest.

A TCR Világsorozat első futama magyar idő szerint 15 óra 20 perckor startol, s a TCR Youtube-csatornáján lehet élőben követni.

tcr-michelisz-portimao-hyundai-1

Fotók: ezzel a különleges festéssel indul a Penske Porsche Le Mans-ban

A Peugeot speciális Le Mans-i festését már megmutattuk, most pedig a Penske Porsche is lerántotta a leplet az idei 24 órás száguldásra tervezett dizájnjáról:

penske1

penske2

penske3

penske4

Magyarországon indul a regionális F4-es sorozat!

Bár a hétvége csúcseseménye kétségkívül az Azerbajdzsáni Nagydíj, az utánpótlás-szériák szerelemeseinek érdemes a Hungaroringre vetni tekintetüket, hiszen a cseh központú regionális F4-es széria ezen a hétvégén Magyarországon indul útjára – a régió első FIA-minősítésű Formula–4-es bajnokságaként. A mezőnyben ott lesz a hazai Gender Racing Team is, melynek pilótája, Michl Olivér egy Slovakia Ringen rendezett teszttel hangolt a nagy feladatra, melyet az istálló közleménye szerint motiváltan vár a 2005-ös születésű ifjú tehetség.

GRT_Tesztnap_SlovakiaRing

Jön az első F1-es sprintnap, WEC-futam, MotoGP-sprint, rajtol a TCR: a szombati program

Rendkívül izgalmas nap vár ránk szombaton: rengeteg autósport-eseményt nézhetünk, különböző futamokat, időmérőket, és az első igazi F1-es sprintnapot. Íme a menetrend:

Szombat

10:10-10:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Match4)

10:30-11:15 Formula-1, sprint szétlövés (időmérő a sprintre) (M4 Sport)

10:50-11:30 MotoGP, időmérő (Match4)

10:50-11:15 TCR World Tour, időmérő (TCR TV/TCR Series YouTube/online)

12:45 WEC, spái 6 órás futam (23:00-tól Eurosport 1/2)

13:15 Formula-2, első futam (M4 Sport)

15:00 MotoGP, sprintfutam

15:20 TCR World Tour, első futam (TCR TV/TCR Series YouTube/online)

15:30 Formula-1, sprintfutam (M4 Sport)

17:20-18:30 NASCAR Cup Series, időmérő

18:00-19:00 IndyCar, második szabadedzés

21:00-22:15 IndyCar, időmérő (23:30-tól Match4)

A teljes hétvége menetrendje ezen a linken megtekinthető!

f1-leclerc-ferrari-verstappen-redbull

fotó: dppi

 

Csak egy körre szól a Ferrari győzelemre esélyes tempója?

Meglepetésként hatott Bakuban, hogy Charles Leclerc szerezte meg a pole-t a Red Bullok előtt, de Dr. Helmut Marko, az energiaitalosok tanácsadója szerint ez annyira nem meglepő, és bízik benne, hogy a futamra eltűnik a vörösök tempója.

„A Ferrari-motor a mezőny legerősebb motorja jelenleg, és egy körön ott tudnak lenni az elejében, amikor a teljes motorerőt használhatják. Remélem, hogy a versenyen ezt nem tudják megcsinálni” – mondta Marko. „Alonso viszont szerintem közelebb lesz, ma egyszerűen csak problémái adódtak. A többiek pedig már messze vannak, a Mercedes kilenc tizeddel maradt le.”

f1-ferrari-leclerc_1

fotó: dppi

Videón Leclerc bődületes pole-köre Bakuban

Komoly meglepetésre győzte le a Red Bullokat Charles Leclerc a bakui időmérőn: ebben nem hagyott semmit, minden kanyarban a határokat feszegette, az autó pedig ugyan kissé idegesen viselkedett, de összességében Leclerc kezei között hozta a bravúreredményt. Nézzük meg a kört belső felvételből ezen a linken vagy a képre kattintva!

leclerc2

Különböző gondja volt Hamiltonnak és Russellnek a fékkel

Nem indult jól a Mercedes Azerbajdzsáni Nagydíja, az első és egyetlen szabadedzésen Lewis Hamilton a 11., George Russell a 17. helyen zárt – ráadásul mindkét versenyző fékproblémát jelentett. Ezek jellegéről beszélt a Mercedes műszaki igazgató posztját visszakapó, újra nagydíjhétvégén jelen levő James Allison a pénteki FIA-sajtótájékoztatón.

„Lewis úgy ment a pályára, hogy a brake-by-wire rendszer passzív módban volt” – mondta a Formula.hu jelenlétében zajló eseményen Allison. „Ezzel körbe lehet menni biztonságban, de nem nagyteljesítményű üzemmód. Vissza kellett jönnie, hogy átkapcsoljuk. George esetében szerintem a fék egyszerűen csak egy kicsit puha volt. Ezeket kijavítjuk a következő szakaszra” – tette hozzá, hogy a két versenyzőnek nincs oka fékproblémától tartania a péntek délutáni kvalifikáción.

Formula-2: Ferrari-akadémista a pole-ban

Egy hónapos kihagyást követően a Formula-2 mezőnye is visszatért, a szabadedzés után pedig úgy tűnt, a Prema párosa érkezett a legjobb formában Baku utcáira.

Csupán pár perce köröztek a pilóták, amikor máris jött a piros zászló: Brad Benavides nézte be az első kanyart és tette falba autóját. Hosszabb várakozás után hajthattak ki újra a pályára a versenyzők, a délelőtti gyakorlás leggyorsabbja, Oliver Bearman rögtön az élre is állt. Ezután Dennis Hauger és Richard Verschoor ugrottak előre, Isack Hadjar pedig nagy igyekezetében súrolta is a falat, ezt autójának egyik elülső lengőkarja bánta.

Az utolsó körök hozták meg az igazi izgalmakat: Bearman kicsivel a vége előtt majdnem a falban végezte, utolsó próbálkozása azonban még erősen sérült autóval is pole-pozíciót ért a brit újoncnak. Enzo Fittipaldi is a kvalifikáció legvégén autózott egy kiváló kört, ezzel a második helyre tornázta fel magát. Mögötte Theo Pourchaire és Frederik Vesti, valamint az MP Motorsport párosa következtek, a bajnoki éllovas Ayumu Iwasa pedig csupán a 17. helyen végzett. A szombati sprintet Verschoor kezdheti az élről.

Verstappen: Le Mans talán, Indy 500 kizárt

Max Verstappen az utóbbi hetekben többször is erősen utalt rá – és megtette ezt Bakuban is –, hogy az F1-es naptár folyamatosan bővítése és az egyre több formátumreform miatt lehet, hogy belátható időn belül (vagyis a 2028 végén lejáró szerződése után) hátat fordít a száguldó cirkusznak. Azt sosem tagadta a holland, hogy más kategóriák viszont nagyon is érdeklik: ilyen az endurance is, ahol akár arra is lehetne esélye, hogy apjával, Jos Verstappennel együtt álljon rajthoz a Le Mans-i 24 óráson – ám amikor erről kérdezték a kétszeres vb-győztest, egy másik lehetőséget is bedobott:

„Folyamatosan mondom neki, hogy ketyeg az óra, egyre idősebb lesz. De ha nem is apámmal indulok, még meglátjuk. Az iránt is szenvedélyt érzek, hogy felállítsam a saját csapatom. Rengeteg dolog van, amit szeretnék csinálni azon túl, hogy magam vezetek” – idézi Verstappent a Motorsport.com.

Az autósport tripla koronájának számító három verseny harmadik tagja, az Indy 500 ugyanakkor egyáltalán nem szerepel a Red Bull-os bakancslistáján: „Szeretem nézni az IndyCart. Úgy gondolom, sok nagyszerű pilóta van ott, sokakkal versenyeztem is, úgyhogy jó a kapcsolatom velük, szeretem látni, ha jól teljesítenek. De hogy én rajthoz álljak az Indy 500-on? Abszolút kizárt. Lehet, hogy elmegyek megnézni, de nem fogok versenyezni.”

f1-verstappen-redbull-baku-day0-2

A halálesetek miatt rövidül a Morocco Desert Challenge

Miután szerdán egy ütközésben Laurent Lichtleuchter hunyt el, csütörtökön pedig Bram van der Wouden kimerültség és hőguta miatt vesztette életét, a Morocco Desert Challenge szervezői úgy döntöttek, hogy a mai 6. szakaszt lerövidítik, a motorosok pedig egyáltalán nem vesznek részt rajta. A részletekről a versenyen részt vevő Varga Imre, a Varga Racing Team versenyzője beszélt, nyilatkozata ide kattintva olvasható.

pf-varga

Újabb brit tehetségre csapott le a Williams

Bővült a Williams akadémistáinak listája: a grove-i istálló bejelentette, hogy mostantól az ő kötelékeikbe tartozik Luke Browning. A 21 éves versenyző tavaly megnyerte a GB3-as brit bajnokságot, aminek köszönhetően idén már a Formula-3-ban versenyez újoncként. A Hitech pilótájaként két forduló után az összetett tabella 10. helyén áll, legjobb eredménye eddig egy ötödik helyezés Bahreinből.

browning-williams

Ez lenne a Russell-szabály?

„George Russell létezése első napjától magabiztos. Valószínűleg úgy ugrott bele az életbe, hogy megköszönte a doktornak, hogy a világra segítette” – tréfálkozott a Feeder Series podcastben az F1TV kommentátora, Alex Jacques, aki megfogalmazta az általa „George Russell-szabálynak” nevezett iránymutatást a fiatal versenyzők számára:

„Ha magabiztos vagy, tudsz kommunikálni, magad mellé tudod állítani csapatot és ki tudod fejezni, hogy mit vársz az autótól, akkor annak drámai hatása lehet arra, hogy mit érhetsz el a juniorszériákban a felfelé vezető úton. Ez tény” – mondta a kommentátor, de arra is felhívta a figyelmet, hogy a pályán a magabiztosságot sem szabad túlzásba vinni: „Ez esetben túlságosan hosszú féktávot veszel, szükségtelenül összeérsz másokkal, és könnyen elúszhat a hétvégéd. Meg kell tartani az egyensúlyt.”

russell-2023-bahrein

A két lábon járó maximalizmus: Helmut Marko

Szenzációs történetet osztott meg a 80. születésnapját ünneplő Helmut Markóról a Red Bull-család egykori versenyzője, Jean-Eric Vergne, aki az F1-ből hamar kikerült ugyan, azóta viszont több területen sikereket ért el, a Formula–E-nek például a mai napig ő az egyetlen többszörös bajnoka. Mint Vergne elmesélte, amikor még 2010-ben a brit F3-ban szerepelt az energiaitalosok csapatánál, Markonak úgy is sikerült „fogást találnia rajta”, hogy a 30 versenyből 13-at is meg tudott nyerni:

jev-2010

„Emlékszem, egyszer nagyon kiakadt, mert a pole-ban állva lefulladtam, és így nem nyertem meg a versenyt. A következő hétvége Hockenheimben volt, ő pedig közölte, hogy jobban járok, ha megnyerem a futamot, és be is húztam mind a kettőt” – mesélt Vergne a RacingNews365-nek. „A második futamon a leggyorsabb kör nem lett az enyém, felhívott hazafelé menet az autóban, és nagyon dühös volt rám, mert nem én futottam meg…”

„Azt mondta, hogy ez elfogadhatatlan, nekem pedig nem volt időm elmagyarázni, hogy a leggyorsabb kört azért futotta meg az a pilóta, mert a rajtnál eltört az első szárnya, és a bokszban új abroncsokat kapott – addigra már le is rakta!”